Jo
door John RS Aug 13, 2019 om 20:41
Vakantie & reizen

Vakantie Portugal, benzine schaarste

Wij gaan donderdag 15 aug voor 2 wk Fly-drive van Lissabon naar Porto en weer terug naar Lissabon. Vrijwel elke dag naar een ander hotel. Nu staken de tankautochauffeurs en krijg je maar 15 liter per tankbeurt. Er zijn meerdere dagen van 200+ kilometers. Dan zit je de hele vakantie  in de stress of je wel benzine genoeg kunt krijgen. Vanuit Portugal wordt er nu al veel door Portugezen (!) getankt in Spanje.
Fly-drive geboek bij Kras. Wat zegt Kras (vrij vertaald): ga lekker op vakantie, zoek het zelf maar uit, wij weten van niets!!!
Geweldige ondersteuning van Kras!!

Is het nu verstandig om naar Portugal te gaan?

4611 14 Rapporteer

Th
door Thijs124 - Aug 13, 2019 om 20:46
289 Antwoorden / Vragen

25 liter per tankbeurt.
Gewoon gaan. Je begint met een volle tank. Geen paniek. Kras kan er niets aan doen.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2019 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zou u dan willen dat Kras voor u doet? Extra bezine regelen voor een toerist, terwijl mense die de auto voor hun werk nodig hebben zonder zitten.

Dan maar heel rustig rijden en gern onnodige uitstapjes maken.

marita5
door marita5 - Aug 13, 2019 om 21:09
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo John Rs ,

Fly-drive geboek bij Kras. Wat zegt Kras (vrij vertaald): ga lekker op vakantie, zoek het zelf maar uit, wij weten van niets!!!

Onnozel antwoord van Kras , probleem is al v.a. april .

Download de ANWB vakantiehulp app , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/anwb-vakantiehulp-app

jo
door jorisw - Aug 13, 2019 om 21:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben wel benieuws wat je van Kras verwacht. Dat ze stakingsbrekers gaan inzetten of zo? Dit is nu echt een gevalletje overmacht. Het lijkt me lulliger voor de Portugezen zelf als er maar heel beperkt brandstof is te krijgen.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 13, 2019 om 21:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

Is het nu verstandig om naar Portugal te gaan?

Ik zou niet gaan met deze wetenschap.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2019 om 23:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat die auto’s maar en neem evetueel de trein tussen die hotels.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2019 om 09:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Gewoon gaan. Met 15 liter per tankbeurt komt u best ver, afhankelijk van het type auto (liter/km) en zo groot zijn de afstanden tussen Porto en Lissabon nu ook weer niet. In één ruk van Lissabon naar Porto  is 315 km's maar ik neem aan dat u tussenstops maakt en bijv. via hotels in bijv, Viseu, Fiqueira da Foz en andere. M.a.w. Het lijkt mij dat u niet iedere dag 15 liter benzine benut. De vraag is ook of u wel iedere dag 200+ km's behoeft te rijden. Daarbij zou het best zo kunnen zijn dat men in de hotels ook wel wegen weet om u eventueel aan een volle tank te helpen.
Verder is er ook nog de modus om steeds na het oprijden van ca. 15 liter een tankstation aan de gaan en weer vol te tanken.

In Portugal (maar ook elders) kunt u tijdens vakantie ook andere en nog veel lastiger 'lastige'  en nog veel zaken tegenomen.
Ergo, gewoon gaan.

(Waar heeft u de info over de staking vandaan? Ik kan er nergens iets over vinden).

edrick3
door edrick3 Aug 14, 2019 om 10:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen
jo
door jorisw Aug 14, 2019 om 14:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar wie gaat nu de MSM lezen ;-)

lo
door lovewinnie - Aug 14, 2019 om 09:54
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kras kan niks doen. Neem eventueel jerrycan mee voor nood. Er zijn genoeg pompen alleen elke keer beetje en waarschijnlijk lange rijen. Probleem is dat er nu ook te weinig brandstof is dat het zo wat verdeeld wordt onder de mensen. Anders heb je kans dat wnr eerste 100 auto vol gooien de eerst volgende geen benzine meer hebben

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2019 om 15:45
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@LOVEWINNIE: op zich geen slecht idee maar de vraag is wel of de autoverhuurder toestaat dat ook een jerrycan wordt benut en/of de auto dan verzekerd is. Het betreft zoals ik lees een fly & drive boeking en is er dus geen sprake van een eigen auto.

En dan bedenk ik me nu ook nog dat een jerrycan meenemen in een vliegtuig ?????? Die zou dan in Portugal gekocht moeten worden nadfat zeker is gesteld dat het is toegestaan in de huurauto.

