Ta
door Tanja Giesen Oct 5, 2016 om 21:40
Vakantie & reizen

Onverwachten schoonmaakkosten

Afgelopen week een vakantiehuis geboekt via booking.com in port Zelande, 3 nachten voor 4 personen, voor 327€. Er stond beschreven dat de borg 250€ bedraagt en contact dient worden voldaan. Met moeite kunnen vinden dat schoonmaakkosten exclusief waren, hierbij stond geen prijs. Het stond niet bij belangrijke informatie waar wel de borg bij beschreven was. Via de mail werd ik op de hoogte gesteld dat de schoonmaakkosten 100€ bedragen. Mijn inziens een flink hoog bedrag. Mijn vraag is of ze dit bedrag zomaar kunnen rekenen? De woning is excl. Schoonmaak kosten betaald.

12977 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2016 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het dan niet verstandiger geweest eerst even te informeren? En de borg contant? Wat een dwaze regeling.

Idioot hoog bedrag die schoonmaakkosten.

ha
door hamburger - Oct 5, 2016 om 21:48
84 Antwoorden / Vragen

Met alle respect, een huis schoonmaken kost tijd en diegenen die dat doen, doen het niet gratis of als vrijwilliger. Dus schoonmaakkosten zijn m.i. redelijk. Een beetje werkster kost € 25 per uur excl. werkgeverslasten.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2016 om 23:04
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@hamburger, een 'witte' werkster kost echt geen €25,00 p.u. excl.(Tenzij u me een link kan geven wat dit kost). Maar de meeste interieurverzorgsters werken toch wel zwart. Hoewel: schoon, rein, helder meer van toepassing is. Ik ben zelf ook 'stout', dus zwart: vind ook €12,50 p.u. best veel. En ik geloof echt niet dat er bij de vakantiehuizen verhuur 'royaal' betaald word.

ha
door hamburger Oct 5, 2016 om 23:44
84 Antwoorden / Vragen

Bemiddelingskosten Ikzoekeenwittewerkster.nl (inclusief BTW)
Basisbedrag: € 25,75
Extra bedrag per opgegeven uur: € 3,50
Extra bedrag als u een leeftijdseis op geeft: € 18,50
https://www.ikzoekeenwittewerkster.nl/kosten
Ik ga er van uit dat een verhuurder zeker geen 100 % "zwarte werksters" gebruikt, misschien moet ik wel zeggen "stoute werksters", anders wordt Sylvana natuurlijk weer boos, dus bij deze de gevraagde bedragen. Als je aanneemt dat de ene huurder anders met het gehuurde omgaat qua opruimen en bewonen, zal je toch zeker als je een keuken/woonkamer/slaapkamer/douche wil schoonmaken toch al zeker een twee tot drie uur bezig zijn. Ga effe rekenen ....... Als je 'vieslellen' gehad hebt kan dat wel eens meer zijn, @Tenormin, qua tijd. Dat er veel "zwarte werksters" zullen zijn verbaasd mij niet maar professionele verhuurbedrijven zullen dat niet op grote schaal kunnen doen.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 5, 2016 om 23:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@hamburger Als je even doorleest op betreffende site dan staat er een tarief voor een werkster van 12,50 per uur wit.  Alleen bij bijzondere wensen is er een hoger tarief.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2016 om 23:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Je link werkt niet (bij mij) maar ik geloof je op je woord, zeker dat professionele bedrijven dit niet zwart kunnen doen. Maar privé mensen zoals ik, denk dat wij allen die het zelf niet meer kunnen en toch je huis schoongehouden moet worden, dus echt hulp in de.... het zwart moeten doen. Maar hoe dan ook: €100,00 extra voor schoonhouden/maken van vakantiehuisje is echt wel een boel geld. En ook dat Port Zelande toch ook een steek heeft laten vallen door niet de prijs van dat schoonmaken te vermelden, alleen exclusief ... Zie dat in de tussentijd @diewilik kennelijk wel de site open heeft gekregen, dus was mijn eerste reactie toch niet over de grens. ;-) Welterusten trouwens.

marita5
door marita5 Oct 6, 2016 om 07:16
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , zie hier de link van @hamburger https://www.ikzoekeenwittewerkster.nl/kosten .

ha
door hamburger - Oct 5, 2016 om 23:47
84 Antwoorden / Vragen

Nog een voorbeeld @Tenormin,

iemand bij de thuiszorg krijgt WIT netto € 9,00 per uur, dat is € 15,00 bruto, maar de klant betaald per uur aan het bureau € 25,00 per uur.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2016 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo'n schoonmaakster krijgt echt geen drie uur betaald voor zo'n vakantiespul schoon te maken. Als dat ern uur is, houdt het echt op.

Dus € 100,00 schoonmaakkosten is gewoon een woekerprijs.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2016 om 23:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Denk ik ook hoor.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hamburger

U begrijpt blijkbaar die site van de " witte werkster" verkeerd. Die werkster kost dus all-in € 12,50 per uur. Die andere kosten betaalt men eenmalig als zij een werkster voor u zoeken.

Dat vakantiepark maakt natuurlijk geen gebruik van een bemiddelingsbureau.

De schoonmaaksters in zulke parken en bijvoorbeeld hotels worden verschrikkelijk afgeknepen, in tijd en geld. Dus die € 100,00 is gewoon een woekerprijs.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 6, 2016 om 10:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het echt absurd. U betaalt 327 euro voor een vakantiehuis en dan gooit men er 100 euro aan schoonmaakkosten bovenop, zonder dat dat in de overeenkomst is aangegeven. Volgens mij mag dit niet. Ik vind de borg ook al aan de hoge kant.

Ik zou hier melding van maken bij de ACM. Want in mijn ogen is dat een misleidende handelspraktijk. Als dat zo is, dan kunt u de overeenkomst vernietigen. Dat houdt in dat de overeenkomst nooit heeft bestaan en dat u uw geld terug kunt vorderen. (als u dat zou willen).
Een melding gaat via consuwijzer klik HIER

zoekster1
door zoekster1 - Oct 6, 2016 om 10:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

En zo'n schoonmaak is in minder dan een uurtje gedaan.

Cookies
door Cookies Oct 6, 2016 om 10:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vermoed dat er max. 30 minuten voor staat. 2 minuten voor het bed afhalen, 3 minuten voor stoffen enz. Zo gaat dat tegenwoordig.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zag eens een programma van Rambam over de kamermeisjes in een hotel. Maximaal 15 minuten per kamer, echt verschrikkelijk.

Cookies
door Cookies Oct 6, 2016 om 11:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: en als je dan ziet wat ze verdienen. Keihard werken voor een hongerloontje.

zoekster1
door zoekster1 Oct 6, 2016 om 12:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb die uitzending ook gezien. Als ze tijd te kort kwamen (en dat kwamen ze altijd) dan moesten ze het in 'hun vrije tijd' (=onbetaald) af maken.

lo
door lovewinnie Oct 7, 2016 om 13:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf hotel werk gedaan en we kregen precies 17 minuten voor 2 bedden, afstoffen, poetsen, badkamer met douche en bad,  dweilen, stofzuigen,  schonen handdoeken, toilet artikelen neerzetten etc. Zo ongeveer 30 kamers. Of de kamer vol zooi lag of bijna zuiver maakte geen verschil. Soms hadden ze alles onder gekost,  2 vuilniszakken puin etc of een extra bed wat opgeruimd moest worden.
Na dien kreeg je controle. Niet goed kon je terug. Als je snel genoeg was had je tijd over om de gang te stofzuigen. Kar opruimen en inruimen zat ook in de tijd dis je kreeg

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hamburger

Het bruto minimum uurloon is € 8,80 per uur en ook in de thuiszorg verdienen ze nauwelijks meer dan het minimum loon. Dus waar u uw cijfers vandaan haalt, is mij een raadsel.

ha
door hamburger Oct 6, 2016 om 12:48
84 Antwoorden / Vragen

van een thuiszorgmedewerkster.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal ze wel van het hogere management zijn. Of Alpha hulp zijn, en dan moet ze van die € 9,00 nog zel van alles afdragen.

edrick3
door edrick3 - Oct 6, 2016 om 12:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er staat op de site:
Port Zelande Marina kan mogelijk extra kosten in rekening brengen die niet hierboven vermeld staan. Lees de kleine lettertjes voor meer informatie over deze accommodatie.
En daarin staat dan het bedrag van de borgsom.

Appartementprijs exclusief: schoonmaakkosten.

Schoonmaakkosten (van toepassing, bedrag kan variëren) niet inbegrepen

Maar er is nergens iets te vionden over de hoogte van die schoonmaakkosten.
Dat is toch laakbaar!
Vind het trouwens aan de hoge kant.

bharmsen
door bharmsen - Oct 7, 2016 om 12:47
32 Antwoorden / 2 Vragen

Staat gewoon op de site; http://hureninzeeland.eu/

de link werkt niet zelf eventjes invullen of iemand die er verstand van heeft.

mo
door mof - Oct 7, 2016 om 13:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u al gebruik gemaakt van het huisje?
als dat niet zo is en de website is onduidelijk dan kunt u op grond van onvolledige relevante informatie gewoon annuleren.

in het andere geval is het ingewikkelder, dan moet u de eigenaar verwijten dat de informatie omtrent schoonmaakkosten niet duidelijk was en een uwer inziens redelijk bedrag voorstellen.

tenzij u er natuurlijk een puinhoop heeft achtergelaten. Dan mogen ze de werkelijke kosten rekenen.

jo
door jorisw - Oct 7, 2016 om 13:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er onstaat weer een totaal zinloze discussie over het uurtarief voor een witte werkster. Die tarieven zijn bedoeld voor als wij iemand inhuren om ons huis schoon te maken. Een bedrijf zoals port Zelande huurt een schoonmaakbedrijf in en dan zijn de tarieven ineens heel anders. En als ze zelf witte werksters inhuren is het ook duurder dan als wij iemand inhuren want ze moeten ook iemand betalen die die mensen inhuurt en de planning/controles e.d. doet.

tijger1
door tijger1 Oct 7, 2016 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dan zijn die tarieven nog lager.

deexpert
door deexpert - Oct 7, 2016 om 17:18
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik mis het belangrijkste!

Bent u VERPLICHT de schoonmaak te laten uitvoeren, of mag u ook zelf schoonmaken?

mvrgr

PS
In de markt is € 100,- erg veel, zie overige grote verhuurders Roompot en Landel bv

door 020222 - Oct 7, 2016 om 20:16
4 Antwoorden / Vragen

Ook wij komen dat regelmatig tegen,reserverings kosten schoonmaak kosten  borg direct te voldoen, dit is te gek voor woorden, eigenlijk zouden bij deze bedrijven niet moeten boeken. Zij gaan er van uit dat wij toch wel boeken, met o.a. zogename kortingen.