rebek
door rebek Oct 15, 2019 om 23:49
Vakantie & reizen

Incompleet medicijnpasport

Service Apotheek zet niet ale medicijnen op het paspoort omdat ze niet chronisch zouden zijn terwijl ik ze al jaren slik.

Hoe kom ik toch met deze medicijnen door de douane heen?

4352 16 Rapporteer

sj
door sjoppy - Oct 15, 2019 om 23:54
129 Antwoorden / Vragen
rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:34
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hmm, ja, recept en vooral ook de verpakking waar mijn gegvens op staan.

tenormin
door tenormin - Oct 16, 2019 om 00:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt aan de medicatie, maar zou me er geen zorgen over maken. Tenzij je morfine, wiet etc. moet slikken. Mijn medicatie paspoort was ook niet correct, wat me nooit belet heeft om, b.v. de U.S.A. binnen te komen. Ze letten er niet eens op. Wat mijn ervaring is. Weet niet over tropische landen dus daar kan ik u niet op beantwoorden, omdat ik niet weet naar welk land(en) u heen gaat.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:26
228 Antwoorden / 97 Vragen

Moet nog n zalf en 'n pammetje bij. En vooral de laatste is echt noodzakelijk omdat ik die dagen niet op mn medisch matras zal slapen. (Spierontspannend)

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:30
228 Antwoorden / 97 Vragen

Maar vooral onlogisch, iets wat je al 8 jaar slikt is niet chronisch volgens hun terwijl iets wat ik december voor het laatst gebruikt heb staat er nog wel op. note apotheek: je moet het de laatste 6 maanden nog gebruikt hebben

panter22
door panter22 Oct 16, 2019 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je gaat toch maar een paar dagen naar Engeland? Laat die diazepam thuis en neem een pijstiller van het Kruidvat mee. Koop je zalf bij Boots.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 16, 2019 om 09:36
16816 Antwoorden / 202 Vragen

@REBEK, Dit is toch niet meer serieus? Zalf en een spammetje niet op een lijst, noodzakelijk omdat u uw medische matras niet kunt meenemen? Sorry hoor?
Hoeveel zalf benut u dan wel niet?

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 13:25
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zonder medisch matras verstijven mijn spieren, pammetje voorkomt dat ten dele. Wil toch wel n fijne vakantie hebben Hormonale zalf ,enkel via arts, zal boots niet verkopen

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 16, 2019 om 06:26
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rebek ,

Bel eens het Hoofdkantoor ,

Service Apotheek Hoofdkantoor ,
De Weegschaal 14
5215 MN 's-Hertogenbosch
Tel : 088 276 84 84
Fax 088 276 84 99
E-mail info@serviceapotheek.nl

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 14:05
228 Antwoorden / 97 Vragen

Heb gebeld en de apotheek zou het er gewoon op moeten kunnen zetten, Moet mn verhaal nogmaals doen en vragen om de apotheker

marita5
door marita5 Oct 16, 2019 om 14:08
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Goed dat u gebeld heeft , trek dan de apotheker maar aan zijn slip ;-))

Topantwoord

Th
door Thijs124 - Oct 16, 2019 om 07:05
289 Antwoorden / Vragen

Ik vraag elke drie maanden bij de service apotheek om een overzicht van alle Medicamenten uit te printen. Dat doen ze elke keer.
Een of twee A4 blaadjes.

"De volgende geneesmiddelen en/of medische hulpmiddelen zijn door ons verstrekt aan:"
Enzovoort, dezelfde tekst ook in het Engels.
Beneden staat de tekst:
CompuGroep Medical CGM Apotheek versie 2.12

Drie a vier keer per jaar ga ik  hiermee op vakantie, geen probleem.

Gr
door Grunn1 - Oct 16, 2019 om 08:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Rebek, kijk eerst eens op de site van de douane welke medicijnen je wel en niet naar het land waar je heen gaat mag meenemen zonder verklaring. Als er niks bijstaat wat je gebruikt zou ik me er niet druk om maken maar neem wel je medicijnen mee in de originele verpakking.
Tot vorig jaar kreeg ik bij de apotheek altijd een mooi medicijnen paspoort mee maar nu alleen nog maar een geprint overzicht van alle medicijnen die ik het afgelopen jaar ooit heb gehad inclusief de eenmalige die ik al tijden niet meer gebruik. Ze draaien gewoon een overzicht uit en waarschijnlijk heb je dan dus nig medicijnen die je al heel lang niet meer hebt opgehaald of opgehaald bij een andere apotheek.

newmikey
door newmikey Oct 16, 2019 om 08:29
830 Antwoorden / 0 Vragen

"kijk de site eerst eens opvan de douane welke medicijnen je wel en niet naar het land waar je heen gaat mag meenemen zonder verklaring"
Ik reageer niet vaak op met een goed hart verstrekt advies maar dit is uiteraard komplete onzin! De Nederlandse douane gaat niet over wat je als reiziger wel en niet mee mag nemen naar het buitenland (tenzij het geheime technologie en/of wapens betreft) en je zal dus ook helemaal niets vinden op de site over dit onderwerp.

Gr
door Grunn1 Oct 16, 2019 om 09:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mooi dat je het komplete onzin vind maar inderdaad het staat niet op de site van de douna maar op die van de belastingdienst en het cak. Gelukkig schrijf je zelf alles met de juiste informatie en ohja het is wel de douane die je controleerd en je hebt ook een douane reizen app met wat je wel en niet mee mag nemen.

newmikey
door newmikey Oct 16, 2019 om 10:09
830 Antwoorden / 0 Vragen

De douane reizen app is uitstekend als je wilt weten wat je mee TERUG mag nemen, nutteloos als het gaat over de regels van andere landen. De douane heeft voor wat betreft reizigersbagage voor vertrekkende passagiers géén nuttige informatie. Je zult moeten gaan kijken naar de douane in het land van bestemming. Op de site van het CAK die je hierboven noemt staat ook zeer duidelijk dat je dit moet navragen bij de autoriteiten van het land waar je naartoe reist, niet in Nederland: "Neem hiervoor altijd contact op met de ambassade van het land waar u naar toe reist. Vraag na of en welke documenten u nodig heeft."

De Nederlandse Douane controleert je mogelijkerwijs bij terugkeer naar Nederland maar zal nooit problemen hebben met medicatie die door een arts is voorgeschreven, door een apotheek verstrekt en in een op naam gelabeled potje of pakje zit.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 13:29
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik krijg enkel op de lijst mee de medicijnen die ik volgens hun dagelijks gebruik, de rest niet. Al wisselr get per uitdraai

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2019 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heremetijd, een paar dagen met de boot naar Engeland. Het lijkt wel of u een wereldreis gaat ondernemen. Eerst die telefoon en nou de pillen. Ik zou als u u was ook die matras maar meenemen, dan kunt u de diazepam thuislaten.

Op al die dozen en pottenpillen staat toch uw naam en wat er in zit

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2019 om 09:30
16816 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat een apotheek, ook zonder dat u daar specifiek omvraagt, alle medicijnen dioe zij aan u leveren op een lijst moeten zetten.
Ik heb zelf zowel van mijn vorige apotheeken als de huidige complete overzichten. Er is dan wel altijd sprake van medicijnen versterkt op basis van doktersvoorschrift. (En ook voor niet 'chronische' zaken). U kunt evt. ook hier navraag doen: https://www.knmp.nl/knmp/knmp-vereniging

I
k heb overigens nooit nooit meegemaakt, tot en met in het verre buitenland, dat er aan mij ooit om medicijnenlijst is gevraagd. M.i. er er bobendien ook geen paspoort. Wel bestaat er een 'paspoort'm.b.t. inentingen en daar kan wel naar gevraagd worden bij biunnekomst in bepaalde landen.

lottesanne
door lottesanne Oct 18, 2019 om 14:35
438 Antwoorden / 47 Vragen

Het medicijnenpaspoort bestaat wel degelijk. Deze moest ik aanvragen bij de huisarts. Hier stonden alle medicijne die ik gebruik in.

panter22
door panter22 - Oct 16, 2019 om 10:36
6599 Antwoorden / Vragen

Die medicijnenlijst hoef je niet mee naar het buitenland. Het is alleen handig als je te weinig meegenomen hebt of je medicijnen verliest. Neem de dubbele hoeveelheid mee die je nodig hebt, dan zit je altijd goed.
Als die diazepam op de medicijnenlijst staat, dan is dat niet voldoende en moet je nog een Schengenverklaring hebben, want dit valt onder de Opiumwet.Je gebruikt ze amper. Laat dat spul thuis.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 13:33
228 Antwoorden / 97 Vragen

Valt tema of lorazepam ook onder de shengemverklaring?

panter22
door panter22 Oct 16, 2019 om 16:07
6599 Antwoorden / Vragen

Info op deze site:

Je kunt maar beter met je huisarts overleggen als je dit soort middelen nodig hebt. En als je bang bent voor de reis , kijk eens naar primatour of valdispert.

lo
door lovewinnie - Oct 16, 2019 om 12:02
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Voor opiaten en oa diazepam heb je toch niet genoeg aan een medicijnen paspoort maar heb je een schenkenverklaring nodig. Zou hier je energie in steken.
Vul in, laat huisarts ondertekenen dat je deze medicatie indd gebruikt en nog even hun stempel erop , stuur op naar cak en je hebt je bewijs binnen 2wk thuis gestuurd (ben optijd want zelf een keer 4wk moeten wachten)

marita5
door marita5 Oct 16, 2019 om 12:19
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@lovewinnie , maar heb je een schenkenverklaring nodig , krijgt u dan de medicijnen er gratis bij ;-))

lo
door lovewinnie Oct 16, 2019 om 13:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

schengenverklaring . Haha. Hij verbeterde het weer bijna.

wimmi20
door wimmi20 Oct 16, 2019 om 18:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ook LOVEWINNIE zit fout.
Het is Schengen met een hoofdletter.
Schengen is een plaats in Luxemburg.

ma
door marleenvanh - Oct 16, 2019 om 13:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt er helemaal aan waar je naartoe gaat en voor hoe lang. Blijf je binnen 'Schengen' dan hoef je geen douane te zien. Vrij verkeer van personen en goederen weetjewel.... De medicijnen zijn voor eigen gebruik en dat is duidelijk, tenzij je 'tig'x zoveel als nodig meeneemt. Zijn het maar een paar dagen (en heb je dus aan een paar pilletjes per soort voldoende) dan in de officiële -MET ETIKET- Apotheek-verpakking.  Ook naar het VK hoef je vòòr 31/10 nog geen problemen te verwachten.  Na 'Brexit' tja..... dan tast iedereen min of meer in het duister..... maar zelfs met een no-deal zal er tot het einde van dit jaar weinig veranderen, tenzij je een huisdier mee wilt nemen....

tenormin
door tenormin - Oct 16, 2019 om 13:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Jeminee @rebek, gaat het alleen om dat toertje naar Engeland? Ben altijd naar Engeland geweest in mijn getrouwde jaren met zo'n Brit ;-) en wij hebben nooit iets van medicijnen paspoort (A-viertje) meegenomen. Hij en ik hadden toch een batterij aan medicatie. Maar wij gingen per auto/boot en eigenlijk nooit dan alleen de normale controle gehad als je van en op de boot reed. Tenzij dit alles ineens veranderd is, maar de Brexit is er nog niet door dus ik neem aan dat alles nog bij het oude gebleven is. En oh ja, los van alle andere medicatie had mijn man 2 "pammetjes", Diazepam en Loramet of hoe het ook heette. Dacht dat je een wereldreis ging maken.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 13:37
228 Antwoorden / 97 Vragen

Vorige keer buitenland was nog vòòr de batterij aan pillen. Zal vast wel.goedgaan maar ben toch liever goed voorbereid

tenormin
door tenormin Oct 16, 2019 om 13:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@rebek, maar je bent je niet goed aan het voorbereiden, het komt op mij over alsof je alleen maar beren op de weg ziet die je dood wilt schieten. Als je nu naar China o.i.d. ging, ja, dan zou ik me ook goed voorbereiden, maar Engeland?

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 14:08
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik kan het niet leien zonder te komen, als je er afhankelijk van bent weet je dat wel

mo
door mof - Oct 16, 2019 om 13:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat u ze jaren slikt maakt de medicijnen niet chronisch, of eigenlijk de ziekte niet chronisch, want daarom gaat het.

u kunt uw huisarts een verklaring laten schrijven, dat u de medicijnen gebruiktp indicatie van de arts. En dan vingers kruisen.
Ieder land heeft zo zijn eigen regels mbt invoer van medicijnen.

koekeloer
door koekeloer - Oct 16, 2019 om 13:42
562 Antwoorden / 18 Vragen

Bij de douane wordt niet gekeken naar medicijnen, alleen naar paspoort en eventueel visa.

rebek
door rebek - Oct 16, 2019 om 15:49
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ben eerst naar huisartsassistent gegaan voor een lijst van alles wat ik gebruik en verder is het duidelijk afhankelijk van de medewerker die je treft. Heb nu een lijst met alles wat ik gebruik / meeneem en wat ik niet gebruik niet. Wel zo overzichtelijk.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2019 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk maar uit dat u niet voor extra bagage moet betalen. :-))

Engelse drop
door Engelse drop - Oct 16, 2019 om 19:19
63 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn apotheek zet alles in mijn paspoort ook de niet chronische wat is het probleem  daar. Ik vraag ook elk jaar een medicijnen overzicht