Ti
door Tinus1959 Mar 16, 2017 om 13:51
Vakantie & reizen

Vakantie Turkije annuleren of niet ?

Vorige week dinsdag heb ik ik een vakantie geboekt naar Side in Turkije. Na alles wat er dit weekend is gebeurt durven wij niet meer. Maandag heb ik gelijk contact opgenomen met Sunweb om te vragen of ik het om mocht boeken naar een andere bestemming. Dit kan alleen maar als ik eerst deze reis annuleer en 15 procent van de reissom betaal. In ons geval is dat 222 Euro. Iemand nog een goed advies? Wij willen echt niet meer naar Turkije!!!

18110 32 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2017 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u niet naar Turkije wilt, dan gaat u toch niet? En dat u annuleringskosten moet betalen is wel zo logisch.

Ik zou sowieso naar daar al niet geboekt hebben na die coup.

Maar misschien verslechtert de situatie nog verder en volgt er straks een negatief reisadvies, dan kunt u kosteloos annuleren.

Ti
door Tinus1959 Mar 16, 2017 om 14:19
Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk snap ik dat er kosten aan zijn verbonden! Maar ik heb aangegeven dat ik een andere vakantie bij hun wil boeken  (een duurdere) dus waarom kunnen ze niet alleen de administratie kosten rekenen dan ? Andere reisorganisaties boeken wel kosteloos om!

fa
door familyman Mar 16, 2017 om 14:23
888 Antwoorden / 1 Vragen

waarom kunnen ze niet alleen de administratie kosten rekenen dan

Het was uw keuze voor dit reisburo, dus ook de keuze voor deze regels. U bent thuis de besluitnemer, maar niet bij dit reisburo.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 16, 2017 om 13:56
7155 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Mar 16, 2017 om 14:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, dit is wel een "oude" verwijzing. Denk dat de TS doelt op wat er zich onlangs heeft afgespeeld in Rotterdam en daarom niet meer wil. Ik zou er ook niet meer naar toe willen.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 16, 2017 om 14:26
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt @tenormin, heb het aangepast.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2017 om 13:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als u echt niet meer naar Side wilt, ja, dat zijn dan de consequenties, en dat kost geld. Als het u om principiële redenen niet meer wilt, okay. Als u alleen "bang" bent, n.m.m. zou u er veilig naar toe kunnen en de raadgevingen opvolgen om niet in/bij grote groepen te verblijven. Althans, dat zijn momenteel de reisadviezen. Ik weet dus niet uw motivatie: principes kosten geld en angst dus niet. Maar dat laatste is natuurlijk ook niet plezierig.

me
door mein33 - Mar 16, 2017 om 14:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw laatste zin geeft al aan dat u reeds heeft besloten wat u gaat doen, maar u zoekt alleen nog een bevestiging van uw gevoelens.
Indien u echt niet meer wil  of durft en dat is gezien de situatie wel begrijplijk, heeft u weinig keuze.
En waarom zou u voor € 222,00 uw vakantie laten verknallen.
Zou liever iets inleveren op een andere en zorgeloze vakantiebestemming dan t.z.t. naar een land afreizen waar niet van bekend is hoe het e.e.a. zich daar  in de nabije toekomst zal ontwikkelen.
Uw reisorganisatie zal ook alle annuleringen en omboekingen niet volledig voor eigen rekening kunnen nemen, zij hebben uiteraard part nog deel aan de ontstane situatie.

fa
door familyman - Mar 16, 2017 om 14:05
888 Antwoorden / 1 Vragen

Een advies? Slik die € 222 en ga niet naar Turkije. Als je wel zou gaan heb je volgens mij geen vakantie, elke dag die je daar bent.

ficus
door ficus - Mar 16, 2017 om 14:38
147 Antwoorden / 2 Vragen

Het reisadvies voor Turkije is al heel lang ongeveer hetzeifde en is na het weekend niet echt gewijzigd. Een week geleden had men ook al een goed beeld van Turkije. Het reisadvies is voor het overgrote deel van Turkije geel en betekent let op. Sunweb stuurt geen toeristen naar oranje of rood gebied in Turkije. Zo veel is er dus niet veranderd in het weekend.
U kunt de reis annulerenen zal dan die 222 euro verlies voor lief moetennemen of gewoon afwachten.Verslechtert de situatie in Turkije heel erg dan zal het reisadvies aangepast kunnen worden. Bij een reisadvies code rood oforanje durft ook Sunweb geen toeristen meer naar Turkije ter sturen.Ik vermoed niet dat het zo'n vaart zou lopen.

Gr
door Grunn1 Mar 16, 2017 om 16:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het reis advies is misschien hetzelfde gebleven echter is Turkije vanaf vandaag begonnen met het uitzetten van Nederlandse koeien. Nee ik zou er niet graag heen willen en voor mijn gevoel moet je een ezel zijn als je daarheen gaat. Hoelang gaat het duren voordat ze ook Nederlandse ezels gaan uitzetten.

ha
door harryromijn Mar 17, 2017 om 13:57
272 Antwoorden / 0 Vragen

reisadvies is voor het overgrote deel van Turkije geel en betekent "let op".
Sorry, maar ik ga op vakantie om me te ontspannem, niet om op te moeten letten wegens kans op racistische negatieve bejegeningen of erger.

marita5
door marita5 - Mar 16, 2017 om 14:53
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tinus1959 ,

Stel uw vraag eens op het forum van sunweb , daar reageren moderators , klik op de rode regels .
Lees ook de ervaringen .

https://forum.sunweb.nl/turkije-4/onrust-turkije-persoonlijke-ervaringen-10116

Lees hier de reactie van sunweb .

https://forum.sunweb.nl/turkije-4/turkije-huidige-situatie-reden-omboekenannuleren-maart-2017-10507

edrick3
door edrick3 - Mar 16, 2017 om 15:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wij willen echt niet meer naar Turkije!!!
Duidelijk.
Iemand nog een goed advies?
Dan zul je de consequenties van je eerdere boeking (toen was het reisadvies hetzelfde als nu) moeten nemen en de annuleringskostern voor lief moeten nemen.

Cookies
door Cookies - Mar 16, 2017 om 19:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je wilt echt niet meer naar Turkije, schrijf je. Enige optie is dan annuleren en je verlies voor lief nemen. Geen idee wat voor een advies je van ons nog verwacht. De regels zijn duidelijk (zie forum) en die gaan ze voor jou niet veranderen.

ha
door halex - Mar 16, 2017 om 23:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U wilt advies? Beschouw die € 222 als meerkosten die u graag overhebt voor een veilige en onbezorgde vakantie. Op een reissom van meer dan € 1.500 en alle andere kosten die bij een vakantie komen, is het peannuts. Niemand dwingt u om naar Turkije te gaan, maar u moet zich wel houden aan de afspraken die u maakte bij de boeking. U zou kunnen afwachten of de situatie ernstiger wordt en er een negatief reisadvies gegeven wordt. In dat geval gelden er andere regels. Maar kijk, als u dat gaat doen, nu wel even in de voorwaarden of u mogelijk straks een hoger percentage aan kosten betaalt als u dichter voor vertrek zelf annuleert wanneer het negatieve reisadvies achterblijft.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 16, 2017 om 23:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bij Sunweb zijn ze duidelijk niet het zonnetje in huis. Ga gewoon lekker op vakantie Erdogan heeft aangegeven alleen diplomatieke mensen te weigeren. Toeristen zijn welkom.  Dit land leeft van het toerisme, ze kunnen het zich niet permitteren om deze inkomsten te verliezen. Side blijft even mooi.

ha
door halex Mar 17, 2017 om 00:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Jaja. En hoe gaat Erdogast dat dan doen als de Nederlandse ambassadeur in Thailand zijn vakantie in Atalya wil doorbrengen? Valt ie dan onder de hoofdregel of onder de uitzettingen?

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 17, 2017 om 10:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Daar heb je me!

hansje klein
door hansje klein - Mar 17, 2017 om 10:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Opstoken is onvoorspelbaar ...

Het blijft een risico om naar Turkije te gaan omdat de situatie momenteel onvoorspeldbaar is. Zodra er een negatief reisadvies komt kunt u (gratis?) omboeken. Het gevaar is nù, dat u kunt worden lastiggevallen wanneer de Turken een aangeprtate pik op Nederlanders gaan krijgen. In de 'profiteurs' van de toeristen zie ik het probleem niet, maar eerder in raddraaiers op straat, waardoor u zich in de bewegingsvrijheid evtl.  zult moeten beperken tot het terrein van uw hotel.

TIP: Laat al uw op straat direct herkenbare, typisch nederlandse utensiliën voor de zekerheid liever thuis ... !

trude
door trude - Mar 17, 2017 om 12:26
29 Antwoorden / 8 Vragen

Zie: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/reizen/boeken-wijzigen-annuleren/reis-annuleren
hier staat wat je rechten zijn als je een reis boekt, wijzigt of annuleert.

tenormin
door tenormin Mar 17, 2017 om 12:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Deze link gaat niet over 14 Maart maar over het algemeen. Zie de link van @marita5 van gisteren; is meer up-to-date. @trude

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2017 om 12:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hansjeklein, Omdat Erdogan al deze, afschuwelijke kreten, woorden heeft gebruikt zou voor mij reden zijn om niet te gaan. Dan maar wat extra geld kwijt, maar in zo'n land (waar de bewoners zelf niet veel aan kunnen doen, dat niet): ik ging richting Griekenland o.i.d. Zoiets zou ik ook @tinus1959 aanraden: liever vrij en vrolijk kunnen ronddartelen dan, misschien, een 'rare Turk' tegenkomen die niet beter weet.

hansje klein
door hansje klein Mar 17, 2017 om 13:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn idee is inmiddels óók, dat wanneer er straks een negatief reisadvies zou komen, de beste plaatsen buiten Turkije al snel uitverkocht zullen zijn ... en dan wordt het zoiets als Scheveningen!

De turkse minister van Buitenlandse Zaken heeft inmiddels gedreigd om maandelijks 15.000 vluchtelingen naar Europa te zullen sturen/doorlaten. Maar, TS zegt dus in de gestelde vraag al niet meer naar Turkije te willen, dus meteen omboeken!

Wi
door Wil_H - Mar 17, 2017 om 12:34
270 Antwoorden / Vragen

Gewoon nog even wachten.
Die gek van een Erdogan en zijn idiote aanhangers blijven etteren, dus er komt vanzelf een negatief reisadvies naar Turkije voor Nederlanders en dan kun je kostenloos annuleren.

sinypots
door sinypots - Mar 17, 2017 om 12:52
55 Antwoorden / 1 Vragen

Zo lang er geen negatief reisadvies is, krijg je het bedrag niet terug, en kun je echt wel gaan!
maar..............wij gaan in april 10 dagen naar Antalya en in mei naar Side (met onze dochter en baby van 15 maanden)
Wij zijn ook vorig jaar twee keer in het zuiden geweest, er is/was echt niks aan de hand.
Niemand heeft het er over en we hebben een heerlijke vakantie gehad.
Hotels en personeel super vriendelijk, hotel(s) was vol in oktober.
Wij zijn de laatste jaren vele keren in Turkije geweest, altijd met heel veel plezier.
Laat je niet bang maken, over een paar weken heeft niemand het er meer over (was vorig jaar ook zo)
In Amsterdam, Brussel, Parijs, Spanje etc. overal kan wat gebeuren....... je gaat niet naar Istanboel, Ankara

bokskabouter
door bokskabouter - Mar 17, 2017 om 13:01
32 Antwoorden / 4 Vragen

Zo lang er geen negatief reisadvies is bent u aan de coulance van Sunweb overgeleverd. En watbTurkije betreft: er zijn nog steeds geen negatieve berichten over de behandeling van Nederlandse vakantiegangers. Integendeel want meer dan de helft van de Turken hebben niets met Erdogan en zijn Nederlandse gasten meer dan welkom.

hansje klein
door hansje klein - Mar 17, 2017 om 13:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees dit bericht eens TROUW

he
door hennykr - Mar 17, 2017 om 13:21
2 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik gewoon gaan.
We komen er al jaren en er is niets aan de hand.
Je moet alleen niet naar grote steden gaan zo als Istanboel en Ankara
Als je gewoon op het resort blijft en naar Side stad wil gaan is er geen probleem
Dat je kosten hebt voor ombonden is normaal of je moet wachten op een negatief reisadvies
Fijne vakantie

ma
door manwijf - Mar 17, 2017 om 13:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

Voor geen prijs dat ik nog naar Turkije zou gaan. We zijn als Nederlanders uitgemaakt voor rotte vis en erger en al die aanhangers en dat zijn er helaas veel meer dan de helft, vinden dat ook. Zelfs hier in Rt riepen ze de meest vreselijke dingen! Zolang niemand afstand neemt, ga ik er sowieso vanuit dat ze achter Erdohan staan.
Kijk eens wat verder dan je neus lang is. We zijn er nog niet hoor. Hoe zit het trouwens met die gevangen genomen journalisten? Of valt dat ook wel mee? Nederlanders denken alleen aan hun portemonnee. Heb eens principes!

Ti
door Tinus1959 Mar 17, 2017 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

We gaan niet meer!!! Ergens anders heen met een andere reisorganisatie! In ieder geval nooit meer met Sunweb!

aurora1
door aurora1 Mar 18, 2017 om 02:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou in ieder geval nooit meer een vakantie boeken naar een land met een dergelijk systeem waarbij iedereen zomaar de gevangenis in gegooid kan worden, dus een dictatuur of vergelijkbaar. En dat het volk daar niets aan kan doen, i.c. van Turkije, is onzin want daar kiezen ze zelf voor en willen ze voor blijven kiezen. Een dergelijk systeem zou ik niet willen spekken met mijn geld.
Er zijn meer dan genoeg mooie vakantiebestemmingen waar een normale democratie is. Ik zou overigens ook niet naar een (overwegend) islamitisch land gaan gezien hoe over het westen en vrouwen wordt gedacht en de onderlinge geschillen wegens stromingen binnen het geloof, de cultuur en de politieke dan wel oorlogszuchtige kant ervan. Verstandig dat u alsnog niet naar dit land gaat.

ma
door manwijf Mar 19, 2017 om 08:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ieder land krijgt de leider die het verdient! Zij een dictator in wording, wij een slapzak.

ha
door harryromijn - Mar 17, 2017 om 13:43
272 Antwoorden / 0 Vragen

Wij Christenwoefwoefers zijn in menig moslimland enkel getolereerd wegens het geld, wat we daar achterlaten. In Turkije wordt door electorale redenen de bevolking nog verder opgehitst, m.n. tegen Duitsers en al helemaal Nederlanders. Als Erdogan daar zijn Evet haalt, zal hij zich nog vrijer voelen om zijn haat bot te vieren en bij "Nee" zijn gram op onze volkeren te halen. Voor die 15% op de reeds betaalde kosten –doch minder op mijn totale vakantiekosten-  zou ik onder geen voorwaarde dat risico zelfs willen nemen.

Ik wil maar even wijzen op de huidige nadrukkelijke mededeling, dat er geen taxi-boycot tegen Nederlanders plaats zal vinden. Enkel het feit, dat dit vermeld is, betekent, dat er wel degelijk overwegingen zijn geweest. Je zal er maar "hangen", afhankelijk van bagage-afhandelaren, die je koffer even laten stuiteren / incheck-balie personeel, die even hun voet op de bagage-weegschaal zet en je daardoor fors bij laten betalen voor overwicht / douane, die je zo lang ophouden dat je je vlucht mist / politie, die doelbewust de andere kant uit blijft kijken.  En dan heb ik het alleen nog maar over het vertrek. Hoeft bovendien ook niet vandaag of bij aankomst t.z.t. , maar 1-2-3 weken later bij  de retourvlucht.
IK wens gewoonweg het risico niet te nemen, want ik vertrouw de Turken niet meer. Geen idee, wat men daar in de tussentijd wensen uit te halen.
Dit onafhankelijk, of ik mijn Eurocentjes nog gun aan een volk, dat zich zo mee laat sleuren en MIJN land zo in een kwaad daglicht stelt.
Denkend aan mijn eigen economische belangen op de langere termijn, zowel als van mijn (klein)kinderen: ik blijf wel in €uro-land, onder EU recht en in Schengen-douanegebied.

Wil Sunweb mij niet tegemoet komen, zou ik via een andere maatschappij mijn vakantie(s) boeken.

fa
door familyman Mar 17, 2017 om 13:52
888 Antwoorden / 1 Vragen

En reken maar dat als dat referendum er niet door komt het aan nl ligt ........ zeggen ze dan.

Ti
door Tinus1959 Mar 17, 2017 om 14:16
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben een besluit genomen!! Deze vakantie gaan we annuleren en we gaan ergens anders heen! Maar niet meer met Sunweb!!! Bedankt allemaal voor de reacties!

tenormin
door tenormin Mar 17, 2017 om 14:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tinus1959, wijs besluit. Veilig of niet, principes hebben is nog belangrijker. Heel veel plezier in.... misschien een van de Griekse eilanden? ☼

Ti
door Tinus1959 Mar 17, 2017 om 15:49
Antwoorden / 1 Vragen

@TENORMIN nog niet echt concreet waar dan wel naartoe! Waarschijnlijk Portugal! Daar zijn we nog nooit geweest! Bedankt in ieder geval!

ha
door harryromijn Mar 22, 2017 om 12:19
272 Antwoorden / 0 Vragen
Sp
door Spooky 122 - Mar 17, 2017 om 13:55
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben gewoon de 15% betaald en gaan nu naar Spanje. Jammer van het geld maar blij dat we dit hebben gedaan. Wij willen echt niet meer naar Turkije, je kunt wachten op een negatief reisadvies.......dat komt er bijna nooit.

Ti
door Tinus1959 Mar 17, 2017 om 14:18
Antwoorden / 1 Vragen

Wij gaan ook voor de 15 procent! Lekker met een andere reisorganisatie naar een andere bestemming!

tenormin
door tenormin Mar 17, 2017 om 14:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nogmaals, tjakkaaaa.

we
door weethet - Mar 17, 2017 om 15:00
107 Antwoorden / 2 Vragen

Terecht berekend en gewoon betalen. Fijne andere bestemming uitzoeken ...

ge
door gewoonkijken - Mar 17, 2017 om 15:17
9 Antwoorden / 2 Vragen

Onvoorstelbaar dat er nog steeds mensen zijn die een vakantie naar Turkije boeken. Situatie is al langere tijd zeer ongewis...... maar ja wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten moet in dit geval op de blaren zitten. Lak aan mensenrechten en de situatie daar......

sr
door srkooy - Mar 17, 2017 om 16:21
22 Antwoorden / 4 Vragen

De reisorganisatie zal óók kosten maken bij een omboeking. Wel logisch dat deze verhaald gaan worden. Beter was geweest de situatie in Turkije eens flink onder de loupe te nemen. Advies: neem de kosten op de koop toe en ga naar Griekenland. Fantastich land met even aardige mensen.

lo
door lopaka - Mar 17, 2017 om 16:50
70 Antwoorden / 47 Vragen

Mijn advies betaalt die extra kosten en boek nooit meer bij SUNWEB want ook al die reisbureau's willen ondanks de ellende die de vakantiegangers voelen toch uitbaten.

tenormin
door tenormin Mar 17, 2017 om 17:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat dit alleen met Sunweb te maken heeft, eerlijk gezegd. Maar in dit Topic, okay, omboeken kost geld: werd het gewoon duidelijk dat @tinus1959 gewoon niet meer naar Turkije wil! Principes hé! Als je vergeleken wordt met Nazi's en genoïcide: 1 pinkje vaderlands gevoel: dan zeg je toch: bedankt maar laat maar zitten? En Tinus gaat nu lekker naar Portugal, prachtig toch?

ma
door manwijf Mar 19, 2017 om 09:04
574 Antwoorden / 1 Vragen

Niet meer met Corendon zal u bedoelen! Turkser kan het niet.

ha
door halex - Mar 17, 2017 om 17:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ti
door Tinus1959 17 mrt. 2017 om 14:16
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben een besluit genomen!! Deze vakantie gaan we annuleren en we gaan ergens anders heen! Maar niet meer met Sunweb!!! Bedankt allemaal voor de reacties!

koos1958
door koos1958 - Mar 18, 2017 om 21:45
61 Antwoorden / 56 Vragen

Ik zou niet betalen, je mag toch omboeken als je op tijd bent?

Ti
door Tinus1959 Mar 18, 2017 om 21:51
Antwoorden / 1 Vragen

Bij Sunweb helaas niet! Het staat ook in de voorwaarden dus ook een beetje m'n eigen fout. Het hokje aangevinkt dat ik akkoord ging met de voorwaarden zonder te lezen

emcede
door emcede Mar 18, 2017 om 22:17
959 Antwoorden / 4 Vragen

@Koos1958 U leest de voorwaarden van de reisorganisatie al net zo min als de hierboven gegeven antwoorden. Onbegrijpelijk.....

ju
door judith sinnige-wiggers Mar 21, 2017 om 01:00
Antwoorden / Vragen

helaas kost het wat, maar je bespaar weer op visum en evt inentingskosten.
dus de schade valt mee.
helaas ook omgeboekt, vind het erg voor de mensen daar, lieve en zeer hardwerkende mensen.
bij d reizen maar € 40,00, voor omboeken.
pak je verlies, en ga lekker met een goed gevoel op vakantie.
voorpret is ook zeker belangrijk.

mo
door mof - Mar 19, 2017 om 11:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dat zo in de voorwaarden staat en er is geen negatief reisadvies uitgegeven door de overheid zult u moeten betalen bij omboeken.

Cookies
door Cookies - Mar 22, 2017 om 12:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vakantie naar Turkije zou door alle inwoners van westerse landen geboycot moeten worden. Walgelijk zoals die Erdogan bezig is (het gezegde 'als niet komt tot iets', is op dit miezerige mannetje wel van toepassing). In een land met zo'n leider wil je toch zeker geen vakantie vieren? Ik niet in ieder geval.