jo
door jos turf Nov 10, 2020 om 23:07
Vakantie & reizen

Waarom vrij reizen niet verder verlengd

november 2019 hebben wij een daluren-abonnement genomen met vrij reizen erbij. Daarvoor moet je extra betalen. Na 1 keer vrij te hebben gereisd, kwam de pandemie met als gevolg dat je alleen noodzakelijke reizen mocht maken, zeker voor mensen in de risicogroep (aow-ers dus). De NS gul en heeft gezegd de dagen die niet opgenomen zijn blijven tot en met 31 december geldig. Maar nog steeds is het voor ons niet fijn om te reizen omdat we tot de risicogroep behoren. Nu vroeg ik of het nogmaals verlengd werd. En dat doet de ns niet meer, dus was de ene dag reizen best wel duur, want daarvoor moet je eerst een daluren abonnement kopen, die we nauwelijks gebruiken en dus een meerprijs voor vrij reizen. Normaal haal je het er wel uit, maar dus afgelopen jaar niet. Waarom kan de ns deze dagen niet met een jaar verlengen, zoals de compensatie in de toeristenbranche....

3687 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2020 om 23:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@jos turf. Ik begrijp uw vraag wel natuurlijk maar... aan de andere kant... iedere Maatschappij, winkel, restaurant enz. heeft het moeilijk, ook de NS. Misschien wat voorbarig met het aanbod tot 31 December a.s maar niemand weet nog wanneer we weer "vrij kunnen reizen". Op vliegtuigmaatschappijen na: die nemen gewoon het, m.i. gevaarlijk risico, maar goed, daar kan ik me niet over uitspreken. Dus tegen eind December: ook dat kan weer veranderen. In deze pandemie heeft niemand een glazen bol wanneer we weer vrij mogen zijn. Voor hetzelfde geld kan het nog lang tot in het voorjaar 2021 duren. U weet het niet, ik weet het niet en de NS weten het ook niet.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2020 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt nu toch gewoon vrij reizen? Houd afstand en doe een mondkapje voor. Verder niets aan de hand.

Ga lekker op pad.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 11, 2020 om 08:23
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad pech dat u geen gebruik van het vrije reizen kunt maken, het is voor iedereen afzien deze tijd.
Maar de wetenschappers zien dat het al weer de goede kant op gaat en daar kijken we met zijn allen naar uit.

Het gewone treinreizen moet ook zoveel mogelijk beperkt worden dus alleen noodzakelijke en voor de rest thuisblijven.
Over een week weten we meer, houd de moed erin. :-)

panter22
door panter22 - Nov 11, 2020 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt rustig met de trein reizen. Er zit bijna niemand in. En inderdaad, je ziet geen ouderen.
Het is veiliger in de trein te zitten, dan naar de winkel gaan.
Het verbaasde mij afgelopen week, bijna niemand draagt in de winkels in het centrum meer een mondkapje.
Alleen als je naar een grote stad gaat, denk er om dat de toiletten in de winkels gesloten zijn.
En draag een mondkapje, niet alleen in de trein, maar ook daar buiten.
Het belangrijkst is je gezondheid. Wat maakt dan die €80 uit voor een jaar.

rj
door rjw - Nov 11, 2020 om 09:33
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Bekijk het van de positieve kant: als gepensioneerde ga je het minst financieel getroffen worden door de pandemie. Als u jonger was geweest had u een kans gehad dat u uw baan kwijt zou raken. In uw geval is de schade slechts het niet willen gebruiken van de trein. Vanaf 1 januari gewoon geen daluren-abonnement meer nemen en 2020 verder vergeten.

panter22
door panter22 Nov 11, 2020 om 13:24
6599 Antwoorden / Vragen

Een treinkaartje vergelijke met eventueel je baan kwijt raken, is appels met peren vergelijken.
Ts houdt zich aan de regels, maakt geen niet noodzakelijke reizen. De rest van Nederland gaat gewoon met de auto.

lo
door lovewinnie - Nov 11, 2020 om 10:14
1204 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt natuurlijk gewoon gebruik maken van de dienst. Dat u niet durft is een ander verhaal.
Dit is zo meer meer abonnement en lidmaatschap. Denk aan pretpark en sportschool. Voor vele nu geen optie omdat ze gronisch ziek zijn , op leeftijd of omdat ze gewoon geen risico willen lopen en gaan dus niet. Dat betekend niet dat dan abonnement maar bevroren zou moeten worden en of verlengt .
Hopen op een beter 2021

mahadma
door mahadma - Nov 11, 2020 om 10:32
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Voor mij persoonlijk en de info van mijn glazenbol voorspel ik dat het 2019 "normaal" niet snel of nooit meer terugkomt zoals het was. 2020 is als duidelijk anders, en ik vrees (met grote vreze) dat er nog een corona golf 3 en 4 ook nog kan komen. Ergo, 2021 en mogelijk 2022 zal nog in het teken van corona staan of er naweeën van kennen, alle maatregelen en mogelijke vaccinaties ten spijt. Dus er zullen altijd nog wel beperkingen zijn aan "vroeger" en "nu".

