Inizio
door Inizio Oct 5, 2021 om 21:40
Vakantie & reizen

Mag hotel mijn reservering overzetten naar een ander hotel?

Hallo allemaal,

Maandag vlieg ik naar Lissabon. Via Booking.com heb ik een hotel geboekt voor een aantal dagen. Nu kreeg ik bericht dat het hotel mijn reservering heeft overgeheveld naar een ander hotel dat bij dezelfde keten hoort. Het hotel waar ik had geboekt heeft 3 sterren, dit 'nieuwe' hotel heeft 4 sterren. Fijn! Denk je dan.

Alleen: ik heb bewust gekozen voor een hotel in het centrum met een superior 2pers kamer inclusief ontbijt. Het hotel waar ik in ben geplaatst is 2km van het centrum. Totaal niet iets wat ik wil. Ook is het hotel niet anders dan het 3* hotel. Ze hebben nog geen reactie gegeven op de vraag in wat voor kamer ik zit en of er nog steeds ontbijt inbegrepen is.

Ik heb aangegeven niet akkoord te gaan met deze wijziging, daar hebben ze nog niet op gereageerd.

In de algemene voorwaarden van Booking.com kan ik niet snel iets terugvinden of dit wel zomaar mag op deze manier. Weten jullie of dit toegestaan is?

Alvast bedankt voor de reacties.

4130 9 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 5, 2021 om 21:50
2042 Antwoorden / Vragen

Ik zou denken dat zoiets niet is toegestaan zonder uw instemming, maar wat gaat u dan doen als het geboekte hotel niet beschikbaar is en ze u uw geld teruggeven? De tickets kunt u dan niet meer annuleren.

Inizio
door Inizio Oct 5, 2021 om 21:55
14 Antwoorden / 15 Vragen

Hi Henkdezevende,

Het hotel geeft aan dit vanwege 'operational reasons' te hebben gedaan. Dit klinkt mij min of meer als 'dubbelgeboekt' in de oren. Ik hou in ieder geval nog een paar dagen voet bij stuk dat ik daar wil zitten waarvoor ik geboekt heb.

Wat een vervolgstap is weet ik niet. Ik wil eerst weten of het wel mag. :-)

rj
door rjw Oct 6, 2021 om 08:30
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Operational reason kan ook zijn dat er ongeplande werkzaamheden nodig zijn.

panter22
door panter22 Oct 6, 2021 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Is het hotel via rechtstreeks of via andere sites nog wel te boeken.
Kun je ipv deze kamer een andere kamer krijgen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 5, 2021 om 21:57
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Inizio,

Het staat in de 3e alinea van punt 9 van de Algemene Voorwaarden.

Klik op de volgende link :

https://www.booking.com/content/terms.nl.html

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 5, 2021 om 22:45
2042 Antwoorden / Vragen

Sorry, maar waar staat precies dat als je een hotel boekt ze je in een ander hotel mogen onderbrengen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 5, 2021 om 22:54
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

TS moet klagen bij de reisaanbieder, niet bij Booking.com.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 5, 2021 om 23:15
2042 Antwoorden / Vragen

De vraag is of het hotel dat mag doen. Mag dat nu of niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 5, 2021 om 23:39
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Als u het zo simpel stelt, dan is het antwoord "ja"(het hotel mag dat zo doen).

TS kan beter niet meer boeken bij Booking.com.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 6, 2021 om 10:47
2042 Antwoorden / Vragen

Dan moet er een voorwaarde bestaan die zegt dat een hotel dat mag doen want ik weet niet in wat voor wereld u leeft maar als ik Hotel X boek met naam en toenaam kan in mijn wereld een hotel mij dan niet zomaar en zonder mijn toestemming in Hotel Y zetten. Dus nogmaals wáár staat dat dan? Mischien ten overvloede maar begrijp je de vraag eigenlijk wel, of ben je zo blij dat je wat kunt posten dat het je verder niet uitmaakt?

sw
door swat1500 - Oct 5, 2021 om 23:24
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet helemaal duidelijk bij wie Inizio geklaagd heeft. Als hij bij booking.com geklaagd heeft dan is dat aan het verkeerde adres. Hij moet dus klagen bij het hotel. Dat is dus ook de reden dat hij in de voorwaarden van booking.com niets over het wel of niet mogen aanpassen van het hotel kan vinden, booking.com zegt in haar voorwaarden dat hij dat met de reisaanbieder, dus het hotel, moet uitvechten.

Inizio
door Inizio Oct 6, 2021 om 12:46
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb contact opgenomen met het hotel, niet met Booking.

1paul
door 1paul - Oct 6, 2021 om 07:30
3134 Antwoorden / 0 Vragen

U moet dan wel akkoord gaan, doet u dit niet dan blijf thuis en eis uw geld terug of ga en vraag een vergoeding.

Inizio
door Inizio Oct 6, 2021 om 12:47
14 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat niet om het moeten, het gaat hier om het gegeven of dit mag. Als dit mag, prima, als dit niet mag, hoef ik er niet akkoord mee te gaan.

1paul
door 1paul Oct 6, 2021 om 14:12
3134 Antwoorden / 0 Vragen

op zich mag dit dus en dan is het aan jezelf of je hiermee akkoord gaat, doe je dit niet moeten zij je je geld terug sturen....

Inizio
door Inizio Oct 6, 2021 om 18:05
14 Antwoorden / 15 Vragen

En waarom mag dit? Waaruit blijkt dat? Naar welke juridische gronden verwijs je?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 6, 2021 om 19:45
2042 Antwoorden / Vragen

Waar niet is verliest de keizer zijn recht. Een hotel kan een probleem hebben en dan mogen ze u natuurlijk een alternatief aanbieden en als u dat niet wil krijgt u uw geld terug. Juridisch kun je vast levering eisen maar waar denk je dat af te gaan dwingen?

1paul
door 1paul Oct 7, 2021 om 08:35
3134 Antwoorden / 0 Vragen

INIZIO als een organisatie je de reis of hotel niet aan kan bieden door omstandigheden mogen zij een alternatief aanbieden, je hoeft daar dus niet mee akkoord te gaan....

dat men een alternatief aanbied is netjes trouwens....

Topantwoord

Ja
door JannieBoe - Oct 6, 2021 om 09:11
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, u moet bij de verkoper zijn en dat is Booking.com. In de voormaarden van Booking.com staat: 'De accommodatie kan overboekt zijn, omdat deze boeking gefaciliteerd wordt door een partnerbedrijf. In zulke gevallen laat de partner ons dat weten. Dan betalen we je terug en annuleren we je boeking.'
In feite gaat het hier om een annulering en het aanbieden van een nieuwe reservering.
Bij Consuwijzer staat hier ook beschreven hoe het zit met reserveringen van accomodaties.
Het lijkt me dat ze akkoord zullen/moeten gaan met uw bezwaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 7, 2021 om 17:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNIEBOE, heeft u de voorwaarden van BOOKING.COM wel gelezen? BOOKING.COM is niet de reisaanbieder, hoe misleidend dat zelfs kan lijken zie dit: https://www.booking.com/content/terms.nl.html

De ingevulde gastbeoordeling (waaronder de score die al tijdens het verblijf is gegeven) kan (a) geüpload worden naar de informatiepagina van de relevante Reisaanbieder op ons Platform met  .......   etc.

en het bewuste hotel heeft de door hen met booking.com afgesproken werkwijze gevolgd door het doen van de boeking binnen de eigen organisatie..

Topantwoord

No
door Nobnob - Oct 6, 2021 om 11:55
2 Antwoorden / Vragen

Wij hebben dit bij Booking.com ook een keer bij de hand gehad. Booking.com is niets meer of minder dan een schakel tussen de hotelzoekers en de hotels. Het hotel geeft door aan hen dat er een wijziging is (bijvoorbeeld geen plek) en Booking.com zoekt dan een ander hotel, vergelijkbaar met de eerste keuze. Dit kun je weigeren (want niet zelf voor gekozen) en het geld (indien al betaald, is overigens altijd een reservering totdat hotel het heeft verrekend, staat ook als reservering in het account van de creditkaart) wordt teruggestort. Bij meerkosten moet dit vervolgens ook betaald worden.
Wij gingen destijds akkoord (kregen dit heel kort voor de reserveringsdatum door) maar eenmaal in het hotel waren wij niet tevreden, keken bijvoorbeeld via de begane grond recht op het parkeer terrein uit en het hotel lag ook op een niet door ons gewenste plek.
Maar omdat wij al eerder akkoord waren gegaan was daar niets meer aan te doen, bovendien was er geen tijd meer om zelf een alternatief te zoeken en vinden.

Sinds die tijd kijken wij altijd op de site van het hotel zelf en gebruiken we Booking.com als zoekmachine. Verrassend is overigens dat dit vaak nog goedkoper is. Maar een annulering door een hotel levert voor jezelf ook een probleem op.

Inizio
door Inizio Oct 6, 2021 om 12:48
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de uitgebreide reactie! 'Fijn' dat er een ervaring is. Het hotel heeft nog nergens op gereageerd helaas.

panter22
door panter22 - Oct 7, 2021 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

https://partner.booking.com/nl/hulp/reserveringen/overboekingen-no-shows/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-overboeking-heb
H
et hotel doet wat Booking aanbeveelt:

De beste en makkelijkste manier om dit op te lossen is om te proberen de gast in een van uw andere kamers van een vergelijkbaar of beter kamertype onder te brengen.

Mocht dit niet mogelijk zijn, lees dan hieronder ons advies:

1. Probeer alternatieve accommodatie te vinden in de buurt in een vergelijkbare (of betere) categorie. Heeft u hierbij hulp nodig? Onze Klantenservice is 24/7 beschikbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2021 om 17:42
16830 Antwoorden / 202 Vragen

(Herzien) Ik zie dat er een zin is weggevallen en wel de zin dat u bij het boeken bij BOOKING.COM akkoord bent gegaan met de voorwaarden die zij stellen. Hoe dan ook volgt het hotel wel de met booking.com afgesproken werkwijze zoals @PANTHER22 ook terecht aangeeft.
Het lijkt mij dat u uw probleem  ook kunt melden bij zie: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont . Volgens de voorwaarden die BOOKING.COM hanteert zijn zij niet de reisaanbieder  (https://www.booking.com/content/terms.nl.html

De ingevulde gastbeoordeling (waaronder de score die al tijdens het verblijf is gegeven) kan (a) geüpload worden naar de informatiepagina van de relevante Reisaanbieder op ons Platform met  .......   etc. )  zijn 'maar' slechts intermediair/tussenpersoon. Niet uit te sluiten is dat men er bij de ACM een eigen/andere mening over heeft.

doch slechts een tussenpersoon /intermediair zijn. Het lijkt mij wel dat u door de overboeking uw reis wel kunt mnaken op geplande datum en tijdstip en dat bij annulering mogelijk niet het geval zou zijn.

 U kunt volgens die voorwaarden wel zelf annuleren maar dan is het uiteraard de vraag of u maandag nog een ander wel voor u beter geschikt hotel vindt.
Mogelijk zult u ook dit wel geen topantwoord vinden maar helaas is het wel zoals men bij BOOKING.COM  handelt. Omdat dat mogelijk wel als misleidend gezien zou kunnen worden is het melden bij de ACM mogelijk zinvol als al gezegd in mijn eerste zin.
BOOKIN.com is niet de reisaanbieder al lijkt dat misleidend en het lijkt mij zinvol om dit zie: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont
Dat men u heeft overgeboekt betekent wel dat u de reis kunt maken hetgeen u bij annuleren mogelijk niet meer kon op gewenste datum/tijdstip.

Inizio
door Inizio - Oct 23, 2021 om 10:39
14 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi allemaal,

Een terugkoppeling nu mijn vakantie voorbij is: ik heb het hotel geannuleerd en een ander hotel gekozen. Het hotel had namelijk na 3 berichten niet gereageerd en de telefoon werd ook niet opgepakt (2 keer geprobeerd te bellen). Hotel was iets duurder, maar perfect in het centrum. Goede keuze gemaakt dus.

Blijft bijzonder dat het 'zomaar' kan en dat het hotel niet reageert. Goed om te weten voor een volgende keer. ;)

Groetjes.

panter22
door panter22 Oct 23, 2021 om 14:55
6599 Antwoorden / Vragen

Fijn te lezen dat je het zelf hebt kunnen oplossen. Bedankt voor het bericht.

1paul
door 1paul Oct 23, 2021 om 15:15
3134 Antwoorden / 0 Vragen

dat zeg ik, je hoeft niet akkoord te gaan!!!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 23, 2021 om 16:01
2042 Antwoorden / Vragen

Hoe heeft u dan kunnen annuleren als u dat hotel niet kon bereiken, of kon dát dan wel via Booking.com?

rj
door rjw Oct 24, 2021 om 09:43
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien was de operational reason wel dat de helft van het personeel ziek thuis zat door Corona of zo. Dat kan verklaren waarom er niet werd gereageerd.