Ma
door Marieke Nieuwenhuis Aug 26, 2020 om 14:17
Vakantie & reizen

Recht op restitutie bij Vliegtickets.nl

Goedemorgen,

Wij hebben op 01-09-2019 een vlucht geboekt naar NY voor vetrekdatum 18-05-2020 bij Vliegtickets.nl
De vlucht zou worden uitgevoerd door United Airlines. Deze is uiteraard niet door gegaan.
Men heeft een voucher aangeboden welke in eerste instantie prima leek, totdat bleek dat ik deze voor 01-09-2020 moest verzilveren. Leek mij niet echt haalbaar :-) Ik heb daarna restitutie aangevraagd.
Was geen probleem, backoffice ging het afhandelen. E.e.a. heb ik via de mail geregeld op 05-06-2020. Tot op heden radiostilte...en geen geld terug.
Ik heb van de week maar eens via Twitter een bericht gestuurd. Daar wordt wel op gereageerd.
Vliegtickets.nl zegt nu dat UA mijn vlucht niet geannuleerd heeft, terwijl ik van Vliegtickets.nl een mail heb gekregen dat dat wel zo is. Hiermee heb ik hen geconfronteerd en hierop zegt men: Dat klopt, er is een standaard mail verzonden aan iedereen met een boeking voor de VS. (???)
Zij zeggen nu restitutie aan te vragen bij UA, maar kunnen niet garanderen dat ik dit krijg.

Ik zie op de site van Vliegtickets.nl dat zij zijn aangesloten bij SGR en ANVR.

Welke rechten heb ik ?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

3608 10 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 26, 2020 om 15:17
2008 Antwoorden / Vragen

Kunt u wellicht nader toelichten hoe "het bericht dat uw vlucht is geannuleerd"  zich verhoudt tot "een standaard mail verzonden aan iedereen met een boeking voor de VS" want dat snap ik niet?

Ma
door Marieke Nieuwenhuis - Aug 26, 2020 om 15:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben de tickets van United Airlines geboekt via Vliegtickets.nl.
Vliegtickets.nl stuurt ons begin april een mail dat deze vlugt niet doorgaat.
Men biedt een voucher aan, maar wij willen liever geld terug.
Deze week heb ik via Twitter nogmaals contact gezocht met de vraag wanneer ik dit kan verwachten en of ik dan in elk geval wel de garantie kan krijgen dat het een keer komt.
Hierop komt het antwoord wat ik in de screenshot gezet heb.

Ma
door Marieke Nieuwenhuis - Aug 26, 2020 om 15:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Daarna meldt ik hen dat wij begin april een mail hebben gekregen dat de vlucht geannuleerd was. Waarop het volgende antwoord komt. Zie screenshot.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 26, 2020 om 19:40
2008 Antwoorden / Vragen

Ik was nu juist zo benieuwd naar de tekst van de melding waarmee uw vlucht geannuleerd is. Daar zit toch het eventuele misverstsnd.

Ma
door Marieke Nieuwenhuis - Aug 27, 2020 om 09:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen,

Ik heb mijn hele mailbox doorgezocht, maar kan de mail niet meer vinden, helaas.
Het was een soort nieuwsbrief opmaak, met daarin mijn vluchtnummer/boekingsnummer en de mededeling dat deze niet uigevoerd zou worden op 18-05-2020.
Daaronder kon ik doorklikken naar de betreffende airline en lezen wat het beleid was n.a.v. annuleringen.
Men gaf aan dat UA verwachtte dat ik binnen 1 jaar naar factuurdatum van de tickets (01-09-2019) mijn vlucht alsnog zou uitvoeren. Dat betekende voor 01-09-2020 vertrekken. Mijn reactie zit in de bijlage.
Later hebben ze dit aangepast naar 01-09-2021, maar daarop heb ik nogmaals aangegeven dat dat voor ons niet haalbaar is en dat ik toch restitutie wens.

[Edit redactie, afbeelding verwijderd ivm vermelding privacygevoelige informatie]

Tr
door Trostomaat Aug 27, 2020 om 12:33
239 Antwoorden / Vragen

Dit aanbod een andere vlucht te boeken vóór 1 september 2021 staat nog steeds? Dat is toch netjes? Ruimschoots de tijd.

Jammer overigens dat die informatie in uw vraag ontbrak, of eigenlijk dat de informatie daar onjuist is. Er staat immers dat vóór 1 september van dit jaar verzilverd moeten worden.
Het is jammer omdat het de luchtvaartmaatschappij in een negatiever daglicht stelt dan gerechtvaardigd was als de correctie informatie gegeven zou zijn.

Ma
door Marieke Nieuwenhuis Aug 27, 2020 om 12:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het aanbod staat nog steeds en dat is misschien prima voor iemand anders, maar ik wens daar geen gebruik van te maken. Ik kan het betaalde bedrag momenteel zeer goed gebruiken.
Mijn vraag is dus alleen; heb ik recht op restitutie of moet ik dit aanbod accepteren, terwijl ik nu al weet dat ik volgend jaar geen reis naar de VS kan maken.
Vliegtickets.nl schuift de verantwoording door naar UA, maar in mijn ogen heb ik zaken met Vliegtickets.nl gedaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 27, 2020 om 12:59
2008 Antwoorden / Vragen

Als de maatschappij geanuleerd zou hebben zou er geen discussie zijn en had u recht op uw geld. Nu lijkt er sprake van een fout van Vliegtickets en verwacht ik dat UA u hoogstens een voucher gaat geven en waarschijnlijk helemaal niets en dan zult u het met Vliegtickets uit mogen vechten. Dat begint met de vraag of men nu wel of niet u een bericht heeft gestuurd dat de vlucht is geannuleerd.

Tr
door Trostomaat Aug 27, 2020 om 13:47
239 Antwoorden / Vragen

Vliegtickets.nl wil best meewerken, maar is afhankelijk van UA. Ze gaan u niets geven voordat UA dat doet.
Ze zouden wel verantwoordelijkheid moeten nemen voor een eventuele fout van hen (ten onrechte de klant berichten dat de vlucht geannuleerd is). Dat die fout gemaakt is, is niet gebleken.

Ma
door Marieke Nieuwenhuis Aug 27, 2020 om 14:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ga nog even achter de mail van Vliegtickets.nl aan.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Aug 27, 2020 om 14:32
3101 Antwoorden / 0 Vragen

of zij geld terug krijgen of niet maakt voor u niets uit, u heeft recht op uw geld terug als u daarom verzoekt, u kunt dit zelfs afdwingen als u hen een aangetekende brief stuurt en hen nog 15 dagen geeft om aan uw eis te voldoen, doen ze dit niet dan kunt u een deurwaarder inschakelen die het verder voor u kan afhandelen....

Ma
door Marieke Nieuwenhuis Aug 27, 2020 om 14:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

OK, bedankt voor uw reactie.

1paul
door 1paul Aug 27, 2020 om 14:42
3101 Antwoorden / 0 Vragen

wel alle corespondentie bewaren, zit het niet meer in de map verwijderde berichten?

Tr
door Trostomaat Aug 27, 2020 om 15:04
239 Antwoorden / Vragen

@1paul, jouw antwoord valt logischerwijs in de smaak bij de vraagsteller Marieke. Het zou goed zijn als je erbij vertelt op grond waarvan zij recht heeft op geld terug.

1paul
door 1paul Aug 28, 2020 om 08:27
3101 Antwoorden / 0 Vragen

zij heeft een mail ontvangen warin vermeld werd dat de vlucht werd geannuleerd, dan heb je de keus tussen geld terug of een voucher, Europese instantie heeft al laten weten dat de klant bepaald wat ze wil, als TS dus geld terug wil heeft ze daar feitelijk recht op....

neem je wel een voucher en je gebruikt deze niet dan heb je recht op geld terug na 12 maanden voor het deel dat je niet gebruikt hebt, let wel, dit gaat om het gehele bedrag, incluis extra kosten dus.... https://www.vliegtickets.nl/klantenservice/wijzigen-annuleren/restitutie-van-je-geannuleerde-vlucht/#:~:text=Het%20bedrag%20waar%20je%20recht,tot%20zelfs%20enkele%20maanden)%20duren.

Tr
door Trostomaat Aug 28, 2020 om 09:06
239 Antwoorden / Vragen

De vlucht is niet geannuleerd.
In de beleving van de vraagsteller is haar verteld dat de vlucht geannuleerd is. Het bewijs daarvoor, een mail. is niet boven tafel gekomen, noch heeft Vliegtickets.nl bevestigd die fout te hebben gemaakt. Het staat niet vast dat een dergelijke mededeling gedaan is.

Als Vliegtickets.nl verkeerde informatie heeft verstrekt ('uw vlucht is geannuleerd', terwijl dat niet zo was) ligt het voor de hand dat vliegtickets.nl daarvoor de verantwoordelijkheid neemt. Maar waarom zou door zo'n fout een recht ontstaan op 'geld terug' zoals u stelt? Dat lijkt mij geen vaststaand feit.

Europese regelgeving bepaalt weliswaar dat in bepaalde situaties voor geannuleerde vluchten o.a. geld terug gegeven moet worden, maar zegt niets over situaties waarin vluchten niet geannuleerd zijn terwijl abusievelijk is gemeld dat dat wel zo is.

1paul
door 1paul Aug 28, 2020 om 14:30
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als de vlucht naar bijv. NY ging kon je niet vliegen, dat was op slot zover ik me kan herrinneren, dan is het niet gek om te veronderstellen dat de vlucht geannuleerd is en dit ook zo doorgegeven is aan de reiziger die de vlucht boekte....

bovendien, zoals je hierboven kunt zien, bevestigd de boekingssite dat ze die mail verstuurd hebben naar iedereen, ook naar TS dus, je mag er van uitgaan dat dat de juiste info was, temeer ook omdat de VS op slot zat en je niet erheen mocht reizen....

dan heb je dus gewoon recht op geld terug....

of zij zelf geld terug krijgen van de airline heb jij als klant niets mee te maken trouwens, jij hebt een overeenkomst met hen en niet met de airline....

https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/annulering-of-omboeken-reis-bij-onrust

beetje naar beneden scrollen dan lees je wel wat je mag verwachten....

Tr
door Trostomaat Aug 28, 2020 om 15:01
239 Antwoorden / Vragen

Allemaal speculatie. In ieder geval valt dat claim 'u heeft er recht op' in duigen. U zegt het al 'veronderstellen'. 'je mag ervan uitgaan'. 'er is een mail verstuurd'. Dat is een wel heel wankele basis om te claimen dat iemand ergens recht op heeft. En daar gaat het hier om.
Er werd gewoon gevlogen op New York, alleen niet iedereen werd binnengelaten.
Het staat niet vast dat Vliegtickets.nl daadwerkelijk een bericht heeft doen uitgaan waarin werd dat de vlucht geannuleerd was. Kennelijk heeft men inmiddels laten weten dat de vlucht door UA niet geannuleerd was.

@Henkdezevende stelde terecht zijn vraag. De mail is nog niet boven tafel.
Ik dacht dat u mogelijk andere redenen zag op grond waarvan vraagsteller recht zou hebben op geld terug. Redenen die wel valide waren.
Dit gaat vooralsnog niet helpen. Helaas, beter nieuws is er niet.

1paul
door 1paul Aug 28, 2020 om 16:24
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je even naar boven scrolt zie je staan dat vliegtickets aan heeft gegeven dat de vlucht geanuleerd is, je mag er vanuit gaan dat ze dit niet zo maar doen, dat men zorgvuldig communiceert, dan heb je gewoon recht op geld terug....

bovendien stellen ze in de beantwoording op de vraag via whats-app niet dat men dit niet heeft gezegd, word bevestigd zelfs dat die mail verstuurd is, dan mogen en kunnen ze je niet geld terug weigeren, zelfs niet als zij zelf nog geen geld terug hebben gehad, daar heb je als klant niets mee van doen....

Tr
door Trostomaat Aug 28, 2020 om 23:30
239 Antwoorden / Vragen

Aha, dat verklaart uw zienswijze, maar....
er staat 'Vliegtickets.nl zegt nu dat UA mijn vlucht niet geannuleerd heeft, terwijl ik van Vliegtickets.nl een mail heb gekregen dat dat wel zo is'.
1. Er zou een mail ontvangen zijn waarin Vliegtickets.nl zou hebben aangegeven: 'vlucht geannuleerd' (naar de tekst van de mail is gevraagd, maar deze is nog niet opgedoken)
2. Vliegtickets meldt daarna: 'Uw vlucht was niet geannuleerd'

Lijkt me duidelijk. Vliegtickets geeft daarmee expliciet aan dat haar eerdere communicatie onjuist was. Het idee dat men 'zorgvuldig communiceert en dat we er daarom vanuit kunnen gaan dat de vlucht geannuleerd was, kan dus de prullenbak in. Ik hoop dat u dat ook ziet.
Er wordt overigens slechts bevestigd dat er 'een standaardmail' verstuurd is, zonder dat we weten wat daar in staat.

Kortom: op basis van de beschikbare informatie kan niet gezegd worden dat er recht is op geld terug. Daar is helaas geen bewijs voor. En aan valse hoop heeft niemand iets.

1paul
door 1paul Aug 29, 2020 om 08:36
3101 Antwoorden / 0 Vragen

toch wel, zoals je hierboven kunt zien in de screenshot bevestigd vliegticket dat ze een mail hebben gestuurd met de woorden dat zij de vlucht geanuleerd hebben, op de vraag ik heb van u een mail gehad met daarin een annulering zegt de medewerker.......dat klopt.

dan is het simpel, dan hebben zij geannuleerd en moeten ze terugbetalen als de klant daarom vraagt, feitelijk gezien heb je dan al bewijs genoeg, de aanvulling dat dit een "standaard mail" is doet daar niet aan af.....

voor een rechter houd die laatste opmerking geen stand, in de rechtspraak is het tegenwoordig zo dat een mail gelijk staat aan een geschreven document, OOK andere informatie bronnen vallen hieronder zoals chats, bovendien word er niet ontkent maar juist bevestigd dat de mail zoals bedoeld is verstuurd, dan heb je een dubbele bevestiging en heeft vliegtickets helemaal geen poot meer om op te staan....

Tr
door Trostomaat Aug 29, 2020 om 13:57
239 Antwoorden / Vragen

Zucht. U leest dingen die er niet staan.
'Dat klopt' kan betrekking hebben op meerdere dingen die gezegd zijn in de tekst die erboven staat. Boterzachte conclusie.

Maar goed, laten we ervan uitgaan dat het klopt (dit is dus niet bevestigd door vraagsteller die de mail niet meer kan vinden!) en dat Vliegtickets.nl maanden geleden een bericht heeft  gestuurd dat de vlucht geannuleerd is.
Terwijl dat niet het geval was. Dat is nu immers gebleken.

Dan betekent dit slechts dat ze verkeerde informatie hebben gegeven. Waarom zou het verstrekken van onjuiste informatie betekenen dat je recht hebt op geld terug? Het zou netjes zijn als Vliegtickets voor deze fout verantwoordelijkheid zou nemen (waartoe dat dan ook moge leiden).

Waar uw denkfout zit (of redeneertrucje, net wat u wilt), is dat u het sturen van zijn mail over een geannuleerde vlucht vertaalt als 'zij hebben de vlucht geannuleerd'. Dat is onjuist. Vliegtickets.nl gaat namelijk niet over het annuleren van vluchten, dat doet de luchtvaartmaatschappij. Daarom kun je niet zeggen dat het bericht van Vliegtickets betekent dat de vlucht geannuleerd is.
Vliegtickets is slechts de boodschapper. In het slechtste geval ééntje die dus een onjuiste boodschap brengt. Die boodschap heeft echter geen invloed op de status van de vlucht.
Ergo: u heeft nog steeds niet hard kunnen maken dat er hier recht is op 'geld terug'.

Misschien (en hopelijk) komt alles op zijn pootjes terecht, is United Airlines de beroerdste niet en zal het geld wel retour komen, maar qua 'recht' is de zaak allerminst helder.

1paul
door 1paul Aug 29, 2020 om 16:17
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nou word ie helemaal mooi, zij sturen een bericht, stel enkele uren voor je vertrekt van huis, uw vlucht is gennuleerd, nu blijkt dat die mail verkeerd is gestuurd en de vlucht gaat wel door, wie denk jij wie er voor de schade op gaat draaien????

Je zit zo fout als maar kan en dat is enkel en alleen al gebaseerd op de chatwisseling hierboven, die eerste mail, of ie er is of niet, is niet eens meer van belang, waar het om gaat is of je kunt bewijzen dat vliegtickets heeft geannuleerd of niet en wel, lees de chat zou ik zeggen, je kunt wel jouw gelijk willen halen maar de wetten in Nederland en Europa zijn hier vrij duidelijk over, vlucht geannuleerd is geld terug of voucher, kies je als consument voor geld terug dan moet dat gewoon teruggestort worden....

https://www.euclaim.nl/blog/vlucht-geannuleerd-door-het-coronavirus-dit-zijn-je-rechten

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 29, 2020 om 17:24
2008 Antwoorden / Vragen

Neen @1Paul, Trostomaat omschrijft het juist helemaal correct maar het is gewoon net iets complexer dan een gewone annulering met drie partijen en een mogelijke fout van één van die partijen. Niet vastgesteld maar mogelijk.

1paul
door 1paul Aug 30, 2020 om 08:32
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ze hebben toegegeven in de chat dat ze de betreffende mail, met daarin annulering, gestuurd hebben, op dat moment is het simpel....

dan kun je niet met droge ogen beweren dat een mail met annulering niet gestuurd is en vervolgens beweren dat dat nu wel gebleken is enkel omdat TS die niet meer kan vinden cq weggegooid heeft, beetje te kort door de bocht wat mij betreft....

en dan ga jij zeggen dat het juist omschreven word????

maar goed, standpunten zijn wel duidelijk....

marita5
door marita5 - Aug 28, 2020 om 09:04
11493 Antwoorden / 15 Vragen
Ma
door Marieke Nieuwenhuis Aug 28, 2020 om 09:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Je dit had ik ook gezien....deze situatie lijkt erg op de mijne.

rj
door rjw - Aug 29, 2020 om 14:09
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Weliswaar nu niets meer aan te doen, maar dit topic geeft weer aan dat boeken via een tussenpersoon vooral voor problemen zorgt (waar die tussenpersoon ook niets aan kan doen, die is afhankelijk van derden. Ze hebben geen miljoenen op de plank liggen om het geld alvast terug te geven aan hun klanten). Als je direct bij de airline boekt kan je de claim direct indienen bij de partij waar het geld zit plus dat de kans op communicatiefouten kleiner is (er is immers een schijf minder).