Sa
door Sandra Eijkhout May 13, 2020 om 15:38
Vakantie & reizen

Moet je een geboekte vakantie betalen ook als hij niet door gaat vanwege Corona

We hebben met 7 dames een vakantie geboekt op  vertrekdatum 2 juni, nu wilt de reisorganisatie waar we bij geboekt hebben het hele bedrag per omgaande innen terwijl eijgenlijk al voor 100% zeker is dat we niet gaan vanwege de Corona regels?

890 4 Rapporteer

Ma
door Maandag81 - May 13, 2020 om 15:54
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bij welke reisorganisatie zitten jullie? Hebben jullie los van de reis ook een annulerings of reisverzekering lopen? Als de reis niet doorgaat *en dat is nu al bekend, lijkt mij niet dat ze van jullie een betaling mogen eisen. Ik zou even contact opnemen met het Juridisch Loket en op dit moment niets betalen.

Zeeg
door Zeeg - May 13, 2020 om 15:56
39 Antwoorden / 0 Vragen

Is het 100 % zeker dat jullie niet gaan, of is het 100 % zeker dat de reis niet doorgaat ?
Vreemd trouwens dat de reissom zo kort voor de vakantie nog niet betaald is.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2020 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het voor 100% zeker is dat u niet gaat, dan moet de reis toch geannuleerd zijn?

marita5
door marita5 - May 13, 2020 om 16:12
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sandra Eijkhout ,

De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik nog betalen?

Wel betalen als uw aanbieder kan leveren

Zegt de aanbieder dat ze de reis nog gewoon kan uitvoeren volgens de afspraken? Dan moet u volgens de reisvoorwaarden gewoon de rekening betalen. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

Niet betalen als uw aanbieder annuleert

Neem altijd eerst contact op met de aanbieder. Mogelijk geeft die zelf al aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis zelf moeten annuleren. Als de aanbieder de reis niet uitvoert, hoeft u er ook niet voor te betalen. Als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug (zie vraag 1).

Niet betalen als u kosteloos mag annuleren

Soms mag u door corona een pakketreis zelf kosteloos annuleren. Dat mag als de situatie tijdens uw reis zo erg is, dat de reis niet door kan gaan (zie vraag 2). U hoeft dan niets meer te betalen. Als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug.

Wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat

Heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? Maar is er een heel grote kans dat de reis niet door kan gaan? Bijvoorbeeld omdat er voor uw reisdata al een inreisverbod bekend is? Dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. Dat betekent dat u wacht met betalen. U moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen.

U mag alleen wachten met betalen als u echt goede redenen hebt om te vrezen dat uw aanbieder de afspraken op uw reisdata en bestemming niet kan nakomen. Verwacht de aanbieder wel dat hij kan leveren? En hebt u hierover een meningsverschil? Dan kan de aanbieder u aanmanen te betalen en daarna incassokosten in rekening brengen. Of hij beëindigt de overeenkomst met u, omdat u niet betaalt. En hij brengt u hiervoor dan kosten in rekening.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties