A.Mar
door A.Mar Sep 15, 2022 om 12:41
Vakantie & reizen

Kan een camper verhuurbedrijf zonder geldige reden de hele borgsom in houden?

We huurden een camper voor een week bij verhuurbedrijf Van Tuyl. Zonder inventaris, alles zelf meenemen dus. Wij zijn 80 jaar en best wel fit. Instructie filmpje thuis bekeken. Eenmaal vertrokken bleek nogal wat mis: veel mede kampeerders hebben ons geholpen: de afsluiter van het water stond open, alles liep eruit, de gastank was leeg, we moesten een nieuwe kopen, de afsluiter van de tank zat zòvast dat de camping beheerder thuis een tang moest gaan halen...en de instructie
film om het bovenbed in te vouwen was verouderd en dan kan je niet wegrijden  Andere kampeerders hebben ons met veel moeite daarmee geholpen.
 We waren na drie dagen doodmoe en besloten de camper terug te brengen. Aan het eind van de dag.Mijn man ging alleen, de hele inventaris uitgeruimd, en vergat de inhoud van de koelbox. Hij tekende een formulier dat er geen schade was. Hij afgemat, de bedrijfsmedewerkers korzelig. "Geen eind schoonmaak? Kost u 250 €! De brandstoftank niet bijgevuld? 150€ boete!"
Later kwamen ze nog met een deukje in de vloer, hadden wij gedaan. Schade dus, ondanks handtekening.! Weg borg! 880€! Toen we naar de rekening van die zgn schade vroegen, konden we die niet krijgen.

5006 7 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 15, 2022 om 12:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A.Mar ,

De voorwaarden :

6. Tekortkomingen

a) Komt een der partijen zijn verplichtingen niet na, dan heeft de ander het recht het contract geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
Dat is alleen anders als de tekortkoming van zo’n bijzondere aard of geringe omvang is dat ontbinding niet gerechtvaardigd is;
b) Bij ontbinding resp. gedeeltelijke ontbinding wegens een tekortkoming van de verhuurder restitueert hij de eventueel betaalde huur- en waarborgsom geheel resp. gedeeltelijk.
c) De camper dient op de dag van inlevering om 10.00 uur terug te zijn.
Neem bij onverhoopte omstandigheden contact op voor overleg.
Bij overschrijding van de huurperiode door de huurder wordt € 250,00 per dag of gedeelte van een dag in rekening gebracht.
d) Indien de camper niet volledig afgetankt is, wordt € 150,00 ingehouden op de borg.
e) Indien niet is gekozen voor de eindschoonmaak en de camper niet geheel schoon (binnen en
buiten) wordt ingeleverd (dit ter beoordeling van de verhuurder), wordt minimaal € 250,00
ingehouden op de borg.
f) Schade aan, op of in de camper en/of vermissing van (onder)delen van de camper of bijbehorende inventaris wordt op de borg ingehouden

De volledige voorwaarden kunt u hier downloaden , klik op de rode regel en scroll naar beneden , klik op download PDF

https://van-tuyl.nl/huren/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2022 om 13:10
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u wel degelijk een overzicht van de schade dient te krijgen. Dan is het wel zinvol dat u bewijs zou hebben met o.a. foto's etc. Hoe dan ook lijkt het mij dat u ondanks de opmerking m.b.t. het bovenbed wel heeft kunnen wegrijden maar dat ter zijde.

Gelet op het bedrag maar dan wel incl. het feit dat de koelkast niet was leeggeruimd hetgeen dan toch ites zegt m.b.t. schoongemaakt afleveren lijkt het mij dat u het beste uw rechtsbijstandsverzekeraar kukunt inschakelen. Ik hoop dan dat u die ook heeft.

Om zelf te gaan procedrene lijkt mij gelet op het bedrag niet erg zinvol omdat het risico van een toch uiteindelijk negatief resultaat niet is uit te sluiten.
Omdat u mogelijk bij het huren niet zelf heeft gecontroleerd of alles ok was zoals bijv. de gastank.

U kunt eventueel zich voor nader juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  hetgeen zeker de moeite waard kan zijn hoewel ik ook niet uitsluit dat het antwoord dan niet anders dan zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 15, 2022 om 13:36
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: plaats uw klacht hier hetgeen dan in ieder geval meer aandacht oproept en de klacht ter beantwoording aan de verhuurder wordt voorgelegd. : https://www.klachtenkompas.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 15, 2022 om 14:10
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Geef dan wel aan welk bedrijf het precies is. Er zijn meer verhuurders metr die naam.

sira
door sira - Sep 15, 2022 om 13:43
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik sluit mij aan bij Marita5 en Heremietkreeft. Ik vraag mij alleen af waarom u in die 3 dagen niet gelijk contact met Van Tuyl heeft opgenomen en de gebreken c.q. mankementen heeft opgesomd waar u direct al tegenaan liep. Kan me voorstellen dat je bij het 1ste probleem niet meteen belt, dat kan een pechgevalletje zijn, maar bij het 2de en 3de probleem wel. Ik denk dat u dan nog sterker had gestaan, nu wordt het een welles nietes verhaal.

sw
door swat1500 - Sep 15, 2022 om 14:03
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Een openstaande afsluiter van de watertank zal nodig zijn om bij een niet gebruikte camper te voorkomen dat er condensvorming optreed in de lege watertank en wellicht schimmelvorming. Wellicht had men u moeten vertellen dit te doen maar een gebrek is het niet.

U heeft uiteraard gevraagd of de camper werd geleverd met een volle gastank?
Zo nee en bij de huur staat niet vermeld dat een volle gastank wordt meeverhuurd dan is dit ook geen gebrek.

Door u veroorzaakte schade zal door u moeten worden vergoed. De vraag is of de resterende 480 euro daarvoor niet teveel is kunnen we niet bepalen. Onder schade wordt ook verstaan de tijd dat de camper vanwege herstel niet verhuurd kan worden.

Er lijkt geen sprake van "zonder reden" niet terug krijgen van de borg. De verhuurder geeft namelijk diverse redenen op die ook terug zijn te vinden in de huurvoorwaarden.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 16, 2022 om 20:24
169 Antwoorden / Vragen

de afsluiter van het water stond open, alles liep eruit, de gastank was leeg, we moesten een nieuwe kopen, de afsluiter van de tank zat zòvast dat de camping beheerder thuis een tang moest gaan halen...en de instructie
film om het bovenbed in te vouwen was verouderd en dan kan je niet wegrijden  Andere kampeerders hebben ons met veel moeite daarmee.

Nogal wat te kort komingen van de verhuurder. U heeft getuigen die dit ook hebben waargenomen neem ik aan. KOMT EEN DER partijen zijn verplichtingen niet na, dan heeft de ander het recht het contract geheel of gedeeltelijk te ontbinden (c.f. de wet). De camper is niet afgeleverd zijnde in orde en heeft al in het begin niet voldaan aan het overeengekomen contract. Hierdoor is de rechtsgeldigheid m.i.z. niet aanwezig Reactie MARITAS is eenzijdig en niet doorslaggevende beredenering, immers de camper werd niet afgeleverd in de staat waarin men zou moeten verwachten dat dit zou moeten zijn. De tekort komingen zijn duidelijk vanaf de zijde van de verhuurder die beroept op voorwaarden die zij zelf opgesteld heeft echter daarbij vergeet dat zelf ok de verplichtingen hebben een volwaardig produkt te leveren. In dit geval een camper. Persoonlijk beschouw ik als tekort komingen verhuurder en mogelijk een poging er beter van te worden ten kostte van een ouder stel. SLECHTE reclame dus.  Noot: van ouderen van dergelijke leeftijd hoef je niet te verwachten dat zij op een andere manier zouden hebben gereageerd dan ze gedaan hebben.

marita5
door marita5 Sep 16, 2022 om 20:37
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou zeggen , lees de volledige voorwaarden eens . Ts had contact moeten opnemen met de verhuurder heeft dit niet gedaan .

8. Schade
a) Tenzij in de huurovereenkomst anders is aangegeven, wordt huurder geacht het voertuig zonder zichtbare gebreken of beschadigingen te hebben ontvangen.
b) Bij elke schade (w.o. door verlies, diefstal en inbeslagneming), alsmede schade veroorzaakt door de camper treedt de huurder direct in overleg met de verhuurder, tenzij dit door omstandigheden onmogelijk is. De huurder houdt zich aan de instructies van de verhuurder

me
door meganega Sep 17, 2022 om 09:30
43 Antwoorden / Vragen

de zin

Tenzij in de huurovereenkomst anders is aangegeven, wordt huurder geacht het voertuig zonder zichtbare gebreken of beschadigingen te hebben ontvangen

is gewoon onredelijk bezwarend, en kan dus meteen de kliko in
de schade zoals omschreven kan gewoon niet duidelijk zijn bij een luttel controlerondje, ook kleine deukjes blijven zo achterwege
direct is onmogelijk, er hoort hier een termijn aan vast te zitten om schade en gebreken te melden, meestal is dit drie dagen
daar heeft OP zich heel netjes aan gehouden

schade blijft altijd een blauwe-ogenkwestie, hier is niet aannemelijk dat de schade is veroorzaakt door OP in die drie dagen

me
door meganega - Sep 17, 2022 om 09:15
43 Antwoorden / Vragen

als je denkt gelijk te hebben, gewoon vorderen en incassokosten + rente rekenen voor elke onbetaalde maand
bij de rechter ga je het toch niet helemaal winnen, je kunt dus alleen je voet tussen de deur zetten en vervelende brieven sturen

ro
door ronny530 - Sep 17, 2022 om 10:22
2773 Antwoorden / 41 Vragen

In de instructiefilm die u bekeken heeft is wel e.e.a. te zien over hoe met de camper omgegaan dient te worden maar terzijde. U dacht blijkbaar inpakken en wegwezen en bent in zekere zin onvoorbereid op reis gegaan. Het had de verhuurder wel gesiert om de afsluiter van de drinkwatertank na aftappen weer te sluiten maar een halszaak is het ook weer niet want u had dat voor vertrek al op kunnen merken. Een lege gastank kan gebeuren en u dient zelf in staat te zijn om die op de juiste manier te vervangen waarbij het juiste gereedschap in de camper aanwezig dient te zijn. Het lijkt me logisch dat voor het vervangen van de gastank gereedschap nodig is want de aansluiting dient gasdicht te zijn. Over het open en dichtvouwen van het bovenbed kan ik geen oordeel geven want ik ken het model camper niet en wat voor de één heel simpel is kan voor de ander heel moeilijk zijn. Echter blijkt wel dat inhoud van de koelbox bij aflevering nog aanwezig was, de brandstoftank niet bijgevuld was en daarmee de borg verpand wordt want de camper is niet in de juiste staat teruggebracht. De toegebrachte schade aan de vloer is echter wel discutabel want de verhuurder dient die schade bij terugbrengen te controleren en indien goed bevonden tekenen uw man en de verhuurder het formulier. Feit blijft dat de camper niet in de staat zoals die gehuurt is teruggebracht en dan mag de verhuurder beslissen de borg in te houden en dat is in uw geval van toepassing.