mo
door mof - Nov 11, 2020 om 12:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat de NS veel geld verliest. Overigens, u kon en kunt gewoon reizen. U wilt niet reizen, dat is uw keuze.

me
door mein33 - Nov 11, 2020 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RJW - 11 NOV. 2020  Bekijk het van de positieve kant: als gepensioneerde ga je het minst financieel getroffen worden door de pandemie

Maar de kans dat je "de pijp aan Maarten geeft" als je getroffen wordt door de pandemie is dan wel weer vele malen groter en dan heb je aan je centjes ook niets meer.

Hoewel, het afgelopen decennium hebben de profiteurs van de maatschappij toch niet zo erg mogen profiteren van de financiële vooruitgang in de economie  ;-)

John1313
door John1313 - Nov 11, 2020 om 20:25
34 Antwoorden / 1 Vragen

Tiger heeft gelijk.

Sinds de terechte constatering dat de coronaregels in het OV niet altijd in acht te nemen zijn heeft men maatregelen genomen.

O.a. het verplichte mond- neusmasker.

Ik reis sinds 1 juli weer gewoon met de trein en voel me veilig.

Er zijn ook geen besmettingshaarden bekend die in het OV zijn ontstaan.

Het 'niet zonder noodzaak reizen' doe ik niet.

Ik kan lopend niet alle afstanden overbruggen dus (Openbaar) Vervoer is noodzakelijk. :-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2020 om 20:44
16775 Antwoorden / 202 Vragen

U vind het zelf niet fijn om niet te reizen. Ik vind het eveneens niet fijn om nu drukke winkelcenrta in te gaan of te reizen maar bij het in acht nemen van de aangegeven voorzorgsmaartregelen ook bij treinreizen is de keuze wel aan u zelf. Daarbij kunt u nu ook nog eens zelf nagaan op welke tijstippen het minder druk is in de trein. En let op: risico is er altijd!.  Let oook op dat het angstvirus u niet onnodig besmet.
Daarbij is ook nog aan de orde dat niet noodzakelijke reizen per auto en zelfs per fiets of lopend worden afgeraden op dit moment. Dat zou betekeken dat u dan ook thuis zou moeten blijven of alleen boodschappen doen, doet u dat?

panter22
door panter22 Nov 12, 2020 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Angstvirus? Die angst is reeel als je op leeftijd bent een een zwakke gezondheid hebt.
Niet alleen dat je ernstig ziek kunt worden, maar ook of je nog wel behandeld wordt.
Ouderen wordt bij een ernstige ziekte gevraagd naar hun kwaliteit van leven.
Wat zeg je dan als je je doodziek voelt?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 10:03
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, ik ben het helemaal met u eens dat angst inderdaad reeel is. Ik bedoel met 'virus'dat men ook te bang kan zijn en dan of nog maar heel weinig of helemaal niets doen. In zekere zin heb ik zelf ook angst hetgeen betekent dat indien er iemand of meerderen toch vlak langs mij heen lopen (die dan soms zelfs met mondkap en soms zelfs ook nog met een scherm ophebben!?) vlak langs je heen lopen ik probeer een stap opzij te doen of er omheen te lopen. Of mensen die dat dat zonder meer doen en bijv. helemaal geen ruimte geven en je ook nog uitschelden als je er iets van zegt (op een nette manier). Een voorbeeld: redelijk recent een 'dame' die met haar echtgenoot (m.i. beide in de risicogroep) mij bijna aanraakte terwijl ik tegen een muur aanstond en mij toeriep: 'ik lig 'savonds ook bij mijn bad in bed'en mijn reactie was: 'ik ben uw echtgenoot niet'. Nou ja, volgens haar was ik gek en is alles onzin. Kijk, en dat is dan wel een reden om terecht enige angst te hebben en daarop te anticiperen.

1paul
door 1paul - Nov 12, 2020 om 09:18
3103 Antwoorden / 0 Vragen

op zich is de ns al coulant geweest met deze verlenging en u had gewoon kunnen reizen, dat u zich niet veilig voelt en niet reist is, kort gezegd, uw pakkie an....