Mi
door Mikee 11 jan. 2020 om 20:02
Vakantie & reizen

Reisverzekering keert waterschade niet uit

In december ben ik op vakantie geweest naar Curacao voor een welverdiende vakantie. tijdens het snorkelen gebruik ik altijd mijn GoPro om mooie onderwaterbeelden te maken.
Helaas is deze tijdens het snorkelen stuk gegaan, er is via het scherm naast de lens water in de gopro gekomen waardoor hij het niet meer doet.

Bij thuiskomst heb ik gelijk contact opgenomen met mijn reisverzekering Allianz waarna ik vrij snel een reactie heb ontvangen:

Helaas kunnen wij de schade niet vergoeden. Volgens onze voorwaarden bestaat er geen recht op vergoeding als

de schade is ontstaan door langzaam werkende weersinvloeden of andere invloeden (natuurgeweld uitgezonderd),

slijtage, eigen gebrek, eigen bederf, mot, knaagdieren, insecten enzovoorts. Uit de ontvangen informatie blijkt dat

uw GoPro kapot is gegaan tijdens normaal gebruik. Dit valt onder de fabrieksgarantie, het product werkt niet naar

behoren. Dit betekent dat wij uw schade helaas niet verder in behandeling kunnen nemen.

Deze reactie is naar mijn inziens onzin, weersinvloeden is hier niet van toepassing een gopro is tenslotte geschikt voor opnames onder water en fabrieksgarantie kan ik helaas geen aanspraak meer op maken omdat de gopro al ouder is dan 2 jaar.
Ik was benieuwd wat jullie van deze reactie vinden en of jullie het met me eens zijn dat schade gewoon uitgekeerd moet worden.

2086 17 Rapporteer
door diumenge - 11 jan. 2020 om 20:11
10840 Antwoorden / 14 Vragen
2

Lijkt mee een logische reactie van de verzekeraar, dus nee ben het niet met je eens dat de schade uitgekeerd moet worden.

Ka
door Kassagebruiker - 11 jan. 2020 om 20:17
421 Antwoorden / 2 Vragen
2

Onderwater apparatuur is en blijft altijd een probleem. Slechts bij de duurdere apparatuur is ook ècht onder water getest en genoemd ook geschikt. Een gsm met de claim waterdicht is ook aan grenzen gebonden qua tijd en diepte onderwater.

door audb 13 jan. 2020 om 16:29
1480 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat hier om snorkelen en niet om diepzee duiken.

En een gopro is behoorlijk duur zo rond de €500 en meer.

@H
door @HENK@ 16 jan. 2020 om 01:55
102 Antwoorden / Vragen

@AUDB  en wanneer je dan de waterdichte behuizing niet goed sluit moet de verzekering er dan voor opdraaien?

een waterdicht horloge waarvan de batterijtjes gewisseld zijn gaat hoogstwaarschijnlijk ook lekken... ook verzekering ?

 

dus wanneer het echt aan de behuizing ligt en daar mee gewerkt is volgens de aanwijzingen van de fabrikant is m.i.z. het inderdaad een garantie zaak en geen verzekerings zaak

door tijger1 - 11 jan. 2020 om 20:23
39634 Antwoorden / 21 Vragen
1

U schrijft dat er via het scherm naast de lens water in de gopro gekomen is. Waardoor het apparaat het niet meer doet.

Dus dat ding is niet gevallen of ergens tegen aangeslagen of vertrapt. Hij was gewoon lek. 


En nee dat is niet gedekt. 

Mi
door Mikee 11 jan. 2020 om 23:32
1 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd want een GoPro is geschikt voor onder water en er zou dus geen water in mogen komen.
Tevens staat er in de voorwaarden niets waarom er niet uitgekeerd zou moeten worden.

door tijger1 11 jan. 2020 om 23:41
39634 Antwoorden / 21 Vragen

Dus op naar de leverancier.

door getty - 11 jan. 2020 om 20:37
3159 Antwoorden / 10 Vragen
2

Toch maar contact opnemen met de fabrikant wegens een ondeugdelijk product.

door heremietkreeft - 11 jan. 2020 om 20:39
10962 Antwoorden / 168 Vragen
3

In plaats van de verzekeraar zou ik dit melden aan de verkoper of eventueel ook aan de fabrikant. Mogelijk is de vigerende wetgeving aangaande consumentenaankoop nog van toepassing. Zie onder andere: https://www.justitia.nl/consumentenkoop  of bijv. deze: http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-ii/  Ik kan het dus (ook) eens zijn met de beslissing van uw verzekraar.

Indien u het onverhoopt niet met mij en ook de anderen die al reageerden eens bent, dan is dit de aangewezen weg voor u www.kifid.nl maar dan wel met de aantekening dat u ook daar naar naar mijn mening met de meest grote waarschijnlijkheid hetzelfde antwoord zult krijgen. Edoch ik ben niet van KiFid.

Mi
door Mikee 11 jan. 2020 om 23:34
1 Antwoorden / 3 Vragen

Toch vreemd, een product gaat defect tijdens vakantie.
Een GoPro is geschikt voor onder water en er zou dus geen lekkage moeten kunnen voorkomen.
Bij de fabrikant kan ik niet meer terecht want er is geen garantie meer.. en geloof me die gaan echt niet uitkeren.

Tevens waarvoor heb je anders een reisverzekering? Ik had de GoPro dus beter kunnen laten stelen want dan had ik zeker iets terug gehad.
Het is wat mij betreft te krom voor woorden!

door heremietkreeft 12 jan. 2020 om 11:06
10962 Antwoorden / 168 Vragen

Als al gezegd: een reisverzekering is er niet voor om te vergoeden als een product defect raakt anders dan door ongeval of bijv. wordt ontvreemd.

door dokun 13 jan. 2020 om 11:40
146 Antwoorden / 0 Vragen

@Mikee,

In Nederland geldt de 2jaar fabrieksgarantie niet zoals in veel andere Europese landen. In Nederland heeft u garantie zolang u ervan uit mag gaan dat de GoPro zou mogen moeten werken (verwachte levensduur).

Ik ga ervan uit dat de GoPro een langere levensduur heeft dan 2jr, en dan moet u dus echt de verkoper/fabrikant gaan aanspreken op de garantie die u dan gewoon nog heeft..

Ik zeg dit allemaal even in mijn eigen woorden. Ik heb op dit moment geen tijd om alles voor u op te zoeken. maar dat kunt u via Google ook zelf...

Tr
door Trostomaat - 11 jan. 2020 om 20:49
83 Antwoorden / Vragen
3

Wel een interessante zienswijze: als je erkent dat iets onder garantie zou behoren te vallen, maar je kunt er geen beroep meer op doen omdat de termijn verstreken is (of omdat je niet aan een bepaalde bewijslast kunt voldoen), doe je gewoon een beroep op je (reis)verzekering. Was het eerder gebeurd, dan deed je een beroep op de garantie. Ik denk niet dat dit zo werkt.

ne
door neodutchio - 11 jan. 2020 om 22:31
3076 Antwoorden / 11 Vragen
0

Bij elke aankoop hebt u recht op een deugdelijk product. Ook buiten de fabrieksgarantie heeft u nog recht op wettelijke garantie. Geen idee hoe oud de camera is, maar het zou kunnen zijn dat u wel degelijk recht heeft op vakantie. De gopro zou langer mee moeten kunnen gaan dan 2 jaar. Tenzij de behuizing beschadigd is of de lekkage is ontstaan door een externe factor.
Dus toch maar de verkoper benaderen dat u een ondeugdelijk product heeft. 

Een van de voorwaarde bij een verzekering is dat ze niet uitkeren als de schade door een andere partij ook gedekt is. En in dit geval is dat de verkoper van een, waarschijnlijk, ondeugdelijk product.

Iv
door Ivo W - 11 jan. 2020 om 22:44
110 Antwoorden / Vragen
1

En verzekering is er om schade te vergoeden als gevolg van ongelukken en 'van buiten komend onheil'. Schade die ontstaat tijdens het normaal gebruik van het voorwerp zonder dat sprake is van een ongeluk of 'van buiten komende onheil', wordt terecht meestal niet vergoed.

Het onder water gebruiken van een onderwatercamera is normaal gebruik. Het water is in dit geval geen 'van buiten komend onheil', je kiest er immers zelf voor om de camera in contact te brengen met water. Dat de camera daar niet (meer) tegen kan, komt door slijtage, ouderdom of fabricagefouten. Oorzaken waarbij de verzekering niets uitkeert. 

Afhankelijk van de oorspronkelijke aankoopprijs en leeftijd van de camera heb je mogelijk nog recht op gedeeltelijke vergoeding van de nieuwprijs, op basis van de wettelijke garantie. Hiervoor moet je aankloppen bij de verkoper die het product aan jou verkocht heeft.

Mi
door Mikee 11 jan. 2020 om 23:30
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het toch vreemd, want stel de camera was onder water tegen een rots aangekomen dan had de reisverzekering dus wel uitgekeerd! 
Een fabrikant gaan zeker weten niets meer uitkeren want wettelijk gezien hoeft het ook niet.

Waarvoor sluit je anders een reisverzekering af? 
Ik had de camera dan beter kunnen laten stelen want dan had ik wel iets terug gehad.

ju
door justmeagain 11 jan. 2020 om 23:41
78 Antwoorden / 2 Vragen

Ja misschien 30 euro. GoPro is economisch bijna niets meer waard na een paar jaar.

Th
door Thijs124 12 jan. 2020 om 00:07
270 Antwoorden / Vragen

Een verzekering betaald nooit als je je camera laat stelen. Dan wordt je verzekering beëindigd en mag je het bij een rechter uitleggen. Daarna heb je een probleem om nog ooit iets te kunnen verzekeren.

ne
door neodutchio 12 jan. 2020 om 08:49
3076 Antwoorden / 11 Vragen

Mike, consumentenrecht gaat verder dan de fabrieksgarantie. Dus wettelijk moeten ze na het aflopen van de garantie wel degelijk u helpen. Elk product heeft een economisch levensduur. Zolang de levensduur loopt moet de verkoper u helpen. Niet meer voor de volle 100%, deze bouwd af. Tenzij het probleem een oorzaak is van een euvel die er bij verkoop al in zat, dan blijft de garantie 100%.

door aurora1 - 12 jan. 2020 om 01:43
14325 Antwoorden / 6 Vragen
2

Gelukkig was uw vakantie welverdiend, anders was u daar maar onverdiend geweest.
Gelukkig keert de reisverzekering niet uit voor defecte apparatuur e.d. Dan zou iedereen oud en versleten spul bij de reisverzekering kunnen claimen en nooit zelf voor iets nieuws hoeven betalen. Anderen betalen dan de hogere premies want het geld daarvoor moet tenslotte ergens vandaan komen. 
Heeft u eigenlijk wel de voorwaarden van uw verzekering gelezen?

Als het toestel niet voldeed aan wat beloofd was moet u bij de verkoper zijn en niet bij een reisverzekering. Maar of na het ruimschoots verlopen van de garantieperiode dat  kosteloos gerepareerd kan worden 
vraag ik me af.

ro
door ron503 - 12 jan. 2020 om 09:27
1049 Antwoorden / 0 Vragen
0

De schade hoeft niet uitgekeerd te worden omdat het defect niet door onheil van buitenaf is ontstaan. U bent willens en wetens met de GoPro de zee ingegaan en zoals iedereen wel weet bestaat een zee voornamelijk uit water en in die zee gaan brengt risico's met zich mee d.w.z. het is uw keuze om wel of niet die zee in te gaan. De GoPro heeft uw avontuur in zee door de lekkage niet overleeft en dat is dikke pech voor u maar de GoPro komt niet in aanmerking voor een vergoeding. De garantie termijn is inmiddels ook voorbij dus kunt u ook geen garantie meer claimen en als u toch een beroep op garantie zou willen doen dient u aan te tonen dat de lekkage al aanwezig was bij aanschaf van het product.

door tijger1 - 12 jan. 2020 om 09:41
39634 Antwoorden / 21 Vragen
2

Als u hem had laten stelen en dan een claim had ingediend, zou u dat nog veel meer gekost hebben, want dan komt u op de fraude lijst te staan en kunt u zich de eerste acht jaar nergens meer verzekeren met geen een verzekering.

door diumenge - 12 jan. 2020 om 11:15
10840 Antwoorden / 14 Vragen
4

En deze reactie is wat mij betreft te krom voor woorden en geloof me, je verzekeraar gaat ook echt niet uitkeren.


DOOR MIKEE 11 JAN. 2020 OM 23:34
1 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Toch vreemd, een product gaat defect tijdens vakantie.
Een GoPro is geschikt voor onder water en er zou dus geen lekkage moeten kunnen voorkomen.
Bij de fabrikant kan ik niet meer terecht want er is geen garantie meer.. en geloof me die gaan echt niet uitkeren.

Tevens waarvoor heb je anders een reisverzekering? Ik had de GoPro dus beter kunnen laten stelen want dan had ik zeker iets terug gehad.
Het is wat mij betreft te krom voor woorden!

 

Th
door Thijs124 - 12 jan. 2020 om 11:21
270 Antwoorden / Vragen
4

Is je horloge kapot? Problemen met je handy na afloop van de garantie? Motorproblemen aan je auto? Laptop start niet meer op?

Ga op vakantie met een reisverzekering.

ma
door manwijf 12 jan. 2020 om 11:29
557 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen denken veelal dat ze onder het mom van een 'welverdiende' vakantie oude of ondeugdelijke spullen kunnen claimen, maar zo werkt het dus niet. 

ma
door manwijf - 12 jan. 2020 om 11:26
557 Antwoorden / 1 Vragen
1

Wat heeft de vakantie te maken met het defect aan uw camera? Komt niet door het reizen, apparaat was kennelijk ondeugdelijk. Had ook in de Noordzee kunnen gebeuren.

ro
door ron503 - 12 jan. 2020 om 11:37
1049 Antwoorden / 0 Vragen
1

Als u de GoPro als zijnde gestolen had opgegeven en een agent ter plaatse had kunnen overtuigen dan keerde de verzekeraar de dagwaarde uit maar dan pleegt u wel fraude en de kans dat de verzekeraar er achter komt neemt navenant toe. Het zou wat worden als iedereen een relatief oude camera meeneemt die in een kliko dumpt met als reden dat die verloren of gestolen is aanspraak kan maken op een vergoeding van de verzekeraar. U heeft domweg pech en dat zou u dienen te acepteren want de GoPro is door eigen toedoen defect geraakt. Mijn advies berust in de situatie en kijk terug op een mooie vakantie en neem uw verlies.

Iv
door Ivo W 12 jan. 2020 om 18:42
110 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk was de dagwaarde van de camera 'op leeftijd' in dat geval lager dan het eigen risico. En zou de verzekering dus alsnog niets betalen.

mo
door mof - 13 jan. 2020 om 11:57
1572 Antwoorden / 2 Vragen
0

Dat hangt van de verzekeringsvoorwaarden af. Normale slijtage wordt inderdaad niet zonder meer vergoed. Dingen slijten, gaan stuk, en worden dan opnieuw gekocht. Het is niet zo dat u op vakantie kunt gaan en dan de verzekering maar een ander cameraatje kunt laten betalen. Dan snapt u niet waarvoor een verzekering dient. Die is tegen obverwachte schade.

door audb - 13 jan. 2020 om 16:35
1480 Antwoorden / 5 Vragen
0

Wat u kan doen maar dat hangt er van af hoe oud uw Gopro is.

Ga naar de winkel waar u de gopro heeft gekocht en laat hun bekijken of er geen schade is aan de behuizing.

Is dat niet het geval dan zou de Gopro opgestuurd moeten worden naar Gopro of stuur een bericht aan https://gopro.com/help/ContactUs 

Pas als dan blijkt dat de schade niet door vallen is ontstaan heeft u kans dat verzekering uitkeerd maar of het in verhouding staat tot de kosten?

Zeker als deze ouder is dan 2 jaar zal het te uitkeren bedrag flink laag zijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ja
Jan Bax - 27 jan. 2020 om 09:20
Winkels & webshops

Garantie bij Buddha to Buddha

Hallo,
Als je bij Buddha to Buddha 2 armbanden koopt (gezamelijke waarde €1000) en slotjes gaan bij beiden binnen garantietermijn stuk, is het dan normaal dat je zelf opdraait voor de verzendkosten a €35,- per stuk (verzekerd verzenden)? Ze erkennen in beide gevallen de aanspraak op garantie , want repareren zonder commentaar en verdere kosten. Het teruggeven van de verzendkosten vind "cu ... Lees meer

pr
prosier - 26 jan. 2020 om 14:40
Garantie & verzekeringen

Garantie claimen Samsung bij MediaMarkt niet te doen!

Hallo,   Onze dure TAB S2 tablet SM-T813 32GB is aangeschaft te MediaMarkt Maastricht op 27-01-2017. Afgelopen week werd de tablet opeens onbruikbaar. Het opstarten voltooid niet en vlak voor het tonen van het home screen gaan de 2 toetsen knipperen en valt het apparaat uit. Opladen gaat wel goed. De MediaMarkt kan ons niet verder helpen (een cache wipe en factory reset helpt niet), gezien ze ... Lees meer

Fa
Familie de Rooij - 26 jan. 2020 om 10:21
Winkels & webshops

Leesmap.nl opzeggen

Meer dan 35 jaar abonnement op de leesmap. Destijds mondeling aan "de deur" een abonnement aangegaan. De leesmap is diverse keren naar een andere leverancier gegaan, waarover pas nadien werd gecommuniceerd. Nu dus in handen van leesmap.nl .Toen wij enige jaren geleden de map op wilden zeggen werden wij overgehaald met een cadeau om toch maar abonnee te blijven. Nu wij de leesmap toch wilden opzegg ... Lees meer