fr
door frouke15 Jun 5, 2018 om 18:40
Vakantie & reizen

Vliegtuig annuleringsverzekering betaald niet uit na overlijden tante

Hallo,

In april zou ik een aantal dagen naar Portugal toe met het vliegtuig. Nou is mijn tante voor de vakantie aan overleden en de begrafenis zou tijdens mijn vakantie zijn terwijl ik in Portugal zou zijn. Ik ben toen niet naar Portugal geweest en heb het hotel en vliegtuig geannuleerd.

Nou probeer ik de vliegtuigkosten terug te krijgen via de annuleringsverzekering, maar dit willen ze niet uitkeren, omdat de reden niet wordt geaccepteerd. De annuleringsverzekering heb ik als optie er bij gedaan toen ik de tickets kocht.
In de voorwaarden in de Nederlandse versie (kreeg ik via de mail) staat dat ooms, tantes, neven en nichten wel onder de voorwaarden vallen. Als ik via de website kijk van de desbetreffende vliegtuigmaatschappij zijn de voorwaarden (in het Engels) anders dan ik heb ontvangen. In deze voorwaarden staan alleen neven en nichten maar worden ooms en tantes erbuiten gelaten.

Nou willen ze niet uitbetalen omdat hun kijken naar de engelse versie. Ik heb toen geprobeert om contact op te nemen met de klantenservice maar deze kreeg ik telefonisch niet te pakken. Via de email kreeg ik hetzelfde antwoord terug.

Nou zou ik graag advies willen hoe ik hier het beste mee om kan gaan aangezien de voorwaarden niet overeen komen want in de Engelse versie is weer anders dan de Nederlandse.
Het gaat ook om ongeveer 120 euro dat ik graag weer terug wil krijgen.

Alvast bedankt voor het advies.

8778 23 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 5, 2018 om 18:43
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Froukje15 ,

Welke vliegtuigmaatschappij is dit ?

Wat dekt een annuleringsverzekering .

In de meeste gevallen biedt een annuleringsverzekering dekking als je de reis moet annuleren of afbreken om één van de onderstaande redenen:

  • Overlijden , ernstige ziekte of ernstig ongevalletsel van jezelf of naaste familieleden in de eerste en tweede graad .
  • Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevalletsel van personen waarbij je in het buitenland zou verblijven.
  • Het op medisch advies niet kunnen ondergaan van verplichte inentingen voor de reis.
  • Het ernstig beschadigd raken van het vakantieverblijf, waardoor verblijf erin niet meer mogelijk is.
  • Schade aan eigendommen van de verzekerde door brand, inbraak, ontploffing, blikseminslag, storm, of overstroming. Dit geldt enkel in gevallen waarbij de aanwezigheid van de verzekerde dringend noodzakelijk is.
  • Definitieve ontwrichting van het huwelijk van de verzekerde, waarvoor een echtscheidingsprocedure in gang is gezet. Bij samenwonen is een definitieve relatiebreuk alleen gedekt als het samenlevingscontract is ontbonden door de notaris.
  • Werkloosheid van een verzekerde met een vast dienstverband door onvrijwillig ontslag.
  • Zwangerschap van verzekerde of partner.
  • Overlijden van huisdier binnen 14 dagen voor de aanvang van de reis. Onder huisdier wordt uitsluitend verstaan een hond, kat of paard van de verzekerde.
  • Het onverwacht toegewezen krijgen van een nieuwe huurwoning in het thuisland in de periode van 30 dagen voor aanvang van de reis.
  • Het uitvallen van het vervoermiddel waarmee de verzekerde de reis maakt, door een van buiten komend onheil, binnen 30 dagen voor aanvang van de reis.

Tr
door Trostomaat Jun 13, 2018 om 14:19
239 Antwoorden / Vragen

Zonder bronvermelding copy-paste u hier de voorwaarden of beschrijving van 'een' annuleringsverzekering.
Wat van belang is zijn de voorwaarden van de annuleringsverzekering van TS, waarbij het issue mogelijk (kennelijk?) is het verschil tussen de voorwaarden die haar ter hand gesteld zijn en de voorwaarden die door de maatschappij elders gepubliceerd worden.

