HORECA & HYGIËNE
Op één na was het resultaat bedroevend met de horeca: o.a. vette patat & croquetten - uitzending van 30 april 2011:
Walibi: zeer slecht
Duinrell: zeer slecht
Efteling: onvoldoende
Slagharen: onvoldoende
Burgers Zoo: ruim voldoende
Dit is natuurlijk een tipje van de sluier geweest.
Mijn ervaring is in een dierenpark geweest: vogels (mussen, duiven) die op de stoelen en tafels waren en hun uitwerpselen daar uitwierpen.
Ook het bestek die niet goed was gereinigd, met de restanten van de vorige(n) eter(s).
Wat is (zijn) uw ervaring(en) met de horeca?
Als ik een dagje uitga naar bv een dierentuin, let ik niet echt speciaal op hygiene bij de eetgelegenheden.
Ik weet dat ik dan niet veel kan verwachten, ik ga immers naar een dierentuin en niet naar een 5 sterren restaurant.
Ik doel dan op minder schone tafels etc.
Als ik de ruimte kan zien waar het eten bereid wordten het ziet er niet schoon uit, eet ik gewoon niets.
Het is allemaal belachelijk duur dus het zou wel wat beter van kwaliteit mogen zijn.
De laatste keer dat wij ergens heen gingen was vorig jaar naar Blijdorp. Daar hebben we poffertjes en patat gegeten en die waren beide gewoon goed.
Wij eten nooit echt in een pretpark, hooguit een patatje. Mij te duur.
Wat een totale onzin. Wat wil je dan. Een dierentuin zonder inheemse rassen die een graantje meepikken. Een uitwerpselvrij vliegverbod in een dierenpark. Naast vogels leven er tal van dieren mee van ons succes als soort. Vooral hele vervelende insecten.
Vlak in buurt van het dierenpark in Emmen broeden reigers in het bos enkel door het dierenpark met zeeleuwen en vis. En als de publieksshow begint zitten ze al klaar. Ze weten exact elk verkeerd visje op te pikken in de routine van de show fout gegooid of gewoon zat. Is te voorkomen door deze zeeleuwen binnen te voeren.Echter dat is dodelijk voor het spektakel.
Terugkomend op het eigenlijke item namelijk het prima eten in Burgerszoo. Dhr Wind heeft het wel gezegd dat de prijs voor een beetje friet met een kroket wel exhorbitant hoog is en 30 cent voor mayo berekend wordt. 4 euro 30. Bovendien 50 euro voor een buffet van een paar verse items.
Het zal allemaal wel. Maar 40% van onze bevolking kan zich zulk spektakel niet veroorloven. Een dagje Burgerszoo voor 2 volwassenen en 2 kinderen met daar gekocht eten kost 300 euro. Exclusief parkeertarieven en brandstofkosten.
Waardeloos bekrompen onderzoek.
[edit red.]
Het is ook enigzins de schuld van de bezoekers, die de vrijvliegende vogels voederen. Vanuit Blijdorp wordt er op gehamerd de gevederde vriendjes niet te voederen.
Mijn toenmalige beroepsmatige ervaringen zijn verschillend: Zelfs bij hernieuwde bezoeken van de parken was er steeds weer een andere ervaring. Het lijkt wel of in het voorjaar men zich voorneemt om eens extra op die zaken te gaan letten en naar mate het drukker wordt, er meer invalkrachten komen en minder er minder tijd voor toezicht is op hen en kwaliteit is.
