Paspoortgegevens opsturen naar hotel in Amsterdam?
Tot mijn verbazing vroeg een hotel in Amsterdam naar woonadres en paspoortgegevens na het boeken van 2 overnachtingen. Creditcard en een aanbetaling was nog niet nodig en alleen booking.com heeft onze gegevens. Het zou voor hun interne marketing bewaard worden en een snellere incheck mogelijk maken. Hiermee schenden ze toch de wet op de privacy?
Volgens mij onderstaande site niet, ook al schrijft u in niet specifiek over een kopie:
https://privacyzeker.nl/2019/07/09/mag-een-hotel-een-kopie-van-je-paspoort-maken/
Als er enkel naar de gegevens gevraagd wordt en dus niet om kopieén kan dat de incheck versnellen maar het is en blijft uw keuze om dat ook te doen. Om te kunnen boeken zijn wel uw n.a.w. gegevens noodzakelijk want men wil vaststellen dat u ook bent wie u zegt te zijn. Om gegevens vragen mag dus wel maar om een kopie van een paspoort vragen dan weer niet.
Er is geen wet op de privacy. En als je op AVG/GDPR doelt: je mag alles opslaan zolang je maar zegt wat je opslaat, hoe lang je het opslaat en met welk doel je het opslaat. Dan is het vervolgens aan een klant of ze daar mee kunnen leven. Het gaat pas fout als er zaken worden opgeslagen zonder dat dit volgens de AVG gemeld wordt.
Hotel mag best naar uw naam en paspoortnummer vragen. Zij mogen niet naar u BSN vragen of althans u hoeft dat niet op te geven en zij moetn dit niet opslaan. Het BSN is namelijk niet nodig voor het boeken van een hotel.
Mocht een kopie van het paspoort gevraagd worden dan mag u het BSN en uw foto afschermen.
Er is een app waarmee u een veilig kopie van paspoort, rijbewijs of ID kaart gemaakt kan worden.
Hallo Josjeblesgr,
Een verhuurder van fietsen of auto's, telefoonproviders, hotels, sportscholen... ook zij vragen weleens om een kopie, maar aan hen ben je nooit verplicht om die te geven. Uiteraard mogen ze wel je identiteit verifiëren door je paspoort of ID-kaart te controleren. Een volledige kopie maken is hiervoor niet noodzakelijk en zelfs in strijd met de wet. Hiermee kan misbruik gemaakt worden van persoonsgegevens; dat is identiteitsfraude. Zelfs het handmatig overnemen van je gegevens mag niet, want ook dan is er feitelijk sprake van een kopie.
Je leest er in dit artikel van Kassa meer over: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/voorkom-fraude-zo-ga-je-om-met-een-kopie-van-je-id-bewijs.
Met vriendelijke groet,
Danny
Ja, inderdaad. Op de website van Autoriteit Persoonsgegevens staat eenduidig dat een hotel het paspoortnummer mag noteren en dat het een paspoort betreft.
Het hotel mag u bij inchecken vragfen te legitimeren om te zien of u werkelijk u bent. Meer niet. Als het paspoort klopt kan altijd uw adres worden achterhaald als er
iets aan de hand zou zijn, via bijvoorbeeld de politie. Het is niet aan het hotel om uw persoonsgegevens te bewaren omdat het voor hen handig is.
Hoe het ook zij, Booking gebruikt alle gegevens bv voor gepersonaliseerde prijzen.
"Booking.com gaat daarin heel ver: “informatie die we verzamelen is welke webpagina's u heeft bezocht, welke doorstuur- of exitpagina's u heeft bezocht en verlaten, welk platformtype u heeft gebruikt, uw datum- en tijdsnotatie, en details zoals het aantal kliks dat u maakt op een bepaalde pagina, uw muisbewegingen en scrollbewegingen, de zoekwoorden die u gebruikt en de tekst die u typt terwijl u onze website gebruikt.”
Alsdus Bits of Freedom.
Anderen zoals Expedia of Bezorgd.nl bewaren ook al uw gegevens.
Het ging niet om een kopie, alleen het noteren van naw en paspoortnummer in hun online systeem. Ik heb het hotel gemaild dat ik dit niet prettig vind, maar er verder niets meer over gehoord.
Het is heel normaal dat zij het nummer noteren. Een kopie mogen ze niet maken, maar een notitie wel. Met alleen een paspoortnummer kan niet worden gefraudeerd.
In mijn paspoort heb ik mijn BSN afgeplakt met een post-it. Voor het geval er een kopie gemaakt wordt. Bij nieuwere paspoorten staat heb BSN op een pagina er voor, niet meer op de pagina net de foto.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer