Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 06:33
Vakantie & reizen
Internationaal rijbewijs online

Ik woon in maleisie en heb een nieuw internationaal rijbewijs nodig omdat je hier het nederlands rijbewijs niet meer om kan laten zetten. In nederland kan dit helaas alleen bij de anwb en ook niet online(het is alleen een vertaling dus snap niet waarom dit niet online zou kunnen), je moet er persoonlijk voor naar een anwb winkel. Is een beetje omslachtig als je in maleisie woont.
Nu zijn er ook een aantal websites die internationale rijbewijzen kunnen maken, dit wel dus online. Echter zijn dit geen nederlandse websites, meestal amerikaans. Hier kun jewel invoeren uit welk land je rijbewijs afkomstig is en je moet ook een kopie van je rijbewijs en dergelijke sturen.
Heeft iemand hier ervaring mee en is zo'n internationaal rijbewijs dan net zo goed geldig als één van de anwb??

24116 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2018 om 07:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk niet, maar misschien dat het werkt in Malesië. Nederlandse internationale rijbewijzen worden alleen door de ANWB verstrekt (bron).

Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 08:39
Antwoorden / 1 Vragen

wat is er dan zo officieel en speciaal aan de anwb??
en aangezien het alleen een vertaling is , waarom niet online??

Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 08:59
Antwoorden / 1 Vragen

en hoor nu van de anwb dat je ook alleen een internationaal rijbewijs kan krijgen als je al minimaal 4 maanden in nederland woont dus is er uberhaupt geen mogelijkheid voor mij om het te krijgen.

diumenge
door diumenge Nov 9, 2018 om 08:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee wat er zo officieel aan is, maar ze zijn als enige partij door de overheid aangewezen om Nederlandse rijbewijzen internationaal te maken lijkt het. Lijkt ook mij nogal voor de hand te liggen dat een Amerikaans bedrijf dat niet kan doen op basis van een kopietje van het rijbewijs.

marita5
door marita5 - Nov 8, 2018 om 08:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ronanald73 ,

EEN INTERNATIONAAL RIJBEWIJS AANVRAGEN IN HET BUITENLAND

Het kan natuurlijk voorkomen dat je vanuit het buitenland een Internationaal Rijbewijs wil aanvragen. Bijvoorbeeld omdat je dit in Nederland bent vergeten of omdat je vorige is verlopen. Dit is helaas niet zo makkelijk, want je kunt alleen in het land waar je rijbewijs is uitgegeven een Internationaal Rijbewijs aanvragen.

Wil je vanuit het buitenland een Internationaal Rijbewijs aanvragen, dan moet je je rijbewijs en een recente pasfoto opsturen naar Nederland, en familie of vrienden vragen om dit bij de ANWB te regelen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.expeditieaardbol.nl/internationaal-rijbewijs/

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/internationaal-rijbewijs-wel-of-niet-nodig/

Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 08:38
Antwoorden / 1 Vragen

Voor zover mij duidelijk is, kun je dit alleen persoonlijk doen en dus niet door familie laten oplossen

marita5
door marita5 Nov 8, 2018 om 08:42
11507 Antwoorden / 15 Vragen

In de link van Radar zie ik staan : Het IRB is volgens advocaat Bert Kabel van SMART Advocaten een rechtsgeldig document, maar maakt daarbij wel de kanttekening dat het opmerkelijk is dat iedereen in de ANWB-winkel het mag invullen.

marita5
door marita5 Nov 8, 2018 om 08:46
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Op de site van ANWB , staat inderdaad dat u het persoonlijk moet afhalen https://www.anwb.nl/vakantie/maleisie/informatie/reisdocumenten#rijbewijs

Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 09:00
Antwoorden / 1 Vragen

en hoor nu van de anwb dat je ook alleen een internationaal rijbewijs kan krijgen als je al minimaal 4 maanden in nederland woont dus is er uberhaupt geen mogelijkheid voor mij om het te krijgen.

panter22
door panter22 - Nov 8, 2018 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Wilt u in Maleisië auto rijden?

Nederlanders die willen rijden in Maleisië, moeten een geldig internationaal rijbewijs hebben en een geldig Nederlands rijbewijs. Vanaf 24 september 2018 worden buitenlandse rijbewijzen niet meer omgezet in Maleisische rijbewijzen door de Maleisiche Road Transport Department.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/rijbewijs-verlengen-in-het-buitenland/maleisie

Op de site van het amerikaanse bedrijf staat dat het gaat om een vertaalburo:
Ons internationaal chauffeursdocument is een niet-officiële vertaling van uw rijbewijs in twee formaten: een vertaalkaart, uw vergunning in 16 talen vertalen en een vertaalboekje, waarmee uw rijbewijs in 9 talen wordt vertaald. Deze niet-officiële documenten helpen je bij het reizen om taalverschillen te overwinnen. Als aanvullende functie slaat onze geavanceerde vertaalkaart een digitale kopie op van uw geldige rijbewijs op uw smartphone. Internationale rijbewijzen, die zijn uitgegeven door overheidsinstanties of particuliere organisaties die zijn aangewezen door de overheid van een land, zijn de enige officiële vertaling van iemands rijbewijs. Onze vertaling heeft geen officiële status en verleent geen wettelijke privileges of rechten aan de consument. ** GRATIS verzending beschikbaar voor Amerikaanse klanten met USPS.
https://www.international-license.com/?gclid=EAIaIQobChMIhdzDoanE3gIVEOh3Ch2lrQMHEAAYASAAEgJGHvD_BwE

Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 10:56
Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22
Nederlanders die willen rijden in Maleisië, moeten een geldig internationaal rijbewijs hebben en een geldig Nederlands rijbewijs. Vanaf 24 september 2018 worden buitenlandse rijbewijzen niet meer omgezet in Maleisische rijbewijzen door de Maleisiche Road Transport Department.
Dat is dus precies het probleem, kan hem niet om laten zetten en kan geen gedig internationaal rijbewijs meer krijgen.
dus na een jaar rijden in maleisie mag ik nu ineens niet meer rijden en er is geen instantie die hulp bied.
ik kan nu wel na 27 jaar weer opnieuw rijles gaan nemen in maleisie en zo een lokaal rijbewijs krijgen, dit kost echter 500 euro en duurt 6 maanden voordat ik dan een rijbewijs heb.
beetje omslachtig voor iemand die eerst al een jaar wel mocht rijden in maleisië

panter22
door panter22 Nov 8, 2018 om 11:15
6599 Antwoorden / Vragen

Dat vermoeden had ik al toen ik even googelde.
Nu lees ik het volgende:  Zou je per email contact kunnen opnemen met het ministerie van Buitenlandse zaken ?

Rijbewijs geldig in Maleisië

Wilt u in Maleisië de weg op? Met een internationaal rijbewijs mag u slechts drie maanden rijden in Maleisië. Om te kunnen blijven rijden in Maleisië is het noodzakelijk om het Nederlandse rijbewijs om te laten zetten naar een Maleisisch rijbewijs.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/rijbewijs-geldig-in-buitenland/maleisie

Ro
door Ronnald73 Nov 9, 2018 om 03:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb uiteraard ookal contact gehad met de ambassade maar die zijn niet hulpvaardig evenals de anwb en de rdw(rdw kan alleen online een echtheidsverklaring regelenin het engels en geldig voor EU/EVA-landen)
Overheid/ambassade zegt dat ik het met lokale overheid moet regelen en lokale overheid zegt dat ik een internationaal rijbewijs bij de nederlandse overheid moet regelen(terwijl de anwb dit moet doen en geen overheidsinstantie is).
Van het kastje naar de muur dus zogezegd.

Ro
door Ronnald73 Nov 9, 2018 om 03:59
Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook vooral heel gek dat de anwb en niet de rdw dit internationaal rijbewijs verstrekt. Zoals je bij rdw de echtheidsverklaring gewoon online aan kan vragen zou dat natuurlijk met het internationaal rijbewijs ook moeten kunnen en eigenlijk ook via de rdw aangezien zij wel een overheidsinstelling zijn, toch?
Maar goed, dat is niet zo en daar heb ik dus op dit moment ook helemaal niks aan.
Had wel gehoopt op wat meer steun en hulp van de nederlandse overheid/ambassade

marita5
door marita5 - Nov 8, 2018 om 09:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Ronnald73 ,

Ook in deze link zie ik staan , dat u het kunt opsturen via familie , beetje tegenstrijdig met de site van ANWB .

https://www.goboony.nl/blog/alles-over-het-internationale-rijbewijs

Neem eens contact op met de ANWB , of stel uw vraag aan de experts .

https://www.anwb.nl/contact-en-service

Ro
door Ronnald73 Nov 8, 2018 om 11:06
Antwoorden / 1 Vragen

al contact opgenomen en als je niet minimaal 4 maanden in nederland woont kun je tegenwoordig sowieso geen internationaal rijbewijs meer krijgen

marita5
door marita5 Nov 8, 2018 om 11:35
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@ronald73 , hoe heeft u contact gehad ? Zou de vraag nog eens voorleggen op de site van de ANWB , op het forum of de experts .

Ro
door Ronnald73 Nov 11, 2018 om 03:29
Antwoorden / 1 Vragen

wie bedoel je met de experts??

marita5
door marita5 Nov 11, 2018 om 08:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

De experts van de ANWB , maar ik zie nu dat dit voor ANWB leden is , u kunt het proberen .https://www.anwb.nl/experts/

marita5
door marita5 Nov 11, 2018 om 08:33
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Of stel uw vraag op Twitter / of FB , klik op de gegeven link contact .

Cookies
door Cookies Nov 11, 2018 om 08:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op 1/5/2018 schrijft een ANWB expert dat de regelgeving hiervoor veranderd is en dat de persoon fysiek aanwezig moet zijn en dat men dus naar Nederland zal moeten komen https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/7752a10f-b7e7-4731-97f7-000e47564b53/internatinaal-rijbewijs-aanvragen

marita5
door marita5 Nov 11, 2018 om 08:42
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Thanks , had ik niet gelezen , dan heeft Ts pech .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2018 om 10:08
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Zie @PANTHER22, u heeft helkemaal geen internationaal rijbewijs nodig voor rijden in Maleisië.

Gr
door Grunn1 Nov 8, 2018 om 10:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerritaltena, en waar lees je dat dit niet nodig is?
Volgens @panther22 moet je en een internationaal en een nationaal rijbewijs hebben

Wilt u in Maleisië auto rijden?

Nederlanders die willen rijden in Maleisië, moeten een geldig internationaal rijbewijs hebben en een geldig Nederlands rijbewijs.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2018 om 11:12
16828 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. @PANTHER22 aanvullend dit: https://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/rijbewijs-meenemen-voor-zuid-oost-azie-t3762.html

S
amengevat: het heeft geen enkele rechtsgeldigheid, dient eventueel het gemak.

Gr
door Grunn1 Nov 8, 2018 om 15:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je link voegd niks toe behalve dat ook die verwijst naar een forum net als hier. Het internationaal rijbewijs is geen officieel document echter is het wel een officiële vertaling van het Nederlandse rijbewijs en alleen deze kan gebruikt daar waar het nodig is. In landen die dit eisen of landen waar men slecht Engels, Frans of Duits spreekt kan het een vereiste zijn om een officiëel vertaald rijbewijs bij je te hebben en ja helaas maar de ANWB is de enige die dit kan verstrekken.
Engels, Frans en Duits talige landen is dit sowieso noet meer nodig want sinds het rijbewijs als card formaat wordt gemaakt staat het in deze talen ook op het rijbewijs.

marita5
door marita5 - Nov 8, 2018 om 11:46
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@ronaldd73 ,

Vraag eens inlichtingen bij de Nederlandse ambassade in Maleisie ,

https://www.nederlandse-ambassade.com/Ambassade/8462/Nederland-in-Kuala-Lumpur

Ro
door Ronnald73 Nov 9, 2018 om 03:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik al uitgebreid gedaan en de ambassade houdtzich afzijdig en kan niks betekenen mbt rijbewijzen

mo
door mof - Nov 9, 2018 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een rijbewijs wordt door de nl overheid uitgegeven. Ik kan me niet voorstellen dat een amerikaans bedrijf u een internationaal rijbewijs voor Maleisie kan uitstellen. Ik denk dat u dan een internationaal rijbewijs voor de usa krijgt.
Als u niet naar NL komt loopt u tevens het risico dat u in de toekomst het papiertje niet merr kunt overschrijven op een geldig NL papiertje.
u kunt het beste naar NL komen.

sw
door swat1500 - Nov 10, 2018 om 22:43
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het digitaal beschikbaar stellen van officiel documenten aan derden kan gevaar voor misbruik met zich brengen. Besef dat op uw rijbewijs ook uw BSN staat en criminelen willen daar maar al te graag gebruik van maken. Wat doet die Amerikaanse site met uw persoonsgegevens?