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2019 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Je hebt perfect veilige vijfliter kannetjes voor bezine als noodvoorraad. Kan de Ts daar bijeen pomp aanschaffen.

edrick3
door edrick3 - Aug 14, 2019 om 10:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is het nu verstandig om naar Portugal te gaan?
Waarom zou je niet gaan?
Valt niet onder een annuleringsverzekering.
Niet gaan kost je dus (veel) geld.
Gewoon kijken wat er op je pad komt.
Fijne vakantie. ;-)

(Kan Kras natuurlijk niets aan veranderen.)

brainless
door brainless - Aug 14, 2019 om 11:56
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp TS wel.
Meerdere toeristen hebben nu problemen om te tanken.. je krijgt max 15-25 liter (verschilt per pomp en hoeveel ze hebben).
Doordat er weinig brandstof wordt aangeleverd zijn er ook pompen (1 op 3) die helemaal geen brandstof meer hebben en bij de meeste die wel hebben moet je gemiddeld 1 a 1 1/2 uur wachten.

Iv
door Ivo W Aug 14, 2019 om 17:40
729 Antwoorden / Vragen

15 liter is met een standaard huurauto (A of B segment) al snel goed voor meer dan 250 kilometer.

En op de volle tank die je bij ophalen van de auto mee krijgt, is vaak al 500-700 kilometer mogelijk.

Het moet wel heel veel 'drive' zijn, wil dit voor TS een probleem gaan vormen. Met één à twee keer in de rij gaan staan voor benzine, kun je met de huurauto al ruim 1000 kilometer afleggen. Dan betaal je alleen bij het inleveren een toeslag van een paar euro, omdat je de auto niet volgetankt weer hebt ingeleverd. Dat moet er op een vakantie budget wel vanaf kunnen.

gerbera
door gerbera - Aug 14, 2019 om 14:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Maak gewoon gebruik van de Fly en daar eenmaal aangekomen wat rustiger aan doen met de drive en afwachten wat er op uw pad komt. Prettige vakantie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2019 om 15:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, dat lijkt mij lastig als er sprake is van boeking van verschillende hotels/pousada's volgens uitgestippelde route.

gerbera
door gerbera Aug 14, 2019 om 16:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, wat verwacht u dan, dat ik met een tankwagen achter de TS aan ga rijden;-)) Thuisblijven kost meer en misschien valt het allemaal wel mee..

Th
door Thijs124 Aug 14, 2019 om 16:12
289 Antwoorden / Vragen

Dat idee voor een reservekan benzine kun je beter vergeten. Daar kom je niet met in het vliegtuig. En in Portugal hoef je niet met een reservekan aan te komen bij een pomp met schaarste.

jo
door jorisw Aug 14, 2019 om 16:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat je niet helemaal snapt van een fly-drive vakantie is.

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2019 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alsof Portugezen geen reservekannetjes kennen.

aurora1
door aurora1 Aug 14, 2019 om 18:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, hebben ze in geen enkel ander land maar alleen in Nederland (denken sommigen...). Net zoals hagelslag, zoute haring en zoute drop.....Ook zulke wereldproblemen....

gerbera
door gerbera Aug 14, 2019 om 21:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@jorisw, ik weet dondersgoed wat een fly-drive vakantie is. Je gaat per vliegtuig naar je bestemming, haalt de gehuurde auto op en toert lekker door het land. Op het eind breng je de auto terug en gaat per vliegtuig terug naar eigen land. Maar blijkbaar snapt u het probleem niet en dat is dat de TS waarschijnlijk de auto beperkt kan gebruiken i.v.m benzine schaarste en daardoor de geplande route waarschijnlijk niet kan rijden.

aurora1
door aurora1 - Aug 14, 2019 om 18:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zou u willen dat Kras doet? Wat zou Kras volgens u kunnen doen?
De hele vakantie in de stress zitten?
Het lijkt me ernstiger voor degenen die de auto voor werk nodig hebben. U kunt tussendoor eventueel ook het OV nemen bij een langere afstand en voor de rest zo zuinig mogelijk rijden, de airco niet gebruiken etc.
ik vermoed dat het allemaal erg mee zal vallen

Het nieuwe rijden: https://www.anwb.nl/auto/connected/zuinig-rijden

mo
door mof - Aug 16, 2019 om 09:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, natuurlijk zou ikop vakantie gaan!
u zult wel moeten plannen, en elke dag tanken, ook als u minder dan 200 km rijdt.
als u er op let dat de tank 100% vol is bij vertrek heeft u al een voorsprongetje.

15 liter 1 op 10 is 140 km. U zegt dat er dagen zijn waar u 200 km rijdt, maar er zijn ook dagen, neem ik aan die minder lang zijn.

kun je later thuis zeggen “dat je er bij was!”

me
door mein33 Aug 16, 2019 om 10:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@MOF,

Ts. is, als het goed is gegaan tenminste , gisteren reeds vertrokken !!   ;-))

koekeloer
door koekeloer - Aug 16, 2019 om 11:40
562 Antwoorden / 18 Vragen

15 liter per tankbeurt. Dan gewoon 3 keer achter elkaar tanken, dan heb je 45 liter