25 jaar geleden was het overal een puinhoop in de parken, maar toen men bij Dierenpark Emmen het roer omging gooien, werd er een trend gezet tot verbetering, zeker bij de dierenparken. Later kwam daar EuroDisney dat zoveel onrust onder onze parken veroorzaakte, dat men het roer overal ging omgooien. Met het meevallen van de verliesposten, door verlies aan bezoekers, van inmiddels Disneyland Parijs en de bezuinigingen daar, zakte men ook weer af naar een beleid van 'zolang het publiek het pikt, geven we daar geen geld aan uit'. Met kritiekloze mensen die zich niet druk maken om gezondheidszaken, 'zo lang m'n jong zich maar koest houdt', krijg je er ook geen verbetering. Wat sommige mensen ook al constateren is dat een bezoek aan een pretpark een vermogen kost, dus lang niet iedereen heeft geld over voor de horeca. Er is daar dus ook te weinig omzetsnelheid om goed uit de kosten te komen. Er worden afwegingen gemaakt tussen goedkoop met verkeerd personeel een aanbod doen aan snacks en fris of tussen kwaliteit en duur. Te duur vinden we als bezoekers niet goed en onhygiënisch pikken we ook niet (of juist wel?)
We willen elk jaar mooiere en grotere attracties; het geld moet ergens vandaan komen in een moordende concurrentie strijd en we laten onszelf de dupe worden van onze eigen wensen.
Is er niets tegen te doen? Ja natuurlijk wel, vooral klagen en aangeven waar het fout gaat en waar het goed gaat, want ook dat is belangrijk. Waar kunnen we klagen? Op allerlei fora, op de sites van de pretparken en vooral door het aan elkaar door te geven. Neem ook je eigen eten en drinken mee en neem de kinderen dan maar voor een snack net buiten een pretpark in het dorp of de stad daarbij. Laat het vooral voelen daarmee.
Mijn man en ik kunnen ons ook niet veroorloven vaak naar een dierentuin te gaan (pretparken hebben wij niks mee) maar 2 keer per jaar willen wij graag naar Burgers. We komen niet voor het eten, laat staan patat en snacks, maar voor de dieren. Dus drinken we in Burgers koffie - die vréselijk lekker is, mag ook wel want ik heb gezien dat dat merk € 20 per kilo kost - en neem ik zelf iets te eten mee. Dan nog kost zo'n dagje gauw € 80 (benzine, toegang, koffie) dus ja, ik begrijp dat mensen als ze nog gaan met een heel gezin, gaan besparen op het eten. Aan de andere kant: als je ziet dat mensen kinderen van jonger dan 5 meeslepen en dat die dan de hele dag jengelen om patat, vraag je je af wat ze daar doen. Ga dan met ze naar de speeltuin.
Ook in de gewone horeca zijn veel problemen, niet alleen in pretparken of dierentuinen.
Omdat in de horeca niemand meer in het bezit hoeft te zijn van deugdelijke vakdiploma's e.d.( de klant is zelf verantwoordelijk voor waar en wat hij eet ) is de kwaliteit van de horeca heel sterk erop achteruit gegaan, dat merk je vooral ook aan de mentaliteit van het personeel.
Iedereen kan tegenwoordig een horeca gelegenheid beginnen.
Zelf heb ik een horeca opleiding gevolgd van 3 jaar en ben best wel bekend in de noodzaak en de logica van hygiëne. Ook persoonsuitstraling is belangrijk, blote buiken van personeel moet niet kunnen. kijk maar eens naar de "Smaakpolitie " op tv.
Tegenwoordig is er ook weinig controle meer op hygiëne en regelgeving hierin.
Maar vooral ook bij de tentjes op straat met de loempia's, ruik je de verbrande olie van verre, en toch staat er een rij mensen te wachten op die zwarte gifzooi.
Ongelooflijk toch?
Horeca is ook veel te duur in Nederland, zeker om bovenstaande, als je niet door gediplomeerd personeel wordt geholpen.
Een grote ergernis, vooral op een terras is wel de constante vraag of je nog wat wil drinken, dit moet je niet worden opgedrongen, maar dit geef je zelf aan.
Het is geen oplettendheid van de ober, maar opdringerig. Natuurlijk...... het is de opdracht van de baas, elke stoel die bezet is moet een vol glas hebben, anders wegwezen.
Verder, een keuken waarin ik niet in kan kijken hoe er gewerkt wordt, dus een open keuken, daar eet ik niet!!!!
Bekijk vooral ook eens de achterzijde van een restaurant of horecagelegenheid. Je staat ervan te kijken.
Eet smakelijk
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer