cor de w
door cor de w May 27, 2022 om 10:48
Vakantie & reizen

Tui verplicht mij invullen gezondheidsverklaring

beste lezer,

20  juni hopen wij te vertrekken naar Kreta voor 14 dagen.

wat is nu het geval wij kunnen pas 24 uur voor vertrek inchecken want tui wil dat je een gezondheid verklaring in vult R.I.V.M,ik heb dit na gevraagd bij tui reisbureau en bui tui hoofdkantoor maar antwoord ja dit is in de reiswereld verplicht.als die gezodheidverklaring niet nodig was kan je eerder inchecken en dan zou het reisburau mij kunnen helpen maar het ichecken is op zondag en dan is er niet een tui vestiging open,nu mag ik het zelf doen ik en 68 jaar ik zou niet weten hoe ik dit gaat doen wij boeken juist bij een reisbureau vanwege dit stukje service maar dit is denk ik bij tui verledentijd.

mijn vraag kan tui ons verplichten dit verklaringformulier in te vullen.covid is nu toch laten we hopen voorbij en alle grenzen zijn nu toch open zonder de nodige verklaringen

5280 10 Rapporteer

rj
door rjw - May 27, 2022 om 10:53
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Is die verklaring niet nodig om Griekenland in te komen? En als je hier een account kan aanmaken lukt die gezondheidsverklaring ook wel.

panter22
door panter22 - May 27, 2022 om 11:19
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk hier:
https://www.tui.nl/gezondheidsverklaring/
D
at gaat vast wel lukken. Loop nog even bij het reisburo langs en vraag om uitleg.

atlas1302
door atlas1302 - May 27, 2022 om 12:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja dat kan TUI fly u verplichten, dat kunt u gewoon voor vertrek doen bij de incheck automaat. TAP Portugal doet dit ook, recent meegemaakt en steld niks voor. Uw ticket is dan meteen de verklaring dat u gezond bent.

Prettige vakantie op Kreta,

sira
door sira - May 27, 2022 om 12:44
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is heel vreemd, want op hun eigen website vermeldt Tui dat er geen enkele maatregel is t.a.v. corona voor Griekenland, dus ook geen test of gezondheidsverklaring.
Griekenland, dus ook Kreta zijn code groen. Deze vermelding dateert van 16-05-2022.

Wilt u voor alle zekerheid toch een gezondheidsverklaring invullen, dan kunt u dat op hun eigen website doen als u online incheckt.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 27, 2022 om 15:27
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant inderdaad, op de TUI site van begin mei staat het wil, op de site van het Ministerie niet.

sira
door sira May 27, 2022 om 15:31
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Zowel Tui als het ministerie zeggen dat er geen maatregelen zijn voor Griekenland en dus ook geen bijzondere documenten nodig zijn.

Ik weet natuurlijk niet wanneer de TS heeft geboekt en/of heeft geïnformeerd hierover.

getty
door getty - May 27, 2022 om 12:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De gemiddelde 68- jarige is tegenwoordig handig genoeg op het internet, waarom u niet?  Er is anders vast iemand in uw omgeving die dit wel samen met u kan doen.

U doet onredelijk moeilijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2022 om 15:26
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Gecorrigeerd: Helaas noodzakelijk en zie dan ook https://www.tui.nl/p/corona-maatregelen/griekenland Het lijkt mij dat men u bij het reisbureau waar u boekte best kan helpen om dit snel te krijgen. Men vraagt dit bij TUI ook al lijkt het niet verplicht omdat het risico bestaat de de vlucht resp. instappen wordt geweigerd.

Het is gelet op het bovenstaande wel  opvallend dat  BuZa  iets anders meldt op hun site en dat ook vandaag nog geldig zou zijn.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/griekenland

Ik zou evenwel geen risico nemen en als al gezegd, hulp vragen bij het reisbureau of aan een famililid die dit voor u kan doen.

sira
door sira May 27, 2022 om 15:35
2322 Antwoorden / 24 Vragen

De bovenste link van jou werken niet, je hebt er een aantal achter elkaar gezet.
Zie daarom hier https://www.tui.nl/p/corona-maatregelen/griekenland/
Er is dus niets nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 27, 2022 om 15:45
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Dank. Is aangepast.  Het probleem is hier dat m,en het bij TUI wel vraagt en men dus instappen in het vliegtuig kan tegenhouden. Ik zou het risico niet nemen.

sira
door sira May 27, 2022 om 16:11
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat gedoe met die linkjes ligt aan de site hier. Er kan geen link geplaatst woden en dan een spatie of enter voor een volgende link, ze komen dan toch achter elkaar.
Ik los dat op door eerst een paar spaties te zetten, dan ga ik met de pijltjes terug naar het einde van de zin, zet de eerste link en dan weer met de pijltjes toets voorbij de eerste spatie. Heel omslachtig.

Waar zie jij die gezondheidsverklaring staan? Ik zie hem namelijk niet, kan zijn dat ik er overheen lees, maar ik heb het nu al 3x gelezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 27, 2022 om 16:28
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Het kan best zo zijn dat het bij mijn eerste antwoord aan de site lag maar ik zag dat ik meer fouten had gemaakt en heb die meteen ook gecorrigeerd.
Ik had verder vandaag en ook eerder nooit problemen met links in ieder geval niet anders dan dat soms bij bewerken het ingeven van de link via het schakeltje niet meer blijkt te kunnen. Wat bedoel je met de gezondheidsverklaring die je niet ziet? Of toch dit? Er gelden geen inreisvoorwaarden meer in Griekenland. Lees in de rubriek Coronavirus wat dit voor u betekent. Het reisadvies voor Griekenland is groen. Lees het hele reisadvies.

sira
door sira May 27, 2022 om 18:14
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, maar dat zeg ik steeds, er is voor Griekenland helemaal niets meer nodig, uitsluitend een goed humeur.

panter22
door panter22 May 28, 2022 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

De vraag was niet of je in Griekenland een gezondheidsverklaring nodig hebt, maar om te kunnen vliegen. Dan heb je wel een gezondheidsverklaring nodig. Of ts nu met Tui fly vliegt, of Transavia. Dat zal een simpele vragenlijst zijn waarin gevraagd bent of je gevaccineerd bent en zo niet of je verkoudheidsklachten hebt etc. Net zoals je bv in moet vullen als je een afspraak hebt in een ziekenhuis. Het gele boekje heeft er niets mee te maken en achteraf invullen zou ik ook maar laten. Doen zoals Tui aangeeft, want je wilt toch niet het risico lopen door eigenwijs te zijn en de mededeling negeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 28, 2022 om 09:40
16826 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, helaas waarom gereageerd op mijn reactie, ik geef toch ook aan dat TUI er om vraagt en ook dit: 'Men vraagt dit bij TUI ook al lijkt het niet verplicht omdat het risico bestaat de de vlucht resp. instappen wordt geweigerd'.   Of is dit bedoeld als reactie op @SIRA?

panter22
door panter22 May 28, 2022 om 14:15
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft. Het was een reactie op Sira. Je hoeft niet zo te gillen. De gezondheidsverklaring met uitleg had ik allang op de site van Tui gevonden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2022 om 16:34
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Ps: als u een geel boekje heeft en de vaccainaties zijn daar ingevuld zou dat ok moeten gelden als verklaring.

rj
door rjw May 28, 2022 om 09:22
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Woorden als "zou" zijn in deze context red flags. Daar heb je niet veel aan als je bij de gate staat.

Mabelle
door Mabelle May 28, 2022 om 09:34
418 Antwoorden / 1 Vragen

NEE, Heremietkreeft, dat geldt niet als gezondheidsverklaring!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 28, 2022 om 10:26
16826 Antwoorden / 202 Vragen

@MARBELLE ik beschik al jaren over een geel boekje dat nu na Covid bijna vol is en het geldt internationaal als inentingsbwijs ook m.b.t. Covid.

Strikt gezien is het geen gezondheidsverklaring aangezien die, op zich strikt gesproken veel verder kan gaan dan alleen m.b.t. vius./bacteriële ziektes.
Mijn uitgangsput is dat men bij Tui wel  Covid restricties etc. bedoelt. (Ik ben in veel landen geweest waar ik zonder bewijs in de vorm van een geel boekje nooit zou zijn binnengekomen. Er staan o.a. inentingen in die in o.a. in Singapore, Port Saïd kreeg van daar bevoegde autoriteiten omdat de geldigheid van eerdere bijna was verlopen. (Ieder half jaar voor sommige ziektes).

Mabelle
door Mabelle May 28, 2022 om 10:41
418 Antwoorden / 1 Vragen

Heremietkreeft, ik ben bekend met het gele boekje en het is mij duidelijk dat u in Coronatijd niet in het vliegtuig bent gestapt. De TUI vraagt niet om een geel boekje, maar om een ondertekende gezondheidsverklaring binnen 24 uur voor vertrek!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 28, 2022 om 10:56
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, en dat is toch de kern van de discussie. Ik stel toch ook, en ik nuiet alleen, als Tui dat wil, waarom risico nemen?

Het wordt nu een langdurige discussie over een 'gezondfheidsverklaring die Tui kennelijk wenst (m.b.t. Covid???).

Ik ga de redactie vragen dit te sluiten.

Mabelle
door Mabelle - May 28, 2022 om 09:33
418 Antwoorden / 1 Vragen

Een heleboel TUI vestigingen zijn op zondag tussen 12 en 17 uur gewoon geopend.
Welke open zijn kun je hier checken https://www.tui.nl/reisbureaus/

E
n ja, TUI kan dat verplichten. Zonder die gezondheidsverklaring kom je het vliegtuig niet in. Dat Corona nog niet voorbij is daarvoor hoef je alleen maar naar China te kijken of naar Ernst Kuipers te luisteren.

John1313
door John1313 - May 30, 2022 om 12:40
34 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat mag!

U zou er blij mee moeten zijn, is in ons aller belang dat we gezond zijn en blijven.

Ik begrijp daarom uw vraag niet.

cor de w
door cor de w - May 31, 2022 om 08:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

nog een vraag,ik ga dus online inchecken het voordeel is dus dat je dan direkt je instapkaarten kan uitprinten.
en door kan lopen naar de beveiliging van schiphol.
volgens de klantenservice en medewerkers van het reisbureau niet
je moet dan op schiphol na het online inchecken je instapkaart afhalen bij de incheckbali.
wat is dan het voordeel van online inchecken,of hebben de medewerkers het mis.
ik heb dus nog nooit online ingecheckt dus weet het niet,graag een antwoord

vriendelijke groet Cor

panter22
door panter22 May 31, 2022 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

-

panter22
door panter22 May 31, 2022 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

De servicemedewerkers zullen op de hoogte zijn . Het is hun dagelijks werk.
Kijk ook even op de site van de vliegmaatschappij. Bv Transavia:
https://www.transavia.com/nl-NL/veelgestelde-vragen/informatie-inchecken/#id-online-check-in

marita5
door marita5 May 31, 2022 om 09:10