BoerJohn
door BoerJohn Oct 22, 2020 om 17:12
Vakantie & reizen

Worden mijn annuleringskosten terecht niet vergoed?

Op 5 oktober 2020 heb ik een bungalow gehuurd in Schoorl (NH) om de herfstvakantie met mijn vrouw samen daar door te brengen.

Op 13 oktober kreeg mijn vrouw griepachtige verschijnselen en besloot ze zich, volgens de richtlijnen van de GGD, te laten testen op Covid19. De verschijnselen hielden in dat ze begon te hoesten en niezen en dat ze verhoging kreeg (max. gemeten temp. 38,6 oC). Zij was hier echt ziek van.

Op 15 oktober werd de uitslag doorgebeld. Mijn vrouw bleek besmet met het Covid19-virus.

Vrijdagochtend 16 oktober heb ik onze reservering op de bungalow geannuleerd. Op de eerste plaats mochten wij niet verplaatsen i.v.m. richtlijnen van de overheid m.b.t. Covid19-besmettingen. Op de tweede plaats was mijn vrouw te ziek om op vakantie te gaan.

In onze doorlopende reisverzekering is ook een annuleringsverzekering opgenomen.

Ik heb op vrijdag onze verzekeringsmaatschappij (OVM) gebeld met de mededeling dat ik onze vakantie had geannuleerd. Daarbij heb ik gevraagd wat te doen i.v.m. de annuleringskosten a €625,-.

Ik heb online een schadeformulier ingevuld (voor de SOM). Hierop kreeg ik 21 oktober een mail met de vraag of mijn vrouw onder medische behandeling was. Dat was ze niet. I.v.m. corona mocht zij al niet eens naar de huisarts toe.

Volgens de verzekeraar worden annuleringskosten alleen vergoed in het geval van een ernstige ziekte. En er is volgens de verzekeraar sprake van een ernstige ziekte wanneer iemand onder medische behandeling staat.

Ik ben zeer benieuwd of iedereen het met de verzekeraar eens is dat Covid19 geen ernstige ziekte is.

Ik vind het vreemd dat een verzekeraar zijn cliënten eigenlijk dwingt richting burgerlijke ongehoorzaamheid. Immers ondanks het verbod om niet te reizen bij vaststelling van Covid19, is een overheidsverbod geen geldige reden om te annuleren en vervolgend de annuleringskosten via de afgesloten verzekering terug te krijgen.

Mijn vragen :

Heeft de verzekeringsmaatschappij terecht gehandeld door mij de annuleringskosten niet te vergoeden?

Kan ik de annuleringskosten op de verhuurder verhalen?

Kan ik de annuleringskosten op de overheid verhalen?

1320 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2020 om 17:16
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Kan ik de annuleringskosten op de overheid verhalen? Nee, dàt gaat echt niet lukken.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2020 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook niet op de verhuurder.

Volgens mij zijn nu in de meeste reisverzekeringen annuleringen wegens corona uitgesloten.

getty
door getty Oct 22, 2020 om 17:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit, ik denk ook dat u pech heeft.

En natuurlijk kunt u dit niet ergens anders verhalen.

U neemt zelf  het risico om middenin corina tijd een vakantie te boeken.

sw
door swat1500 - Oct 22, 2020 om 18:20
3772 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag 1:
Dit is afhankelijk van de voorwaarden. Een annuleringsverzekering vergoed alleen die gevallen die in de voorwaarden zijn opgenomen. Als een positieve corona test daar niet genoemd wordt dan heeft u geen recht op vergoeding.

Vraag 2:
De verhuurder kan leveren en heeft niet geannuleerd. U heeft geannuleerd dus de kosten zijn voor u.

Vraag 3:
Helaas dat zal niet het geval zijn.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2020 om 19:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vind het onterecht dat uw verzekering niet uitkeert. Uiteraard staan er onder de voorwaarden geen Corona besmettingen. Dat is voor de hele Verzekeringswereld ook nieuw. Niet dat u iets aan mijn antwoord heeft, maar u heeft zich keurig volgens de richtlijnen gedragen en dan zo'n niet "meelevende OVM") verzekering. Ik wens uw vrouw veel beterschap toe en u met de quarantaine.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 22, 2020 om 19:16
2032 Antwoorden / Vragen

Begint u eens de relevante voorwaarden er op na te lezen. Als daar inderdaad staat dat men annuleren vanwege ziekte alleen vergoed als u onder behandeling van een arts bent is het helder toch? Zo niet hebben we iets om over te discussiëren.

marita5
door marita5 - Oct 23, 2020 om 00:22
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Boerjohn ,

Dit staat op de site van OVM ,

Annuleringsverzekering

Annulering omdat uw reis in verband met corona niet door kan gaan was en blijft onverzekerd. Een annuleringsverzekering biedt alleen dekking voor gebeurtenissen die zijn opgenomen in de polisvoorwaarden. Als u zelf ernstig ziek wordt als gevolg van corona is dit wel verzekerd.

Wij wensen u boven alles een fijne zomervakantie en goede gezondheid toe!

https://www.ovm.nl/de-eerste-keer-op-vakantie-na-corona/

1paul
door 1paul - Oct 23, 2020 om 08:55
3123 Antwoorden / 0 Vragen

3x nee, helaas maar in deze tijd is door de verzekeringen Corona al uitgesloten in het voorjaar, de verhuurder stelt u gewoon de bungalow beschikbaar, u kunt gaan of niet dat is aan u (doorverhuren een optie?) en de overheid gaat dit niet betalen, voor u niet en voor al die andere mensen ook niet....