Verhuurorganisatie
De verhuurorganisatie geeft geen namen van huurders van mijn vakantiehuisje meer door aan mij.
Ik weet nu niet meer wie in mijn chalet zit.
Is dit correct?
Lijkt mij correct, de verhuurorganisatie heeft de verhuur van u overgenomen en u zult dat te allen tijde weer zelf ter hand kunnen nemen om te zien en te beoordelen wie er in uw Chalet mag zijn.
@Anneke T. Zoals ik het lees gaf men u eerder wel namen door van huurders? Ik zou niet weten of dit correct is. Maar U heeft, neem ik aan, wel contact gezocht met de verhuurorganisatie? Wat was hun antwoord op uw vraag?
Ik kreeg eerder wel de namen door, maar nu verschuilen ze zich achter de privacywet.
In dat geval mag het dus niet. Wat zou u immers doen met die gegevens? De huurder huurt niet bij u, maar bij de organisatie aan wie u het uitbesteed. Alle klachten gaan dus niet via u en u mag de huurders niet rechtstreeks benaderen.
Topantwoord
@Anneke T. Dan verschuilen ze zich niet achter de privacywet maar volgen keurig op hoe het inderdaad geworden is. Daar is dus weinig aan te doen. En zelf verhuren? Is dat misschien nog een optie voor U? Dan weet u wel wie de huurders van uw chalet zijn.
En als je zelf gaat verhuren moet je zelf een plan opzetten om de AVG/GDPR te voldoen.
Niet altijd. Voor particuliere verhuur zijn de eisen minder streng. De AVG/GDPR richt zich vooral op 'dataverzamelingen', lees: een database met de gegevens van de klanten, die eventueel door derden gebruikt kan worden en voor het doorgeven van gegevens is dan toestemming nodig. Die toestemming is weer niet nodig, wanneer overheidsdiensten in het klantenbestand willen kijken om bijvoorbeeld de hoogte van de belastingen te berekenen of voor controles achteraf.
Bij ons: de politie haalt de gegevens van de gasten door de database van Europol + de gemeente gebruikt dezelfde set gegevens om de toeristenbelasting te berekenen + de metagegevens (leeftijd/herkomst) worden gebruikt door het Ministerie van Toerisme om gericht campagnes te voeren.
+10 @marko jablan.
Topantwoord
Dit is nu typisch een geval van goede uitvoering van de nieuwe wetgeving. Let er daarbij op dat de huurders ook niet mogen weten van het vakantiehuisje van u is!
Als ik zelf een huisje zou huren bij een verhuurorganisatie is er sprake van een overeenkomst tussen mij en die organisatie (die ook zelf de eigenaar kan zijn). Hoe dan ook niet met iemand die op het park een huisje verhuurt via een organisatie.
Topantwoord
Vanuit de huurder gezien is dit natuurlijk heel logisch (in het kader van GDPR). De huurder sluit een overeenkomst met de verhuurorganisatie. Het zou wat zijn als die zomaar persoonsgegevens aan iemand door gaat geven met wie de huurder geen relatie heeft.
En zie het ook positief: op het moment dat de jij persoonsgegevens ontvangt moet je ook een compleet GDPR protocol opstellen en heel zorgvuldig met de gegevens omgaan. Mochten gegevens elders terechtkomen (verloren telefoon, virus op je laptop, etc) dan ben je in principe ook nog eens verantwoordelijk voor een datalek.
Tenzij je hele belangrijke redenen hebt om deze informatie wel te krijgen, dan moet je eerder blij zijn dat je het niet meer krijgt (en als het heel belangrijk is moet je dat ook eerst heel goed omschrijven waarom je die informatie moet hebben - als je goed wilt doen moet je daarvoor een jurist inschakelen).
Topantwoord
Je vraag is net te algemeen, daarom moet ik deels gokken.
Heb je de volledige verhuur uit handen gegeven? Dan is het doorgeven van de gegevens van de huurders tot nu toe een service geweest, meer niet. Wel heb jij recht op een anoniem overzicht van de gasten in jouw chalet, alleen geboortejaren en sekse plus verblijfsperiode.
Voorbeelden hiervan: Roompot, CenterParcs. Eigenaren zijn deels of allemaal particulier, dagelijks onderhoud en verhuur door deze organisaties.
Is je verhuurorganisatie alleen een bemiddelaar, levert die alleen bepaalde diensten? Dan hangt het van de contracten af. Bij bemiddeling, al dan niet met overname van de betalingen, heb je natuurlijk recht op de gegevens van de gasten en zij moeten weten, dat het jouw chalet is.
Wat correct is, is afhankelijk vanouw situatie.
Waarom zou geboortejaar doorgegeven moeten worden en/of sekse?
Hooguit meer- of minderjarigen.
Mijn situatie kun je vergelijken met die van een Roompotpark, oid.
Ik verhuur deels en deels eigen gebruik.
Ik heb vaak gasten in ons chalet die regelmatig terugkeren. Nu kan ik niet meer zien of, en wanneer zij komen. Ik zette dan vaak een aardigheidje neer. Als bedankje. Daarnaast ligt er een gastenboekje op tafel, waar wij onszelf bekend maken als eigenaar. We vinden het leuk om anderen ook van ons chalet te laten genieten. Nu wordt het zo onpersoonlijk en gaat de aardigheid er wel een beetje af. We kunnen helaas niet zelf verhuren ivm het contract met de verhuursorganisatie. Ik kreeg alleen namen door en Toeroperatorboeking of Reservant via het park. En wat voor korting, 65+ of jonge gezinnen.
Maar u verhuurt niet voor de aardigheid maar voor de opbrengsten. Dan zet u toch gewoon elke week een aardigheidje neer?
En dat contract zal een looptijd hebben. Dan zegt u het op tegen de tijd dat het afloopt, hebt u zelf alles in de hand. .
We verhuren voor de aardigheid. Geld is meegenomen. Anders hadden we het wel volledig in de verhuur gedaan.
Dat zou ik kunnen doen, bij iedereen een aardigheidje neer zetten, ware het niet dat ik al meebetaal aan "extra's" die de huurder al krijgt. Zoals Bijvoorbeeld bij boeking rond Valentijn een Valentijnskado gratis. Ik heb een huurder die voor de 8e keer komt en dat is leuk!
Helaas zitten we vast aan de verhuurorganisatie; die hoort bij het park.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer