si
door sieke Sep 23, 2019 om 12:00
Vakantie & reizen

Zijn er ervaringen met bandenmontagestang?

L.S.
Het vervangen van een band bij het achterwiel van fiets met versnelling en trommelrem is een moeilijk karwij.
Er zijn hulpmiddelen te koop in de vorm van banden montage stangen voor achtervork.
Zijn er lezers die hier ervaring mee hebben opgedaan?
Bij voorbaat bedankt voor eventuele reacties.
Groetend,
Sieke.

5172 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2019 om 12:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zou u dat niet liever op een fietsforum, bij de fietsenbond etc. vragen?
Mij zegt het niets, bovendien is het misschien verstandiger om zoiets aan een fietsenmaker over te laten?
Hoe is het eigenlijk afgelopen met het zonnepaneel?
Kijk anders ook eens op YouTube:
https://m.youtube.com/watch?v=b3_N-2nHuwM

ma
door marnix1 - Sep 23, 2019 om 12:06
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik gebruikte ze vroeger wel, even puzzelen met band eraf en weer er tusen frommelen,

ding werkte wel,

Soms schoot het ding los en was het even gedoe alles weer op zijn plek te krijgen,

Pas op met te verroeste oude achterbrug, die veert niet terug of kan afbreken.

Lo
door Louis-Philippe - Sep 23, 2019 om 12:16
8 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt zo'n schroefgeval om de poten van de achtervork te spreiden? Dat werkt prima, maar je moet wel voorzichtig werken. Het ding wil in spreidstand nog wel eens wegschuiven, waardoor de vork weer dichtklapt en je vingers bekneld kunnen raken.
Het werkt in ieder geval veel sneller dan het hele wiel eruit moeten halen. Succes!

th
door thieu - Sep 23, 2019 om 12:26
148 Antwoorden / 0 Vragen

Een "bandenmontagestang" zal iets zijn waarmee de achtervork uit elkaar gewrongen wordt zodat het wiel er niet uit hoeft.
Maar let op!
Gebruik dat alléén bij een stalen fiets/ vork. Staal buigt weer terug.
Aluminium doet dat echter niet. Als je dit bij een aluminium fiets gebruikt blijft de vork in uitgebogen stand staan. Je kunt hem dan weer proberen terug te wringen, maar erg gezond voor het materiaal is het niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2019 om 16:25
16839 Antwoorden / 202 Vragen

Bij een fiets met versnelling begin ik niet aan het vervangen van banden bij een achterwiel. Zonder ervaring met de apparatuur ervoor is het m.i. een te riskante zaak. Een rijwielhersteller kan het in heel snel. En bovendien heeft u dan geen risico als het daar perverkeerd gaat.

be
door bert17169ria - Sep 25, 2019 om 12:21
1 Antwoorden / Vragen

zo'n stang of ding heet vorkuitzetter

re
door red1 - Sep 25, 2019 om 14:31
329 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heet een vork uitzetter . maar als je deze gebruikt , kan je achtervork breken

ja
door jan46 - Sep 26, 2019 om 20:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

L.S.
Er zijn binnenbanden welke géén circel meer vormen maar twee open einden hebben. Als de buitenband nog heel is
is dit dus een optie.
De oude binnenband doorsnijden en verwijderen. De nieuwe band leg je er dan zonder het wiel los te maken gemakkelijk in.
Ook bruikbaar bij een electrische fiets omdat daar de software in de war raakt als je het wiel verwijderd.
Op een later moment kun je deze binnenband professioneel laten wisselen voor een "normale" binnnen binnenband.
Groet,
Jan

gerbera
door gerbera - Sep 27, 2019 om 11:47
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Naam is "gaadi" band waarvan de uiteinde gesloten zijn, bij open uiteinde zijn ze moeilijk op te pompen;-)) Wel even op het juiste  ventiel letten je hebt ze nml met Frans en Hollands ventiel.