Ilmes
door Ilmes Sep 4, 2020 om 22:49
Vakantie & reizen

Mag aingo als zij zelf een vlucht annuleren en 25% annuleringskosten inhouden?

Ik boek in januari 2020 een klm-vlucht via airngo. Ik krijg nu te horen dat de vlucht wordt geannuleerd. Ze storten het geld terug en houden 25% in als annuleringskosten. Het bedrijf is onbereikbaar.
Maar ik heb niks geannuleerd. Ik weet van vrienden die met ons reizen dat zij van klm alles hebben teruggekregen. Hoe moet ik dit aanpakken?

1295 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2020 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben de vrienden rechtstreeks bij KLM geboekt?

marita5
door marita5 - Sep 4, 2020 om 23:21
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ilmes ,

Hoe lang is de wachttijd voor restitutie?

Houd er rekening mee dat vanwege de huidige situatie de doorlooptijden voor terugbetalingen veel langer zijn dan normaal. We kunnen het exacte tijdsbestek voor de terugbetaling niet geven, aangezien elke luchtvaartmaatschappij ook een enorme werkdruk heeft, maar we zullen natuurlijk ons ​​uiterste best doen om uw terugbetaling zo snel mogelijk bij u te krijgen. U ontvangt een e-mail wanneer uw terugbetaling is verwerkt. Wacht op die e-mail voordat u probeert contact met ons op te nemen.

Krijg ik mijn geld terug?

We raden u aan om bij uw luchtvaartmaatschappij na te gaan welke vorm van restitutie zij momenteel aanbieden. Veel luchtvaartmaatschappijen geven nu geen geld terug en bieden nu alleen omboekingen of in sommige gevallen vouchers aan.
Dit beïnvloedt ons vermogen om restituties te verwerken, aangezien we onderworpen zijn aan de regels van elke luchtvaartmaatschappij.

In de gevallen waarin restitutie mogelijk is volgens de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij, moet onze klantenservice namens de klant de restitutie indienen bij de luchtvaartmaatschappij.
We kunnen geen geld aan de klant betalen voordat we de betaling van de luchtvaartmaatschappij hebben ontvangen.
In gevallen waarin een restitutie wordt verleend en aan ons wordt betaald door de luchtvaartmaatschappij, zullen we de restitutie aan de klant zo snel mogelijk verwerken. In alle gevallen brengen we administratiekosten in rekening om de terugbetaling bij de luchtvaartmaatschappij te verwerken

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://help.airngo.se/hc/nl/articles/360012358779-Longer-reply-times-due-to-Corona-virus

alfatrion
door alfatrion - Sep 5, 2020 om 21:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat mag niet.

Tr
door Trostomaat Sep 5, 2020 om 22:01
239 Antwoorden / Vragen

En als het administratiekosten zijn? Is het dan mogelijk dat het volgens de regels is?

alfatrion
door alfatrion Sep 6, 2020 om 11:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee.

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 18:52
239 Antwoorden / Vragen

Telt het niet als dat zo afgesproken is?
Zo nee, waarom niet?

alfatrion
door alfatrion Sep 7, 2020 om 16:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het recht van ontbinding bij een tekortkoming is geregend in art. 6:265 e.v. BW. Het gevolg daarvan is dat alle geleverde prestaties ongedaan gemaakt moeten worden. TS heeft dus recht op 100%. Het onredelijk bezwarend om hiervan in het nadeel van de klant af te wijken. Dat je het administratiekosten noemt veranderd niets aan het feit dat je niet het volledige bedrag wilt teruggeven. Een dergelijke afspraak zou ook naar maatstaven van de redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Zie je het al voor je "beste klant, wij kunnen niet leveren en daar willen we graag voor betaald worden".

marita5
door marita5 - Sep 6, 2020 om 09:59
11506 Antwoorden / 15 Vragen

@Ilmes ,

De reisaanbieder betaalt niet het hele bedrag voor mijn geannuleerde reis terug. Mag dat?

Hebt u recht op geld terug? Dan moet u al het geld dat u hebt betaald voor de reis terugkrijgen. U hoeft geen kosten te betalen, bijvoorbeeld administratiekosten of boekingskosten. Binnen 14 dagen na de annulering moet u uw geld terug krijgen.

Accepteert u een voucher? Dan moet de waarde van voucher net zoveel zijn als u al het geld dat u hebt betaald voor de reis. Ook dan mogen er geen kosten vanaf gaan.

Gaat het niet om een geannuleerde reis, maar boekt u uw reis uit uzelf om voor een andere reis? En staat er in de voorwaarden van uw boeking dat de reisaanbieder daarvoor omboekingskosten mag rekenen? Dan mogen ze die kosten wel in rekening brengen.

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer