Mi
door Mies_x Jun 2, 2020 om 15:38
Vakantie & reizen

Premie kortlopende reisverzekering

Wij hebben vorig jaar een vakantie geboekt voor juni 2020 en daarbij gelijk een annuleringsverzekering en kortlopende reisverzekering afgesloten. Nu gaat onze vakantie dit jaar niet meer door en hebben wij geprobeerd de premie van de kortlopende reisverzekering terug te krijgen via de verzekeraar, maar zij weigeren de premie terug te betalen. Er staat hier niks over in de polisvoorwaarden en wij vroegen ons af of wij recht hebben op de terugbetaling van de premie of dat de verzekeraar dat zelf mag beslissen.

3060 8 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jun 2, 2020 om 15:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft geen recht op teruggave van de premie, deze betaald u om het risico van annulering van de vakantie te dekken. Hierover hoeft ook niets in de voorwaarden te staan tenzij de verzekering dit zelf aangeeft. Wordt de vakantie om een stregente reden geannuleerd betaald de verzekering de kosten. Heeft u zelf geannuleerd i.v.m. de corona wordt er ook niets uitgekeerd.

edrick3
door edrick3 Jun 2, 2020 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

het gaat over de reisverzekering en niet over de annuleringsverz.

gerbera
door gerbera Jun 2, 2020 om 21:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

ff verkeerd gelezen, sorry.

marita5
door marita5 - Jun 2, 2020 om 16:01
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mies-X ,

Welke verzekeraar is dit ?

Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?

Je kunt je kortlopende reisverzekering opzeggen. Je kunt dan de betaalde premie terugkrijgen. Heb je een combinatie van een kortlopende reisverzekering met een annuleringsverzekering? Dan ontvang je alleen de premie terug voor je kortlopende reisverzekering. Een annuleringsverzekering kun je namelijk niet opzeggen, want als je reis niet doorgaat, maak je al gebruik van deze verzekering. Bij een doorlopende reisverzekering krijg je je premie ook niet terug. Deze verzekering is namelijk een jaar geldig en niet afgesloten is voor een specifieke reis.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://weblog.independer.nl/reisverzekeringen/alles-wat-je-wilt-weten-over-het-coronavirus/

Mi
door Mies_x - Jun 2, 2020 om 16:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerbera Het betreft alleen de premie van de kortlopende reisverzekering. Dat we die van de annuleringsverzekering niet terug krijgen snap ik aangezien er risico is geleden.

@Maritas De verzekeraar is Centraal Beheer. Dat van Independer heb ik ook gelezen en daar staat inderdaad dat we recht hebben op een terruggave van de premie, maar aangezien CB wat anders zegt vroegen wij ons af of wij daar echt recht op hebben als consument of dat de verzekeraar dat zelf mag bepalen. Mochten we recht hebben op een teruggave van de premie, willen wij daar ook echt achteraan gaan.

gerbera
door gerbera Jun 2, 2020 om 21:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry even niet goed gelezen.

Tr
door Trostomaat - Jun 2, 2020 om 16:32
239 Antwoorden / Vragen
tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2020 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Independer maakt natuurlijk niet de voorwaarden uit van Centraal Beheer.

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2020 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ANWB:

Ja, de premie voor je kortlopende reisverzekering krijg je terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Univé:

Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen?

Ja, u kunt uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt uw betaalde premie terug. Betreft dit een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering dan ontvangt u alleen de premie terug voor uw kortlopende reisverzekering.

ING:

Mijn reis is vanwege het coronavirus geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

Ja, als je je kortlopende reisverzekering annuleert, krijg je de premie ervan terug.

Zou dus nog maar eens bij Centraal Beheer aan de bel trekken en vragen waarom zij afwijken van bovenstaande.
Suc6

Mi
door Mies_x - Jun 2, 2020 om 17:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 Dat klopt, maar als zowat iedere verzekeraar wel de premie terugbetaald en CB niet, dan vraag ik mij af of zij dat recht hebben om de premie niet terug te betalen of niet. Ben zelf ook deze site tegengekomen (onder reizen/vakanties) waar hetzelfde staat als bij Independer, dus ik vind het nogal verwarrend.
https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsthemas/nieuwe-risicos/coronavirus

@Edrick3 Bedankt voor je reactie. Erg raar als CB als enige geen premie zou terugbetalen. Ik zal er inderdaad nog eens achter aan gaan.

getty
door getty Jun 2, 2020 om 18:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Houdt er rekening mee dat als u ze kan overtuigen om wel terug te betalen, u niet alles terug kan krijgen. Poliskosten bv zal niet geretourneerd worden. Er zal ook vast en  zeker een deel "administratiekosten" ingehouden worden.

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2020 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u wel om het juiste gedeelte van de premie gevraagd?

mo
door mof - Jun 3, 2020 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, recht heeft u niet. De verzekeraar heeft u verzekerd, dat u niet op vakantie gaat is aan u, daar hoeft de verzekraar geen rekening mee te houden.