Restitutie van je vakantie maximaal 20%?
Afgelopen augustus zijn wij als gezin 2 weken op vakantie geweest op een camping van Eurocamp aan de Cote d'Azur genaamd La Presqu'ile.
Wat een heerlijke 2 weken in de zon vlakbij het strand had moeten worden, viel praktisch in alles vies tegen. En niet omdat het geen lekker weer was...
Op de website van Eurocamp staat een nette samenvatting van alle faciliteiten op de camping, welke talen ze spreken, hoe dicht de camping bij het strand is, het zwembad, de accomodatie etc. Nu blijkt echter dat 80%!!! van de genoemde faciliteiten of de omschrijving onjuist is. Ter illustratie, zou er een restaurant, cafetaria, pizzeria, ijssalon, supermarkt, bar en speelhal zijn. In de praktijk was er alleen een "restaurant", voor zover je dat mag een restaurant mag noemen, want ze hadden lauter 4 hamburgermenu's, maar dat terzijde. Alle andere genoemde faciliteiten waren simpelweg niet aanwezig.
Het strand is zogenoemd op 400 meter, maar in de praktijk was dit een krappe kilometer. Niet ideaal als je naar het strand wil lopen met je dochter van 3. De camping is een zogenoemde terrassencamping. Staat niet op de website, maar sommige stukken hebben een steiging van 8 a 9%. De step meenemen op vakantie was dus ook kansloos. En de stacaravan...tsja... die stond 5 a 6 graden uit het lood, de toiletbril was los dus dat is balanceren op het toilet, de douchebak liep in 4 minuten vol totdat hij overstroomt, dus langer als 4 minuten douchen is geen optie, en de gootsteen in de keuken liep elke dag vol, dus hebben we ettelijke keren zelf het chifon eraf gehaald zodat het weer doorstroomde.
Daar komt bij dat het personeel alleen maar Frans spreekt (terwijl op de website Frans, Engels en Duits staat), het entertainment ook alleen Frans is, alleen de Franse gasten worden gevraagd voor activiteiten en de Nederlanders en Engelsen worden overslagen, want tsja.... spreken nagenoeg geen Frans, en zo kan ik nog even doorgaan.
Al met al een flinke tegenvaller. De lokale Eurocamp medewerker op de camping was het volmondig met ons eens, en had al van vele Eurocamp gasten klachten hierover gehad. Hij is van mening dat de website verkeerde verwachtingen schept die simpelweg niet worden waargemaakt.
Nu hebben wij bij thuiskomt een klacht ingedient bij Eurocamp. De medewerken gaf in haar eerste schrijven toe dat inderdaad de meeste dingen niet kloppen en dat de faciliteiten er inderdaad niet zijn. Ze bood een restitutie aan van 15%. Die hebben we geweigerd. Simpelweg omdat het onder geen beding in verhouding staat tot de leugen van Eurocamp. Zij counterde met ruim 20% van de reissom, en gaf aan dat we eventueel een weekendje Duinrell ervan konden boeken. Alsof dat in verhouding staat tot de zomervakantie die Eurocamp heeft vergalt. Wij hebben aangegeven dat als je over 80% wilt liegen, je ook maar 80% moet terugbetalen. Zeker als je nu alle recensies terugleest over de camping. Want in 2015 werd in recensies al hierover geschreven, dus Eurocamp heeft al minstens 3 jaar lang geweigerd hier iets aan te doen en hebben moedwillig de vakantie verkocht onder valse voorwendselen. Wij hebben toen onze rechtsbijstand ingeschakeld. Zij hebben alles onderzocht en gaven aan dat er alleen nog de weg naar de geschillencommissie is. Belangrijke kanttekening is dat de rechtsbijstand aangeeft dat op basis van hun ervaring, de geschillencommissie hooguit 10 of 15% restitutie aanbiedt als je in het gelijk wordt gesteld. We konden dus maar beter het bod van 20% pakken, want meer gaat het onder geen beding worden.
Conclusie is dat alle instanties elkaar de hand boven het hoofd houden. Wij vinden dat een grove schande. Reisorganisaties mogen klaarblijkelijk alles bij elkaar liegen, en aan het eind van het verhaal kun je hooguit 20% terugvorderen. In mijn optiek hoort er recht gesproken te worden. Als je de boel in de maling neemt, dan dient er een passende straf te komen. Via de juridische weg lijkt dat niet mogelijk, en dus zijn wij nu de pineut. Wij kunnen ons echter niet voorstellen dat we de enige zijn die hier tegenaan zijn gelopen. Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring? En welke mogelijkheden zijn er om toch het recht aan onze zijde te krijgen?
