As
door Astawe Jun 10, 2021 om 21:56
Vakantie & reizen

Pakketreis naar Japan en inreisverbod, wat zijn mijn rechten?

Wij hebben een pakketreis geboekt naar Japan voor augustus maar er is een inreisverbod dat naar verwachting nog minstens tot november zal duren. De reisorganisatie geeft geen geld terug, alleen een tegoedbon die niet door SGR gedekt wordt. Het reisbureau is een Japanspecialistisch reisbureau, ik ben bang dat er risico op faillissement is. Als SGR geen dekking op de tegoedbon geeft zijn wij dus ons geld kwijt in het geval van een faillissement. Als wij de tegoedbon niet accepteren zijn wij ook ons geld kwijt omdat de ANVR/SGR een inreisverbod niet dekt. Hebben wij geen enkel recht om geld terug te ontvangen?

De historie: wij hadden een reis geboekt naar de OS in 2020, we kregen een coronavoucher toen duidelijk werd dat de Spelen niet doorgingen, 2 maanden later werd de voucher ongeldig verklaard omdat SGR vond dat het geen Olympische reis was als niet de tickets ook in de pakketreis zaten (dat zaten ze niet en dat kon ook helemaal niet). De reis mocht wel uitgesteld worden naar 2021 en zou dan onder volledige ANVR/SGR garantie vallen. Dus als de reis niet uitgevoerd zou kunnen worden zouden we geld terug krijgen. We hebben toen de reis maar naar 2021 uitgesteld, want we wilden alsnog wel naar de OS. Nu is er een inreisverbod en stelt de ANVR dat dat eigen risico voor de reiziger is als je de reis annuleert. In onze beleving worden de regels steeds zo aangepast dat het op ons bordje komt en we ons geld kwijt zijn. Mogen zij dat zo doen of hebben wij nog rechten?

2899 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 10, 2021 om 22:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In deze c19 tijden is een dobbelsteen die ja of nee zegt of je het (verre) buitenland wel of niet in komt en of je wel of niet en al of niet met quarantaine bij terugkomst. Uw rechten zijn altijd nul als u zelf annuleerd.

marita5
door marita5 - Jun 10, 2021 om 22:33
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Astawe ,

Welk Japans specialistisch reisbureau is dit ?

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2021 om 22:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals gezegd, als u zelf annuleert krijgt u zonder meer niets.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/japan/reizen/reisadvies

As
door Astawe Jun 14, 2021 om 16:25
Antwoorden / 2 Vragen

en als ik niet annuleer moet ik de volledige reissom betalen (nu is een deel betaald) en kan ik er evengoed niet naar toe wegens het inreisverbod....

aurora1
door aurora1 Jun 14, 2021 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welk specialistisch reisbureau betreft het? En had u niet gekozen voor reis toch maar laten doorgaan wegens toch naar de OS willen ipv geld terug, en heeft u daarmee dan niet gegokt en het risico genomen?

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2021 om 22:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft een Japan reis geboekt tijdens de Corona periode? Ja, dan komen de annuleringskosten inderdaad op uw eigen bordje, eet smakelijk. Maar sorry, wie gaat er nu boeken voor een heel ver buitenland, ook met de wetenschap, ook dat hoop ik dat u dat heeft meekregen: is voor eigen risico. De O.S. zullen ooit wel weer komen, maar uw rechten: nihil. Bij het eerste begin van Corona: niemand kon dat toen weten: daar zijn de reisbureau's in meegegaan, maar boeken nadat: is heel veel in het nieuws geweest: dan, kortaf geschreven: eigen schuld dikke bult is. Is niet dat ik u niet snap, maar alert zijn is, lijkt mij, toch veel beter. En een opmerking hier: als u deze reis voor het Corona virus heeft geboekt heeft u recht op terugbetaling of voucher. Kan het niet helemaal herleiden tot uw vraag.

getty
door getty Jun 11, 2021 om 08:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij had ts al een reis voor Corona  geboekt en met de voucher naar 2021 verplaatst...

As
door Astawe Jun 11, 2021 om 11:07
Antwoorden / 2 Vragen

Het beroerde is idd dat wij de oorspronkelijke reis annuleerden omdat wij een coronavoucher aangeboden kregen. Twee maanden later werd dat voucher ongeldig verklaard door de SGR en het reisbureau zei daar niets aan te kunnen doen. Toen leek het de beste oplossing om onze reis dan maar uit te stellen naar 2021 omdat we dan weer opnieuw onder bescherming van ANVR/SGR zouden vallen. Dat blijkt nu dus weer heel ander uit te pakken....

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2021 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan die ongeldig verklaring maar aanvechten. Was het dan geen pakketreis?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 11, 2021 om 12:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een reis voor de OS meer dan 1 jaar is uitgesteld heb je recht op geld terug.

Dat je ontbond en nogmaals boekte, dat is in Corona  periode gedaan.
De 2e keer boeken was grote fout,  en nog steeds is er geen zekerheid.

Er kan nog variant komen, van Covid 19 naar Covid 21!
Ik wil ook graag op vakantie, maar  boek  zo kort mogelijk  vooraf  en ga met eigen vervoer.
Een vlieg ticket is  hoog risico en  alles wat te ver is om zelf  af te leggen  doe ik bewust niet.