He
door Hermal Sep 2, 2017 om 13:58
Vakantie & reizen

Ik ben 68 jaar en wil emigreren naar de Philippijnen..hoe ga ik beginnen ?

Ik ben 68 jaar en dus gepensioeneerd , In de Philippijnen heb ik een vriendin die 53 jaar is en docente op een school.
Het liefst willen wij dat zij in Nederland komt wonen ( adviezen en  suggesties hierover zijn welkom ) als dat niet lukt wil ik naar de Philippijnen emigreren.
Mijn vriendin kent Nederland en ik ken de Philippijnen , we zijn in elkaars land geweest.
Wie kan mij / ons helpen , hoe begin ik en waar moet ik zijn...wat heb ik nodig.?
Ik zie uw reacties graag tegemoed.
vr groet  Herman

12940 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 2, 2017 om 14:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dag Herman, ik denk dat je je vraag beter op dit forum kunt stellen: www.buitenlandsepartner.nl. Ik denk dat daar veel meer kennis aanwezig over dit onderwerp. Succes!

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2017 om 14:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou sowieso contact opnemen met de SVB. De kans bestaat namelijk dat je maar een gedeelte van je AOW krijgt in de Philippijnen.

Nog een forum waar je misschien wat aan hebt http://www.filippijnen.org/index.php?PHPSESSID=cji9hk5dranul7tr9757plndb4&

http://www.filippijnen.org/index.php?topic=15914.0

tenormin
door tenormin Sep 2, 2017 om 15:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hoezo de kans bestaat dat je maar een gedeelte van je AOW krijgt? De TS krijgt al pensioen; kan meegenomen worden naar de Filipijnen. Leg eens uit: ik kan nergens iets vinden van gedeelte pensioen. (Niet dat dit wat zegt, bij mij). Uiteraard wel minder als de dame hier komt wonen, dat begrijp ik.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 15:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tenormin
door tenormin Sep 2, 2017 om 15:47
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Bij je link heb ik Filipijnen ingetoetst: blijf AOW houden.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 15:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Da's dan mooi, had dat zelf niet gecheckt. Maar er staat ook nog: Er zijn nog andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 16:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS krijgt nu 70% dat zou bij samenwonen wel eens naar 50% kunnen gaan. Daarom toch altijd contact opnemen.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2017 om 16:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar dat staat bij alle landen waarmee Nederland een verbond heeft. Heb meerdere landen ingetoetst. Hoe lees jij dan dat hij 70% pensioen heeft?

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 16:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ga er vanuit dat hij altijd in Nederland heeft gewoond en alleenstaand is, dus krijgt hij nu 70%.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2017 om 16:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Noem AOW altijd (verkeerd) pensioen. Wist ik niet: dan krijg ik ook maar 70% AOW. Hum... Nou ja, bedankt maar weer voor de lessen. Je bent er maar druk mee.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. In Nederland krijgt haast niemand meer 100% AOW. Als men alleenstaand is krijgt men 50% plus 20% toeslag, wegens het feit dat men alleenstaand is, vooropgesteld dat men 50 jaar AOW recht hebt opgebouwd door hier te wonen en/of te werken (met uitzonderingen). En die 100% is dus 50% plus 50% toeslag voor een partner die nog geen AOW heeft, onder veel voorwaarden. De Filippijnen is een verdragsland, dus als de Ts daar gaat samenwonen, krijgt hij slechts 50%. En hij zal elk jaar "een bewijs van in leven" moeten overleggen.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2017 om 17:19
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat bewijs van "in leven" zijn moet mijn Mr. Amerika ook ieder jaar doen. ;-))

getty
door getty - Sep 2, 2017 om 14:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad, als u in NL gaat  samenwonen krijgt u slechts nog 50% van de Aow, zonder toeslag. Fors minder dan nu u de alleenstaandeorm ontvangt.

Eventueel komt er dan nog een aanvulling Aio, maar bij vermogen of eigen huis krijgt u dat niet.

ge
door geensaus Sep 4, 2017 om 14:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt niet. Als je gaat samenwonen krijg je ongeveer 70%. Een alleenstaande krijgt meer omdat die in zijn/haar eentje de woonkosten met alles wat daar bij komt moet opbrengen.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je gaat samenwonen krijg je echt niet meer dan 50%. Een alleenstaande krijgt 70%

getty
door getty Sep 4, 2017 om 16:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad Geensaus. U rekent zich te rijk !  Normaal krijgt een echtpaar 2 x 50 % = de volledige 100 % aow.
Echter, als to gaat samenwonen met een partner, gaat hij van de alleenstaande norm 70% naar de gedeelde echtpaarnorm = 50%.  Vroeger kreeg je dan de partnertoeslag , maar dat geldt niet meer. Als partner inkomen heeft, is er natuurlijk niets aan de hand.  Echter in to's situatie zal dit niet zo zijn en zakt hij fors in inkomen en is eventueel afhankelijk van de aanvulling iao (bijstand)

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2017 om 16:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

wil emigreren naar de Philippijnen..hoe ga ik beginnen ?

Beginnen met héél veel informatie in te winnen bij de daarvoor bestemde instantie's. O.a de ambasade, VSB e.d.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

VSB? Bedoelt u niet SVB?

gerbera
door gerbera Sep 2, 2017 om 22:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Foutje, bedankt.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 2, 2017 om 23:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerbera, nee dat is Centaal Beheer. :-)

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2017 om 00:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat was Reaal.

gerbera
door gerbera Sep 3, 2017 om 12:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@diewilik, Nee hoor was gewoon een tikfoutje, 1000 sorry.

marita5
door marita5 - Sep 2, 2017 om 18:39
11508 Antwoorden / 15 Vragen
aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2017 om 13:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u ca een jaar geleden niet al de vraag gesteld over hoe uw vriendin naar Nederland te halen? Daar is op gereageerd. Is dit niet het geval dan kunt u wat betreft het eerste deel van uw vraag daar de reactis daar lezen: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/vriendin-uit-filippijnen-naar-nederland-halen?id=584936
Ik zou overigens voordat u concrete stappen onderneemt er eerst maar eens een tijdje gaan wonen binnen de mogelijkheden van een visum, dus dat zal dan misschien 3 maanden zijn,en dat eens herhalen,  om een beter idee te krijgen voordat u alle schepen achter u verbrandt. In elkaars land geweest zijn betekent nog niet dat men het land goed kent en er zou kunnen wonen. Vooral niet als je de taal niet spreekt of maar halfbakken Engels.

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2017 om 00:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een aanvulling. Mocht uw vriendin zeggen dat ze gescheiden is, dan is de kans groot dat dat niet het geval is want scheiden is in de Filippijnen verboden. Er kan dus ook niet opnieuw getrouwd worden, mocht u trouwplannen hebben. Lees ook dit eens door (klik op de rode regel): https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=73782
Houdt daar ook rekening mee mocht u willen gaan trouwen, scheiden zal niet mogelijk zijn.
Er is genoeg op internet over te vinden. Ik begrijp niet dat u al die risico's wilt gaan nemen om te emigreren en dan voor iemand die u waarschijnlijk nauwelijks kent en dat u geen idee heeft van waar u aan begint. En dan ook te bedenken dat deze president iedereen laat vermoorden die niet aanstaat en dat zijn vaak ook buitenlanders. Als het misloopt dan wordt de rode loper in Nederland niet voor u uitgelegd lijkt mij.