Vakantie afgebroken
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus?utm_campaign=reizencorona&utm_medium=regular_post&utm_source=TW
Kijk eens bij vraag 6
Dat de voorwaarden niet op voorhand aangepast zijn is omdat niemand de Coronacrisis heeft zien aankomen.
Het is fijn dat u bijtijds bent thuisgebracht want een gedwongen verblijf en niet te weten wanneer een terugkeer mogelijk is, daar bent u ook niet mee geholpen.
Niemand heeft het zien aankomen zegt u? Het RIVM en onze politici mss niet, maar op het internet waren genoeg websites met heel gedetailleerde informatie met het aantal besmettingen per dag per land wereldwijd. U wist ook niet dat Italie en Oostenrijk brandhaarden waren en dat we constant op de lijn van Italie zaten?
Op deze websites bv was alles in die tijd prima te volgen.
https://www.duurzaamnieuws.nl/experimenten-met-coronavirus-al-in-2013-afgewezen-wegens-risicos-voor-volksgezondheid/
https://www.pharmaceutical-technology.com/news/coronavirus-a-timeline-of-how-the-deadly-outbreak-evolved/
Het gaat om Corendon, ts zal dat hopelijk begrepen hebben.
@manwijf We zaten dus helemaal niet op de lijn van Italië. Dat is al heel snel onderuit gehaald. Dit ot btw
Dat Corendon niets vergoed, lijkt me logisch. U dient uw annuleringsverzekering na te lezen of een dergelijke kwestie onder de dekking valt. Zo niet, dat hoeven zij niets te vergoeden.
Voor annuleringsverzekering gaat het inderdaad om de dekking. Sommige verzekeringen geven dekking bij plotseling veranderde reisadviezen van Min BuZa. Kleur oranje en rood wordt dan in de polisvoorwaarden genoemd.
Het mag dan logisch zijn dat Corendon niets wil vergoeden, zo gemakkelijk komen ze hier niet onderuit.
Uit de link van Edrick3: 'Had u nog een deel van de pakketreis te gaan? En geeft de aanbieder aan dat ze de reis nu niet kunnen afmaken? Dan hebt u ook recht op een prijsverlaging.'
Lijkt me ook terecht.
We weten niet waar de Ts verzekerd was.
Waarom focus je niet op het tekortschieten? Het is overduidelijk dat hier gedeeltelijk ontbonden kan worden. 11/14e van de reissom moet worden terugbetaald.
@tijger1 Klopt. Maar dat was deel 1.van mijn reactie
Deel 2 was ging over uw 'dat Corendon niets vergoed, lijkt me logisch'.
Dat is dus niet logisch.
Heel veel mensen hebben geen dekking voor natuurrampen en epidemien verzekerd op hun annuleringsverzekering en in dat geval biedt die dus ook geen dekking bij Corona. Aan de andere kant krijgt u van Corendon niet de vakantie waar u voor betaald heeft dus ik ben heel benieuwd wat Corenden dan als reden aangeeft om de gemiste vakantiedagen niet te vergoeden. U moet echt om een formele reactie vragen met een motivatie.
Gisteravond toevallig in de Vakantieman van MAX gehoord dat men met pakketreizen beter beschermd zou zijn met terugbetalingen en andere zaken. U heeft natuurlijk niet van de vakantie kunnen genieten. Ik weet niet wat zo'n reis gekost heeft maar ik zelf zou wel blij zijn dat ik gelijk gerepatrieerd ben.
Hallo Watermenke ,
Corendon is aangesloten bij ANVR ,
Veelgestelde vragen ANVR :
De situatie wordt opnieuw bekeken; moet er direct worden gerepatrieerd of kan de vakantie worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen? In de praktijk hangt dit van geval tot geval af.
Bij repatriëren volgt dat de reisonderneming de niet-genoten vakantiedagen teruggeeft. Nog vertrekkende reizen zullen tot een bepaalde datum worden geannuleerd
De combinatie van reisdiensten die u wordt aangeboden, is mogelijk een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302. Bijgevolg kunt u aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. Corendon is ten volle verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de volledige pakketreis. Corendon beschikt ook over de wettelijke verplichte bescherming om u terug te betalen en, indien het vervoer in de pakketreis is inbegrepen, te repatriëren ingeval zij insolvent wordt. Meer informatie over basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302:
Uit de basisrechtenpakketreis :
In geval van reisdiensten die niet uitgevoerd zijn of niet goed uitgevoerd zijn heeft de reiziger ook recht op een prijsverlaging en/of schadevergoeding.
https://www.anvr.nl/basisrechtenpakketreis.pdf
Neem eens contact op met Consuwijzer / of het Juridisch Loket
https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer
https://www.juridischloket.nl/contact/#
Het gaat hier om de vraag of Corendom uit eigen beweging de vakantie heeft afgebroken en u heeft teruggehaald of dat zij door de locale autoriteiten daartoe gedwogen werd omdat de grenzen dicht zouden gaan vanwege het virus.
In het laatste geval is er sprake van overmacht en lijkt mij dat Corendon niet tot enige vergoeding verplicht kan worden.
U kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie nu Corendon uw vordering heeft afgewezen of een gang naar de kantonrechter maken.
Volgens mij maakt het niet uit of het initiatief bij Corendon lag of dat men gedwongen is door locale autoriteiten. In het tweede geval is het zeker overmacht voor Corendon, maar ook in het eerste geval kan er best sprake zijn van overmacht.
Doet verder niet terzake volgens mij.
De geclaimde vergoeding is immers geen vergoeding voor 'schade' (dat is bij overmacht inderdaad niet mogelijk en of er 'schade' is, is niet bekend), maar gewoon een vergoeding voor de niet-genoten vakantiedagen waar je voor betaald hebt en waar je recht op hebt.
Zie de voorwaarden van de ANVR die hierboven al geciteerd zijn (Corendon is lid) en de gedeelde Consuwijzer link.
Onjuist. Je hebt geen recht op een schadevergoeding in het geval van overmacht. Denk hierbij aan de kosten van een vacinatie of een visum. Je hebt wel recht op je geldterug, omdat dat geen schadevergoeding is maar het ongedaan maken van een geleverde prestatie waar niets tegenover staat.
Hoe dan ook Corendon zegt dat er geen recht op een vergoeding of geld terug is. Dan kan je blijven roepen dat het wel zo is maar zonder een uitspraak van een geschillencommissie of rechter komt er niets op je bankrekening.
Stel je je standpunt bij of niet?
Dergelijke uitspraken zullen er vast komen. In de regels van de ANVR staat zelfs letterlijk dat in dergelijke gevallen de niet-genoten vakantiedagen vergoed dienen te worden.
Je hebt bij overmacht geen recht op vergoeding. Dat was hier het geval. Hiervoor moet je zijn bij je reis of annuleringsverzekering . Heb je deze niet hen je pech . Of geen dekking hiervoor heeft u net zo goed pech
"De reiziger heeft recht op een passende prijsverlaging voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger is toe te rekenen."
Och, dan had Corendon ze daar laten zitten en dan hadden ze na verloop van tijd € 300 of meer de man aan de overheid moeten betalen om teruggehaald te worden.
Die € 300 had dan vast ook nog verhaald kunnen worden op Corendon, net als andere schade. Als organisator van een pakketreis heeft Corendon een zorgplicht. De klanten laten zitten terwijl dat niet toegestaan of verantwoord is, is in strijd met die zorgplicht.
In februari en dus ook in maart had iedereen kunnen weten dat het virus al zodanig verspreid was, dat het heel onverstandig was om sowieso nog af te reizen naar het buitenland. Dat het groot zou worden, was toen al geen verrassing meer. In Spanje waar veel van heen- en weer gereis wordt, was de situatie toen ook al zorgelijk te noemen. Wie dat risico willens en wetens nam, moet later ook niet claimen recht te hebben op vergoeding. Komt nog bij dat het virus alleen heeft kunnen verspreiden door toeristen en toeristen dus mede verantwoordelijk zijn voor diezelfde verspreiding. Je hoeft niet zelf klachten te hebben om het toch door te geven. Ook dat was toen al bekend. Er zijn diverse tijdlijnen beschikbaar op het internet waaruit dat duidelijk wordt uitgelegd. Maar het heeft ook gewoon in de media en vooral op internet gestaan.
Corendon is niet aansprakelijk. De vakantie is niet geannuleerd maar door buitengewone omstandigheden afgebroken. U had op de Canarische Eilanden kunnen blijven.
slechts als u hebt geweigerd terug te vliegen en tegen uw zin bent teruggebracht zou u een kans hebben.
Het maakt niet uit hoe u het noemt: Corendon heeft een flink deel van de overeenkomt niet uitgevoerd. De klant daarentegen heeft aan 100% van zijn verplichtingen voldaan.Waarom is het van belang dat de klant 'op die eilanden had kunnen blijven'? Corendon zal de niet-genoten vakantiedagen moeten vergoeden. Dat niemand er wat aan kan doen, doet daar niets aan af.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer