HE
door HEDV Jul 20, 2019 om 20:15
Vakantie & reizen
Problemen met TUI vlucht naar Kreta morgenochtend. Advies nodig

We hebben een vakantie naar Kreta geboekt via TUI.

Voor deze vakantie hebben we behoorlijk veel extra betaald om op de vroege vlucht te zitten. Op deze manier komen we begin van de middag aan op Kreta.

De vlucht zou morgenochtend rond 8:45 vertrekken, wat betekent dat we rond 4:00 al van huis moeten vertrekken. Vroeg naar bed dus. Vlak voor het slapen nog even snel op de Schiphol site gecontroleerd of alles volgens schema zou verlopen. Daar zagen we dat deze vlucht 12 uur vertraging heeft, waardoor we pas rond 3 uur ’s nachts aan zullen komen bij ons appartement op Kreta.

Om dit te verifiëren hebben we met TUI gebeld. Na ongeveer 45 minuten in de wacht te hebben gestaan, gaven ze aan dat de vlucht gewoon om 8:45 vertrekt volgens schema. Na veel aandringen hebben ze even verder gezocht en blijkt dat de vlucht inderdaad (waarschijnlijk) 12 uur vertraging heeft.

Hun reactie was echter dat de vlucht ook veel eerder of veel later kan vertrekken en dat de oorzaak niet bekend is.

Omdat het zo op het laatste moment duidelijk was dat er zo’n grote vertraging is, heb ik de klantenservice geëist dat ik binnen een uur teruggebeld zou worden met meer informatie. Hun reactie daarop was dat we geduld moeten hebben en dat we waarschijnlijk vanavond wel meer zouden horen.

Op de TUI site staat ook nog steeds dat de vlucht om 08:45 vertrekt, terwijl op de Schiphol site al enkele uren staat dat er een enorme vertraging is.

Hebben meer mensen ervaring met dit soort praktijken van TUI en hoe hebben jullie dat opgelost?

20714 16 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jul 20, 2019 om 20:18
809 Antwoorden / Vragen

Wacht even eerst af wat er gaat gebeuren en ga daarna iets ondernemen, nu klinkt het als huilen voordat je geslagen wordt.
O ja er zit een verschil tussen charter en lijnvlucht. Misschien volgende keer een lijnvlucht boeken.

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2019 om 20:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er valt nu niet meer te doen dan de berichtgeving hierover heel goed in de gaten te houden en de plannen aan te passen aan de veranderde omstandigheden als daar sprake van is.

https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/vlucht/D20190721OR245/

HE
door HEDV - Jul 20, 2019 om 20:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het vervelende is dat TUI totaal geen informatie kan/wil geven over het vertrektijdstip en letterlijk aangeeft dat deze vlucht nog geen prioriteit heeft. Volgens hen kan de vlucht nog steeds rond 8:45 vertrekken, maar kan de vertraging ook veel meer dan 12 uur zijn.

We hebben dus geen idee of we morgenochtend rond 4 uur in de auto moeten zitten, of pas de volgende nacht. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2019 om 20:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hier kan je de OO-JBG in de gaten houden: https://www.flightradar24.com/TFL750/215d8d9c

Momenteel nog onderweg naar Eindhoven...

En hier informatie over de vlucht: https://www.flightradar24.com/data/flights/or245

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2019 om 20:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is inderdaad kort dag. Men kan wel van de site die @diumenge aangeeft uitgaan, maar stel dat het toestel toch op tijd, of met een beetje oponthoud vertrekt. Dan zitten jullie er niet in. Ik weet niet wat ik zou doen, eerlijk gezegd. Denk dat ik toch maar vannacht in de auto stap, je wel voorbereidend om wat extra eten en drinken me te nemen. Sorry, ik heb geen ervaring hiermee; altijd lijnvluchten. Die ook kunnen uitlopen trouwens.

aurora1
door aurora1 - Jul 20, 2019 om 20:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, geen ervaring mee, maar in de voorwaarden zal het een en ander staan, en die heeft u natuurlijk gelezen en bent u mee akkoord gegaan.
Anders niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en een gewone vlucht boeken? Dan krijgt u ook de service die u hier en nu bij een budgetreis wenst.
Dus nu zorgen dat u op tijd voor de vlucht bent wanneer die ook moge vertrekken. Vroeg naar bed of opblijven?
Waarom vraagt u hier wat u “moet” doen? Wij kunnen toch niet vertellen wat u “moet” doen? Verstand gebruiken? Geen risico nemen?

HE
door HEDV - Jul 20, 2019 om 20:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens die site vertrekt die wel op tijd, volgens Schiphol niet en TUI weet het niet. Volgens TUI website is er zelfs helemaal geen vlucht meer morgen...

aurora1
door aurora1 Jul 20, 2019 om 21:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is dan lekker rustig...,
maar bent u niet erg druk bezig om van uw vakantie iets vervelends te maken ipv voorpret te hebben?

Gr
door Grunn1 Jul 20, 2019 om 23:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zou me er ook druk over maken, tuurlijk. Je wil toch weten waar je aan toe bent. Zeker zelf nooit op vakantie geweest.

aurora1
door aurora1 Jul 21, 2019 om 01:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha

me
door mein33 - Jul 20, 2019 om 21:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou maar vast naar bed gaan als ik u was, anders hoeft u de wekker niet meer te zetten.
Op de luchthaven krijgt u precies te horens over het hoe en wat m.b.t. uw vlucht.

Prettige vakantie !!   ;-))

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2019 om 21:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Staat nog steeds op 8.45 uur vertrek. Maak screen shot voor eventualiteiten. Is nu 22.00 uur dus zou nu correct vermeld moeten staan.

HE
door HEDV Jul 20, 2019 om 22:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik gedaan :) Ik zit nu ook alweer ruim een uur in de wacht bij de klantenservice van TUI....

tenormin
door tenormin Jul 20, 2019 om 22:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ga proberen een tukje te doen en op tijd naar Schiphol. Want op @aurora1 link staan nog steeds te vertrekken als juist aangegeven.

Gr
door Grunn1 Jul 20, 2019 om 23:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad screenshot maken en op tijd heen gaan. Teveel vertraging dan een klacht indienen en compensatie eisen, screenshot als bewijs toe oegen.

tenormin
door tenormin Jul 20, 2019 om 23:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Echt slechte service van TUI. Maar ik vlieg nooit met TUI, boek er alleen, dat gaat altijd wel goed, alleen: nooit een chartervlucht. Ze zijn daar ook ietwat "dom". Zoon vloog vorige week terug van Curaçao, business classe was zo goed als leeg; (terwijl hij dat wel geboekt had): wilde zelfs een extra €1000,00 betalen voor 2 personen: nee hoor: moest € 2000,00 zijn. Dom van ze. Hij boekt ook niet meer via TUI, terug naar KLM.

HE
door HEDV - Jul 20, 2019 om 22:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist is na 2 uur bellen eindelijk telefonisch bevestigd dat de vlucht minimaal 12 uur vertraagd is en dat dit binnen TUI niet was gecommuniceerd. Het vliegtuig stond volgens de helpdesk aan de grond met technische problemen (wat overigens niet klopt volgens flightradar24).

De helpdeskmedewerker heeft gelukkig tot 2x toe bevestigd dat we (waarschijnlijk binnen 2 weken) de volle vergoeding ontvangen voor deze vertraging. Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.

Online is het nog niet bijgewerkt, dus we checken vanacht nog even of de vlucht niet toch al vroeg vertrekt :)

diumenge
door diumenge Jul 20, 2019 om 23:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe dan ook, prettige vakantie!

aurora1
door aurora1 Jul 21, 2019 om 01:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, in ieder geval prettige vakantie gewenst. Ik hoop dat u toch nog voorpret meemaakt. En de hartelijke groeten aan Minos. Tip: neem een kijkje in Knossos en Gortys...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 21, 2019 om 10:12
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas maar zoals al gezegd is dit iets dat vaker voorkomt bij charters. Zelfs kan het gebeuren dat bij het uitvallen van een voor lijndienst bestemd toestel de vervanging een voor charter bestemde is en de reizigers die met dat chartertoestel zouden vertrekken dan moeten wachten.

Ik ben mij bewust dat u mogelijk toch al onderweg bent naar Kriti maar dat zal wel niet het geval zijn aangezien de info van Schiphol up to date zal zijn. En dan bent u dus nu nog op Schiphol vrees ik. (Wilt u het laten weten?)  Qua klachtmogelijkheid etc. verwijs ik u naar: https://www.consumentenbond.nl/vliegen/vlucht-vertraagd  en zie ook de voorbeeldbrief.

(Mogelijke reden kan zijn dat TUI momenteel alle vluchten naar Cairo heeft gestaakt en dat mogelijk de nodige problemen oplevert (hoewel uw vlucht naar Iraklio of Chania wel een directe zal zijn).  De beste oplossing: wachten indien de vertraging er werkelijk is en het beste er van maken.

jo
door jorisw - Jul 21, 2019 om 11:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap eerlijk gezegd waarom nog steeds zoveel mensen van die pakketreizen met chartervluchten boeken. Een lijnvlucht + accomodatie is helemaal niet zoveel duurder, maar je weet wel waar je aan toe bent. De chartermaatschappijen hebben er totaal geen moeite mee om een vlucht van 7.00 naar 23.59 te verplaatsen als ze daardoor een flinke korting van de luchthaven krijgen. En ze voldoen dan nog steeds aan de voorwaarden van de pakketreis.

du
door ducothuis Jul 21, 2019 om 22:53
1 Antwoorden / Vragen

Vertragingen kunnen altijd gebeuren hoe of bij wie je boekt maakt geen verschil

Gr
door Grunn1 Jul 21, 2019 om 23:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zit wel degelijk verschil in vertragingen tussen charter vluchten en lijndiensten. Verder is het ook zo dat bij charter vluchten de vliegtijden bijvoorbeeld een week voor vertrek sterk kunnen afwijken van de eerder opgegeven tijden en dit valt dan niet onder vertraging en hier heb je bij lijndiensten geen last van.

diumenge
door diumenge - Jul 21, 2019 om 11:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk vannacht niet vertrokken, want het is inmiddels wel duidelijk dat deze vlucht een hele dikke vertraging heeft.

marita5
door marita5 Jul 22, 2019 om 08:14
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Vannacht om 3.06 is het vliegtuig geland .

du
door ducothuis - Jul 21, 2019 om 22:51
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

In 2016 hebben wij zowel op de heenweg als op de terugweg enorme vertraging gehad.
Dit kregen we te horen net voordat we het vliegtuig in konde stappen.

Tuin heeft ons aan alle kanten geholpen en ons prima op de hoogte gehouden van de veranderingen.
Wij zijn voor de heenreis die eigenlijk om 8 uur 's morgens zou vertrekken pas 's avonds om 11 uur verteokken.
Op de terug weg was helemaal een feest want ook deze vlucht had zo'n vertraging dat we uiteindelijk door een bus in een hotel werden verbracht waar we kosteloos konde genieten van een diner.

Kortom onze vakantie begon met gedoe en eindigde met gedoe.

Maar TUI heeft alles betaald zowel heen als terug en is alles netjes afgehandeld.
Een aantal weken later ontvingen wij netjes een schade vergoeding twv 500 pp.

Dus ondanks de vertraging kan ik geen kwaad word spreken over TUI.

En gaan we gewoon dit jaar weer met TUI op vakantie

Ha
door Hawal - Jul 22, 2019 om 08:08
1 Antwoorden / Vragen

Gewoon geduld hebben, en wachten tot jij volgende vlucht. Ik heb het ook een keer gehad dat mijn vlucht een vertraging had en mijn vlucht toen omgeboekt naar het volgende dag. Het mooi is jij krijgt het vergoed, omdat jij een vertraging van meer dan 3 uur hebt. Het vergoeding is €400 per persoon. Jij kunt er helaas niets aan doen.