vuurplaat
door vuurplaat Apr 8, 2020 om 21:15
Vakantie & reizen

Toeristenbelasting is met maar liefst 70% verhoogd mag dit zomaar

En nu is mijn vraag kunnen we nu ook eisen dat de gemeente gilze rijen ons het te veel betaalde terug betalen om dat we nu met corona virus zitten mogen wij niet op de camping dus hebben wij 256.= euro betaald en er nog niets voor gehad we betaalde eerst 150.= euro per jaar en nu 256.= euro ik vind dit al zo acociaal dat je in je eigen land toeristenbelasting moet betalen ze doen er niets voor het is alleen je tekorten door de kampeerders op te lossen

3977 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 8, 2020 om 21:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bewerking omdat u navraag doet naar de verhoging door de genoemde Gemeente:Voor zover ik de regelingen m.b.t. toeristenbelasting ken is toeristenbelasting eerst dan aan de ordee als er ook daadwerkelijk in een Gemeente als toerist wordt verbleven. Dat betekent dat degene waar u de accomodatie heeft geboekt ook niet zal worden aangeslagen voor het verblijf van u op/in die accomodatie en zal  de eigenaar van die accomodatie u het bedrag dat u als toeristenbelastting kwijt zou zijn niet behoefen af te dragen. (Er voor worden aangeslagen) Herhaald, u verblijft er niet. Het kan echter wel zo zijn dat de toeristenbelasting voor een staanplaats voor het gehele jaar is aangerekend. Ik kan mij daarbij niet voorstellen dat u de aanslag van de Gemeente Gilze-Rijen ontvangt maar via de eigenaar van de accomodatie. En als u niet in die accomodatie kunt verblijven is het heffen dan ook onrechtmatig en zal hoe dan ook rekening gehouden moeten woreden met vermindering. De hoogte van de toeristenbelasting wordt door de Gemeenteraad bepaald en als die heeft ingestemd met een verhoging zoals u noemt, in normale omstandigheden, is daar niets aan te doen.

U kunt op basis van de wetgeving m.b.t. openbaar bestuur altijd bij de betrokken Gemeente bezwaar maken en zie dan deze info: http://voorbeeldbrieven.net/brieven-algemeen/brieven-bezwaarschriften-gemeente
Zie ook nog deze info : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-is-toeristenbelasting-en-wanneer-moet-ik-dit-betalen

Mijn advies is echter: doe eerst navraag bij de eigenaar van de accomodatie omdat hij/zij degene is die de toeristenbelasting afdraagt en die afdracht dan mogelijk onterecht is.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 8, 2020 om 21:43
683 Antwoorden / 5 Vragen

In basis is het "des gemeente" hoeveel toeristenbelasting er geheven wordt. Dus de bedragen worden per nacht/per jaar bepaald en die zullen de toeristen gaan betalen. En die kunnen op jaarbasis verhoogd worden. Dat u slechts een kortere periode daar verblijft ipv het hele jaar verblijft door de crisis, daarom kunt u wellicht een vermindering hiervan vragen. Hoewel wèl uw verblijf op de camping het hele jaar daar staat, op uw naam.

ne
door neodutchio - Apr 8, 2020 om 21:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een vaste vakantieplaats hebt buiten de gemeente waar u woont, dan betaald u toeristenbelasting. Voor mensen met een eigen plekje is er geen controle hoeveel dagen per jaar er verbleven wordt en wordt er per jaar afgerekend.

Nu is het corona, maar wat als u ziek thuis moet blijven, vraagt u dan ook geld terug? Of als u besluit 3 weken naar het buitenland op vakantie gaan, dan ook? Geen idee wat voor camping het is, maar als deze toegankelijk is voor  vaste chalets, dan kunt u daar gewoon heen.

vuurplaat
door vuurplaat Apr 8, 2020 om 21:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat nu niet over 14 dagen ziek maar het ergste vind ik dat je gewoon dit zomaar kan verhogen met 70% dat is waar ik bezwaar tegen heb
kijk als je eerst 150= euro betaald en krijg nog eens een verhoging van 106.= euro dat is voor mijn niet te verkropen probleem en dan wil ik de maanden dat ik geen gebruik kan maken me geld terug ik weet wel dat al die instellingen zakkenvullers zijn.

ne
door neodutchio Apr 9, 2020 om 08:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Uw vraag was of u geld kon terug krijgen omdat u thuis zit en niet naar de camping kon. En dat antwoord is nee. Net zo goed dat u ook geen geld terug krijgt in alle andere gevallen dat u niet fysiek op uw vaste stekkie zit.

Voor de hoogte en regelingen moet u bij de betreffende gemeente zijn.

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2020 om 22:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vuurplaat, dan zult u toch de betreffende Gemeente moeten contacten. Ik ben ook wel van mening dat zo'n enorme verhoging van toeristenbelasting van de zotte is maar, als (niet) troost: volgend jaar zal het nog wel erger worden - en de jaren erna -. Vanwege deze crisis zullen we allemaal heel veel meer aan van alles moeten meebetalen. Want waarvan denkt de Regering die de ondernemers nu €4.000,00 geven, dat geld vandaan moet komen. Juist, alle 17 miljoen inwoners. En, na de Corona zullen dat er aanmerkelijk meer bewoners zijn . ;-) Of scheidingen, en dan komt de bijstand er extra hard aan.

Magnum007
door Magnum007 Apr 8, 2020 om 22:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Nu zeg jij opmerkelijke dingen :

Ik vrees ook,dat de rest van de bevolking de "rekening" gaat krijgen van deze maatregel....

Volgens een arts op tv zal deze "lockdown" tot eind 2021 nodig zijn.....

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2020 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Magnum

Nog meer onzin.

tenormin
door tenormin Apr 8, 2020 om 23:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou @tijger1, de lockdown zal misschien niet nodig zijn tot eind 2021, verrek, zie nu pas 2021, ik dacht dat ik 2020 las, dus laat ik dan maar een schietgebedje doen dat het inderdaad ergens in September 2020 "open" is. Denk dat we op China moeten wachten, wat vandaag weer vrij is. En zien of de pandemie zeer weer herhaalt.

Magnum007
door Magnum007 Apr 9, 2020 om 01:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger en Tenormin,

Kijk even naar New York: daar is een enorme toename van Corona-slachtoffers.

"Het Westen" heeft dit corona virus onderschat.

Ook schokkend is ,dat de Engelse premier nog steeds op de intensive care ligt......:-(

tenormin
door tenormin Apr 9, 2020 om 01:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, je moet niet doorslaan @magnum007. "Het Westen" heeft niets onderschat. Begin eerst eens te kijken waar het begon: China. En New York, oftewel Amerika, heeft het nog meer onderschat, kijk naar het eerste commentaar van Trump. Tja, de PM van Engeland ligt nog steeds op intensive care, together met miljoenen mensen (wat overdreven) die daar liggen, wereldwijd. Het virus maakt geen onderscheid in wie het krijgt. Er zijn, uiteraard, nog steeds klojo's die de regels overtreden, maar eerlijk gezegd: denk dat de Nederlander zich heel goed houd aan Blijf Thuis. CO2 uitstoot is, als reslutaat, bijna onmeetbaar geworden. Hoewel dat het de KLM de kop kan kosten. Maar "buiten zijn" is nu schoon. Slaap wel.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2020 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent blijkbaar geen inwoner van de gemeente waar uw caravan staat en dat betekent dat u toeristenbelasting moet betalen omdat u daar kunt overnachten.

U kunt natuurlijk wel van alles eisen, maar die gemeente legt dat gewoon naast zich neer.

Ik zou nog maar eens nalezen wat die gemeente voor u doet.

Misschien dan later maar een plekje in het buitenland zoeken voor uw caravan. Want overal lees ik dat het in de ons omringendende buitenlanden veel beter is.

Maar ja buurmans gras?

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2020 om 23:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo, dat bent u maar kwijt. Maar wat moeten wij, vrijwilligers van dit forum, met uw gemopper en geklaag?
Er zijn ernstige zaken aan de hand en dan gaan zeuren helpt u niemand mee, integendeel.
Uw commentaar en houding vind ik
persoonlijk asociaal. Van mij mag die belasting dan ook nog eens verdubbeld worden....
Blijf anders lekker in uw eigen  gemeente, dan hoeft u ook geen toeristenbelasting te betalen en geen voorzieningen van andere gemeenten te gebruiken. Uw parkeerabonnement betaalt u toch al.

Uw non-"problem" solved. Mooi toch?

tenormin
door tenormin Apr 8, 2020 om 23:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@au ☺ rora1, je bent nu weleen beetje erg hard hoor.  De toeristenbelasting is al heel veel opgehoogd; en je vindt dat het wel verdubbeld mag worden? Jammer. Misschien is dit wel de enige vakantie die ze zich kunnen veroorloven. In eigen land.

panter22
door panter22 - Apr 9, 2020 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

De verordening is vastgesteld door de gemeenteraad op 16 december 2019 en geldt vanaf 1 januari 2020.
Tegen een vastgestelde verordening kun je niets doen.
Al dat gemopper is verspilde moeite.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Gilze%20en%20Rijen/CVDR634472.html

rj
door rjw - Apr 9, 2020 om 08:41
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd leuk om te klagen over iets dat je niet wilt betalen, maar heb je dan ook een plan hoe de gemeente die inkomsten elders kan genereren? Tegen zijn is niet moeilijk (er zijn politici die daar hun levenswerk van maken), constructief meedenken wel.

gompy2
door gompy2 - Apr 9, 2020 om 09:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@vuurplaat,
Ja dat mag en kan een gemeente zomaar doen, net als de parkeertarieven verhogen uit een vorig topic van je waar je nooit meer op gereageerd hebt..

Maar gelukkig kun je in deze een keuze maken.

1. Gewoon betalen
2. Je caravan/zomerhuis of whatever verplaatsen naar een camping in een gemeente met een lagere toeristenbelasting, met het gevaar dat daar die gemeentelijke toeristenbelasting ook verhoogd wordt in de toekomst.
Of als 3e, en de meest rigoureuze, maar dan ben je gelijk van alle mogelijke toekomstig gezeur af, de hele handel van de hand doen...
Quote:

Toeristenbelasting
Voor personen die niet staan ingeschreven in de gemeente Gilze en Rijen heffen wij een toeristenbelasting als zij blijven overnachten in hotel, pension of ander vakantieonderkomen.

Klik-> Toeristenbelasting Gilze-Rijen

Heideveldje
door Heideveldje - Apr 10, 2020 om 12:50
2 Antwoorden / Vragen

Pak eerst gewoon es de telefoon of stuur mailtje naar de betreffende gemeente en/of eigenaar van de camping voor een antwoord. Iedere gemeente heeft eigen beleid, van belang is of u voor een jaarplek huurt/betaald of per nacht b.v.
Als u dat heeft kunt u hier de vraag een stuk duidelijker neer leggen.

mo
door mof - Apr 10, 2020 om 18:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u. Iet op de camping verbleef hoeft u geen toeristenbelasing te betalen. Dit geldt ook als er geen corona zou zijn geweest.U hoeft alleen te betalen wanneer u in lijve overnacht binnen de gemeente Gilze rijen en daar niet woont.