Ba
door Bauke&Lisette Aug 25, 2019 om 22:21
Vakantie & reizen

Medische noodzaak door lengte in een vliegtuig

Wij zijn van plan medio september 2020 een wereldreis te maken. Bij het boeken van de tickets lopen we er tegenaan dat we premium economy tickets moeten  kopen ivm mijn lengte van 2:08 m. Deze stoelen zijn als snel 40% tot 50% duurder. Stoelen met extra beenruimte kopen loopt ook snel in papieren. En gewone stoelen zijn geen optie, niet uit luxe maar uit noodzaak

Nu hebben we gelezen op een forum dat je, mits je langer bent dan 2:07 dit als "handicap"/medische noodzaak word gezien door luchtvaartmaatschapijen. Op Google konden we er niks over terug vinden. Is er iemand die hier meer over weet? Zijn hier speciale regelingen voor?

BaLi

8323 17 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 25, 2019 om 22:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou dan op dat forum naar de bron vragen... ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval, maar wie weet bestaat zoiets.

tenormin
door tenormin - Aug 25, 2019 om 22:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kunt u het door u gelezen forum doorlinken? Ik kan er niet over vinden.

Ba
door Bauke&Lisette Aug 25, 2019 om 23:15
Antwoorden / 1 Vragen

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/423292/officieel-gehandicapt-langer-2-meter/

sp
door spikkel Aug 26, 2019 om 11:42
148 Antwoorden / 5 Vragen

Sinds ik mobiel beperkt ben is mijn gewicht behoorlijk toegenomen. Gevolg: ik pas niet in een vliegtuigstoel dus zit in feite met hetzelfde probleem. Overgewicht is natuurlijk altijd eigen schuld dus moet je maar 2 stoelen kopen. Ik zou willen dat ik 50% extra mocht betalen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 25, 2019 om 22:59
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bauke&amp-Lisette ,

Nu hebben we gelezen op een forum dat je, mits je langer bent dan 2:07 dit als "handicap"/medische noodzaak word gezien door luchtvaartmaatschapijen.

Als u dit gelezen heeft op dit forum , dan maar het advies opvolgen en contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij voordat u gaat boeken .

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/423292/officieel-gehandicapt-langer-2-meter/

gerbera
door gerbera Aug 25, 2019 om 23:00
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Potdorie, weer gewonnen ik heb dezelfde link.;-))

marita5
door marita5 Aug 25, 2019 om 23:05
11493 Antwoorden / 15 Vragen

We hebben op dezelfde tijd gereageerd . Ik ben niet lang maar wel sneller ;-))

tenormin
door tenormin Aug 26, 2019 om 00:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ben ook weer de Sjaak, kost mij een uur, alles eerst overschrijven hé, haha. Maar staat inderdaad maar een antwoord, dus dat maar opvolgen.

gerbera
door gerbera - Aug 25, 2019 om 22:59
7346 Antwoorden / 14 Vragen

 Bij vliegtuigmaatschappijen word dit 'Medische noodzaak' genoemd om een stoel met meer beenruimte te krijgen. Dit vanaf 2.07, maar dit kan per maatschappij verschillen:

U heeft dit waarschijnlijk hier  gelezen.

Ba
door Bauke&Lisette Aug 25, 2019 om 23:17
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, op dat forum hebben we het gelezen

panter22
door panter22 Aug 26, 2019 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Er staat niet bij dat het gratis is.

Th
door Thijs124 - Aug 25, 2019 om 23:00
289 Antwoorden / Vragen
Ba
door Bauke&Lisette Aug 25, 2019 om 23:23
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Thijs, dank voor je reactie. Best interessant dat kussen  maar ik vrees dat ik iets meer nodig heb dan 5cm.
Maar we fijn voor mensen beneden de 2 meter

jo
door jorisw - Aug 25, 2019 om 23:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou m.i. van de gekke zijn als er voor dit soort luxeproblemen regelingen zijn. Gewoon stoelen bij de nooduitgang boeken. Dat is maar een paar tientjes per ticket duurder. Als de reis dan te duur wordt moet je misschien een halve wereldreis maken.

