Su
door Suuss1976 Jul 2, 2020 om 18:35
Vakantie & reizen

Sunweb omruilgaratie

In januari 2020 hebben wj onze zomervakantie geboekt bij Sunweb, met 5 personen naar Griekenland vanaf 30-7.
Medio mei kregen we bericht van Sunweb dat we de boeking kosteloos konden omboeken naar elke bestemming op hun website, dit tot 3 weken voor vertrek. Deze actie zou iig gelden voor dit jaar, zo is ook in de media gecommuniceerd.
We hebben de otwikkelingen even afgewacht en deze week wilden wij toch omboeken naar een vakantie met de auto in Nederland of Duitsland.
Wat blijkt, Sunweb heeft plots de voorwaarde toegevoegd dat je alleen mag omboeken van vlieg naar vliegreis.

Deze voorwaarde is nieuw, andere klanten hebben wel kunnen omboeken naar een autovakantie.

Ik vind dit onjuist en oneerlijk. Je kan geen onderscheid maken tussen klanten. Had mij dan niet lekker gemaakt met dit aanbod, dan had ik geannuleerd toen mijn annuleringskosten lager waren.

Ik vraag mij af of dit meer mensen overkomen is en of dit mag?

3860 6 Rapporteer

Tr
door Trostomaat - Jul 2, 2020 om 18:47
239 Antwoorden / Vragen

'Deze voorwaarde is nieuw, andere klanten hebben wel kunnen omboeken naar een autovakantie.'
Dat had u ook kunnen doen.

Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen klanten, maar tussen tijdstippen.
Op een eerdere datum was het mogelijk om om te boeken naar een autovakantie. Dat gold voor u, dat gold voor anderen.
Op een later moment niet meer. Dat gold voor u, dat gold voor anderen.

Het mag en het is niet oneerlijk.

Tenzij u bewijs kunt overleggen van dit aanbod ('....dit tot 3 weken voor vertrek. Deze actie zou iig gelden voor dit jaar, zo is ook in de media gecommuniceerd.'). Stellige uitspraken. Lever het bewijs.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 2, 2020 om 18:51
2047 Antwoorden / Vragen

Dan is "voor de snelle beslissers" eindelijk eens de waarheid geweest.

alfatrion
door alfatrion - Jul 2, 2020 om 22:37
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U beschrijft een situatie waarin u een overeenkomst heeft gesloten met omruilgarantie. U geeft aan dat de aanbieder de omruilgarantie heeft aangepast.

Er zijn twee mogelijkheden. De aanbieder kan in de voorwaarden hebben opgenomen dat ze de voorwaarden mogen aanpassen. Een dergelijk beding is vermoedelijk onredelijk bezwarend. De aanbieder kan dit vermoeden weerleggen door aan te tonen dat a) het beding alleen betrekking heeft op kleine wijziginen en dit er eentje van is (ik geloof niet dat dit verweer zal slagen); of b) dat u dit beding zou hebben aanvaard als u daarover jad kunben onderhandelen (ik geloof wederom niet dat ze dit gaat lukken). Als er in de voorwaarden geen wijzigingsbeding is is genomen dan mag dit sowieso niet.

Tr
door Trostomaat Jul 3, 2020 om 10:09
239 Antwoorden / Vragen

Is er niet een derde mogelijkheid? De meest waarschijnlijke.

Er wordt door Suuss1976 namelijk niet beschreven dat ze een overeenkomst heeft gesloten met omruilgarantie.

De derde mogelijkheid: de, in januari gesloten overeenkomst bevat helemaal geen 'omruilgarantie'.
In verband met onzekere (corona)tijden is Sunweb een aantal maanden later klanten die al geboekt hadden de mogelijkheid gaan bieden om kosteloos om te boeken.

Suuss1976 heeft dat aanbod gekregen, daar geen gebruik van gemaakt, wil dat nu alsnog en klaagt dat de voorwaarden nu anders zijn dan toen ze voor het eerst op de mogelijkheid tot omboeken gewezen werd.

alfatrion
door alfatrion Jul 3, 2020 om 11:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Eens, dat is een optie.

1paul
door 1paul Jul 5, 2020 om 07:36
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Geen optie zo ging het!!!!

In januari 2020 hebben wj onze zomervakantie geboekt bij Sunweb, met 5 personen naar Griekenland vanaf 30-7.
Medio mei kregen we bericht van Sunweb dat we de boeking kosteloos konden omboeken naar elke bestemming op hun website,

1paul
door 1paul - Jul 3, 2020 om 11:39
3141 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mogen ze doen, deze voorwaarde is op een tijdstip gekomen NA dat u geboekt heeft, een extra service dus....

Eigenlijk heeft u helemaal geen recht hierop....

u kunt overigens gewoon naar griekenland reizen....

Su
door Suuss1976 - Jul 3, 2020 om 14:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat ik niet helemaal goed begrepen Wordt. Sunweb heeft medio mei zijn klanten ivm Corona, flexibel omboeken aangeboden. Dit goldt iig voor dit jaar

het flexibel omboeken ivm Corona heeft voorwaarden en daar is ineens iets aan toegevoegf zonder bericht, nl dat het niet van vlieg naar autovakantie mag. In het aanbod stond alle bestemmingen.

wij hebben gewacht omdat ze dat zelf aanraden ivm het uitbreiden van het aanbod

los van de oneerlijkheid zijn mijn annulerinhskosten inmiddels ook opgelopen dankzij deze grap.

de opmerking dat ik wel naar Griekenland kan is ongepast, ik reis met personen in een risicogroep.

op bijgaande foto staat de toegevoegde regel onderaan de voorwaarden

1paul
door 1paul Jul 4, 2020 om 10:09
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Toch kunt u gewoon naar Griekenland reizen en daar verblijven, sec gezien is het zelfs zo dat er in Griekenland veel minder besmettingen waren dan hier in nederland!!!!

u zult wel mondkapjes mee moeten nemen, dat gezegd hebbende, in de buitenlucht word je niet besmet, besmettingen doen zich voor op plekken waar meerdere mensen bij elkaar komen (binnen) die slecht of niet geventileerd worden, hou je daar rekening mee is er echt niets aan de hand....

vliegen is volgens de Nederlandse overheid ook oke omdat de vliegtuigen op een juiste manier geventileerd worden....

mo
door mof - Jul 3, 2020 om 15:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de voorwaarden van medio mei nog heeft liggen heeft u een punt. Zo niet dan heeft u pech.