Ja
door Jane2021 Jan 17, 2021 om 18:50
Vakantie & reizen

Hotel

Mijn vriend en ik zijn een weekend weg, eigenlijk genoodzaakt om in een hotel te slapen omdat onze verbouwing/verhuizing uitloopt.

Door alle stress en plotseling overlijden van een dierbare, heeft mijn vriend 1 sigaret op de hotelkamer gerookt. We hebben direct de terechte boete betaald. Excuses aangeboden en toegegeven dat het onze fout was.

Wij moesten ook direct het hotel verlaten. We kregen letterlijk 10 min de tijd om onze koffers in te pakken (en dit vond de beveiliging al te lang, aangezien ze letterlijk met 3 man in de deuropening bleven staan kijken)

Bij de receptie gaven ze aan dat wij de huisregels hebben getekend. Dit klopt idd maar de 6 andere weekenden dat we in dit hotel verbleven hebben we van te voren geen huisregels moeten ondertekenen terwijl dit wel had gemoeten gaf het hotel zelf aan...

In de huisregels staat dat je een boete moet betalen indien er gerookt is in de kamer maar er staat nergens dat je het hotel uitgezet word.

Wij, vinden de boete terecht maar uit het hotel gezet worden (helemaal de manier waarop echt ver gaan) omdat het hotel zelf ook niet alle regels heeft nageleefd.

Graag uw mening

13375 26 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 17, 2021 om 19:00
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jane,

Om welk hotel gaat het?

Hoe zijn ze erachter gekomen?

Had uw vriend het raam open gezet tijdens het roken?

diumenge
door diumenge Jan 17, 2021 om 19:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat maakt het uit hoe ze er achter zijn gekomen en of het raam openstond. Het mag niet.

tenormin
door tenormin Jan 17, 2021 om 19:24
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gba, doet er ook niet toe welk hotel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 17, 2021 om 19:43
1761 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge en Tenormin,

Ik vraag mij af welk hotel zulke strenge regels handhaaft tijdens deze coronacrisis, waar er bijna geen toeristen zijn.

diumenge
door diumenge Jan 17, 2021 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan maakt het nog steeds niet uit hoe ze er achter zijn gekomen en of het raam open stond. Roken op kamers mag niet, ook niet in Corona tijd als er bijna geen toeristen zijn.

rj
door rjw Jan 17, 2021 om 21:18
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Geboren Amsterdammer rijdt nu waarschijnlijk ook met 100km/uur over de Dam omdat er toch geen toeristen zijn.

me
door mein33 Jan 17, 2021 om 21:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@RJW,

Zo hard kan de brommer(t) echt niet !

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 17, 2021 om 22:38
1761 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein 33 en RJW,

Ik rij netjes 50 in de stad.

Bij de dam moet je uitkijken met die gladde keien.....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 18, 2021 om 11:49
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Brommer mag maar 45 km dus als ik een foutje maakte is  G A  de sigaar na test op rollenbankje!

En die mag ik ook niet roken....

gerbera
door gerbera Jan 18, 2021 om 14:41
7360 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, ben u wel een Amsterdammer dat u de situatie op de Dam niet eens kent. Alleen het plein op de Dam, rondom het monument en het trottior rondom het Paleis is voorzien van keien, ook wel kinderkopjes genoemd, en daarop mag niet gefietst of met voertuigen, met uitzondering van koninklijke cq Staatsvoertuigen, gereden worden. De rest om het Damplein en Paleis, Damrak, Mozes Aäronstraat, Burgwal en Paleisstraat, zijn de rijbanen netjes voorzien van asfalt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2021 om 18:57
1761 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

U bent al een tijdje niet meer bij de dam geweest.....

Aan de kant (bij het zebrapad) van de Kalverstraat zijn keien.

Kijk maar even op Google streetview.

diumenge
door diumenge - Jan 17, 2021 om 19:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet niet wat je denkt aan die meningen te hebben... maar mijn mening is dat dit ook enigzins 'overkill' is bij één overtreding, feitelijk werden jullie dubbel gestraft.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2021 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Belachelijke reactie van dat hotel.

rj
door rjw Jan 17, 2021 om 21:21
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo, omdat ze de wet volgen?

Be
door Bessel Dekker Jan 18, 2021 om 15:03
24 Antwoorden / Vragen

Precies, dit is gewoon voorgeschreven. En „dat hotel" is misleidend: álle hotels houden zich aan de wet (hoop ik).

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2021 om 19:08
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal vast wel ergens op internet staan qua huisregels, of ergens bij de recptie hangen oid.
Persoonlijk vind ik (wat u niet zult waarderen vrees ik) dat roken op hotelkamers 'not done' is.
Als je per sé moet roken ga dan een korte wandeling buiten maken.
Besef dat als een niet roker of een gast die absoluut niet tegen roken kan best wel last van uw gewoonte kan hebben.
En dat u 'verbannen' bent, tja, het is in elk geval een hotel waar ik zou boeken, regels = regels.

rj
door rjw Jan 17, 2021 om 21:22
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Dit zou geeneens bij de huisregels hoeven te staan. Het is bij wet verboden.

ma
door malty - Jan 17, 2021 om 19:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Klacht indienen bij de directie en geld terugvragen.
Boete en hotel uit moeten is dubbelop, benieuwd welk hotel het is.

getty
door getty - Jan 17, 2021 om 19:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U handelt tegen hun huisregels  in, uitzetting is naar mijn mening gerechtvaardigd

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2021 om 19:23
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Volledig overtrokken reactie van hotel. Uiteraard wisten jullie zelf ook wel dat roken niet is toegestaan. Is ook ruiterlijk toegegeven door jullie. De boete is betaald, de rest lijkt mij op een "regime" waar ik liever niet aan terug wil denken.

Re
door Reinier182 - Jan 17, 2021 om 19:24
160 Antwoorden / Vragen

Wat wij vinden is helemaal niet belangrijk. Het hotel bepaald zijn regels en gooit een klant eruit. Hun keuze en mogen dit. Wij kunnen er alles over zeggen en vinden maar onze mening doet er niet toe en je hebt er niks aan. Volgende keer beter naar de regels kijken en naleven. De wereld is hard geworden en eist en medelijden of fouten vergeven is er niet meer bij. Het zegt genoeg in wat voor tijd we leven?

kr
door kraanjan Jan 18, 2021 om 12:27
16 Antwoorden / Vragen

What do you want to do ?
New mail
Nu ja, de wereld is hard geworden ? Kijk naar de overheid, veel fout doen en zeggen , gewoon je excuus aanbieden en we gaan verder !

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 17, 2021 om 19:55
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Een mening kan pas worden gegeven als ook de tegenpartij zijn woordje heeft gedaan.
Met 3 man in de deuropening toekijken of er snel genoeg de koffers gepakt worden geeft te denken dat er wellicht een rookmelder is afgegaan.

rj
door rjw - Jan 17, 2021 om 21:21
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Het is wettelijk verboden om te roken in een hotel. Bij controle kan dit het hotel een boete van tussen de 450 en 450.000 euro opleveren. Logisch dat ze geen risico's willen nemen.

me
door mein33 - Jan 17, 2021 om 21:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op roken staat de doodstraf, want dat is wat de roker na verloop van tijd te wachten staat.
Al met al een beetje een overdreven aktie van de bewaking, maar regels zijn regels en een rokersluchtje is niet zo eenvoudig te verwijderen.
Uithuilen en voor het komende weekend maar een ander onderkomen zoeken.

Sterkte en succes met het klussen.  ;-))

em
door emmy65 - Jan 18, 2021 om 02:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend voor jullie maar ik snap het hotel ook. Als ik in een hotelkamer zou komen waar gerookt is zou ik direct mijn geld terug vragen en een hele slechte review over dat hotel schrijven.  Rooklucht blijft soms dagen hangen,  die kamer is dus dagen niet meer te verhuren. Net Als een auto waarin gerookt is, die is de helft minder waard. Ik hoop voor jullie dat de verbouwing er inmiddels opzit.
Misschien lukt het nog eens om te stoppen? Succes

panter22
door panter22 - Jan 18, 2021 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je wist dat je in het hotel niet mocht roken. Maar je vond je eigen problemen op dat moment belangrijker.
Je zult je ongenoegen net zoals hier, aan het hotel wel flink hebben geuit.
En het is de vraag of de aannemer/projectontwikkelaar de weekenden in een ander hotel wel wil vergoeden.

Was het misschien een Van de Valk hotel? Huisregels:
5. Roken Het gehele hotel is rookvrij. Op de terrassen buiten en op de balkons mag, indien u de deur sluit, gerookt worden. Het is niet toegestaan om een supersmoker (of dergelijke vervanging voor sigaretten) te gebruiken binnen het hotel. Roken in een hotelkamer resulteert in een sanctie van €150,- aan schoonmaakkosten. Wanneer het brandalarm geactiveerd wordt door roken op de kamer, volgt automatisch verwijdering uit het hotel.
https://www.hotelhaarlem.nl/media/1137/huis-en-gedrag-regels-nl-2018.pdf
en de wettelijke regels:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/rookverbod-openbare-ruimten-werkplek-en-horeca

Be
door Bessel Dekker Jan 18, 2021 om 12:26
24 Antwoorden / Vragen

En die verwijderclausule wordt niet alleen door Van der Valk-hotels gehanteerd.

mo
door mof - Jan 18, 2021 om 11:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u rookt in een hotel terwijl dat niet mag en u weet dat dan mag een hoteleigenaar u uit  het hotel sturen. Ook als dit niet in de huisregels vermeld staat. In de huisregels staat tenminste vermeld dat u zich aan de regels moet houden. De reden waarom uw vriend heeft gerookt doen niet ter zake. Die had u niet hoeven noemen. Ja, het hotel mag u verwijderen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 18, 2021 om 11:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vele Hotels hebben in elke kamer een rookmelder,  wettelijke eisen.....
en brand of sigaret, ze staan erg krap  afgeregeld dus stil alarm ging af!

Verder wil ik niet  als volgende in jullie stinkende Zware Van Nelle kamer slapen morgen!
Vind het ook stinken....

Ik rook alleen Sigaren buiten en de  kachel vlak na aansteken....
Maar er komen steeds meer niet rokers en in Duitsland  melden ze bij  gebruikte Auto's dit nu ook....
Als er  toch gerookt is geen opgave en die zijn lekker voordelig.

Dat je betaalde,  je wist het  en  het mag,  jou als  dakloze op straat zetten.
En niet het personeel maar Directie bepaalde beleid...
1 persoon of coulance mag dus  blijkbaar niet,  moeten alle Hotels zo doen.

Be
door Bessel Dekker - Jan 18, 2021 om 12:23
24 Antwoorden / Vragen

1. Roken in hotels is verboden.

2. Een kamer waarin gerookt is, is voor het hotel onverkoopbaar aan andere gasten, totdat er grondig gereinigd is. Dat kost geld.

3. Het klinkt alsof dit alles het afgelopen weekend is gebeurd. Het hotel kwam er dan wel snel achter dat er gerookt was. Mét Sjoppie vermoed ik dat er een rookmelder is afgegaan. Is dat het geval?

4. Er zijn nogal wat hotels die gasten verwijderen als er (in zo'n situatie) een rookmelder afgaat.

5. In de voorwaarden kan ook staan dat gasten kunnen worden uitgezet als zij de huisregels overtreden. Bevatten de huisregels in dit geval zo'n clausule?

6. Welke regels heeft het hotel niet nageleefd? Dat er bij eerdere gelegenheden niet getekend is, lijkt mij irrelevant. Dat waren andere gelegenheden.

Breukers
door Breukers - Jan 18, 2021 om 12:44
2 Antwoorden / Vragen

Terecht, regels zijn regels en denk ook na aan de volgende vakantieganger die in een frisse kamer wil komen zonder vergif van een sigaret.
Stoppen met roken of buiten roken.

anduril
door anduril - Jan 18, 2021 om 14:04
167 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een niet-roken kamer hebt, dan is roken op de kamer asociaal en onacceptabel.  Rookt trekt in de gordijnen en het bedlinnen.  Terecht dat je er dan uitgezet wordt.

Be
door Bessel Dekker Jan 18, 2021 om 14:57
24 Antwoorden / Vragen

„Als je een niet-rokenkamer hebt": klopt niet. Roken is verboden in hotels. Alle kamers zijn niet-roken. Handhaving sinds april 2020. Gebaseerd op een arrest van de Hoge Raad.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jan 18, 2021 om 14:14
88 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn mening ? Kan je krijgen hoor ! Mijn mening is dat Nederlanders altijd maar dwars zijn en bijna nooit regels willen opvolgen waar het ook om gaat . Dan kan je hier wel met een zogenaamd Zielig Verhaal komen van het hoe en waarom , maar dat ontslaat je niet om regels die het Hotel , trouwens wereldwijd , heeft opgesteld om andere gasten ook veilig te kunnen logeren in hun Hotel ! Dus mijn mening ? Kan je krijgen hoor ! Mijn mening is dat dat Hotel helemaal gelijk heeft ! Trouwens , nog gecondoleerd he t.a.v. dat zielige verhaal . Succes verder !

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Jan 18, 2021 om 14:33
30 Antwoorden / Vragen

Onzinnig dictartoriaal. Ik denk niet dat het hotel juist had gehandeld. Ik heb enige jaren geleden in het ziekenhuis (WC) gerookt. Ze hebben mij NIET uitgezet en ook geen boete opgelegd.

holiday
door holiday Jan 18, 2021 om 15:00
102 Antwoorden / 12 Vragen

Hadden ze het maar wel gedaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 18, 2021 om 17:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze Patient   volgende keer doorsturen naar Crematorium, mag je wel roken!

Ziekenhuizen mogen wel kosten voor  rekenen die  zorgverzekeraar niet vergoed, ook mogen ze rookwaren in beslag nemen en vernietigen...  ook daar strenge regels en  er is al personeel om ontslagen.

Be
door Bessel Dekker - Jan 18, 2021 om 14:56
24 Antwoorden / Vragen

[Sorry, doublure.]

lo
door lovewinnie - Jan 18, 2021 om 15:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Volledig terecht .
U mag niet roken in de kamer. Dit was bekend. U partner doet het toch en betaald de boete.
U houdt zich niet aan de geldende huisregels en daardoor mogen ze u per direct het hotel uit zetten. Reden doet er niet toe van die sigaret .
Het mag niet. Eind discussie. En nu helaas zult u een ander hotel moeten zoeken

Waarschijnlijk is rookalarm afgegaan en die uiterst gevoelig zijn. Bij roken vaak slim alarm en krijgen ze beneden melding maar u hoort geen alarm. En daardoor op heterdaad betrapt want komen uiteraard kijken. Bij afgaan rookalarm door roken zetten ze per direct het hotel uit.

latevogel
door latevogel - Jan 18, 2021 om 17:04
86 Antwoorden / 0 Vragen

U ziet het, na "een aanloopje" krijgt u alleen nog te zien dat vrijwel iedereen erop tegen is.
Ook ik als roker (4-7 per dag) vind het niet kunnen! Het stinkt voor niet-rokers  -zelf vind ik het ook stinken in een ruimte-  en het is ook nog eens erg ongezond. Jammer dat u en uw vriend eruit zijn gezet voor u beiden maar tegenwoordig is men strikt met regels en kent vrijwel niemand meer het pardon. Volgende keer niet weer doen dus, even naar buiten gaan, doe ik ook, zelfs thuis.

wi
door wimtop - Jan 18, 2021 om 17:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als niet-roker heb ik natuurlijk gemakkelijk praten maar toch zeg ik heel simpel: Kun je niet buiten roken, rook dan buiten! Eigen schuld, dikke bult.

avhelvoort
door avhelvoort - Jan 18, 2021 om 18:53
82 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik me afvraag, hoe zijn ze er achter gekomen dat er gerookt is,  dit is niet achteraf geweest denk ik.

Is het brandalarm misschien af gegaan, en moest hierdoor een deel van het hotel het pand uit?
Het probleem is namelijk als de brandweer opgeroepen wordt met een vals alarm dat na een aantal keren het hotel mag gaan betalen voor deze oproep en wordt er zelfs gedreigd dat de brandweer niet meer komt.

Ja
door Jan Schoffelen - Jan 20, 2021 om 14:38
2 Antwoorden / Vragen

Naar mijn mening heeft de hotel eigenaar altijd het recht om iedereen die zich misdraagt uit zijn pand te zetten.

Als iemand zich niet naar behoren gedraagt, zal er een waarschuwing moeten volgen.

Het roken op zich is niet volgens de regels,.daarom is een terechte boete opgelegd..

Het toegegeven van de fout en het betalen van de boete, dat is een net gebaar.

Het recente overlijden van een persoon  in kwestie, kan een rol spelen, om toch weer met het roken in de hotelkamer te beginnen.

De hotel eigenaar heeft een voorgeschiedenis van zes weken over de personen waar het om gaat.

Het totaal beeld kan de beslissende factor zijn.