ma
door marliekebr Apr 17, 2018 om 22:08
Vakantie & reizen

Vakantie annuleren door zika virus

in januari hebben wij onze vakantie geboekt naar Costa Rica. In februari bleek ik zwanger te zijn. Nu hebben wij even gewacht totdat ik iets verder zou zijn en hebben vorige week advies gevraagd aan onze verloskundige en een consult bij de GGD. Deze hebben allebei een negatief reisadvies gegeven. Nu zegt onze verzekering dat ik gezond ben dus dat wij gewoon kunnen gaan. Nu is er een algemeen negatief ‘advies’ voor reizen als zwangere naar een land met zika. Het is gevaarlijk voor mij en de baby.. iemand nog tips / opties om toch een deel / geheel deze vakantie te annuleren en wat terug te krijgen?

6455 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2018 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor wanneer staat die vakantie gepland?

ma
door marliekebr Apr 17, 2018 om 22:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

We zouden 5 juni vliegen. Dan ben ik bijna 20 weken zwanger..

ma
door marliekebr - Apr 17, 2018 om 22:15
1 Antwoorden / 1 Vragen
marita567
door marita567 - Apr 17, 2018 om 22:21
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo MarlieKebr ,

In de polisvoorwaarden van je annuleringsverzekering staat om welke redenen je een reis mag annuleren. Deze kunnen verschillen per verzekeraar, maar meestal vallen hier de volgende redenen onder:

  • overlijden of ernstige ziekte van jezelf of een naast familielid
  • medisch noodzakelijke ingreep die jij, jouw partner of kind moet ondergaan
  • overlijden of ernstig ziek worden van de persoon bij wie je zou verblijven
  • complicaties bij een zwangerschap
  • echtscheiding
  • onverwachts een huurwoning krijgen aangeboden
  • ernstige schade aan jouw huis of bedrijf
  • onvrijwillige werkloosheid na een vast dienstverband
  • aangaan van een nieuw dienstverband na werkloosheid
  • onverwacht niet krijgen van een noodzakelijk visum
  • diefstal of uitval van het voertuig waarmee je op reis zou gaan (binnen 30 dagen voor vertrek)
  • onverwachts een herexamen in je eindexamenjaar
  • ernstige beschadiging van het vakantieverblijf
  • een reisgenoot annuleert jullie vakantie​
bron: independer.nl

ma
door marliekebr Apr 18, 2018 om 07:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel :) we hebben idd onze polisvoorwaarden er al op nageslagen. Blijft een lastige omdat het iets is wat niet duidelijke beschreven staat. We zijn nu bewijsmateriaal aan het verzamelen van verloskundige , GGD en een arts dat we echt niet die kant op kunnen vliegen..

r.kemperman
door r.kemperman Apr 18, 2018 om 10:04
423 Antwoorden / 4 Vragen

Mogelijk kan je het gooien op complicaties bij zwangerschap?

ma
door malhy2 Apr 27, 2018 om 19:41
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ja wat wordt verstaan onder ernstige ziekte?? dat kan van alles maar ook niets zijn.
Ik heb een zaak lopen bij het kifid over mijn schoonmoeder die zwaar COPD heeft en al 4 weken last had van de griep, doktersverkaring en alles geregeld echter Aegon vind het niet erg genoeg. Het wordt tijd dat de verzekeraars uitleggen wat zij onder een ernstige ziekte verstaan.

Ed

tijger1
door tijger1 Apr 27, 2018 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand al COPD heeft kan hij of zij geen annuleringsverzekering in roepen als de klachten wat erger zijn door een griep.

panter22
door panter22 Apr 28, 2018 om 10:15
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de reisverzekering maakt het niet uit naar welk land je gaat, Costa Rica, of België.
Je voldoet niet aan de voorwaarden, dus krijg je niets vergoed.
Als je naar zo'n ver land gaat en je wilt zwanger worden, dan is toch het eerste waar je aan denkt, kan ik dan zo'n verre reis aan en hoe zijn de medische voorzieningen daar, mocht er iets mis gaan.
Zo te lezen heb je nergens over nagedacht, geen info over het land ingewonnen, noch gekeken naar de verzekeringsvoorwaarden. Misschien is de reisverzekering coulant,. Je kunt het proberen Had je een doorlopende annuleringsverzekering bij de ANWB afgesloten, dan had je wel bij zwangerschap kunnen annuleren. kijk het even na, misschien kun je dat als argument gebruiken. Kijk ook even naar andere verzekeraars.

panter22
door panter22 Apr 28, 2018 om 10:43
6599 Antwoorden / Vragen

Ed, je hebt je vraag ook op independer gesteld:
https://weblog.independer.nl/in-de-media/vakantie-afgeblazen-geld-terug-niet-altijd/
Je schoonmoeder had een zonvakantie geboekt en mocht door de prednisonkuur niet in de zon zitten.
Ze kon dus wel reizen en in de schaduw zitten. Hoeft niet de hele dag binnen te zitten.
In de zon lopen met een zonnehoed, en flink insmeren met zonnebrand en luchtige bedekkende kleding kan ook, maar natuurlijk niet uren bakken in de zon. Met COPD krijgt ze al middelen die prednison bevatten, Dus moet ze al voorzichtig zijn met zonnen. En wat denk je van een parasol?

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2018 om 22:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou het u niet aanraden met 20 weken naar Costa Rica te gaan.

Mijn linken werken nooit maar probeer het: werkt niet, sorry. Maar wordt afgeraden.

https://wwwggdreisvaccinaties.nl/vaccinaties/zika-virus

ma
door marliekebr Apr 18, 2018 om 07:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel! Deze link hadden we idd gevonden. Gister ook bij de GGD geweest voor een persoonlijke schriftelijke verklaring om die naar de verzekering te kunnen sturen :)

costnix
door costnix Apr 18, 2018 om 08:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin: de link werkt wel als er na www en punt wordt tussengevoegd. Die punt is absoluut noodzakelijk.

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2018 om 22:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat je vanwege de zwangerschap hoe dan ook de reis niet meer wilt maken. Wellicht is het mogelijk de reis door te verkopen? Zal niet makkelijk zijn, maar je kan eens informeren of de reisorganistatie er aan wil meewerken.

ma
door marliekebr Apr 18, 2018 om 07:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hebben we inderdaad gevraagd en is niet mogelijk..

marita567
door marita567 - Apr 17, 2018 om 22:24
1576 Antwoorden / 17 Vragen
tenormin
door tenormin Apr 17, 2018 om 22:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel marita567, punt vergeten.

marita567
door marita567 Apr 17, 2018 om 22:28
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Graag gedaan , welke punt ? de link is hetzelfde .

tenormin
door tenormin Apr 17, 2018 om 22:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

www punt ggd. ;-)

marita567
door marita567 Apr 17, 2018 om 22:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Had ik niet gezien , ondanks een bril . zo heeft iedereen wat .

ma
door marliekebr Apr 18, 2018 om 07:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel. Deze link had ik idd al gevonden en ben gister ook bij de GGD geweest voor een schriftelijke verklaring.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2018 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, nog even afgezien van dat zika virus, zou ik zeker in juni niet naar Costa Rica vliegen. Zolang in een vliegtuig zitten is al niet gezond voor een mens, maar zeker in uw situatie, risico op trombose. Grote hitte.

Misschien kunt u iemand anders blij maken met die reis.

ma
door marliekebr Apr 18, 2018 om 07:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is overschrijven van tickets niet toegestaan...

sc
door schippernaastmathilde - Apr 18, 2018 om 01:20
38 Antwoorden / Vragen

Tjonge jonge wat is nu het belangrijkste ? De gezondheid van uw kind of uw pleziertjes ? Ik ken iemand die een kind gekregen heeft met het zika virus en dat wil je absoluut niet meemaken. Als je zwanger bent blijf je gewoon weg uit de tropen als de verloskundige dat adviseerd want het is niet alleen het zika virus.

ma
door marliekebr Apr 18, 2018 om 07:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom gaan we dis ook niet ;-) de vraag is of iemand weet hoe we dit kunnen verhalen bij de verzekering omdat deze vinden dat we gewoon kunnen gaan. vraag is niet of we wel of niet gaan....

Grunnen.
door Grunnen. Apr 18, 2018 om 09:59
509 Antwoorden / Vragen

Daar weet de verzekering vast wel een antwoord op . De antwoorden die hier worden gegeven heb je weinig aan vrees ik.Iedere verzekering heeft zijn eigen voorwaarden en dekkingen.

sc
door schippernaastmathilde Apr 18, 2018 om 21:44
38 Antwoorden / Vragen

Die verzekering vertrouw ik al helemaal niet. Die hebben er bepaalde belangen bij dus die laten je gewoon gaan natuurlijk.

panter22
door panter22 - Apr 18, 2018 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Er geldt geen negatief reisadvies voor Costa Rica.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Je krijgt geen geld terug, dus je hoeft de reis nu nog niet te annuleren.
Kijk op de volgende site en kijk regelmatig naar de info van het ministerie van buitemlandse zaken. Komt er alsnog een negatief reisadvies, dan is het mogelijk geld terug te krijgen.
https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/pakketreizen/annuleren-pakketreis-op-basis-van-reisadvies

r.kemperman
door r.kemperman Apr 18, 2018 om 10:06
423 Antwoorden / 4 Vragen

Panter22 lees het topic
Negatief reisadvies door medici in verband met zwangerschap

panter22
door panter22 Apr 18, 2018 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

De reis wordt afgeraden, maar de beslissing maakt ts zelf.
Het ministerie van buitenlandse zaken geeft geen negatief reisadvies.

hansje klein
door hansje klein - Apr 18, 2018 om 09:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

NIET vliegen is natuurlijk de logischste prioriteit ...

Verzekeraars zouden niet 'verzekeraar' meer kunnen blijven, wanneer ze (empatische) gevoelens zouden laten meewegen. Anderzijds is het voor de reisorganisatie toch ook niet onmogelijk om uw vlucht in de tussentijd aan andere reizigers aan te bieden, maar zij zullen wel weer te maken hebben met 'het systeem'. Nu kan uw boeking zelfs tweemaal verkocht worden.

Het is zoals het is ... dus helemaal prima dat u ondanks de nu ontstane kosten toch niet gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2018 om 11:16
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Een andere optie: probeer van uw arts of verloskundige een verklaring te krijgen dat de reis om medische reden (mogelijke compicaties i..v.m. voorkomen van Zika virus in CR en het voorkomen van de consequenties bij in aanraking komen met het virus door een mugggesteek.ge