Waarom biedt booking.com annulerings mogelijkheid bij non refundable boeking?
Booking.com biedt consumenten de mogelijkheid om een geboekt hotel te annuleren, echter men doet dit ook bij boekingen waarvan wordt aangegeven dat de annuleringskosten 100% zijn. Mijn vraag is tweeledig:
1. Waarom wordt deze mogelijkheid geboden en is dit juridisch houdbaar? Annuleren betekent namelijk dat de consument zijn geld schenkt aan het hotel (dit is mijn specifieke geval gebeurd, ik heb vervolgens contact opgenomen met het hotel om de kamer alsnog te behouden maar de kamer was reeds vergeven. In deze was er dus sprake van een overeenkomst, die door consument kan worden opgezegd maar die hierdoor wel volledig wordt belast zonder dat er een tegenprestatie wordt geleverd door booking.com/hotel).
2. Is het juridisch toegestaan om 100% annuleringskosten te berekenen. Annuleringskosten worden doorgaans geheven ter compensatie van gemaakte kosten en gederfde winst. In dit geval is de kamer niet meer beschikbaar en kan er geen sprake zijn van gederfde winst.
Topantwoord
Begin een rechtszaak, dan weet u het zeker, maar als u met deze voorwaarden accoord gaat, vrijwillig, en er voor tekent, tja, dan mag het.
Dank voor uw antwoord. Ik ben het ook grotendeels met u eens, echter het is mijn inziens misleidend om de mogelijkheid tot annuleren aan te bieden..als consument ben je hier namelijk niet mee geholpen. Daarnaast blijft de vraag staan of 100% redelijk is om door te belasten. Een rechtzaak kan de moeite waard zijn...
Het staat overduidelijk op de website aangegeven bij elke kamer/prijs of de mogelijkheid tot "gratis annuleren" er is of niet. U heeft gekozen voor een kamer waarbij u niet gratis kunt annuleren en u dus de kamerprijs moet voldoen. De reden dat u desondanks toch de mogelijkheid heeft om te annuleren is dat u daarmee aangeeft dat u niet komt.
Een rechtzaak gaat u verliezen, kost u alleen nog maar meer geld. Volgende keer duidelijker kijken wat de annuleringsvoorwaarden zijn, hoewel het me een raadsel is hoe u dat heeft kunnen missen want het staat er altijd overduidelijk bij en wordt tijdens de boeking nog herhaald.
Je hebt soms de keus, boeken met annuleren of boeken zonder de mogelijkheid om te annuleren.
Kies je voor zonder annuleren, dan ben je een stuk goedkoper uit.
Heb je een annuleringsverzekering, dan krijg je de kosten voor de boeking zonder annuleren gewoon vergoed.
Dus zoveel risico loop je niet.
..
Ik heb zelf ook een hotel via booking.com geboekt voor over een maand en kon kiezen voor "gratis annuleren" of "lage prijs - geen geld terug". Heb gekozen voor "lage prijs - geen geld terug" want dat scheelde EUR 30.
Nu heb ik nog wel de mogelijkheid om te annuleren maar er staat heel duidelijk bij : "Dit is een niet-restitueerbare boeking". Onder de annuleringsknop staat een tekst: "kan ik voor minder annuleren?" en als je daar op klikt krijg je de volgende tekst te zien:
"Kan ik voor minder annuleren? De accommodatie is mogelijk bereid om de annuleringskosten geheel of gedeeltelijk kwijt te schelden. Wij sturen uw verzoek rechtstreeks naar de accommodatie door. Het kan tot 48 uur duren voor zij antwoorden. Zij kunnen naar eigen inzicht besluiten of ze de annuleringskosten willen kwijtschelden. Uw boeking is tot dat moment nog steeds geldig. De annuleringskosten gaan mogelijk in de komende 48 uur omhoog, dus controleer de voorwaarden van uw boeking. Waarom wilt u annuleren? Vertel de accommodatie wat de reden is voor uw annulering - dat maakt de kans groter dat ze u van dienst kunnen zijn!".
Het is bij de boeking meer dan duidelijk wat de annuleringsvoorwaarden zijn en bij het annuleren weet je ook waar je aan toe bent. Kansloos bij een rechtzaak dus.
Een annuleringsverzekering zal alleen uitkeren als de persoon een geldige reden heeft om te annuleren en wat de geaccepteerde redenen zijn, staat in de voorwaarden van de annuleringsverzekering. Geen uitgemaakte zaak dus dat hij zijn geld terug kan krijgen.
Worden er altijd 100% kosten in rekening gebracht, of enkel als er een aantal dagen van te voren geannuleerd wordt?
In dit specifieke geval werd er te allen tijde 100% in rekening gebracht ongeacht tijdstip van annulering.
En dit stond dus in de voorwaarde van de betreffende accomodatie.
En de vraag blijft dan staan waarom je wel kan annuleren, dit heeft geen enkele toegevoegde waarde. Consument is hiermee niet beschermd en de optie kan als misleidend worden ervaren. Algemene voorwaarden worden voornamelijk geschreven om het bedrijfsbelang te beschermen, simpelweg aangeven dat het vermeld is vind ik voorbij gaan aan bovenstaande.
U kunt dus altijd annuleren, als u niet komt, komen ze u niet met een overvalwagen halen. :-))
U boekt dat hotel en die voorwaarde staat er bij. Hoe moeilijk is dat te snappen?
Geen toegevoegde waarde waarom je wel kunt annuleren? Heel simpel. Tot een bepaald aantal dagen voor vertrek kun je gratis annuleren. Heb je geboekt en zie je later een leuker of goedkoper hotel, dan annuleer je het ene hotel en boek je het andere. Gemakkelijk.
U kunt moeiljk verwachten dat ze het hele computerprogramma daar voor aanpassen.
Als u dat wilt, moet u contact met Booking.com opnemen
Bij elke mogelijkheid van reserveren staat vermeldt wat de condities zijn met betrekking tot annuleren.
U kiest de goedkoopste prijs en dan kunt u niet annuleren.
Het staat er zeer duidelijk bij
Door het maken van een reservering met een Leverancier, gaat u akkoord met de relevante annulerings- en no-showvoorwaarden van die Leverancier, en alle aanvullende (leverings)voorwaarden van de Leverancier die van toepassing kunnen zijn op uw reservering of uw verblijf (met inbegrip van de kleine lettertjes van de Leverancier, weergegeven op ons Platform en de van toepassing zijnde huisregels van de Leverancier), inclusief de verleende diensten en/of producten die worden aangeboden door de accommodatieverstrekker (de leveringsvoorwaarden kunnen worden verkregen bij de desbetreffende accommodatieverstrekker)
Voor het bekijken, wijzigen of annuleren van uw reservering verwijzen wij naar uw bevestigingsmail. Daarin vindt u de relevante instructies. Houd er rekening mee dat kosten in rekening kunnen worden gebracht voor uw annulering en dat vooruitbetalingen mogelijk niet worden terugbetaald als dit overeenkomt met de annulerings-, (vooruit)betalings- en no-show voorwaarden van de accommodatieverstrekker. Wij raden u aan om de annulerings-, (vooruit)betalings- en no-show voorwaarden van de accommodatieverstrekker zorgvuldig te lezen voordat u uw reservering gaat maken. Vergeet ook niet om uw betalingen tijdig te doen, mocht dat vereist zijn.
bron booking.com
Technisch gezien gaat u akkoord met de voorwaarde zoals deze door de aanbieder worden gesteld.
Je betaalt volgens mIj gewoon een bedrag aan Booking zodat je zelfs bij hotels waar het normaal niet kan kunt annuleren.
Zie er dus weinig spamnends in juridisch gezien.
Ook al krijg je je geld niet terug, het is wel zo netjes om het hotel te melden dat je niet komt. Dat is een reden waarom deze functie toch nuttig kan zijn. Of denk je van "laat ze lekker de ..... krijgen, ik kom gewoon niet opdagen"?
Ik heb het hier niet over fatsoensnormen...daarvoor kan je namelijk ook gewoon even contact opnemen met desbetreffend hotel...wat in deze ook is gebeurd. Antwoord sluit dan ook niet aan op de vraag, maar toch bedankt
@Joris, een levendige fantasie heb jij..... Je haalt er allerlei zaken bij die niets ter zake doen. Staat bol van de aannames.
Topantwoord
Ik denk dat u gelijk heeft als annuleringskosten eigenlijlk neerkomen op het volledig moeten betalen voor de kosten van overeenkomst. Op zich mag een onderneming de consument aan de overeenkomst houden zonder mogelijkheid tot anulering, maar als je annuleren toestaat dan mag het inderdaad niet meer zijn dan de gemaakte kosten en de gederfde winst. Dit valt onder de grijze lijst van algemene voorwaarden en dit wordt als meestal onredelijk bezwarend gezien. Dat wil zeggen dat de ondernemer wel van heel goede huize moet komen wil hij een 100% annuleringskosten verantwoorden.
Lees ook dit klik HIER
Los ervan dat ik 100% ook onredelijk vind, indien er een geruime tijd van te voren wordt aangegeven dat je niet komt, is hier ook de vraag of het geboekte hotel in Nederland ligt. Zoals al eerder aangegeven, indien het hotel zich in het buitenland bevind, ga je akkoord met de daargeldende voorwaarde.
Bij Booking staat niet dat de annuleringskosten 100% zijn. Er staat dat je geen geld terugkrijgt.
Je boekt een hotelkamer voor een bepaalde periode tegen een bepaalde prijs, rekening houdend met bepaalde voorwaarden.
Het is aan jou de keus van de hotelkamer gebruik te maken of niet.
Door zo'n aanbod te accepteren neem je een zeker risico.
geld schenkt aan het hotel? volgens mij verdient booking er ook wel wat aan hoor! Maar als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten dan krijgt u van de verzekering afhankelijk van de voorwaarden een (deel) gerestitueerd.
Namelijk, als u wel kunt annuleren krijgt u van het hotelk/booking.com het bedrag terug en zou een annulerings verzekering niet nodig zijn.
Gewoon eenkwestie van een rekensommetje maken: is de korting op het hotel (niet annuleerbaar ten opzcihte van een annuleerbare reservering) meer dan de kosten van een annuleringsverzekering zou u die dus kunnen afsluiten en toch nog goedkoper uit zijn. Kan u het wat schelen wie uw geld krijgt, als u het maar weer terugvangt, toch?
Booking.com heeft standaard een annuleringsmogelijkheid ingebouwd, omdat ze een volledige bemiddelingsservice willen bieden en de programmeurs de optie 'annuleren zonder terugbetaling' onhandig hebben verwerkt in de site.
In de reisbranche is het gebruikelijk om bij annulering kort voor aankomst de volledige kosten in rekening te brengen. In jouw geval hangt het dus van de boekings- en aankomstdatum af: heb je kort voor aankomst geboekt, dan wordt dat gezien als definitieve boeking zonder regresrecht. Hier bestaat uitgebreide jurisprudentie over; de geschillencommissie Reizen is het beste beginpunt om te zoeken.
Als je direct bij het hotel boekt, zijn de annuleringsvoorwaarden overigens vaak gunstiger dan via Booking.com.
(Een maand geleden heb ik direct een hotel geboekt, inmiddels zijn de plannen veranderd en het was geen probleem om de reservering naar een ander weekend te verplaatsen. Maar had ik via Booking.com geboekt, dan was het duurder geworden: 1x annuleren en 1x nieuwe reservering.)
Non-refundable boekingen zijn vaak goedkopere "deals" waarbij u een forse korting krijgt en de hoteleigenar de zekerheid dat de kamer in ieder geval niet onbetaald blijft. U hoeft de non-refundable optie niet te kiezen maar als u dat wel doet loopt u een risico bij annulering. IMHO hoeft u bij een non-refundable boeking ook niet te annuleren, de optie staat nu eenmaal in het systeem. In sommige landen zou dat misschien nog een naheffing wegens toeristenbelasting kunnen voorkomen - maar dat is een aanname.
Annuleren betekent zeker niet "dat de consument zijn geld schenkt aan het hotel", dat heeft de consument al gedaan toen hij de boeking maakte en akkoord ging met de betaling. Het is in de reiswereld niet ongewoon om meerdere boekingsklassen te hanteren, met betere of slechtere annuleringsvoorwaarden - zie daarvoor bijvoorbeeld de verschillen tussen het goedkoopste vliegticket en een full-flex ticket.
Op uw tweede vraag kan ik korter zijn. U betaalt helemaal geen 100% annuleringskosten. U bent overeengekomen om, in ruil voor een korting, het gehele bedrag vooruit te garanderen/betalen waarbij volslagen duidelijk was bij het boeken dat deze boeking niet-flexibel was. Vergelijk het met het bestellen en vooruit betalen van een produkt in een winkel dat u vervolgens nooit komt ophalen. Of vergelijk het met de aankoop van een op maat gemaakt produkt wat vervolgens niet wordt afgenomen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Fabrieksnieuwe auto na 6 maanden kapot: welke rechten heb ik als consument?
Ik heb bij een officiele dealer Carway Amsterdam (sinds 25 jaar gespecialiseerd in de Import van dure Amerikanse autos) een fabrieksnieuwe Chrysler Pinnacle Pacifica Hybride gekocht met 2 jaar garantie. Na 6 maanden ging de aandrijfslijn kapot (begin Februari). Sinds 2.5 maanden zitten wij zonder gezinsauto, zonder vervangend vervoer en zonder uitzicht wanneer wij onze nieuwe wagen gerepareerd ter ... Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer