so
door sonja6tivoli Sep 16, 2011 om 02:26
Vakantie & reizen

Houdbaarheidsdatum zonnenbrandcreme

Ik ga binnenkort naar een zonnig land en wilde mijn zonnenbrandcreme's meenemen, maar deze heb ik al heel lang en ik vroeg mij af hoe lang zijn deze houdbaar? Ik zie nl. geen houdbaarheidsdatum op de verpakking staan.
Vr.gr.

49040 7 Rapporteer

remi
door remi - Sep 16, 2011 om 02:55
317 Antwoorden / 84 Vragen

dit heb ik gevonden:

Veel mensen doen zeker twee jaar - of langer - met een fles zonnebrandcrème, terwijl geadviseerd wordt om producten met een zonnefilter maar één zomer te gebruiken. Dit vanwege de beschermingsfactor die afneemt. Hoe zit dat nou?

Maar één zomer bescherming
Zonnebrandcrèmes moet je maar één zomer lang gebruiken, adviseren veel magazines en staat op sommige flessen anti-zonnebrand. Dit klopt in zekere zin, omdat de factor van producten in de loop van tijd terugloopt. Het product komt de hele zomer lang namelijk in aanraking met warmte, zuurstof en UV-stralen, wat niet bevorderlijk is voor welke crème dan ook... en zéker niet voor een zonnefilter.

Minerale filters weerkaatsen UV-stralen, waardoor ze de huid niet bereiken, maar chemische zonnefilters - welke in verreweg de meeste zonproducten zitten verwerkt - absorberen de schadelijke straling voordat ze de huid binnendringen. Logischerwijs kunnen deze bestanddelen echter niet eindeloos blijven absorberen. Theoretisch gezien vermindert de beschermingskracht dus steeds een minimale hoeveelheid na elke keer dat de filter is aanraking is gekomen met UV-stralen. (Hoe snel dit achteruit gaat verschilt per ingrediënt en heeft te maken met de stabiliteit van het filter.) Vandaar dat wel wordt beweerd dat je je zonnebrandproducten na één zomer vol zon beter niet meer kunt gebruiken. Maar is dat wel zo?

Zonnebrandmiddelen na de zomer weggooien?
Na één zomer al je overgebleven zonnebrandcrèmes weggooien hoeft zeker niet, hoewel verkopers je dat natuurlijk graag wijsmaken: de factor is welliswaar teruggelopen, maar zeker niet verdwenen! Wanneer je hiermee rekening houdt, kun je het product gewoon nog gebruiken (mits de algemene houdbaarheidsdatum niet is verstreken, uiteraard). Zo kan een fles meestal twee jaar mee.

Daarnaast moeten fabrikanten ook nog eens rekening houden met het teruglopen van de factor wanneer zij hun product labelen. Het verplichte houdbaarheidssymbooltje geeft dit aan: een potje met 24M erin is geeft aan dat het product na openen twee jaar houdbaar is. Na die twee jaar moet je het product dus nog veilig kunnen gebruiken en dat slaat impliciet óók op de zonbescherming, althans zo zijn de regels volgens de NCV.

Een factor SPF 30 kun je dus nog gerust smeren, maar houdt er rekening mee dat hier nog maar de helft van over is, zeg een SPF 15. In werkelijkheid is de factor veel minder achteruit gegaan: dermatologen schatten in dat een SPF 30 na twee jaar is teruggelopen naar SPF 27 à SPF 28. Maar ga je uit van de helft van de originele factor, dan zit je altijd goed.

tr
door truvanu - Sep 16, 2011 om 13:04
51 Antwoorden / 0 Vragen

Van de consumentenbond:
"Zolang er geen vieze walm uit het flesje komt en de ingrediënten nog gemengd zijn, kun je de crème of milk nog gebruiken. Als je een beetje in het holletje van je hand giet en het ziet er waterig en geschift uit, gooi de fles dan weg."

Vrij toegankelijke test: http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/verzorging/zonnebrandcremes/extra-informatie/samenvatting-zonnebrandmiddelen/

audb
door audb - Sep 16, 2011 om 13:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een fles zonnebrand olie kost zo 4 euro (dure merken daar gelaten)
Zelf gooi ik dus de fles na de zomer weg en koop gewoon een nieuwe.
Maar als u dit jaar een fles had gekocht en niet gebruikt hebt dan kan u deze volgend jaar gewoon gebruiken.
Wel is het zo dat de fles dan niet open geweest mag zijn anders geld dat een jaar na het openen de fles weg gegooid kan worden dit komt niet op een dag aan maar liever 4 euro uitgeven en veilig in de zon kan zitten dan een risico te nemen.

Maar wel vraag ik me af wanneer het laatst was dat we echt lekker zonnige weer hadden. {:-P.

tenormin
door tenormin - Sep 16, 2011 om 13:32
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 16 sep 2011, 13:19]Een fles zonnebrand olie kost zo 4 euro (dure merken daar gelaten)
Zelf gooi ik dus de fles na de zomer weg en koop gewoon een nieuwe.
Maar als u dit jaar een fles had gekocht en niet gebruikt hebt dan kan u deze volgend jaar gewoon gebruiken.
Wel is het zo dat de fles dan niet open geweest mag zijn anders geld dat een jaar na het openen de fles weg gegooid kan worden dit komt niet op een dag aan maar liever 4 euro uitgeven en veilig in de zon kan zitten dan een risico te nemen.

Maar wel vraag ik me af wanneer het laatst was dat we echt lekker zonnige weer hadden. {:-P.

Sonja6tivoli gaat nog op vakantie, vandaar haar vraag!.

toon59
door toon59 - Sep 17, 2011 om 09:07
40 Antwoorden / 7 Vragen

Er is maar een antwoord mogelijk "Weg gooien" en nieuw kopen.
Aangezien U aangeeft de fles al lang te hebben, een allergische reactie
en dokterskosten zijn veel erger, dan een paar euro's voor een nieuwe fles.

rj
door rjw - Sep 17, 2011 om 12:20
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 16 sep 2011, 13:19]

Maar wel vraag ik me af wanneer het laatst was dat we echt lekker zonnige weer hadden. {:-P.

De wereldmis groter dan jouw achtertuin... Maar buiten dat, in april/mei hebben we zulk goed weer gehad dat er problemen als gevolg van de droogte mogelijk waren....

robtien
door robtien - Sep 17, 2011 om 21:18
269 Antwoorden / 10 Vragen

Je kunt het gerust mee nemen gewoon wat vaker smeren dan.