H.
door H.Schippers Sep 16, 2021 om 11:46
Vakantie & reizen

Letselschade veroorzaken met een huurauto in het buitenland

Wij willen een auto huren in Italië. Ik kan bij de verhuurmaatschappij het eigen risico afkopen tot een beperkt bedrag.
Wat als ik zelf een schade veroorzaak en mijn inzittenden lopen letselschade op ?
En wat als ik met mijn auto een letselschade veroorzaak aan een voetganger of andere automobilist ?
Kan ik er van uitgaan dat ik, net als in Nederland, daarvoor verzekerd ben via de verhuurmaatschappij ?

4273 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2021 om 11:59
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook deze info: Letselschade in het buitenland Een ongeval of medische fout kan je ook in het buitenland overkomen. Als je op reis bent, met vakantie of voor een zakelijke trip. In de regel is dan het recht van toepassing van het land waarin het letsel je overkomen is.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2021 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De WA verzekering van die auto dekt in ieder geval letselschade van een andere automobilist of voetganger, vooropgesteld dat u aansprakelijk bent.

In Nederland dekt de WA verzekering de letselschade van uw passagiers, vooropgesteld dat u aansprakelijk bent.

Of dat in het buitenland ook zo is, zou ik maar even navragen bij uw verzekeraar.

aurora1
door aurora1 - Sep 16, 2021 om 17:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen
rj
door rjw Sep 16, 2021 om 19:22
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Nog beter: check de auto vooraf goed, en als er wat is direct terug naar de balie en zorgen dat de schade gedocumenteerd wordt.

Iv
door Ivo W Sep 17, 2021 om 09:29
729 Antwoorden / Vragen

En in mijn ervaring nog beter: neem een "huurauto verzekering" die los staat van de verhuurder.

Meestal goedkoper dan het afkopen van het eigen risico bij de verhuurder en zodra je laat weten dat je zo'n verzekering hebt, proberen ze je ook geen poot uit te draaien aan de balie met hun eigen dure extra's of het laten betalen voor minuscule krasjes die al lang op de auto zaten.

Want ze zien iemand voor zich staan die zich goed heeft voorbereid én ze weten dat er problemen met de externe partij van kunnen komen wanneer ze schades proberen te claimen die niet door jou veroorzaakt zijn. Immers is het bij zo'n (onterechte) schadeclaim niet meer een toerist die zijn vliegtuig moet halen VS een professionele verhuurder met voldoende tijd. Maar een jurist van een verzekeringsmaatschappij VS een verhuurder.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2021 om 11:18
3143 Antwoorden / 0 Vragen

dat is afhankelijk van wat is verzekerd via je verzekering die je daar afsluit, lees dit dus goed door voor je iets verzekerd.

als je een auto huurt zorg er dan wel voor dat je bij afhalen goed om de auto heen loopt MET een medewerker maar ook en vooral bij het inleveren!!!!

Zet alle bevindingen ook op papier en laat dit tekenen door deze medewerker!!!!

mo
door mof - Sep 17, 2021 om 11:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Dat moet u expliciet lat3n vastleggen. Dat gebeurt ook in NL. Eigen risico afkoop heeft betrekking op schade aan het gehuurde object, dus de auto. En ook daar zitten grenzen aan. Verwijtbare schade kunt u niet afkopen, zoals vaak vermeld is schade boven 2 meter etc.

we
door weethet - Sep 17, 2021 om 14:40
107 Antwoorden / 2 Vragen

Informeer eens bij sunnycars Haarlem. Altijd All risk verzekeren!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 17, 2021 om 14:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Italië ?

Krijg je daar  Engelse of  Italiaanse polis voorwaarden bij?

De grote verhuurders hebben  altijd Engels,  soms Duits of Frans ook.

Meestal  verzekerde je  schade aan voertuig, en niet  aan inzittende of  andere als je letselschade veroorzaakte.

En welke reisverzekeraar heb je en  hoe dekt die dit soort schades?