Ha
door Harrie van Zweden May 18, 2022 om 17:30
Vakantie & reizen

Moet ik toeristenbelasting betalen in mijn eigen vakantie huis?

Wij wonen in het buitenland en hebben sinds enige tijd een vakantiehuis in Nederland op een vakantiepark. Het huisje wordt door ons een aantal weken gebruikt voor familie bezoeken en verder wordt deze verhuurd door het park waar het huisje staat.

Moeten wij voor de keren dat wij zelf ons huis gebruiken ook toeristenbelasting betalen?

7604 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 18, 2022 om 17:33
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, wie er ook slaapt/verblijft moet toeristenbelasting betalen.
Ander voorbeeld: al staat u voor uw eigen garage geparkeerd, kunt u nog steeds een bekeuring krijgen.

tenormin
door tenormin May 18, 2022 om 22:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Even duidelijk: niet op de oprit van het garagepad, hoor. Anders krijg je daar weer een discussie over. ;-))

koekeloer
door koekeloer May 20, 2022 om 14:24
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als je ingschreven bent in dezelfde gemeente (dus bv zowel een hoofdverblijf als een vakantiehuis) dan hoef je geen touristenbelasting te betalen als je in je vakantiehuis zit.

getty
door getty - May 18, 2022 om 18:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, waarom niet?

me
door mein33 - May 18, 2022 om 18:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor zover ik weet hoeft u geen toeristenbelasting te betalen, maar zou u wel forensenbelasting moeten betalen.
Het zou mij niet verbazen als u dat al betaald bij de Gemeentelijke aanslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2022 om 18:38
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, tenminste als dat in de Gemeente waar u een vakantiehuis heeft in de gemeentelijke verordening ook zo is geregeld. Het exacte antwoord op uw vraag kunt u het beste krijgen indien u de vraag dus bij de Gemeente stelt waar uw vakantiewoning staat. Met een hoge mate van waarschijnlijkheid zal dat in de Gemeente waar u op doelt ook zo zijn.

Dat geldt in de meeste gevallen ook voor Nederlanders die een tweede woning hebben op een vakantiepark en daar dan verblijven. Maar herhaald: het exacte antwoord >> de gemeente waar het park staat (resp. het parkbeheer).

Na even verder zoeken: zie mijn aanvulling hierna waaruit is af te leiden dat u mogelijk wel 'dubbel' betaalt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2022 om 19:09
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend, ik kom nog even bij u terug (mede op basis van het antwoord van @MEIN33): zie deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-is-toeristenbelasting-en-wanneer-moet-ik-dit-betalen waarin staat dat de toeristenbelasting betaald diente worden aan de eigenaar en dat bent u. Er ckan dus sprake sizijn van een 'conflict' m.vb.t. toeristenbelasting en forensenbelasting en zie dan ook dit: Naast de forensenbelasting dat over een heel jaar wordt geheven is de toerist die van de vakantiewoning gebruik maakt toeristenbelasting verschuldigd, die de eigenaar moet afdragen. De vakantiewoning wordt aldus dubbel belast. Het zou redelijk zijn om de toeristenbelasting in mindering te brengen op de forensenbelasting, doch dat gebeurt niet.

 en https://www.visieadvocaten.nl/wordt-eigenaar-vakantiewoning-belast/ en lijkhet mij dus zeer zinvol om een hierin gespecificeerde advocaat nader te raadplegen.

justmeagain
door justmeagain - May 18, 2022 om 22:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

[edit - redactie, graag ingaan op het aan de orde gestelde of je onthouden van commentaar]

in
door inno1 - May 19, 2022 om 11:47
116 Antwoorden / Vragen

Dat kunt u toch zelf uitzoeken? Bel de gemeente. Die gaat erover.

panter22
door panter22 - May 19, 2022 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

Online kun je de verordening toeristenbelasting van je gemeente lezen. Dus even gogelen
Voorbeeld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-308603.html

ma
door malty - May 19, 2022 om 18:34
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U betaalt toeristen belasting wanneer u verblijft in een gemeente waar u niet staat ingeschreven.

Het antwoord is dus ja.

mo
door mof - May 20, 2022 om 14:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Zelfs als je geen toerist bent, maar voor bijv. werk ergens overnacht, betaal je toeristenbelasting

1paul
door 1paul - May 20, 2022 om 15:33
3128 Antwoorden / 0 Vragen

u betaald deze belasting als u niet ingeschreven staat in de gemeente waar uw huisje staat, u moet deze aan uzelf betalen en vervolgens af dragen aan de gemeente waar u verblijft, of en hoe hoog deze belasting is bepaalt de gemeente waar uw huisje staat.

Me
door Meindo - May 20, 2022 om 15:43
63 Antwoorden / Vragen

Als ik met de caravan op een camping sta in mijn eigen woonplaats hoef ik geen toeristenbelasting te betalen.

Ke
door Keesje39 - May 20, 2022 om 18:08
25 Antwoorden / Vragen

@ Malty:
O ja? Ook als ik bij iemand logeer? Uw antwoord lijkt me veel te kort door de bocht.

holiday
door holiday - May 20, 2022 om 23:31
102 Antwoorden / 12 Vragen

Als je niet in die Gemeente woont, moet je gewoon toeristenbelasting betalen.