Pa
door Patricia1980 Oct 1, 2021 om 22:45
Vakantie & reizen

Vakantie

Ik zou in april 2020 samen met mijn dochter naar New-York gaan, maar dit ging uiteraard niet door. Volgens de reisaanbieder konden we geen voucher krijgen omdat de Amerikaanse vliegmaatschappij daar niet aan mee werkte. Dus toen maar gekozen voor omboeken naar oktober 2020 (€150 omboekingskosten bij moeten betalen) en dit ging natuurlijk weer niet door.
Toen besloten om het om te boeken (dit keer hoefden we na veel gedoe geen omboekingskosten te betalen) naar oktober dit jaar. Helaas hebben we weer pech, aangezien toeristen pas vanaf 1 november Amerika weer in mogen.
Uiteraard weer contact opgenomen met de reisaanbieder, om weer om te boeken. Dit omboeken is volgens hun geen probleem, maar nu komt het: zij bieden mij een reis aan (in een ander hotel dan we oorspronkelijk geboekt hebben) die goedkoper is dan wat wij oorspronkelijk betaald hebben, en ik mag dan ook nog eens €95 per persoon omboekingskosten gaan betalen.
ik heb toentertijd €1920 betaald voor de reis (met de eerste omboekingskosten erbij zelfs €2070) en als ik op hun site ga kijken kost de reis die ze me nu aanbieden nog geen €1700 en ik mag dan ook nog €190 bijbetalen. Het hotel wat ik oorspronkelijk geboekt heb staat nu voor ruim €2200 op de site, dus als ik daar naartoe wil mag ik nog een paar honderd euro bij betalen. Ik heb uiteraard te kennen gegeven dat ik het hier niet mee eens ben, maar zij houden voet bij stuk. Ik vraag me af: mag dit zomaar? Het lijkt mij toch dat ik minimaal recht heb op een reis voor het bedrag wat ik oorspronkelijk betaald heb? Dat het hotel wat ik oorspronkelijk geboekt heb nu duurder is kan ik nog begrijpen, maar zij horen mij dan toch het verschil met dat goedkopere hotel terug te betalen?

1477 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2021 om 00:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Waar u recht op heeft of niet: vanavond op het nieuws: ook al heeft u alle papieren van vaccins en testen. Dan nog komt u Amerika niet in.
U kunt wel voet bij stuk houden en het reisbureau verantwoordelijk stellen (wat best kan, want ze geven u ook geen correcte voorlichting); dus ook 1 November is voor u geen optie. Heb dit alleen maar van het nieuws van 1 Oktober, NPO1.

Pa
door Patricia1980 Oct 2, 2021 om 06:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tenormin,

ik denk dat u mij verkeerd begrijpt. Ik wil Amerika nu helemaal niet in. Dat dat nu niet kan is een feit en dat accepteer ik gewoon.
Het gaat mij erom dat de reisaanbieder mij een vervangende reis aanbied die goedkoper is dan de oorspronkelijke reis, en me ook nog bij willen laten betalen. Ze gaven me ook de optie tot annuleren, maar dan zou 70% van de kosten voor mijn rekening zijn volgens hun. Ik vraag me af of dit überhaupt wel mag.

Bedankt voor uw antwoord in ieder geval.

Gr
door Grunn1 Oct 2, 2021 om 09:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tenormin

Ik weet niet waar je wat hebt gezien maar vanaf 1 november kan je weer reizen naar Amerika mits je gevaccineerd bent, en een test doet en een esta hebt.

Gevaccineerde reizigers uit de EU kunnen vanaf november weer naar de Verenigde Staten reizen. De coronacoördinator van het Witte Huis heeft dit vanmiddag bekendgemaakt. Reizigers moeten kunnen aantonen dat ze volledig gevaccineerd zijn en bovendien in het bezit zijn van een negatieve testuitslag van maximaal 72 uur voor vertrek.

Het nieuwe beleid betekent het einde van een verbod op reizen tussen de VS en de EU dat oud-president Trump vorig jaar instelde bij het begin van de coronacrisis. President Biden zet na achttien maanden een punt achter dat beleid. Ook reizigers uit onder andere het Verenigd Koninkrijk, China en Brazilië mogen vanaf november weer naar de VS reizen, onder dezelfde voorwaarden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 2, 2021 om 01:06
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Patricia1980,

Wat van belang is om uw vraag goed te beantwoorden is : wanneer (op welke datum) heeft u de reis van april 2020 geboekt?

tenormin
door tenormin Oct 2, 2021 om 01:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gb, heeft toch geen zin wanneer ze hebben geboekt: Amerika is normaal een not to go place, je moet volledig "schoon" zijn voordat je het land inkomt; plus je ESTA: en na Corona, wat ik al schreef, is het echt niet mogelijk om met een QR code of test erin te komen. Nieuws volgen misschien een optie?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 2, 2021 om 06:00
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Als TS voor de corona pandemie-uitbraak heeft geboekt, staat zij sterker.