Zowel ooms/tantes, als neven/nichten zijn overigens derdegraads familieleden.

panter22
door panter22 - Jun 5, 2018 om 18:49
6599 Antwoorden / Vragen

Welke annuleringsverzekering heb je. De Europeesche?

panter22
door panter22 Jun 5, 2018 om 19:50
6599 Antwoorden / Vragen

2.2.3 In welke gevallen bent u verzekerd? U bent in de volgende gevallen verzekerd voor annuleringskosten
2. Een familielid in de derde graad overlijdt.
https://www.europeesche.nl/sites/default/files/documenten2016-v2/37064_kortlopendeannulering.pdf

fr
door frouke15 Jun 5, 2018 om 20:12
1 Antwoorden / 3 Vragen

Via Vueling ging dit.
Maar het punt gaat meer in de ene voorwaarden staat dat het wel geannuleerd kan worden en de andere niet.

Tr
door Trostomaat Jun 13, 2018 om 14:20
239 Antwoorden / Vragen

Vueling is toch niet de verzekeringsmaatschappij?

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2018 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij welke verzekeraar loopt die annuleringsverzekering dan? Het komt mij hoogst onwaarschijnlijk voor dat neven en nichten gedekt zouden zijn. Ook ooms en tantes zet ik grote vraagtekens bij.

Gr
door Grunn1 - Jun 5, 2018 om 18:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

In het meest voorkomende geval ben je niet verzekerd voor overlijden ooms en tantes. De meeste reisverzekeringen hanteren de volgende voorwaarden.

Voorwaarden vergoeding reisverzekering

Bij bijna alle reisverzekeringen behoort een plotselinge terugkeer vanwege geldige oorzaken naar Nederland tot de dekking. Ook sterfgevallen behoren tot deze geldige oorzaken. Een voorwaarde is wel dat het om een sterfgeval van een eerste- of tweedegraads familielid gaat. Hoe close je ook met iemand anders bent, de reisverzekering erkent dit niet. Daarnaast is een voorwaarde dat het sterfgeval geheel onverwachts was en het familielid niet voor jouw vertrek al ernstig ziek of in het ziekenhuis opgenomen was.

Definitie eerste- en tweedegraads familie

De eerstegraads familieleden zijn je directe familieleden. Wie hier precies onder vallen zijn: • Je ouders, hier vallen ook adoptie- en stiefouders onder • Je kinderen, ook adoptie- en stiefkinderen behoren hiertoe en bij officieel geregistreerde partners ook de schoonzonen en –dochters • Je partner, alleen wanneer dit officieel geregistreerd is • Je schoonouders, alleen wanneer je partner officieel geregistreerd is De tweedegraads familieleden staan iets verder van je af, maar vallen nog steeds binnen de intieme familiesfeer. Dit zijn: • Je zussen en broers, ook officiële stiefzussen en -broers • Je opa`s en oma`s • Je kleinkinderen • Je schoonbroers en –zussen, alleen wanneer je officieel geregistreerd met je partner bent

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 19:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat om een annuleringsverzekering.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 19:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De regeltjes bij overlijden zullen nagenoeg gelijk zijn, ooms en tantes zijn doorgaans te verre familie.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 19:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat vergoedt de annuleringsverzekering?

Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, heb je in dit geval meestal recht op vergoeding. De vergoeding hangt af van de situatie en welke kosten je hebt gemaakt.

Reis vooraf annuleren

Als je de reis vooraf moet annuleren, dan is dit gedekt onder de annuleringsverzekering. Vanuit die verzekering wordt je hele reis vergoed. Voorwaarde hierbij is dat het overlijden van je opa of oma – of een ander familielid van de 1e of 2e graad – onvoorzien was op het moment dat je de annuleringsverzekering afsloot. Het is ook belangrijk dat je de annuleringsverzekering binnen maximaal 7 dagen nadat je de reis boekte, hebt afgesloten. Anders kan het zijn dat je niet verzekerd bent voor annulering van je reis.

Zelfde voorwaarden als reisverzekering, 1e of 2e graad familie.

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 19:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jouw regels, bij de reisverzekering, gaan om de dekking bij plotselinge terugkeer, is heel wat anders dan annuleren vóór vertrek. Er zijn, volgens de consumentenbond, zelfs annuleringsverzekeringen die het overlijden van een huisdier onder bepaalde voorwaarden dekken. Lijkt mij sterk dat er reisverzekeringen zijn die plotselinge terugkeer i.v.m. het overlijden van een huisdier dekken.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 19:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@diummenge, over het algemeen hanteren verzekeraars dezelfde voorwaarden en dat zijn 1e en 2e graads familieleden. Uitzonderingen zijn er overal als je maar wil betalen.
En het zijn niet mijn regels maar de meest voorkomende regels.
Als jij je kat wil meeverzekeren kan dat altijd maar dat is niet standaard.

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 19:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je haalt de voorwaarden van één verzekeraar (hoyhoy) aan en presenteert het alsof dit algemene geldende regels van verzekeraars zijn Epcot.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 20:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nogmaals diumenge, het maakt niet uit welke ik kopieer over het algemeen zijn het 1e en 2e graads familieleden en die regels gelden bij bijna alle verzekeraars. Ik weet hoevaak ik het neer moet zetten maar zo zit het nou eenmaal.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 20:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@diumenge heb je wat op mij tegen ofzo? Bij de andere reacties met dezelfde voorwaarden reageer je niet.

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 20:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke andere reacties met dezelfde voorwaarden?

tenormin
door tenormin - Jun 5, 2018 om 18:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ooms, tantes vallen niet onder naaste familie, helaas voor jou. Althans, dat lees ik op Google. (Sorry, link werkte weer niet). Gecondoleerd. Edit: wat @epcot linkt kreeg ik er dus niet op.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 19:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik had die van een reisverzekering gekopieerd en daar gelden dezelfde voorwaarden maar heb die van een annuleringsverzekering ook maar ff neergezet.

Tr
door Trostomaat Jun 13, 2018 om 14:24
239 Antwoorden / Vragen

Het gaat erom of 'tante' valt onder die familieleden die genoemd worden in de voorwaarden die TS ter hand gesteld gekregen heeft.

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2018 om 19:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat hebben de voorwaarden van de vliegmaatschappij er mee te maken? Je hebt toch de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij, daar moet je claimen.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 19:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn vliegmaatschappijen waar je direct een annuleringsverzekering kan bijboeken bij je ticket dus ja je moet dan bij de vliegmaatschappij zijn.

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vrijwel altijd boek je dan nog steeds bij een verzekeringsmaatschappij en niet bij de vliegmaatschappij zelf, maar TS moet daar maar even duidelijkheid in scheppen.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 20:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee je boekt bij de vliegmaatschappij met een optie voor annuleren. Heb het al tientallen keer gedaan en weet echt wel waar ik het over heb. Lees ook wat ts schrijft, als optie erbij genomen. Dan boek je dat niet bij een andere maatschappij.

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 20:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat blijkt... een annuleringsverzekering bij bijvoorbeeld KLM sluit je feitelijk af bij Allianz.

Gr
door Grunn1 - Jun 5, 2018 om 19:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij een annuleringsverzekering wordt er doorgaans niks vergoed net als bij een reisverzekering. Ooms en tantes zijn geen 1e of 2e graads familie

Wat vergoedt de annuleringsverzekering?

Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, heb je in dit geval meestal recht op vergoeding. De vergoeding hangt af van de situatie en welke kosten je hebt gemaakt.

Reis vooraf annuleren

Als je de reis vooraf moet annuleren, dan is dit gedekt onder de annuleringsverzekering. Vanuit die verzekering wordt je hele reis vergoed. Voorwaarde hierbij is dat het overlijden van je opa of oma – of een ander familielid van de 1e of 2e graad – onvoorzien was op het moment dat je de annuleringsverzekering afsloot. Het is ook belangrijk dat je de annuleringsverzekering binnen maximaal 7 dagen nadat je de reis boekte, hebt afgesloten. Anders kan het zijn dat je niet verzekerd bent voor annulering van je reis.

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2018 om 19:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens Google zijn er zat annuleringsverzekeringen die overlijden van familieleden in de derde graad dekken.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 20:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn er zat die het niet doen.

diumenge
door diumenge Jun 5, 2018 om 20:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, en TS stelt een vraag over een annuleringsverzekering waar, volgens TS, uit de Nederlandse voorwaarden blijkt dat overlijden van ooms en tantes wel gedekt is. Dus waar zullen we nu vanuit gaan?

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2018 om 20:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je je claim wel ingediend via Europ assistance?

Overigens ik zie in de voorwaarden niet staan dat het overlijden van een oom of tante gedekt is.

DOOR FROUKE15 5 JUN. 2018 OM 20:12
1 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Via Vueling ging dit.
Maar het punt gaat meer in de ene voorwaarden staat dat het wel geannuleerd kan worden en de andere niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2018 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eens even gekeken bij NN, ook zij dekken overlijden van familieleden in de derde graad en zelfs “goede vrienden”.

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2018 om 21:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Naar mijn mening dienen ze uit te gaan van de voorwaarden die u in het bezit heeft. U heeft dus recht op uitbetaling, echter zal het dan een (juridische)strijd worden tussen hun nee en uw recht. En of dat die € 120,- waard is?

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2018 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook in de Nederlandse voorwaarden kan ik ooms en tantes niet vinden. En met neven en nichten zullen wel kinderen van broers of zussen bedoeld worden.

Niet kinderen van broers of zussen van uw vader of moeder. In andere talen worden die niet hetzelfde benoemd zoals in het Nederlands.

lottesanne
door lottesanne Jun 6, 2018 om 14:01
438 Antwoorden / 47 Vragen

Kijk Tijger 1, en daar hebben we elkaar nou. Waarschijnlijk is er sprake van een verkeerde vertaling van de neven en nichten vanuit het Engels naar het Nederlands. Er zijn twee bewoordingen voor neven en nichten: Cousin = neef en nicht= kinderen van je oom en tante en Nephew en Niece = kinderen van je broers en zusters. En bij de vertaling is alleen naar Nephew en Niece gekeken, maar niet dat de woorden neven en nicht in het Nederlands hetzelfde is. Dus dachten ze dat Cousin een oom en tante is. Goed vertalen is nog niet zo gemakkelijk.

panter22
door panter22 - Jun 5, 2018 om 21:45
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de verzekeringsvoorwaarden online leest, dan staan ooms en tantes niet genoemd. Heb je voorwaarden gekregen die nu niet meer gelden, maar toen je boekte nog wel? Op de site staat de versie V12.

Wanneer de oorzaak die aan de grondslag ligt van de annulering de verzekerde niet rechtstreeks treft, dan zijn ook de volgende situaties gedekt: - Ernstige ziekte, ernstig lichamelijk ongeval of het overlijden van een echtgenoot, ouders, kinderen, broers en zussen, grootouders, kleinkinderen, neven en nichten, schoonbroers en schoonzussen, schoonzonen en -dochters, schoonouders of een feitelijk koppel.
https://static.vueling.com/skysales/pdf/insurances/V12_NL.pdf

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jun 6, 2018 om 13:45
104 Antwoorden / Vragen

Hallo Frouke,

Heb jij een antwoord van de Vueling gehad of van onderstaand adres?

Er kunnen klachten worden voorgelegd door verzekeringnemers, verzekerden, begunstigden, derden benadeelden of rechtverkrijgenden van eender welke van de vorigen, bij de rubriek “belangenbehartiging van de klant” van de website, of door te schrijven naar de klachtendienst: Adres: Servicio de Reclamaciones Cl. Orense, 4 – Planta 14 28020- MADRID Deze dienst, die autonoom werkt, zal binnen een termijn van 2 maanden gevolg geven aan de schriftelijke klachten die haar rechtstreeks bereiken en deze oplossen, overeenkomstig de wet ECO/734/2004 van 11 maart en de wet 44/2002 van 22 november.

vr.gr.

Cor

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 6, 2018 om 14:08
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U beschikt over een e-mail waar de dekking in is bevestigd.
Ik hoop dat u daar een afdruk van heeft, die is dan te benutten voor het indienen van een klacht bij de verzekeraar en de tussenpersoon.
Als u onbevredigend antwoord krijgt, dan een klacht neerleggen bij de KiFiD onbudsman.

(Zij hebben, afgaande op de e-mail, u geaccpteerd op basis van in die e-mail door hen genoemde voorwaarden en daar dienen zij dan naar te kijken, niet naar de Engelse.
Als u reserveerde bij een Nederlandse reisagent dan is het helemaal helder.

N.a.v. veel andere reacties: of 2e en 3e graads familie is meeverzekerd staat wel of niet in de polisvoorwaarden en er zijn zeker en vast verzekeraars waar overlijden van bijv. tantes is meeverzerd.,

jo
door jorisw Jun 6, 2018 om 15:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo moet je een afdruk van die email hebben? Je kunt toch gewoon de email laten zien? Of bedoel je dat je hoopt dat TS de email nog heeft?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 6, 2018 om 17:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

JORISW@ als je een afdruk hebt kun je die laten zien, opsturen etc. Dat is dan toch (ook) gewoon laten zien??
Met het hebben van een afdruk heb je de e-mail (toch?)

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2018 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zet de door u ontvangen voorwaarden dan eens hier neer. Want in de Nederlandse voorwaarden komen ooms en tantes echt niet voor.

audb
door audb - Jun 6, 2018 om 15:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u de verzekering in Nederland af gesloten dan gelden ook de Nederlandse voorwaarden.

Dat hun verwijzen naar de Engelse heeft u niets mee te maken een contract zoals deze moet namelijk in het Nederlands worden opgesteld tenzij u aan geeft geen bezwaar te hebben.

Daar u ook de Nederlandse voorwaarden hebt gekregen gelden deze en niet de Engelse wat trouwens heel vreemd is daar ook ooms en tantes gewoon familie zijn in Engeland.

Dreig maar met een kanton rechter en als ze niet uit betalen dan ook naar de kanton rechter stappen.

jo
door jorisw Jun 6, 2018 om 16:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen naar de rechter als TS een zwart op wit bewijs heeft (dus de Nederlandstalige verzekeringsvoorwaarden) waarin staat dat het vergoedt moet worden. Ik heb net de voorwaarden bekeken op de Vueling site, en daarin wordt het woord oom en/of tante helemaal niet genoemd.

audb
door audb Jun 13, 2018 om 14:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als een algemene voorwaarden een onredelijk beding inhoud dan is deze ook niet rechtsgeldig en in dit geval zou dat zo zijn omdat een oom/tante en zelfs een neef of nicht directe familie zijn alles wat er na komt is voor de wet geen directe familie meer.

Voor de duidelijkheid:
Wie zijn eerste-, tweede- en derdegraads familieleden?
  • Eerstegraads familieleden: partner, ouders, schoonouders, kinderen, schoonzoons, schoondochters.
  • Tweedegraads familieleden: broers, zussen, kleinkinderen, opa's, oma's, schoonzussen, zwagers, stiefzussen, stiefbroers.
  • Derdegraads familieleden: ooms, tantes, neven, nichten, overgrootouders, achterkleinkinderen.
  • Dit zijn directe familie leden en mogen dan ook niet uitgesloten worden bij een (anulerings) verzekering.

El
door Elgje - Jun 6, 2018 om 16:26
14 Antwoorden / Vragen

Leg je vraag voor aan het Juridisch Loket. Kan kosteloos per mail of telefonisch. Zij kunnen waarschijnlijk wel duidelijkheid verschaffen of in dit geval de Nederlandse of Engelse versie rechtsgeldig is en of het er werkelijk zo staat in de Nederlandse versie. Want ik krijg de indruk uit de reacties dat ook de Nederlandse versie van de voorwaarden verschillend begrepen kunnen worden of in meer versies zíjn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 6, 2018 om 17:38
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Voor de liefhebber de voorwaarden van Vueling en inderdaad, 3e graad is niet verzekerd.
https://static.vueling.com/skysales/pdf/insurances/V12_NL.pdf

diumenge
door diumenge Jun 6, 2018 om 19:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die link stond er al twee keer en derdegraads is wel verzekerd, want neven en nichten zijn wel verzekerd. De polis heeft het echter helemaal niet over verwantschapgraden, maar over soorten familieleden en ooms en tantes staan daar niet bij. Het zal dan ook wel over neven en nichten gaan die de zoons of dochters zijn van een broer of zus van de verzekerde.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2018 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Die link stond er al. Maar de Ts heeft voorwaarden waarin tantes dus wel gedekt zouden zijn. Volgens haar dan.

ta
door tamara81 - Jun 6, 2018 om 21:25
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Frouke,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je tante.

Bij mijn weten heeft alleen de ANWB een annuleringsverzekering waarbij standaard ook de 3e graad familieleden in de dekking vallen.
https://www.anwb.nl/verzekeringen/annuleringsverzekering/annuleringsredenen

Ik hoop dat je die hebt.
Zoals ook al eerder hier vermeldt, bij de luchtvaartmaatschappij krijg je niks terug.
Je moet echt bij je annuleringsverzekering zijn.
Mocht die in hun voorwaarden hebben staan dat ze geen 3e graad verzekeren dan heb je helaas pech.
Die zijn leidend.

Succes ermee!
Tamara

Tr
door Trostomaat - Jun 13, 2018 om 14:17