La
door Lauraza Feb 13, 2020 om 20:24
Vakantie & reizen

Moet Opodo hierin zijn verantwoordelijkheid nemen?

Onlangs hebben mijn vriend en ik onze terugvlucht geboekt voor eind maart vanuit Mexico-stad naar Amsterdam (we zijn op wereldreis en op moment van boeken in Nicaragua).

Via Skyscanner werd de reis aangeboden door Opodo. Het betreft een reis met een overstap op New York JFK van 2.5 uur. In de bevestigingsmail van de boeking werd opeens gewag gemaakt van een mogelijke zelftransfer. Het stond niet duidelijk omschreven of het nou daadwerkelijk een zelftransfer was of niet. In ieder geval werd er tijdens het ophele boekingsproces op de sites van Skyscanner en die van Opodo NIET vermeld dat het om een zelftransfer zou gaan. Als ervaren reizigers zijn wij hier namelijk alert op (en vooral zijn we op de hoogte van de onmogelijkheid van een zelftransfer van 2,5uur op JFK).

Voor de zekerheid hebben wij toch geprobeerd contact op te nemen met Opodo om deze onduidelijkheid op te helderen. We kwamen er al snel achter dat contact opnemen met Opodo maar op 1 manier mogelijk is, telefonisch. Vanuit Nicaragua kost bellen naar Europa 399cent per minuut. We hebben familie laten bellen naar Opodo. Na bizar lange wachttijden en meerdere keren de telefoon opgehangen gekregen te hebben is er uiteindelijk toch contact geweest met de klantenservice. Deze gaven aan dat zij hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen en dat wij maar contact op moeten nemen met Aeromexico (vliegmaatschappij eerste vlucht), om daar de boeking te veranderen.

Na de eerste verbazing hierover hebben wij besloten om hiernaast ook een review te plaatsen op trustpilot.com. Inmiddels staan er al twee reviews van ons op. Opodo heeft al tweemaal gereageerd op deze reviews en geeft aan dat ze de zaak zullen onderzoeken en contact met ons op zullen nemen. Dit hebben ze nog niet gedaan. De klachten/reviews zijn een stuk uitgebreider dan dit verhaal en zijn terug te lezen op trustpilot.

Omdat wij geen afwachtende types zijn en we al vermoedens hadden dat Opodo niet zou reageren hebben we familie gevraagd om toch te proberen nog meer te bellen. 1 familielid kon niet meer tegen de lange wachttijden en het onbehulpzame en onconstructieve contact dat ze het heeft opgegeven. Een ander familielid heeft het stokje over genomen en heeft na lang wachten op 11-2 contact kunnen krijgen. Er werd hem toen verteld dat Opodo zou proberen om de eerste vlucht te veranderen. Op wiens kosten dat zou zijn werd nog niet over gesproken. De medewerker moest intern nog uitzoeken hoe precies de boeking veranderd moest worden en wij zouden hier zelf over terug gemaild worden. Vandaag krijgen wij een mail van een 'no reply' mailadres van Opodo.

De kern van de mail:

Dank u voor uw vraag over het aanbrengen van wijzigingen aan uw reisplan. Onze afdeling hier heeft geprobeerd om het ticket en condities van Aeromexico te openen. Dat is via een Mexicaanse afdeling geboekt en daarom hebben wij daar hier geen toegang tot. De collega's van de Engelstalige customer service van Opodo hebben daarentegen wel toegang tot dit ticket en de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen.

Wij raden u dus aan met hen hierover contact op te nemen via het volgende nummer: (verwijderd ivm privacy)

Opodo weet dat wij in het buitenland zijn, dit is immers de reden dat wij een familielid laten bellen. Dit familielid heeft namelijk de hele situatie uitgelegd aan de Opodo medewerker. Opodo weet dus dat wij niet zelf kunnen bellen, niet naar een Nederlands nummer en dan natuurlijk ook niet naar een Engels nummer.

Verder voelt het natuurlijk erg frustrerend dat we de mail krijgen van een 'no reply' mailadres, dit betekent dat we nog steeds niet zelf kunnen reageren en het door familieleden op moeten laten knappen.

Wij gaan wederom een familielid laten bellen om Opodo op hun verantwoordelijkheid te wijzen. We hebben nog steeds enige hoop dat zij de eerste vlucht kunnen vervroegen zodat we wel nog tijd genoeg hebben om de zelftransfer uit te voeren.

De boeking helemaal annuleren (met restitutie van het volledige bedrag), zou voor ons ook goed zijn.

Voorlopige conclusies:

-Opodo biedt een onmogelijke reis aan (een zelftransfer van 2,5u op JFK).

-Opodo is niet transparant en het ontbreekt aan duidelijke informatie op hun site en tijdens het boekingsproces.

-Opodo is praktisch gezien niet bereikbaar vanuit het buitenland. Er zijn geen mogelijkheden om via mail, messenger, whatapp of andere wijze contact op te nemen.

-Opodo heeft enorm lange telefonische wachttijden. Opodo verbreekt geregeld de verbinding.

-Opodo neemt geen verantwoordelijkheid als reisorganisatie en geeft meerdere keren aan dat we het als klant maar zelf moeten regelen.

Vragen aan Kassa Vraag en Beantwoord:

- Wat voor rechten hebben wij als klant en welke verantwoordelijkheden/plichten heeft Opodo in deze situatie?

- Wat raden jullie ons aan om te doen?

Wij zijn blij met alle tips en adviezen die jullie ons kunnen geven!

Met vriendelijke groet,

Mark en Laura

11124 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2020 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees op de site van Opodo dat u met een medewerker kunt chatten via Messenger. Dus duur bellen is niet nodig.

La
door Lauraza Feb 13, 2020 om 23:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dit hebben we al geprobeerd. Met de chatbot kwamen we niet verder. Maar bedankt voor het meedenken!

diumenge
door diumenge - Feb 13, 2020 om 21:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op het eerste gezicht, ik had nog nooit van Opodo gehoord, lijkt het om een Nederlandse website / Nederlands bedrijf te gaan? Het lijkt mij niet hun probleem dat jullie niet kunnen bellen naar een Nederlands nummer omdat je in het buitenland zit. Overigens je kan wel bellen, maar je vindt het te duur.

Mijn advies is om met die engelstalige afdeling contact op te nemen, te bellen dus. Dan kost dat je maar wat geld.

marita5
door marita5 Feb 13, 2020 om 22:05
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , Nederlands bedrijf ? https://www.opodo.nl/klantenservice/#/about

diumenge
door diumenge Feb 13, 2020 om 22:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je het vraagteken gezien?

marita5
door marita5 Feb 13, 2020 om 22:24
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , sorry nee

La
door Lauraza Feb 13, 2020 om 23:33
Antwoorden / 1 Vragen

Dat we in het buitenland zitten kunnen zij niets aan doen inderdaad. Het feit dat de klantenservice zo goed als onbereikbaar is, we meerdere keren een uur in de wacht staan waarna de verbinding verbroken wordt zonder ook maar contact te hebben gehad met een medewerker, daar kunnen zij wel iets aan doen lijkt mij.

De Engelstalige klantenservice kon ons na een nieuwe bel poging niet verder helpen in verband met een storing..

diumenge
door diumenge Feb 13, 2020 om 23:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk het gevolg van de ongetwijfeld lage prijzen die ze bieden, volgende keer gewoon direct bij de luchtvaartmaatschappij boeken. En dan morgen nog maar 's met de Engelse klantenservice bellen.

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2020 om 23:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, Mark en Laura, als jullie met zelftransfer bedoelen dat jullie zelf van de plek van aankomst naar de plek van vertrek moeten gaan, dan gaat dat zo. Ik heb de halve wereld rondgereisd en de meeste mensen uit mijn omgeving ook, en we hebben allen altijd zelf dat moeten doen. Nergens stond zomaar vervoer klaar om van de aankomst naar het vertrek gebracht te worden en vaak is dat je moeten haasten en ietwat zenuwslopend. U heeft kennelijk niet goed gekeken dan wel niet goed geboekt, het zij zo. Wat ik u aanraad? Stoppen met erover te lamenteren en de hele familie mobiliseren alsmede de halve reiswereld, maar gewoon genieten van de wereldreis en een volgende keer beter opletten en uitzoeken. En stop maar liever met de familie lastig vallen zou ik denken.
En niet bij low cost boeken kan ook helpen. U wilt eerste rang voor een kaartje voor de garderobe. Het is dat u uw verantwoordelijkheid moet nemen en inzien dat het uw fout is. Opodo heeft niets verkeerds gedaan. Uw opschrift is dan ook volkomen onterecht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2020 om 09:47
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Citaat van begin van uw vraag: Via Skyscanner werd de reis aangeboden door Opodo. Het betreft een reis met een overstap op New York JFK van 2.5 uur. In de bevestigingsmail van de boeking werd opeens gewag gemaakt van een mogelijke zelftransfer. Het stond niet duidelijk omschreven of het nou daadwerkelijk een zelftransfer was of niet. In ieder geval werd er tijdens het ophele boekingsproces op de sites van Skyscanner en die van Opodo NIET vermeld dat het om een zelftransfer zou gaan. Als ervaren reizigers zijn wij hier namelijk alert op (en vooral zijn we op de hoogte van de onmogelijkheid van een zelftransfer van 2,5uur op JFK).

Wat is dan uw probleem resp. wat is de schade? Als ik uw verhaal verder leest heeft u via een internet site gereserveerd/geboekt en kennelijk bij budgetmaatschappijen zoals OPODO er één van is.

Bij budgetmaatschappijen komt het vaker voor dat het niet allemaal zo gaat als bij gerenommerde vliegbedrijven. Daarbij teken ik ook nog aan dat als u via een reisbureau boekt u dan normaliter wel alles geregeld krijgt en of vermeld wat u kunt verwachten of wat u zelf dient te doen. Als ervaren reiziger zou u dat m.i. toch ook kunnen weten.

Het komt mij voor, helaas voor u, dat hier sprake is van goedkoop = duurkoop en en laat het lering zijn voor de wereldreis die u nu aan het boeken bent.

Ik lees ook dat men vanuit het vliegbedrijf heeft toegezegd een en ander te onderzoeken maar dat u nog geen reactie heeft gehad. Dat kan ook nog betekenen dat enig geduld ook op zijn plaats is.  Uiteraard is civiel procedren ook een optie maar ik vrees dat het dan helemaal duurkoop zal zijn.

bharmsen
door bharmsen - Feb 14, 2020 om 11:46
32 Antwoorden / 2 Vragen

JFK AirTrain

JFK AirTrain is de snelste en eenvoudigste manier om op JFK Airport te reizen. Het systeem verbindt alle passagiersterminals met parkeerplaatsen op luchthavens, het ophaalgedeelte van de hotelshuttle, het autoverhuurcentrum en het openbaar vervoersnetwerk van NYC op Jamaica en Howard Beach Stations, waar u de metro, de Long Island Rail Road kunt vinden, en openbare bussen. AirTrain JFK werkt 365 dagen per jaar, 24 uur per dag.

AirTrain is gratis tenzij u uw reis begint of eindigt op Jamaica en Howard Beach Stations. Daar is de vergoeding $ 7,75 USD, alleen te betalen door Metrocard. Er zijn Metrocard-machines op zowel Jamaica als Howard Beach Stations.

bharmsen
door bharmsen - Feb 14, 2020 om 11:57
32 Antwoorden / 2 Vragen

https://youtu.be/pv_oQrzMTlE

Ik weet niet hoe de link werkend te plaatsen, zelf maar even zoeken hoe de trein rijdt op het vliegveld.

panter22
door panter22 - Feb 14, 2020 om 13:28
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een vergissing gemaakt. Een reis geboekt met een te krappe transfer.
Waarom moet dat de schuld zijn van Opodo. Je bent een wereldreiziger, dan weet je dat het uren duurt voordat je voorbij de douane bent en je koffer hebt opgehaald en weet hebt ingecheckt. Zelfs als de transfer geen zelfservice zou zijn, dan was het nog de vraag of je het volgende vliegtuig zou halen,
Je moet geld uitgeven om het mogelijk weer in orde te maken.
Je vindt bellen te duur, maar je zult toch wat moeten als je niet wilt dat je reis eindigt op JFK

marita5
door marita5 - Feb 14, 2020 om 13:52
11494 Antwoorden / 15 Vragen
mo
door mof - Feb 14, 2020 om 18:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, zulke ervaren reizigers zijn jullie dus niet als dat jullie beweren.
als opodo zegt ‘ mogelijk zelftransfer’ dan moet u simpelweg pas boeken als duidelijk is of dit ook zo is.
door te boeken voordat u de reis heeft uitgezocht heeft u de korte overstaptijd geaccepteerd.

zelftransfer is op us vliegvelden heel gebruikelijk, heel vask moet je je bagage oppikken en weer inchecken, daarom moet je in de us altijd een geldig visum of esta formulier hebben, gelekoorts vaccinatue etc. De us houdt het strak in de gaten. Dat zou toch moeten weten als ervaren reiziger.

en als u geen ruimbagage heeft dan kunt u best in 2.5 overetappen.

dus niet zo klagen!

panter22
door panter22 - Feb 15, 2020 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Even gogelen was niet verkeerd geweest. Als ervaren wereldreiziger kies je toch niet de eerste de beste goedkope vlucht en bereidt zelf niets voor? Nu laat je je familieleden jouw probleem opknappen en legt de schuld bij Opodo.
Heb je dan geen eigen verantwoordelijkheid voor de reis die je boekt?

Voor reizigers met overstap in de Verenigde Staten: op het vliegveld van inreis ('port of entry') gaat u door de douane. U zult hier uw bagage persoonlijk door de douane-inspectie moeten brengen. Achter de paspoort/persoonscontrole haalt u uw koffer van de transportband, brengt u het langs de douane en achter de douaneinspectie zet u uw koffer, die al gelabeld is tot het eindpunt van uw reis, weer op de transportbanden. Uw koffer vervolgt zijn reis zonder dat u opnieuw hoeft in te checken.
https://www.exit-reizen.nl/reizen/informatie/overstappen.html
Het antwoord op de vraag of het nodig is om een ESTA-vergunning te hebben voor een tussenlanding in de Verenigde Staten luidt natuurlijk bevestigend.
https://www.esta-verklaring.nl/tussenlanding-verenigde-staten-esta-vergunning-noodzakelijk.html

di
door diemenees - Mar 1, 2020 om 06:16
196 Antwoorden / 15 Vragen

O-Po-Do is een van oorsprong Duits bedrijf dat inmiddels gewoon een poot is van de vele, vele ala skyscanner/momondo actieve ticketbookers. Ik weet zo gauw niet meer welke, doet er ook niet veel toe. Het staat tenminste in DE zelf als zeer slecht bekend vanwege de beroerde service als er wat misgaat en je niet bergen extra hebt betaald als preferred customer met ontzag.
Als je eenmaal je ticket met PNR (zoals bekend zijn er al jaren geen paper tickets meer, maar electronic) binnen hebt contacteer je zelf Ae-Mx en vraagt om een omboeking op een wat eerdere flite naar JFK. Check eerst of dat mogelijk al online kan. Dat zal wel bijbetalen/ophoesten worden.
Zelf transfer betekend in DIT geval dat je luggage niet wordt doorgelabeld en dat je zelf op JFK opnw moet insjekken, dat zal wel in een andere terminal zijn en je moet dus ook je rucksack daarheen meetransporteren EN uiteraard-voor de volledigheid, dat je dus een geldige ESTA dient te hebben omdat je nu eenmaal wat uurkes in die USA verblijft als potentiele terrorist. Er staan bij de andere reacties nogal wat totaal onzinnige hierover. De USA doet dus niet aan airside transit zonder controles zoals elke andere airport wel doet.
Overigens scheelt het al als je op de heenvlucht (uiterlijk dacht ik 6 mnd hiervoor) ook via de US bent gereisd, dat verkort die beul-achtige afgesnauwde ondervraging. Volgens de official norms die ik nog ken is voor JFK voor inter-terminal transit 2 uur het MIN. Klopt dat dit in de praktijk als alles goed loopt al erg krap is en bij wat tegenslag meteen niet meer haalbaar. maar ben alweer tijdje uit dat (rot)vak en kan best veranderd zijn.
Nog maar weer eens: dat komt er nou van als iedereen maar zelf denkt wel reisagent te kunnen spelen. Die ziet meteen aan de airlinecodes dat er meer aan de hand moet zijn. Overigens zijn er vele andere dito bookingssites die dit type info wel duidleijk aangeven bij de 1e keus van which flite. Goedkoop betekent altijd duurkoop in de praktijk-overigens kan dat net zo goed een enorm lange transit zijn van bvb 21,5 uur. Das bvb heel leuk op Mockba waar je dan opgesloten zit in een russische imitatie gevangenis voor kapitalistiki.

ap
door apiejoepie Mar 1, 2020 om 10:39
129 Antwoorden / 4 Vragen

ik denk dat zij al lang thuis zijn

diumenge
door diumenge Mar 1, 2020 om 11:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Apiejoepie, lees dan de vraag nog maar eens.