se
door seakyaker Feb 3, 2020 om 15:36
Vakantie & reizen

Moet ik toeristen belasting betalen bij overnachten in mijn eigen gemeente

Als ik met mijn kajak een trektocht door Friesland vaar kom ik ook op campings die in mijn eigen gemeente liggen. Daar wil ik dus geen toeristen belasting betalen en dat leverd nogal eens een fikse discusie op. Sta ik in mijn recht.

Het tweede probleem is Ameland. Volgens de regels van de VNG is toeristen belasting alleen bedoeld als je overnacht. Als ik met mijn kajak naar Ameland vaar, dan verblijf ik daar een kleinen twee uur totdat het tij kentert en dan vaar ik weer terug naar Holwerd. Als veiligheid meld je je aan  bij de Brandaris en ook bij aankomst op de eilanden bij de havenmeester. Dit ging altijd goed, tot het najaar van 2019, toen moesten we toeristenbelasting betalen terwijl we niet overnachten. Je melden bij de havenmeester met een groep kajakers gaat je dus geld kosten.

Is er iemand die hier recht aan kan doen, want het is wel niet veel geld, maar het voelt verschrikkelijk oneerlijk.

20058 18 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2020 om 15:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Als het goed is niet, zolang het eigen Gemeente is. Zoek zelf eens in Wikipedia, zij schrijven van niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2020 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou,of het echt verschrikkelijk oneerlijk is, durf ik niet zo te stellen, maar ik weet wel dat waar mijn vakantie verblijf is, ik toeristenbelasting betaal en de inwoners van die gemeente die daar ook nog een verblijf hebben, niet.

Maar u kunt natuurlijk de gemeente verordeningen er op nalezen. Daar moet het beslist instaan.

tenormin
door tenormin Feb 3, 2020 om 17:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, maar jouw situatie is toch anders? Je woont immers in een vakantieverblijf, althans, chalet valt onder die noemer.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2020 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ik woon niet in een vakantieverblijf. Het is wel een chalet. Maar ik heb elders een mogelijkheid om te verblijven voor mijn p,ezier en daar betaal ik toeristenbelasting.

Even off topic. Hebt u al een proefberekening huurtoeslag gemaakt?

tenormin
door tenormin Feb 3, 2020 om 19:04
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, kom niet in aanmerking. Maar kreeg ook een brief van de belasting dat ik, voor het eerst, geen Zorgtoeslag belasting hoef terug te betalen. Of ze goed doen met, nu, €48,00, Zorgtoeslag hoop ik maar, anders ga ik volgend jaar het schip in. Begin van het jaar kreeg ik €18,00 (vorig jaar dan en halverwege verhoogden ze dit). Geen bal verstand van, maar dat wist je al. ;-)

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2020 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt nog geen definitieve beschikking voor de zorgtoeslag over het 2019 hebben gekregen. En voor het jaar 2018 zou u die toch eigenlijk al een tijdje moeten hebben.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2020 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u voor 2020 € 48,00 zorgtoeslag per maand krijgt als voorschot gaat de belastingdienst uit van een toetsingsinkomen van € 26.400 per jaar. En dan hebt u bij een huur van € 673,00 recht op ca. € 95,00 huur toeslag per maand.

Behalve als in die € 673,00 huur een flink bedrag aan stookkosten zit.

tenormin
door tenormin Feb 3, 2020 om 20:41
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat zal dan het laatste zijn: ik heb alleen maar elektrisch in huis, de WBV heeft gas, via Ista krijgen we altijd de rekening met verdeelsleutel: enige jaren geleden €900,00 bijbetalen, - iedereen - ze hadden jaren geen rekening gestuurd -, de laatste jaren zo'n €240,00 terug. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik heel lang in ve VS ben geweest, dus weinig verbruikt heb, wat nu over is. Maar ik zit wel boven de €26.400 p.j.
Op 31 Januari 2020 krreg ik brief: Op basis van uw aangifte over 2018 heb ik besloten u geen voorlopige aanslag  Zvw 2020 op te leggen. Als u denkt recht te hebben op een voorlopige aanslag kunt u die alsnog aanvragen.
Daar snap ik dus ook geen bal van.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2020 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u pensioen hebt waar geen premie ZVW, zorgverzekeringswet, op wordt ingehouden, moet u dat op aanslag nabetalen. Zou betrekking kunnenhebben op uw Engelse pensioen, maar daar heb ik geen idee van. Heeft niets van doen met Zorgtoeslag.

Maar u schrijft elders, kan amper rondkomen. Dus dat neem ik dan maar met kilo's zout.

tenormin
door tenormin Feb 4, 2020 om 00:14
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat klopt wel met wat zout: alleen kan ik mijn stijl van leven moeilijk veranderen in wat ik altijd gewend ben. (Dat komt door slechte gewoonte die al duurder en duurder wordt: guess what).

getty
door getty - Feb 3, 2020 om 15:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit staat op de site van de rijksoverheid.  In uw eigen gemeente, daar waar u ingeschreven staat, hoeft u niet te betalen. Het is dan aan u om uw inschrijving te bewijzen bij de camping. Zij kunnen niet in de administratie van de gemeente kijken.
Dat u dus voor een dagverblijf op de wadden betaald is correct.

Wanneer toeristenbelasting betalen

U betaalt toeristenbelasting als u verblijft in een gemeente waar u niet staat ingeschreven. Bijvoorbeeld bij verblijf in een hotel, pension, caravan of bungalow. Een voorbeeld is ook dagverblijf op het water binnen de gemeente of op het grondgebied van de gemeente (denk daarbij aan de Waddeneilanden).

Ook als u een zakelijk bezoek brengt aan een stad moet u deze belasting betalen.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie Feb 5, 2020 om 09:58
104 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat het woord "verblijf" misschien nader moet worden bepaald. Als ik uw zin lees zou iemand die even uit de trein stapt om een kopje koffie te drinken daar dus toeristen belasting over moeten betalen. Ik neem aan dat de overheid met verblijf bedoelt dat u daar overnacht op welke manier dan ook. Maar dat zou weer beteken dat als u gedurende de nacht de auto even stil zet om de ogen even te sluiten, u ook moet betalen. Ik denk dat er mee bedoelt wordt: overnachten in een daarvoor bestemde locatie.

Pe
door Peet2cv Feb 5, 2020 om 12:11
Antwoorden / Vragen

Toeristenbelasting in eigen land is al te gek voor woorden.

aurora1
door aurora1 - Feb 3, 2020 om 18:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Neem voortaan een kopie mee van de betreffende regels, dan hoeft u ook niet in discussie te gaan. Die mensen moeten vast toeristenbelasting afdragen en zullen wel vaker gezeur erover hebben. U kunt dat zelf dus veel beter regelen. "Verschrikkelijk oneerlijk" vind ik nogal meevallen, en dat het u niet om het geld gaat geloof ik niet direct.
En die vaargeul houden ze toch ook maar mooi open voor u, en redders gaan er - met risico voor eigen leven - voor u op uit als u in nood geraakt, dat alles kost ook flink, en die Brandaris houdt voor u toch maar alles bij....
En havengeld betaalt u ook al niet begrijp ik.....
Is het niet dat alleen de zon voor niets opgaat?

ma
door manwijf Feb 5, 2020 om 12:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora Bedrijven die toeristenbelasting innen, behoren zelf de regels daaromtrent goed te kennen! Wat u verder aanbrengt is niet ter zake doende. Of het nu om grote of kleine bedragen gaat, als de regels niet op jou van toepassing zijn hoef je niet te betalen. Zo ja, dan wel. Passanten betalen altijd een zeker tarief. Dat kan kennelijk uit, anders zouden zij dat wel verhogen. Te stellen dat toeristenbelasting bedoelt is om bv de vaargeul open te houden, is niet correct. De Brandaris is voor de gehele internationale scheepvaart van belang en niet alleen voor jachtjes. KNRM is een goedgesponsorde organisatie die niets van doen heeft met toeristenbelasting weet ik uit ervaring. U kletst maar wat!

lo
door lovewinnie - Feb 4, 2020 om 09:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet anders gewend dit te betalen bij bijv campings . Ook al kom ik alleen op bezoek voor een activiteit.
Woon je in de gemeente moet jij dat bewijzen. Anders moet je betalen. Op je woord afgaan is niet voldoende bewijs .
Dus neem bewijs mee dan hoef je niet te betalen. Geen bewijs dan betaal je wel. Zo simpel is het.
Geld trouwens ook voor dagverblijf zonder overnachting.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2020 om 12:01
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Dat behoeft u niet. En als campingbeheerders dat niet weten of het mogelijk lastig vinden om er rekening mee te houden heb ik het volgende advies: vraag om een gesoecificeerde nota dus één waar de toeristenbelasting op gemeld is. Ga daar mee naar uw Gemeentehuyis en vraag de aldus ten onrechte betaalde belasting terug. Indien men dat niet doet kunt u ook nog gebruik maken van de ook in uw Gemeente geldende bezwaarregeling. Uiteraard is het wel zaak dat u op de bewuste campings kunt aantonen dat u in uw eigen Gemeente overnacht.

ro
door ron503 - Feb 4, 2020 om 13:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u aan kunt tonen dat u in de gemeente woonachtig bent middels een ID kaart o.i.d. dan zou er geen toeristenbelasting in rekening gebracht mogen worden maar als u dat niet kan of wil bent u een toerist en betaald u ook toeristenbelasting. U vaart op eigen initatief naar Ameland en meldt dat voor de veiligheid ook aan en dat is zeker een goed idee maar als u dat ook aan de havenmeester meldt bent u een toerist die de mogelijkheid heeft om van de faciliteiten van de haven en het eiland gebruik te maken maar of u dat ook gaat doen is aan u. Rederijen die op de eilanden varen vervoeren veel toeristen die voor een dag de eilanden bezoeken en zijn al verplicht om toeristenbelasting te heffen voor de eerste dag op een eiland maar als de toerist dezelde dag nog vertrekt blijft het daar ook bij. Mijn advies voor de eilanden zou zijn, meldt uw aankomst en vertrek bij de brandaris aan en blijf buitengaats liggen in afwachting van het kenterende tij want dan bent u geen toerist geweest omdat u Ameland niet heeft bezocht.

getty
door getty Feb 4, 2020 om 15:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Op de ID kaart staat geen woonplaats.

ro
door ron503 Feb 4, 2020 om 16:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Op de achterkant wel dus kijk ook eens op de achterkant van de ID kaart. Als je dat nog niet overtuigt staat er op het kentenkenbewijs van een voertuig de naam en adres gegevens vermeldt, ergo voldoende bewijzen dat iemand daadwerkelijk in de gemeente woonachtig is

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2020 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de achterkant van een ID staat de geboorteplaats en de plaats waar dat ID is afgegeven. Hoef je dus niet meer te wonen.

Op een kentekenbewijs staat een adres, maar daar hoef je dus ook niet meer te wonen. Overigens heb je voor een kajak geen kentekenbewijs nodig, wie zegt dat de Ts een auto heeft?

Dus waar iemand woonachtig is, is daar helemaal niet mee te bewijzen.

aurora1
door aurora1 - Feb 4, 2020 om 16:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt natuurlijk ook thuis ipv op een camping overnachten als u toch in uw eigen gemeente bent. Dat kost u dan ook helemaal niets aan campingkosten.

Tr
door Trostomaat Feb 5, 2020 om 03:19
239 Antwoorden / Vragen

Eigen gemeente en eigen woonplaats is niet hetzelfde. Misschien loopt er geen vaarweg langs het eigen huis en ligt dat huis dus niet op de route, die wellicht op grote afstand blijft, omdat de gemeente zo groot is ;)

ma
door manwijf Feb 5, 2020 om 12:06
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora Gelukkig mag iedereen zelf bepalen, waar hij wil overnachten ook al is dat in de eigen gemeente.

aurora1
door aurora1 Feb 5, 2020 om 21:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou nou, en ik had het tegen TS, die veel wil, maar nergens iets voor wenst te betalen, niet tegen u. En waar zijn uw antwoorden voor TS?

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Feb 5, 2020 om 10:38
104 Antwoorden / Vragen

Toeristenbelasting

Toeristenbelasting is verschuldigd over overnachtingen van mensen die niet in de gemeente staan ingeschreven en die een vergoeding betalen voor de overnachting. De ondernemer die de overnachting mogelijk maakt betaalt de belasting. Hierbij valt te denken aan exploitanten van hotels, pensions, jachthavens en campings.

maffy1948
door maffy1948 - Feb 5, 2020 om 10:53
45 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeenten zijn geld wolven. leggen alles uit wat in hun straatje past. Hopen dat je betaald en geen commmentaar leverd. Maar als het goed is betaal je toeristenbelasting als je overnacht maakt niet uit hoe en waar. Ook een passagiers schip moet dat. Daarom jaagt 020 deze schepen weg.

mo
door mof - Feb 5, 2020 om 11:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij betaat iedereen toeristenbelasting, ook in de gemeente waar je woont, ook als je voor je werk ergens bent en dus geen toerist bent. En er staat nergens geschreven dat die alleen voor overnachtingen gerekend mag worden .

tricht
door tricht - Feb 5, 2020 om 16:55
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je komt hier razendsnel achter door die verordening te downloaden bij de betreffende gemeente een kijk wie er onder vallen of wie een vrijstelling hebben. Als het betalen blijkt niet gerechtvaardigd te zijn kan je weinig anders doen dan er bezwaar tegen te maken. Mooier gaat het niet worden.

mslingen
door mslingen - Feb 5, 2020 om 17:34
33 Antwoorden / 0 Vragen
jan koops
door jan koops - Feb 5, 2020 om 22:32
20 Antwoorden / 1 Vragen

Toeristen belasting betalen in eigen woongemeente is belachelijk

rj
door rjw Oct 20, 2020 om 19:42
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Als je geen toeristenbelasting betaalt, wordt een andere belasting wel weer hoger. Het geld moet toch ergens vandaan komen. Of de gemeente moet stoppen met bepaalde voorzieningen.

carla van hoorn
door carla van hoorn - Feb 5, 2020 om 23:17
5 Antwoorden / Vragen

Het mooie van wonen in de gemeente Súdwest Fryslân is dat ie zo groot is dat je toerist in eigen gemeente kan zijn. Ik ken iemand die afgelopen zomer in eigen gemeente op een strandcamping heeft gestaan. Door omstandigheden is ze met haar kind met een tent dichtbij huis gaan kamperen. Voor het kind het gevoel echt met vakantie te zijn, en toch het gemak van dichtbij huis blijven. En inderdaad hoefden ze geen toeristenbelasting te betalen. Toch lekker als je een paar weken kampeert.

ho
door howdf - Feb 6, 2020 om 10:43
3 Antwoorden / Vragen

als antwoord,, Toeristen belasting betaal ik al zolang als ik in mijn woonplaats woon en ooit eens nagevraagd maar bleek in gemeentelijke verordeningen te staan ,,"u leeft in een gemeente die als toeristisch gebied staat aangeduid dus moet iedere inwoner mee betalen met toeristenbelasting" , raar maar nooit iemand die er tegen protesteerde,,
hoe kan dit?
mag dit?
alles is hier gebaseerd op de watersport met haventjes en veel toeristen in de zomer, maar in winter zien we niemand,,
vindt het wel onduidelijk in Nederland zo,,
en nu?
gr, F vd V

rivw
door rivw - Oct 19, 2020 om 17:48
1 Antwoorden / Vragen

Ik verblijf voor een verhuizing in een hotel en ben dus geen toerist. Toch moet ik toeristenbelasting betalen. Ben hier niet blij mee. In Zoetermeer € 3,50 pp per nacht.

René.

panter22
door panter22 Oct 19, 2020 om 18:10
6599 Antwoorden / Vragen

Als uw gasten in dezelfde gemeente wonen als waar uw bedrijf zit, hoeft u geen toeristenbelasting te betalen voor uw gasten.
https://www.zoetermeer.nl/ondernemers/producten-a-z_46338/product/toeristenbelasting_93.html

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2020 om 19:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Moet ik toeristen belasting betalen bij overnachten in mijn eigen gemeente

kort antwoord: JA.

diumenge
door diumenge Oct 20, 2020 om 19:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kort, maar onjuist.