Roos Vogelhof
door Roos Vogelhof Feb 9, 2022 om 10:16
Vakantie & reizen

Wat zijn je rechten op recreatiepark

Wij hebben te horen gekregen dat de camping waar wij onze stacaravan hebben staan het bestemmingsplan gaat aanpassen. Het veld waar onze stacaravan op staat, zou geruimd moeten worden. Hier staan vele mensen al tientallen jaren, dus de bezorgdheid is hoog. Plek elders op de camping voor iedereen is er niet.

Ter verduidelijking: de stacaravans zijn eigendom van onszelf. De grond huren we van de campingeigenaar (aangesloten bij Recron)

Hebben wij nog bepaalde rechten of is het een kwestie van jammer dan na een bepaalde opzegperiode?

Extra info;
Het park is niet verkocht. De eigenaar wil dat de stacaravans plek gaan maken voor plek aan kortdurende vakantiegangers. Tenten en caravans die voor een flinke prijs een paar dagen vakantie mogen komen houden.

1748 7 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Feb 9, 2022 om 10:27
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Kan het zijn dat de camping is verkocht en dat ze er bungalows op gaan zetten?
Misschien heeft u dan wettelijk wel allerlei rechten maar of u ook van die rechten gebruikt wilt maken is dan nog maar de vraag.
Dit schijnt vaker voor de komen en de voormalige huurders hebben er gemiddeld niet zo goede ervaringen mee op zijn
zachts gezegd.

Roos Vogelhof
door Roos Vogelhof Feb 9, 2022 om 10:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de vraag even iets aangepast. De stacaravans moeten dus plek maken voor een "leeg" veld voor tenten en caravans.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 9, 2022 om 10:34
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roos,

Het antwoord op uw vraag is : geen (u heeft geen rechten op een recreatiepark.)

Dit onderwerp is vorig jaar uitgebreid behandeld bij Kassa, klik op de volgende link :

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/je-recreatiewoning-moet-plaatsmaken-voor-dure-chalet-kan-dat-zomaar

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 9, 2022 om 10:37
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas heeft u hierin geen rechten als de huur wordt opgezegd heeft u in feite maar te vertrekken. Ik begrijp dat er meerdere zijn die moeten vertrekken en dan is de enige mogelijkheid gezamenlijk op te trekken. Afhankelijk van wat er in het contract is vermeld zou u gezamenlijk een schadevergoeding kunnen eisen, maar of hier gehoor aan gegeven wordt?. Helaas is het een landelijk probleem geworden en zijn er weinig gemeentes die hier in actie komen. Het enige bekende is dat men in Limburg de plannen van "Massa is Kassa" hebben gedwarsboomd zodat deze geen "Bungalows"(omgebouwde caravans) mag plaatsen op de door hem aangekochte camping.
LS ik lees nu dat het veld geschikt gemaakt wordt voor "losse" kampeerders waar dus blijkbaar meer aan te verdienen is. Nogmaals ik geef u weinig kans vindt het echter wel slordig dat de beheerder iet met een alternatief komt maar kijk in uw contract of daar een  eventuele opzegtermijn is opgenomen van zowel huurders alsmede verhuurder.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2022 om 10:39
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Het woord rechten is er vooral voor de eigenaar/verhuurder van de grond. Het woord plichten is er vooral voor diegene die er een eigen huisje oid op zet. U bent overgeleverd aan de grillen van de eigenaar/verhuurder van de grond.

Roos Vogelhof
door Roos Vogelhof - Feb 9, 2022 om 10:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle snelle reacties. Hier waren we helaas al bang voor. Iedereen krijgt een jaar de tijd om te vertrekken en de kosten om de caravans te laten verwijderen worden gedekt. (Op zich nog netjes als ik dit zo lees)

ju
door juliomariner Feb 9, 2022 om 11:00
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is inderdaad vrij ongewoon. Normaal is vertrek binnen enkle weken en zelf de stacaravan weghalen. Wordt deze niet snel genoeg weggehaald dat zetten ze hem met de shovel aan de rand van het terrein (grote kans op schade) en krijgt u ook een rekenening voor het "weghalen"

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2022 om 11:14
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven antwoorden kan ik u nog melden dat vooral naar aanleiding van de aandacht in diverse media en vooral consumentenprogramma's heeft dit probleem inmiddels de aandaacht van ons parlement en wordt er gewerkt aan een wijziging in huurwetgeving dat de bescherming ook geld voor bezitters/eigenaren van recratiewoningen op gepachte grond. Helaas is die beschermijng en u nog niet. Zie deze info m.b.t. al genomen actie:  https://www.petities.com/huurbescherming_voor_recreanten_eigenaren_caravans_chalets_campings   Zoals het nu geregeld is zie: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-de-camping/stacaravan-en-uw-rechten/caravan-kopen-verkopen

gerbera
door gerbera Feb 9, 2022 om 14:49
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Lees de reactie onder @juliomariner, het gaat hier om herinrichting van het terrein door de eigenaar. Dat staat geheel los van het door u genoemde.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2022 om 15:10
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: in feite gaat het om exact hetzelfde: aanpassen van de bestemming door de eigenaar, of dat nu een nieuwe is of de oorspronkelijke! M.b.t. de wens van de eigenaar is er tot op heden geen bescherming! Citaat uit de vraag:

Wij hebben te horen gekregen dat de camping waar wij onze stacaravan hebben staan het bestemmingsplan gaat aanpassen. Het veld waar onze stacaravan op staat, zou geruimd moeten worden.

gerbera
door gerbera Feb 9, 2022 om 21:48
7361 Antwoorden / 14 Vragen

reactie van de TS, dus die ook lezen

DOOR ROOS VOGELHOF 9 FEB. 2022 OM 10:32
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik heb de vraag even iets aangepast. De stacaravans moeten dus plek maken voor een "leeg" veld voor tenten en caravans.

in
door inno1 - Feb 9, 2022 om 11:41
118 Antwoorden / Vragen

Een camping kan geen bestemmingsplan aanpassen. Dat kan alleen de gemeente.

Zie: In een bestemmingsplan staat waar, wat en met welk doel gebouwd mag worden. De gemeente kan het bestemmingsplan wijzigen. U kunt de gemeente ook vragen om het bestemmingsplan te wijzigen.

Om te beginnen zou ik bij de gemeente navragen hoe het bestemmingsplan eruit ziet en of er wijzigingsvorostellen zijn ingediend. Verder heeft u als standplaatshouder geen huurbescherming. Zeer waarschijnlijk heeft u ooit getekend voor een jaarlijks door de verhuurder opzegbare standplaats. Hier wordt het allemaal nog eens uitgelegd:

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/reizen-verkeer/vaste-standplaats-op-de-camping-of-het-vakantiepark-wat-zijn-uw-rechten/

Mogelijk kunt u met uw medehuurders nog eens in gesprek met de eigenaar - nadat u bovenstaande heeft uitgezocht.

gerbera
door gerbera Feb 9, 2022 om 14:43
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje onduidelijk van de TS, het gaat om herinrichting dus niet het  bestemmingsplan.

rj
door rjw Feb 9, 2022 om 16:27
3261 Antwoorden / 5 Vragen

En als al bestemmingsplan was bedoeld: die verandert niet. De bestemming is en blijft camping/recreatie. Alleen de vorm is anders.