As
door Astawe Jun 11, 2021 om 10:58
Vakantie & reizen

Reis annuleren wegens inreisverbod

Als een geboekte pakketreis niet uitgevoerd kan worden, wordt deze geannuleerd en heeft de consument recht op geld terug. Zo was het altijd. De ANVR stelt nu dat een inreisverbod in een land geen reden tot annuleren is, ook al kan de consument de reis niet maken. De consument moet dan zelf annuleren en krijgt geen geld terug. Mag de ANVR/SGR dat nu zomaar stellen?

3673 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2021 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gaat dat over dezelfde Japan reis?

mahadma
door mahadma - Jun 11, 2021 om 11:27
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als dit een vervolgvraag is op KLIK HIER , u heeft hier al de nodig antwoorden op gekrgen. Of gaat u 2 x naar een verre buitenlandse reis?

As
door Astawe Jun 14, 2021 om 16:22
Antwoorden / 2 Vragen

excuses, ik dacht dat mijn vraag niet geplaatst was en deed daarom nog een poging

gerbera
door gerbera - Jun 11, 2021 om 14:03
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Geloof er niets van dat u dergelijk advies van de ANVR heeft gehad. Het is bij inreisverbod aan het reisbureau de reis te annuleren, u heeft dan recht op een voucher en/of geld terug, als u zelf annuleerd krijgt u niets terug. Verder vindt u antwoorden op uw eerdere vraag.

panter22
door panter22 - Jun 11, 2021 om 14:38
6599 Antwoorden / Vragen

Inreisverbod door bestemmingslanden
Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, vaak geldt dit dan voor alle Schengenlanden, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.
https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=526

Als je geen geld terug krijgt ( ook niet een deel? )als je nu gaat annuleren, dan maar even wachten. Als de reisorganisatie annuleert krijg je wel je geld terug. Waarom zou de ANVR deze eis niet mogen stellen? Het is coronatijd, reizen is op eigen risico.

As
door Astawe Jun 12, 2021 om 17:59
Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind het wel gek dat de ANVR dit zo mag stellen. Je kan dan nu wel een vlucht etc boeken, maar er geen gebruik van maken door het inreisverbod. Dus de reis kan feitelijk toch niet uitgevoerd worden. Als de vluchten niet gaan of de accomodaties niet beschikbaar zijn (hoe kunnen we dat checken??) heb je wel recht op geld terug. Dat ligt ook buiten de invloedssfeer van de reisorganisator.

Wij zijn kennelijk in een fuik gezwommen: we hebben met onze reis opnieuw geboekt omet een jaar uitstel omdat ons coronavoucher ongedekt werd verklaard en de reisorganisator ons daar erg naartoe adviseerde. (En we hoopten daarbij natuurlijk alsnog naar de OS te gaan in 2021). De reisorganisator stelde: als de reis niet uitgevoerd kan worden krijg je alsnog geld terug. Maar dat blijkt nu dus niet zo te zijn. Inreisverbod had destijds nog niemand ooit van gehoord toch? Dus dat soort uitzonderingen waren er voor zover mij bekend toen nog niet.

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2021 om 03:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft hier toch al om reacties daarop gevraagd (en gekregen)?

mo
door mof - Jun 14, 2021 om 14:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt ervanaf waarom het inreisverbod is ingesteld. Is het een persoonlijk verbod dat slechts voor u geldt? Of is het een algemeen verbod waardoor de aanbieder van de pakketreis u geen waar voor uw geld kan leveren? In het eerste geval is het uw probleem, in het tweede geval dat van de reisaanbieder.

As
door Astawe Jun 14, 2021 om 16:20
Antwoorden / 2 Vragen

Japan heeft een inreisverbod voor alle toeristen, het is niet persoonlijk. Wij hebben een pakketreis naar Japan geboekt staan (zou helemaal door ANVR/SGR gedekt worden).

De consumentenbond zegt op haar website:
Kun je het land alleen als reiziger niet in vanwege het coronavirus en een inreisverbod? Dan worden de kosten mogelijk bij jou als reiziger gelegd.

ANVR over het inreisverbod

Hierover zegt de ANVR het volgende als het gaat om een pakketreis:

'Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.

Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator.

Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.'

Kun je aantonen dat de reisbestemming onveilig is, bijvoorbeeld met een negatief reisadvies? Dan mag je een pakketreis volgens de wet kosteloos annuleren.

Japan heeft een inreisverbod, onze reis is gepland voor vertrek op 1 aug. Nu is al bekend dat het inreisverbod er dan ook nog zal zijn. Of het land tegen die tijd als veilig of onveilig gezien kan worden dat is uiteraard nog niet bekend. Ik vind het gek dat de ANVR nu ineens mag zeggen dat dit eigen risico voor reiziger is?