Uw recht krijgen? Ga naar die geschillencommissie is dat al niet te laat is.
Voortaan eerst de reviews lezen en op Google maps kijken, dan had u een aantal zaken al van te voren geweten.
Bijvoorbeeld afstand strand, terrassen, ja dan nee eettentjes en ga maar door.
Topantwoord
Hallo Casper84 , . Klachten en geschillen
8.1. Voor klachten tijdens de vakantie die niet ter plaatse (door de campingmedewerkers) kunnen worden opgelost, dient de reiziger onze reisbemiddelaar Camping in Comfort B.V. hiervan telefonisch op de hoogte te stellen. Het telefoonnummer (dag en nacht bereikbaar) staat vermeld in de reispapieren. Op deze manier is Eurocamp alsnog in de gelegenheid de klacht op te lossen. Indien achteraf blijkt dat de reiziger ter plaatse geen melding heeft gemaakt van de fout of onvolkomenheid en geen door de campingmedewerker ondertekende klachtenrapportage heeft ingevuld, verliest hij het recht om een eventuele restitutie van de reissom te vorderen.
8.2. De reiziger verliest bij een vroegtijdige terugreis het recht om een eventuele restitutie van de reissom te vorderen, indien hierover geen aantoonbaar overleg is gepleegd met Camping in Comfort B.V., onze reisbemiddelaar in Nederland.
8.3. Als een klacht niet wordt opgelost, dient deze uiterlijk binnen twee maanden na terugkeer in Nederland schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend bij Camping in Comfort B.V. in Nederland, die uw klacht namens Greenbank Holidays in behandeling zal nemen. Na deze termijn vervalt het recht op restitutie. Zie verder artikel 20 van de ANVR Consumenten-voorwaarden.
8.4. Als een klacht niet tot tevredenheid is opgelost, kan de reiziger tot uiterlijk twaalf maanden na de reis het geschil desgewenst schriftelijk voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.sgc.nl). Op alle geschillen tussen de reisorganisatie en de reiziger is het Nederlands recht van toepassing. Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd om van deze geschillen kennis te nemen.
Lees hier de Geschillencommissie Reizen Art 6 , klik op de rode regels .
https://www.degeschillencommissie.nl/media/1738/rei-brochure.pdf
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/reizen/
Dus la jarenlang wordt er geklaagd op internet en toch gaat u daar boeken?
Maar goed, dat 80% niet aanwezig is wil niet zeggen dat u ook 80% terug zal krijgen. Het gaan namelijk om de gederfde vakantie. Hoofddoel is de stacaravan. Daar overnacht en verblijft u. Die is aanwezig. Randzaken die aangeboden worden zijn van minder belang. U zal immers niet de hele dag in een speelhal zitten. Dus dat u daar maar een gedeelte van vergoed krijgt is niet zo vreemd.
Wel een wijze les voor volgend jaar, nadat u een site bekeken heeft en enthousiast geworden bent, eerst de revieuws lezen.
Score volgens Google Maps 3,5 uit 5.
Afstand tot strand inderdaad rond de 400 meter en ja zoals gebruikelijk wordt dit gemeten vanaf de ingang van de camping, vanaf een sta-plaats kan dat natuurlijk verder zijn.
Eenvoudig reviews te vinden en slimmer om zoiets vooraf te doen.
@Marita5
dank voor uw reactie. Ik weet de weg naar geschillencommissie wel te vinden. Mijn rechtsbijstand geeft echter aan dat zij nooit eerder een uitspraak hebben gezien die anders uitviel dan 10/15% restitutie. In onze optiek is het een vreemd verhaal dat een geschillencommissie dus blijkbaar onvoldoende naar de inhoud kijkt en dus altijd met standaard restituties op de proppen komt ongeacht de ernst van de zaak.
@Neodutchio
dank voor uw reactie. Wij hebben wel degelijk recensies gelezen, en de meest recente zijn niet eens negatief en benoemen de problemen niet die wij hebben gezien (het is mij een raadsel hoe dat mogelijk is, maar goed). Een recensie uit 2015 stond het wel in vermeld, maar dan moet je door 130 recensies scrollen. No offense, maar voordat ik een vakantie boek ga ik er geen 130 lezen. Je kijkt bij de recente, en als dat daar niet vermeld staat, zie ik geen reden dat het anders kan uitvallen.
U geeft aan dat het uiteindelijk alleen om de stacaravan gaat. Dat is kolder in mijn optiek. Nee ik sta niet de hele dag in een speelhal. Echter je boodschappen wel of niet kunnen halen op een camping heeft wel degelijk invloed. Eveneens de eettentjes. Dit bepaald of je zelf moet koken, of op de camping ook uit eten kan. Dit heeft met een stukje ontzorgen te maken. Wat u zegt is (en ik chargeer), dat zolang ze een stacaravan ergens midden in een weiland zetten, 3 km van de kust, zonder faciliteiten, dat ik ook niet moet zeuren, want het gaat alleen om de stacaravan....
Per slot van rekening betaal je een bedrag dat gebaseerd is op de faciliteiten (moet een 4 sterren camping voorstellen). De faciliteiten zijn in mijn optiek een wezenlijk onderdeel van het vakantieplezier.
Zeker nu je alle recensies terug leest. Daarmee suggereert u dat er meerdere klachten zijn. En aangezien u dit achteraf wel hebt gelezen had dit dus ook vooraf gekunt.
Heb even voor u op de site gekeken:
400m van Saint Asile
Strand in de buurt(0,7 km )
Houdt u er rekening mee dat sommige faciliteiten alleen beschikbaar zijn in het hoogseizoen.
Kijk ik naar de foto's zie ik hoogteerschil.
Vervolgens op Zoover gekeken. Afgelopen jaar maar een paar recencies en echt niet zo goed. Van dit jaar staan er geen recencies uit Nederland.
Ik heb rond de 20 recensies vooraf gelezen. Veelal positief, en geen opmerkingen over de tekortkomingen het ontbreken van faciliteiten. Ook verder geen zorgwekkende vermeldingen waar wij van geschrokken zijn. Ik heb bewust ook een aantal negatieve gezocht, om te zien of dit incidenten zijn of dat er en lijn in de klachten zat. Conclusie was dat dat niet het geval is. Bij Eurocamp staan sowieso niet veel recensies, via zoover wel. En ook bij de eurocamp.co.uk is dit te vinden.
Ik vind dat voldoende om een beeld te scheppen. Dat ik achteraf blijkbaar alle 130 recensies had moeten lezen blijkt nu wel. Maar onderaan de streep is dat belachelijk. In de basis hoort een reisorganisatie juiste informatie te verstrekken. Dat is op grote schaal niet gebeurd.
Die inconsequentie van de afstand naar het strand hebben wij ook gezien. In feite is het 900 meter. Zoals ik ook eerder heb vermeld gaat het me niet alleen om de afstand naar het strand. Dat is onvoldoende om een klacht voor in te dienen. Het gaat om de optelsom van alle dingen die niet kloppen. Dat maakt het kwalijk.
@epcot
dank voor uw reactie. Afstand is geen 400 meter. Dit betreft de afstand tot een kiezelstrandje. Op de website staat 400 meter naar het zandstrand bij Le Sablettes. Die is echter 900 meter verderop.
Volgens de route planner kortste afstand 700 meter lopen maar hemelsbreed ongeveer 400 meter. Kan er niet meer van maken tenzij ik om loop. Je kan op alle slakken zout leggen. Wel apart dat ik een heel klein beetje info over de lokatie en omgeving en reviews binnen 5 minuten gevonden heb iets wat ik zelf altijd doe voor ik wat boek.
Je mag van mij gerust zout op slakken leggen. De afstand is 900 meter volgens de routeplanner. Gemeten vanaf de ingang van de camping. Ik ben er geweest, er is geen kortere route. En hemelsbreed doen we niet aan. Dat is niet te lopen en daarmee niet relevant. En zoals ik meerdere keren heb gezegd heb ik mij voldoende van tevoren verdiept, tientallen recente recensies gelezen. Daar was geen negatieve conclusie uit te trekken, anders had ik immers niet geboekt. De research die we hebben gedaan is meer dan voldoende. Nu mensen weten dat ze voor negativiteit moeten zoeken, dan lukt het mij ook wel dat in korte tijd te vinden, maar in de basis ga je niet uit van een doemscenario voordat je een vakantie boekt, en probeer je redelijkerwijs te bekijken of het voldoet. En nog ter aanvulling, want iedereen blijft maar over het strand beginnen. Het gaat mij niet om het strand ansich. Het gaat om het totaal. Er is praktisch over alles gelogen. Dat is waar wij ontevreden over zijn. Niet of het strand 2 of 300 meter verder ligt dan gezegd.
Mischien dat jij niet aan hemelsbreed doet maar die 400 meter klopt gewoon en nee ze hoeven niet jouw meet methode te hanteren. Er zit een groot verschil tussen liegen en de waarheid anders interpeteren en dat jij dat anders doet is jouw probleem.
Ik zal je een heel mooi veel voorkomend voorbeeld geven. De camping ligt op 1 km afstand van een geweldige stad met gezellige winkels. Ter plaatse blijkt het centrum met die winkeltjes op 10 km afstand te liggen maar de stadsgrens wel degelijk op 1 km. Is er gelogen? Nee.
@epcot, ik begrijp wat je bedoeld, en spelen met woorden kun je inderdaad zo breed trekken als je wilt. De vraag blijft of Eurocamp overal de kantjes van af moet lopen wat betreft de formulering. Helder communiceren wat voor iedereen duidelijk is, scheelt discussies.
Dit is overigens een citaat van de Eurocamp-medewerker zelf op basis van die klacht:
"De afstand tot het strand is inderdaad veel meer dan 400m. Er is volgens onze medewerker wel een voetpad langs de weg naar het strand."
En je raadt het.... die is 900 meter.
Wat veel duidelijker is, is de kwestie pizzeria, supermarkt, ijssalon, bar, speelhal etc. Die hebben niks met interpretatie te maken. Die zijn er niet, en kun je woordtechnisch ook niet anders uitleggen. Al met al blijf ik van mening dat er teveel niet klopt.
Ik hoef niks te raden maar kan gewoon via Google maps zien en meten hoe groot de afstand is. Het is maar net hoe je meet. Vanaf de ingang is het lopend wel degelijk maar 700 meter, met de auto is het 1500 meter en jawel ik blijf erbij 400 meter hemelsbreed. Elk van deze 3 kunnen en mogen ze gebruiken als afstand tot. Maar als je zelf zo goed kan meten pak Google maps erbij en je zult zien dat ik gelijk heb.
Dat ze over 80% 'liegen' is natuurlijk geen aanleiding om 80% van de betaalde reissom terug te betalen. Een camping die eerlijk was beschreven volgens de faciliteiten die wel geleverd zijn had je natuurlijk nooit kunnen boeken voor 20% van de nu betaalde reissom.
Die foto staat trouwens 90 graden uit het lood ;-)
@diumenge
Klopt. De 80% is meer symbolisch. Als ze het juist hadden omschreven, dan kon ik er niet voor 20% van de prijs op vakantie. Ik had mijn vakantie er dan echter ook niet geboekt. Onder aan de streep is het een karige camping. Ik had dan namelijk gekozen voor een andere camping gekozen als ze eerlijk waren geweest. En precies dat is mijn probleem. Ze beinvloeden mensen hun keuze met valse informatie. De keuze voor deze camping is dus gebaseerd op bedrog van Eurocamp. Consequentie is dat je als consument met de gebakken peren zit. Je geld en je zomervakantie draai je er niet mee terug. De reden dat wij meer geld terug willen hebben is puur en alleen omdat wij van mening zijn dat je als reisorganisatie simpelweg niet kan liegen en bedriegen.
Wat betreft de foto... oeps...;-)
Ik begrijp het, maar principes kosten op die manier misschien meer geld. Het zal een lange strijd worden om er meer dan 20% uit te halen ben ik bang.
20% of De Geschillencommissie. Wat is wijsheid?
Beste diumenge. Ik ben het helemaal met u eens. Het zal een lange en lastige strijd worden, maar uit principe moet ik hier tegen in gaan. Als ik die 20% pak, dan laat ik me als klant simpelweg bedonderen. Ik vind dat niet acceptabel.
@trostomaat Das een lastige. Vermoedelijk leiden beide wegen naar hetzelfde. Het wordt nu sowieso via de geschillencommissie gespeeld. Dat is de "normale" juridische weg, dus dat is voor nu de beste optie. Of het een beter resultaat geeft valt te betwijfelen, maar nooit geschoten is altijd mis. Onderaan de streep doe ik dit uit principe zoals hierboven aangegeven.
@Casper84, duidelijk. Succes!
@diumenge Thanks! Hopelijk is de voorbarige conclusie van Interpolis onjuist, we gaan het zien. In ieder geval dank voor de feedback.
@Casper84, u wilt doorgaan met een zaak in de hoop er meer uit te halen? Hoeveel kans heeft u als u dingen gaat roepen als bedrog en liegen?
Als het bedrog zou zijn moet u heel snel aangifte gaan doen bij de politie, het is immers strafbaar. Echter is de juridische term van bedrog iets anders dan wat u hier roept. En dan kom je in het straatje uit van laster en smaad en dat kan u duur komen te staan.
Topantwoord
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer