An
door Anneke T Mar 25, 2019 om 15:42
Vakantie & reizen

Verhuurorganisatie

De verhuurorganisatie geeft geen namen van huurders van mijn vakantiehuisje meer door aan mij.
Ik weet nu niet meer wie in mijn chalet zit.
Is dit correct?

3125 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2019 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u een overeenkomst hebt met die organisatie met voorwaarden? Lees die eens door over wat u afgesproken hebt.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 25, 2019 om 15:49
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij correct, de verhuurorganisatie heeft de verhuur van u overgenomen en u zult dat te allen tijde weer zelf ter hand kunnen nemen om te zien en te beoordelen wie er in uw Chalet mag zijn.

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2019 om 15:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@Anneke T. Zoals ik het lees gaf men u eerder wel namen door van huurders? Ik zou niet weten of dit correct is. Maar U heeft, neem ik aan, wel contact gezocht met de verhuurorganisatie? Wat was hun antwoord op uw vraag?

An
door Anneke T - Mar 25, 2019 om 16:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kreeg eerder wel de namen door, maar nu verschuilen ze zich achter de privacywet.

ne
door neodutchio Mar 25, 2019 om 16:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval mag het dus niet. Wat zou u immers doen met die gegevens? De huurder huurt niet bij u, maar bij de organisatie aan wie u het uitbesteed. Alle klachten gaan dus niet via u en u mag de huurders niet rechtstreeks benaderen.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2019 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat wordt u er wijzer van dat u weet of Piet, Jan of Klaas in uw huisje zit?

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2019 om 16:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@Anneke T. Dan verschuilen ze zich niet achter de privacywet maar volgen keurig op hoe het inderdaad geworden is. Daar is dus weinig aan te doen. En zelf verhuren? Is dat misschien nog een optie voor U? Dan weet u wel wie de huurders van uw chalet zijn.

jo
door jorisw Mar 25, 2019 om 19:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als je zelf gaat verhuren moet je zelf een plan opzetten om de AVG/GDPR te voldoen.

Marko Jablan
door Marko Jablan Mar 25, 2019 om 21:48
17 Antwoorden / 1 Vragen

Niet altijd. Voor particuliere verhuur zijn de eisen minder streng. De AVG/GDPR richt zich vooral op 'dataverzamelingen', lees: een database met de gegevens van de klanten, die eventueel door derden gebruikt kan worden en voor het doorgeven van gegevens is dan toestemming nodig. Die toestemming is weer niet nodig, wanneer overheidsdiensten in het klantenbestand willen kijken om bijvoorbeeld de hoogte van de belastingen te berekenen of voor controles achteraf.

Bij ons: de politie haalt de gegevens van de gasten door de database van Europol + de gemeente gebruikt dezelfde set gegevens om de toeristenbelasting te berekenen + de metagegevens (leeftijd/herkomst) worden gebruikt door het Ministerie van Toerisme om gericht campagnes te voeren.

tenormin
door tenormin Mar 25, 2019 om 21:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @marko jablan.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2019 om 17:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is nu typisch een geval van goede uitvoering van de nieuwe wetgeving. Let er daarbij op dat de huurders ook niet mogen weten van het vakantiehuisje van u is!
Als ik zelf een huisje zou huren bij een verhuurorganisatie is er sprake van een overeenkomst tussen mij en die organisatie (die ook zelf de eigenaar kan zijn). Hoe dan ook niet met iemand die op het park een huisje verhuurt via een organisatie.

Topantwoord

jo
door jorisw - Mar 25, 2019 om 18:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vanuit de huurder gezien is dit natuurlijk heel logisch (in het kader van GDPR). De huurder sluit een overeenkomst met de verhuurorganisatie. Het zou wat zijn als die zomaar persoonsgegevens aan iemand door gaat geven met wie de huurder geen relatie heeft.

En zie het ook positief: op het moment dat de jij persoonsgegevens ontvangt moet je ook een compleet GDPR protocol opstellen en heel zorgvuldig met de gegevens omgaan. Mochten gegevens elders terechtkomen (verloren telefoon, virus op je laptop, etc) dan ben je in principe ook nog eens verantwoordelijk voor een datalek.

Tenzij je hele belangrijke redenen hebt om deze informatie wel te krijgen, dan moet je eerder blij zijn dat je het niet meer krijgt (en als het heel belangrijk is moet je dat ook eerst heel goed omschrijven waarom je die informatie moet hebben - als je goed wilt doen moet je daarvoor een jurist inschakelen).

Topantwoord

Marko Jablan
door Marko Jablan - Mar 25, 2019 om 21:42
17 Antwoorden / 1 Vragen

Je vraag is net te algemeen, daarom moet ik deels gokken.

Heb je de volledige verhuur uit handen gegeven? Dan is het doorgeven van de gegevens van de huurders tot nu toe een service geweest, meer niet. Wel heb jij recht op een anoniem overzicht van de gasten in jouw chalet, alleen geboortejaren en sekse plus verblijfsperiode.
Voorbeelden hiervan: Roompot, CenterParcs. Eigenaren zijn deels of allemaal particulier, dagelijks onderhoud en verhuur door deze organisaties.

Is je verhuurorganisatie alleen een bemiddelaar, levert die alleen bepaalde diensten? Dan hangt het van de contracten af. Bij bemiddeling, al dan niet met overname van de betalingen, heb je natuurlijk recht op de gegevens van de gasten en zij moeten weten, dat het jouw chalet is.

Wat correct is, is afhankelijk vanouw situatie.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou geboortejaar doorgegeven moeten worden en/of sekse?

Hooguit meer- of minderjarigen.

An
door Anneke T - Mar 25, 2019 om 22:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn situatie kun je vergelijken met die van een Roompotpark, oid.
Ik verhuur deels en deels eigen gebruik.
Ik heb vaak gasten in ons chalet die regelmatig terugkeren. Nu kan ik niet meer zien of, en wanneer zij komen. Ik zette dan vaak een aardigheidje neer. Als bedankje. Daarnaast ligt er een gastenboekje op tafel, waar wij onszelf bekend maken als eigenaar. We vinden het leuk om anderen ook van ons chalet te laten genieten. Nu wordt het zo onpersoonlijk en gaat de aardigheid er wel een beetje af. We kunnen helaas niet zelf verhuren ivm het contract met de verhuursorganisatie. Ik kreeg alleen namen door en Toeroperatorboeking of Reservant via het park. En wat voor korting, 65+ of jonge gezinnen.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2019 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u verhuurt niet voor de aardigheid maar voor de opbrengsten. Dan zet u toch gewoon elke week een aardigheidje neer?

En dat contract zal een looptijd hebben. Dan zegt u het op tegen de tijd dat het afloopt, hebt u zelf alles in de hand. .

An
door Anneke T Mar 26, 2019 om 15:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

We verhuren voor de aardigheid. Geld is meegenomen. Anders hadden we het wel volledig in de verhuur gedaan.

Dat zou ik kunnen doen, bij iedereen een aardigheidje neer zetten, ware het niet dat ik al meebetaal aan "extra's" die de huurder al krijgt. Zoals Bijvoorbeeld bij boeking rond Valentijn een Valentijnskado gratis. Ik heb een huurder die voor de 8e keer komt en dat is leuk!

Helaas zitten we vast aan de verhuurorganisatie; die hoort bij het park.

me
door mein33 - Mar 26, 2019 om 14:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR TIJGER1 - 25 MRT. 2019 OM 16:31
37744 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN

Maar wat wordt u er wijzer van dat u weet of Piet, Jan of Klaas in uw huisje zit?

Piet, Jan of Klaas zullen ook het probleem niet zijn, maar mogelijk heeft de verhuurorganisatie wel een reden om geen namen meer door te geven.
Wat als er namen als bijv. Kaminski, Jankouski, Piotrowski, Piotrowskaja e.d. op het verhuurcontract opduiken , dan zou ik mij ook wel eens even achter m'n oor krabben en mezelf afvragen "wat" gebeurt er allemaal in en met met m'n verhuurde optrekje.
Ik zou dan in iedergeval eens poolshoogte gaan nemen om zelf te bezien hoe er met mijn eigendom wordt omgegaan en hoe de vlag er bij hangt.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2019 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bin Laden zou ik ook niet op prijsstellen, al is het dan zijn broer. Maar met Piotrowskaja heb ik niet zo’n moeite. Dat is in ieder geval een vrouw.:-))

Ik heb meer problemen met een park waarbij je niet van de verhuurorganisatie af kunt komen.

me
door mein33 Mar 26, 2019 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor dat laatste heeft Ts. bewust gekozen toen het optrekje werdt aangekocht.
Het bij verhuur verplicht gebruik maken van de verhuurorganisatie maakt nl. deel uit van de koopovereenkomst en is een onderdeel van het verdienmodel van dit soort parken.