tenormin
door tenormin Aug 26, 2019 om 00:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En jij denkt dat dit een luxe probleem is? Zeker ook de normale lengte. Ja, dan ondervind je ook geen problemen. Buitengewoon sarcastisch om "halve wereldreis" te durven schrijven. Blijft hij nog steeds met zijn lengte zitten. Neef is 2.10 meter. Geloof maar dat het geen pretje is. Niet in het gewone leven en nooit op vakantie.

panter22
door panter22 - Aug 26, 2019 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je met je vriendin gratis op confortabeler stoelen moeten zitten omdat je  langer bent dan normaal.
Je kunt die stoelen met extra beenruimte gewoon boeken. Het kost wat extra, maar het is voor jou comfortabeler
En wat denk je van de passagier die achter je moet zitten. Die heeft op een gewone stoel minder ruimte, omdat jij je stoel zover mogelijk naar achteren zet.
Als die speciale stoelen al geboekt zijn, kan ik mij voorstellen dat er een grotere stoel voor jou beschikbaar komt, maar toch niet gratis.
Bij de KLM moeten mensen extra betalen als ze om wat voor reden dan ook een extra stoel nodig hebben omdat ze niet op 1 stoel passen. En jij zou gratis een upgrade krijgen? Lijkt mij onwaarschijnlijk. Vraag er eens naar bij de vliegtuigmaatschappijen.
Als je een dure wereldreis kunt maken, dan ga je toch niet beknibbelen op vliegtuigstoelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2019 om 08:59
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste: een bepaalde lengte kan nooit een medische noodzaak opleveren.
Ten tweede, 'alles dat u op internet vindt is absoluut waar' en dat is dan ook de boodschap die u kennelijk duidelijk heeft gemist als waarschuwing in diverse media.

Wat wel waar is dat vooral bij prijsvechter/budget vliegbedrijven de stoelen soms erg dictrh op elkaar staan en dat problemen kan opleveren qua lange benen. Dat behoeft echter helemaal niet het het geval te zijn en het is ook bij lange na niet boj alle luchtvaarmaatschappijen het geval.

En dat betenet dus vooraf even oriënteren op de situatie in het vliegtuig dat door u zal worden benut. Daarbij kan een plaats boeken direct naast het gangpad al een zeer goede optie zijn.

Een direct antwoord op uw vraag: 'Broodje aap'. U behoeft helemaal niets, ik heb nog nooit gezien of bemerkt dat er bij de gate een lengte meter voor lange personen is.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 26, 2019 om 12:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als je door je lichaamsgewicht/formaat in kilo's niet meer op één stoel kan zitten  moet je toch ook twee stoelen betalen?

gerbera
door gerbera - Aug 26, 2019 om 15:25
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals u kunt lezen zijn er mensen die het begrip "vraag en antwoordt" niet helemaal begrijpen en hun mening er op los laten. Maar om op uw vraag terug te komen, er zijn geen vaste regelingen voor uw probleem. U bent geheel afhankelijk van de medewerking van de luchtvaarmaatschappij en zou dit dan ook aankaarten alvorens te boeken. Hierbij schat ik de kans bij lijnvluchten, o.a bij Amerikaanse maatschappijen, hoger in dan bij charters.

lo
door lovewinnie - Aug 26, 2019 om 15:33
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Medische noodzaak betekend niet gratis helaas.
Je krijgt dan wel voorrang op andere die daar een plekje willen zonder medische noodzaak.
Maar wrm bel je niet even met de vliegmaatschappij.

ro
door ron503 - Aug 26, 2019 om 18:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat u de reis gaat boeken eerst navraag doen of de vliegmaatschappij die 2,07 meter lengte regel ook hanteert maar ik herhaal nu wat iemand op een forum ook heeft geschreven en dat antwoord is 7 jaar geleden geplaatst. Voor zover ik weet is er nog geen regelgeving voor maar wellicht kunt u bij het boeken aangeven dat u qua lengte groter bent dan een gemiddeld mens. Gehandicapt ben u zeker niet maar dat zo'n lengte ongemakkelijkheden met zich mee brengt is best wel te begrijpen.