do
door doorntje_1 Jul 10, 2015 om 23:26
Vakantie & reizen

Mag een campinghouder overnachtingsgeld/verzekeringsgeld vragen

Goedenavond,

Een beetje op de valreep heb ik een vraag over onze vakantie. Wij vertrekken morgen richting Limburg, we hebben daar een stacaravan gehuurd van een particulier. Nou heb ik begrepen dat de campingeigenaar, ook nog een betaling wenst te ontvangen, namelijk €4,25 p.p.p.n.?? Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Andere jaren deden we hetzelfde op andere campings en hebben altijd alleen maar toeristenbelasting (gemiddeld €1,25 p.p.p.n.) hoeven te betalen. Als je op de site van de camping kijkt staat er ook €1,05 p.p.p.n. op. Volgens de verhuurder is het bedrag "overnachtingsgeld" en "een verzekering voor ons verblijf" oid. Weet iemand hier toevallig meer over?

Ik hoop dat iemand ons hierin kan adviseren.

Met vriendelijke groet,
Doorntje

7643 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2015 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u dat niet beter opnemen met de verhuurder? Die moet weten hoe het zit.

Is trouwens op veel campings gebruikelijk, dat er ook nog overnachtingsgeld betasld moet worden door een huurder.

En wat is er dan gedekt in die verzekering? Dat is gewoon tillerij.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2015 om 06:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zie (op Google) overnachtingsprijzen tussen de €1,30 en zelfs €6,50 kunnen oplopen, dus buiten de toeristenbelasting. Mag kennelijk wel.

pi
door pieterwolters - Jul 11, 2015 om 10:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me er iets bij voorstellen. Als particulieren hun stacaravan gaan verhuren op tijden dat ze er zelf niet zijn, dan wordt er meer gebruik gemaakt van de voorzieningen op de camping dan oorspronkelijk voorzien (gemiddeld zal een stacaravan eigenaar daar in de weekenden zijn en enkele weken vakantie. Door de verhuur kan het enkele maanden bezetting opleveren. En dat brengt vanzelf meer kosten voor de camping met zich mee. Bijvoorbeeld aan zwembad, speeltuintjes, etc.

di
door digioma - Jul 11, 2015 om 11:03
646 Antwoorden / 29 Vragen

Pieter heeft gelijk... denk ook aan kosten voor elektra, douchen, toiletgebruik enz. De verhuurder van de caravan vangt het geld en de campingeigenaar draait op voor de kosten. Lijkt me niet echt eerlijk.

do
door doorntje_1 - Jul 11, 2015 om 12:07
9 Antwoorden / 3 Vragen

Nou dat gaat niet helemaal op. Want de verhuurder betaald gas water en lucht apart. En hebben een douche en toilet in eigen caravan. Daarbij wordt er behoorlijk stageld betaald.

do
door doorntje_1 - Jul 11, 2015 om 12:08
9 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is dus gewoon dubbel cashen.

do
door doorntje_1 - Jul 11, 2015 om 12:09
9 Antwoorden / 3 Vragen

Met lucht bedoel ik uiteraard licht mee.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2015 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn zelfs campings waar het bezoek van overdag toegangsgeld moet betalen. En u kon dit toch allemaal van te voren weten?

mahadma
door mahadma - Jul 11, 2015 om 12:45
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Het is gebruikelijk dat er op "besloten" campings voor gasten een toegangsprijs geheven wordt. U gaat naar een caravan van 'een particulier', die hij/zij kennelijk verhuurd heeft. Dus bent u gast, dus moet u betalen. Ik hoop niet dat er wat gebeurd, maar u heeft nu wel een verzekering die u kunt aanspreken als er zich onverhoopt wat aandient. Als er wel wat gebeurd wordt er weer moeilijk gedaan in de vorm van: Waarom is dat niet verzekerd, ik heb schade.

Dit is weer precies wat ik persoonlijk het NL gevoel noem, wel de lusten maar niet de lasten willen dragen. En dit is een persoonlijke ervaring en geen beschuldiging naar wie dan ook. Ook wel het 'not in my back yard' idee.

U huurt een caravan, maar de extra kosten zoals Pieterwolters omschrijft zijn niet onbillijk.

tontoos
door tontoos - Jul 13, 2015 om 13:20
32 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb dit ook meegemaakt op camping Ackersate in Voorthuizen.
Touristen belasting daar heb ik geen probleem mee, maar buiten mijn huur aan de particulier ook nog 14 keer een nachttarief betalen dan wordt het nog duur.
Ik heb een klacht in gediend maar ze doen er niks mee ik denk dat het rechtstreeks de papiercontainer in gaat.
Wij gaan als we weer wat boeken eerst vragen of we dat moten betalen anders zoeken we wat anders.

do
door doorntje_1 - Jul 13, 2015 om 13:22
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo? Ik zeg toch niet dat ik het niet wil betalen? Ik gaf alleen aan dat ik dit nog niet eerder heb meegemaakt. Maar het is wel degelijk dubbel vangen. Want de mensen waarvan de caravan is hebben hier ook al voor betaald. Ook de toeristenbelasting voor het hele jaar. En deze mensen verhuren de caravan om de kosten te drukken, anders hadden ze er gewoon zelf in gezeten. En hadden wij een caravan van de campingeigenaar zelf gehuurd hadden we die extra kosten ook niet gehad.... Zij zeiden bij de receptie tegen ons dat we de kosten op de site hadden kunnen vinden. Ik gaf aan dat ik dat dus niet heb kunnen vinden. Gezamenlijk de prijslijst erbij gezocht, nou was dus mooi niet zo. Zij hadden een ander lijstje daar liggen. Maar voortaan weten we dat we rekening moeten houden met deze kosten.

Bedankt voor de reacties.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2015 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die caravan van de campingeigenaar is waarschijnlijk duurder.

do
door doorntje_1 - Jul 13, 2015 om 13:25
9 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dan waren we goedkoper uit geweest...

do
door doorntje_1 - Jul 13, 2015 om 13:26
9 Antwoorden / 3 Vragen

Tontoos,

Dat dien wij voortaan ook. Want met 3 kinderen en een hond wordt dit een beetje te gek. Voor dit geld hadden we in Frankrijk op een 5 sterren camping kunnen zitten.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2015 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelukkig is alles in het buitenland goedkoper.;-)

pe
door pebk - Jul 13, 2015 om 13:48
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou netjes zijn geweest wanneer de verhuurder van de caravan dit kenbaar had gemaakt, voordat u boekte. Toeristenbelasting en andere toeslagen worden normaliter ook apart vermeld.

bo
door boosje - Jul 13, 2015 om 13:54
80 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 11 jul 2015, 10:53]Ik kan me er iets bij voorstellen. Als particulieren hun stacaravan gaan verhuren op tijden dat ze er zelf niet zijn, dan wordt er meer gebruik gemaakt van de voorzieningen op de camping dan oorspronkelijk voorzien (gemiddeld zal een stacaravan eigenaar daar in de weekenden zijn en enkele weken vakantie. Door de verhuur kan het enkele maanden bezetting opleveren. En dat brengt vanzelf meer kosten voor de camping met zich mee. Bijvoorbeeld aan zwembad, speeltuintjes, etc.

Precies daarom is het vreemd dat er dan extra overnachtingsgeld gevraagd wordt. De huurder van de staanplaats heeft al betaald voor het gebruik van de voorzieningen, ongeacht of het de speeltuin of het sanitair betreft. Als de huurder er voor kiest om anderen in zijn caravan te laten verblijven en er zelf niet is, dan is er alleen maar iemand anders aanwezig. Voor de WC maakt het niet uit wie erop gaat zitten!
Het zou anders zijn als de huurder mensen te logeren krijgt (als hij daar ruimte voor heeft) wanneer hij er zelf ook is: dan zijn er meer mensen aanwezig en wordt er dus meer gebruik gemaakt van voorzieningen.

endemion
door endemion - Jul 13, 2015 om 15:16
237 Antwoorden / 3 Vragen

Om welke camping gaat het eigenlijk, kan ik die iig vermijden.

tontoos
door tontoos - Jul 13, 2015 om 17:21
32 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 13 jul 2015, 13:28]Gelukkig is alles in het buitenland goedkoper.;-)

Dat is ook niet waar, een oud collega gaat in een huurtent voor 14 dagen en betaald € 800 per week.
Dat vind ik duurvoor een rent a tent.

do
door doorntje_1 - Jul 13, 2015 om 17:36
9 Antwoorden / 3 Vragen

Endemion, om de camping niet in kwaad daglicht te zetten, vermeld ik dat niet. Het is naast de extra kosten een mooie camping. :) normaal gesproken staat het dus op de prijzenlijst vermeldt onder de noemer "overnachtingsgeld". Dat komt dan dus bovenop de toeristenbelasting. Maar wij zullen niet meer terugkomen. Want we moeten ook nog eens vuilniszakken los kopen hier, verplicht. Andere zakken kun je hier niet kwijt. Al met al dus een hele dure camping dit.

tontoos
door tontoos - Jul 14, 2015 om 08:29
32 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=doorntje schreef op maandag 13 jul 2015, 17:36]Endemion, om de camping niet in kwaad daglicht te zetten, vermeld ik dat niet. Het is naast de extra kosten een mooie camping. :) normaal gesproken staat het dus op de prijzenlijst vermeldt onder de noemer "overnachtingsgeld". Dat komt dan dus bovenop de toeristenbelasting. Maar wij zullen niet meer terugkomen. Want we moeten ook nog eens vuilniszakken los kopen hier, verplicht. Andere zakken kun je hier niet kwijt. Al met al dus een hele dure camping dit.

De naam mag gerust vermeld worden dan kunnen anderen er baat bij hebben die er misschien wat willen huren, zij schromen ook niet om jou een poot uit te trekken.

labren
door labren - Jul 14, 2015 om 16:36
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tontoos schreef op maandag 13 jul 2015, 17:21][quote=tijger1 schreef op maandag 13 jul 2015, 13:28]Gelukkig is alles in het buitenland goedkoper.;-)

Dat is ook niet waar, een oud collega gaat in een huurtent voor 14 dagen en betaald € 800 per week.
Dat vind ik duurvoor een rent a tent.

hahahahaha 800 in de week kan je beter een nieuwe tent kopen dan ben je goedkoper uit hahahaha

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2015 om 17:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op dinsdag 14 jul 2015, 16:36]
hahahahaha 800 in de week kan je beter een nieuwe tent kopen dan ben je goedkoper uit hahahaha

Nee hoor, een huur tent bevat alles wat je nodig hebt, daarom kost dat ook €800,00 per week. En dat zal heus geen "gewoon tentje zijn geweest", voor dat geld. Dat heet zoiets als "Glamoreus Kamperen . (ben de naam van dit soort kamperen vergeten). ?

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2015 om 17:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Oh ja, Glamping!