Ro
door RonaldHaas May 20, 2020 om 10:08
Vakantie & reizen

Omboektermijn verlopen

In november 2019 hebben wij een vakantie geboekt in Frankrijk van 21 juni t/m 5 juli.

Het boekingsbedrijf heeft ons op 1 mei 2020 de optie gegeven gratis om te boeken naar een locatie binnen Nederland. Wij moesten dan later terugbellen om onze voorkeur door te geven; uiterlijk 4 weken voor vertrekdatum. Echter zagen wij na dit contact op de website dat er in dezelfde periode helemaal geen locaties in Nederland beschikbaar zijn.

Om de telefoonlijn niet verder te belasten hebben wij dezelfde dag nog een e-mail verzonden met de vraag of wij van de data mogen afwijken gezien het aanbod.

Tot vandaag hebben wij per e-mail geen reactie mogen ontvangen en wordt na 30 minuten in de wacht telefonisch contact automatisch verbroken. Morgen verloopt het termijn van gratis omboeken. Wij proberen al sinds vorige week vrijdag te bellen.

Vooropgesteld begrijpen wij de drukte bij deze maatschappijen volledig. Wij voelen ons bezwaard ze hiermee te belasten. De omboeking is aangevraagd vanwege de zwakke gezondheid van onze dochter. Wat kunnen wij nu het beste doen?

2623 4 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 20, 2020 om 10:14
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RonaldHaas ,

Het boekingsbedrijf heeft ons op 1 mei 2020 de optie gegeven gratis om te boeken naar een locatie binnen Nederland.

Bij welk bedrijf heeft u geboekt ?

Ro
door RonaldHaas May 20, 2020 om 10:18
1 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Marita5,

Bedrijfsnamen houdt ik liever achtwege vanwege onnodige reputatieschade. Staat een mondelinge overeenkomst ook niet los van de algemene voorwaarden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 20, 2020 om 10:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn vraag is: waar heeft u geboekt? Ik vraag dat (ook) omdat de termijn die u noemt wel heel erg kort is naar mijn mening en daarmee niet billijk lijkt te zijn Op zich is het nooit erg verstandig om een vraag zoals u nu heeft gesteld uitsluitend per e-mail te doen en het lijkt mij hoe dan ook zeer aan te bevelen dat u snel een brief maakt waarin u uw vraag herhaalt met daarbij de melding dat u de e-mail voor het verstrijken van de door hen genoemde termijn heeft verzonden. Als u er een afdruk van heeft, doe die er dan bij. Verzend uw brief aangetekend. Vermeld dus o.a. dat u vootr het aflopen van de genoemde omboekingstermijn deze vraag heeft gesteld, het antwoord vooralsnog uitbleef en u daarom opnieuw verzoekt om uitstel.

U kunt ook de ANWB benaderen en lees dan dit: ANWB info: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/voordat-de-reis-begint/gevolgen-coronavirus-voor-geboekte-reis?digitalehandtekening=ZxrySTy3yrhkJ%2BEvNtn9u45NHGCyru0UEVhbtphg9R5AkVqcpQBPzgoU9prf%2FPN%2FtQfUCkjFtSgl6zlujRbwdk5rgwPccnNGz0qHfnpXfxA%3D&utm_source=nbinformatieservice&utm_medium=email&utm_campaign=OS_O_ANWB_NB_2020_APR-A000038343-April1-Versie%20A&utm_content=00_faq1_reisgeboekt

justmeagain
door justmeagain May 21, 2020 om 00:25
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vind 23 dagen omboektijd nu niet echt tekort. 1 mei medeling gehad en omboektijd tot 24 mei.
Wat is hier tekort aan?

Tr
door Trostomaat May 21, 2020 om 02:32
239 Antwoorden / Vragen

Is inderdaad niet kort. Bovendien betreft het een service: die mogelijkheid tot omboeken hoeft helemaal niet gegeven te worden. Voor wat betreft het advies van Heremietkreeft is het goed te beseffen dat je wel in de weer kunt gaan met aangetekende brieven, maar dat je nergens recht op hebt: het bedrijf kan simpelweg antwoorden: 'helaas, u had een termijn waarbinnen u gratis om kon boeken, dat heeft u niet gedaan, de termijn is inmiddels verstreken, uitstel is niet mogelijk'. Is het die aangetekende brief wel waard? Wat is het nut van het stellen van een vriendelijke vraag per aangetekende brief?.
Volgens mij moet vraagsteller gewoon omboeken, naar een andere periode desnoods. Had eerder al gekund natuurlijk.

Complicatie is bovendien dat alles gebaseerd lijkt te zijn op mondelinge communicatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2020 om 10:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Na het zien van uw korte reactie op de vragen om wellke boekingsorganisatie het betreft kan ik in deze niets anders stellen dan dat u gelijk kunt hebben van het gegeven van een mondelinge overeenkomst. Het probleem is dan wel, dat indien dat zo is de overeenkomst inhield dat u uiterlijk 4 weken voor vertrekdatum uw voorkeur kon doorgeven. Letterlijk en dus formeel heeft u dat niet gedaan. Een beroep doen op het bestaan van een overeenkomst lijkt mij dus niet effectief.

Wel is het zo dat u op basis van al hetgeen nu bekend is m.b.t. het geen doorgang kunnen vinden u mogelijk recht heeft op het terugontvangen van uw geld.
Dat geldt in ieder geval indien overheidsmaatregelen zoals nu van toepassing in Frankrijk betekenen dat uw vakantie niet kan doorgaan.

De vraag van zowel @MARITA5 als mij wie de organisatie is was in ieder geval door mij (maar ik neem aan ook door @MARITA5) bedoeld om na te gaan of het boekingsbedrijf op schrift gestelde annuleringsregels heeft of speciefike regels heeft opgesled m.b.t. de huidige COVID19 problematiek.

Dat kunnen wij dus niet voor u doen. Edoch, dat kunt u mogelijk zelf en dan vaststellen of men wel of niet van de eigen regels afwijkt.
Dat staat allemaal los van het gegeven dat u op uw vraag om uitstel geen antwoord kreeg.

M.b.t. uw rechten is deze info mogelijk van nut voor u:   https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/voordat-de-reis-begint/gevolgen-coronavirus-voor-geboekte-reis?digitalehandtekening=ZxrySTy3yrhkJ%2BEvNtn9u45NHGCyru0UEVhbtphg9R5AkVqcpQBPzgoU9prf%2FPN%2FtQfUCkjFtSgl6zlujRbwdk5rgwPccnNGz0qHfnpXfxA%3D&utm_source=nbinformatieservice&utm_medium=email&utm_campaign=OS_O_ANWB_NB_2020_APR-A000038343-April1-Versie%20A&utm_content=00_faq1_reisgeboekt

Annulering corona: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordtverleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/

ma
door marleenvanh - May 22, 2020 om 11:48
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het ziet er naar uit dat vakantiegangers uit Schengenlanden toch wel naar Frankrijk zullen kunnen dit jaar. En u hoeft zich niet bezwaard te voelen, u heeft rechten, wanneer dat bedrijf zo slecht te bereiken is is dat niet uw probleem. Blijven proberen (kun je niet met ze chatten of een messenger bericht sturen?) Zitten ze op Facebook? Twitter? Dat gaat vaak vlotter.