Ook heeft TS nog niet verteld bij welke reisaanbieder zij heeft geboekt.

Pa
door Patricia1980 Oct 2, 2021 om 06:37
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo geboren Amsterdammer,

wij hebben geboekt op 1 maart 2020, dus voor de pandemie. Bij Bebsy, een bedrijf waar ik al jaren mijn reizen boek.
Het gaat mij er ook niet om dat ik nu Amerika in wil, dat is helemaal niet aan de orde. Het gaat mij erom dat zij mij nu een vervangende reis aanbieden die goedkoper is dan de reis die ik betaald heb, en me ook nog extra willen laten betalen. Ik vraag me af of dat zomaar mag.

Bedankt voor uw antwoord in ieder geval!

1paul
door 1paul - Oct 2, 2021 om 08:37
3143 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft recht op geld terug als de aanbieder de reis niet uit kan voeren....men heeft u van het begin af aan verkeerd voorgelicht....

Pa
door Patricia1980 Oct 2, 2021 om 10:57
Antwoorden / 1 Vragen

We vliegen met United Airlines en zij geven als reden dat ze geen geld terug geven omdat het vliegtuig gewoon vertrekt. Dat ik dan vervolgens Amerika niet in mag doet er blijkbaar niet toe. Maar dat is dus de reden dat ik nu al voor de derde keer om moet boeken.

1paul
door 1paul Oct 7, 2021 om 08:33
3143 Antwoorden / 0 Vragen

met wie u vliegt doet niet ter zake, waar het om gaat is of de reis uitgevoerd kan worden zoals u hem geboekt heeft, als dit niet kan komen zij de overeengekomen afspraak niet na en dan is dus de overeenkomst van rechtswege ontbonden waarop u dan recht heeft op uw geld terug, u kunt via een claim maatschappij uw geld terug eisen.

Ja
door JannieBoe - Oct 2, 2021 om 08:39
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Patricia, je zou eens kunnen informeren bij de SGR hoe zij daar tegenaan kijken. Op de site van Bebsy staat 'Bebsy boekt de reizen in via Gomundo welke SGR lid is.' De SGR heeft de afgelopen 1,5 jaar natuurlijk heel veel kennis en ervaring opgedaan rond coronagerelateerde reisproblemen. Wellicht levert hun expertise iets op.

Pa
door Patricia1980 Oct 2, 2021 om 10:58
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jannie,
dat is een goede tip en ga ik zeker doen.
Bedankt voor het meedenken!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 2, 2021 om 12:21
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte Patricia1980

Het staat in de voorwaarden van Bepsy reizen bij punt 3.3.

Klik op de volgende link :

https://bebsy.nl/voorwaarden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2021 om 13:09
2052 Antwoorden / Vragen

Volgens mij hadden ze u indertijd al uw geld terug of een SGR voucher moeten geven omdat u een reis met vlucht en verblijf geboekt heeft. Dat verhaal dat de airlines geen voucher wil geven gaat over losse vluchten. Dit hele verhaal 'stinkt naar de misdaad' en ik zou echte juridische bijstand gaan zoeken om te kijken wat er nog te redden valt.

panter22
door panter22 - Oct 2, 2021 om 16:43
6599 Antwoorden / Vragen

Als het vliegtuig gaat en je kunt niet mee vanwege de ineisbeperkingen en je wilt annuleren, dan moet je annuleringskosten betalen.
In jouw geval 70%,
De mogelijkheid wordt geboden om te boeken en dan betaal je boekingskosten,
Dat geldt ook voor het hotel.
Het hotel wat je vorig jaar geboekt hebt is nu duurder, dus je zult moeten bijbetalen als je daar weer naar toe wilt,
Je krijgt nu een aanbod voor een goedkoper hotel. Er zal wel een reden zijn dat je die €220 niet terug krijgt
Wordt het niet verrekend met de omboekingskosten voor het hotel?
Als je het niet eens bent met Bebsy, kun je naar de rechter. Zie de algemene voorwaarden.