Ma
door Marja Versteeg Dec 30, 2021 om 21:58
Voeding & gezondheid

3 verschillende prijzen contour teststrips bij apotheken

Mijn schoonmoeder gebruikt contour teststrips ivm haar diabetes ( ze spuit geen insuline ) , bij haar eigen apotheek kost een doosje van 50 stuks €73 ( dat heeft ze ook betaald omdat ze bijna zonder zat ) heb de vraag bij mijn eigen apotheek gesteld en kreeg te horen dat het bij hun €48 kost , zelfde doosje van de zelfde leverancier . Op internet heb ik het zelfde product besteld en nu heeft ze er 200 voor €70 . Nou ben ik naar haar apotheek gegaan of ik het doosje wat ze daar gekocht heeft retour kan geven aangezien ze die niet open heeft gemaakt . Daar kreeg ik te horen dat ze daar niet aan kunnen beginnen . Mogen hun zomaar weigeren om het terug te nemen , het zijn namelijk geen medicijnen.

8333 15 Rapporteer

justmeagain
door justmeagain - Dec 30, 2021 om 22:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een apotheek is gewoon een winkel. Zij hoeven niets terug te nemen. Verkocht is verkocht. U heeft dus geen recht op uw geld terug. Proberen kan altijd maar ze mogen weigeren zoals bij u.

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2021 om 23:10
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De reden waarom een apotheek het niet terug wil nemen, ook al is het volledig intact "het is de deur uitgegaan en weten niet/nooit hoe het bewaard is". Een drogreden, maar zo werkt het helaas wel. Apothekers hebben hun eigen regels opgesteld dus of u er iets aan kan doen, ik weet het niet. Heb het zelf wel eens meegemaakt dat ik een medicijn ging ophalen (wat ik al jaren gebruikte) en, op de drempel van de apotheek deur zag dat het de verkeerde dosis had. "Dat moest ik dan maar met de dokter overleggen", zij hadden zijn opdracht uitgevoerd. Had geen zin in stennis, heb het doosje weer op de balie gelegd en opnieuw besteld. Inderdaad had de assistente de verkeerde dosis erop gezet en de dokter had blindelings getekend. Strips zijn inderdaad geen medicijnen maar vallen er, helaas, wel onder. Net als mijn strips voor blaasontstekingen. Kan ook niet terug.

Ma
door Marja Versteeg Dec 31, 2021 om 18:26
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een hulpmiddel geen medicijnen

tenormin
door tenormin Dec 31, 2021 om 18:41
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, had ik begrepen. Mijn strips om een blaasontsteking vast te stellen is ook geen medicijn. Wel om te testen of ik weer een kuur moet gaan volgen.

Be
door Bessel Dekker Jan 3, 2022 om 14:08
24 Antwoorden / Vragen

De bewaaronzekerheid is geen drogreden. Er zijn condities waaronder medicijnen, maar óók deze strips, bewaard moeten worden. Het gaat om temperatuur en luchtvochtigheid. Een apotheek kan hierover geen controle uitoefenen.

Het hoge woord moet er maar uit: Ik zou geen goederen willen afnemen als ik wist dat ze door een ander waren teruggebracht en dat men niet wist in welke toestand ze door die ander waren bewaard. Het zou me niet verbazen als er mensen waren die dat met mij eens zijn. En als het hun overkwam, dan zou dát weer een vruchtbaar onderwerp worden voor „Vraag en beantwoord".

tenormin
door tenormin Jan 3, 2022 om 14:30
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@bessel dekker, u leest 1 ding over het hoofd: mijn strips + verkeerde medicatie (hoe het met de teststrips van de de TS ging weet ik niet); ikzelf plus mijn strips hadden de aotheek niet eens verlaten, dus geen kwestie van  "toestand van bewaren". Wel de enorme kortzichtigheid, lees inhaligheid van heel veel apothekers.

Be
door Bessel Dekker Jan 3, 2022 om 15:11
24 Antwoorden / Vragen

Tenormin, ik reageerde op de eerste twee zinnen in uw begincommentaar („De reden . . . helaas wel.") Wat de rest van uw commentaar betreft, die vind ik geen illustratie, maar een variant op wat u eerder schreef. Ook doet de vraag zich voor waar de apotheek de grens moet trekken.

br
door bravehenk - Dec 31, 2021 om 00:40
206 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet ze ook niet bij een apotheek kopen als je zelf moet betalen. Ik koop ze bij Merkala via bol  daar kosten per 100 stuks 56 euro incl verzenden
Mij arts gebruikt dezelfe als ik  vertelde ook dat ze bij de apotheek zeker het dubbele kosten.Als je ze vergoed krijgt maakt de prijs niet uit Diabes 1 en 2 met insuline

Ma
door Marja Versteeg Dec 31, 2021 om 18:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze nu bij Vitatheek gekocht daar betaalde ik €70 voor 4 doosjes dus 200 stuks zonder verzendkosten

koekeloer
door koekeloer Jan 3, 2022 om 11:31
562 Antwoorden / 18 Vragen

Jammer dat voor u het niet uitmaakt wat de prijs is als het vergoed wordt. Uiteindelijk betalen we allemaal mee via (een hogere) ziektekostenverzekerings-premie.

panter22
door panter22 - Dec 31, 2021 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

De teststrips kunnen bij jouw apotheek wel goedkoper zijn, maar er komen dan nog wel terhandstellingskosten bij.
https://www.nza.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/wat-is-een-terhandstelling-en-wanneer-mag-deze-in-rekening-worden-gebracht.

Je schoonmoeder heeft de strips al enige dagen in huis gehad. Bovendien is er een bewaaradvies voor deze strips.
De apotheek kan niet meer garanderen dat dit bewaaradvies is opgevolgd als deze als nieuw aan een andere klant wordt verkocht.
Je moeder heeft geen verkeerde strips gekregen. Ze vond ze alleen te duur. Dat is geen reden voor retour.

br
door bravehenk Dec 31, 2021 om 11:03
206 Antwoorden / 0 Vragen

Terhandstellingskosten worden alleen berekend overmedicijnen op recept,niet over produkten zonder recept.

panter22
door panter22 Dec 31, 2021 om 12:07
6599 Antwoorden / Vragen

Nu snap ik het. Zij spuit geen insuline en dan zijn de teststrips voor eigen rekening en worden niet vergoed uit de basisverzekering. Uiteraard ga je dan op zoek naar de goedkoopste.

Ma
door Marja Versteeg Dec 31, 2021 om 18:29
Antwoorden / 1 Vragen

Het is gewoon een doosje met teststrips erin , het enige wat er mee kan gebeuren is als je over de datum gaat . 7  dagen geleden gekocht met uiterste houdbaarheidsdatum 07-2023

panter22
door panter22 Jan 1, 2022 om 09:30
6599 Antwoorden / Vragen

Je brengt een pak koffie toch ook niet terug als je na een week er achter komt dat hij bij een andere winkel in de aanbieding is.

Be
door Bessel Dekker Jan 3, 2022 om 14:14
24 Antwoorden / Vragen

Misschien ga je op zoek naar de goedkoopste, maar dat doe je dan toch vóórdat je tot aankoop overgaat?

De bewaarcondities betreffen niet alleen de houdbaarheidsdatum. Ook de bewaartemperatuur en de luchtvochtigheid zijn factoren. En ze zijn oncontroleerbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 31, 2021 om 11:32
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, het mag en kan op basis van koop = koop. Dat wil zeggen, u krijgt bij inlevering geen geld terug.

Apart daarvan: weet uw schoonmoeder / u wel zeker dat het exact dezelfde zijn?

Gelet op het prijsverschil tussen de apotheken is het misschien wel zinnig om uw opmerking/vraag neer te leggen bij het diabetesfonds  en zie dan o.a. deze infoi die wel redelijk gedateerd is maar mogelijk toch van nut is.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/vergoeding-bloedglucosemeters-en-teststrips-ken-uw-rechten

En in de context van mijn opmerking in de tweede zin: Er  zijn diverse soorten zijn met ook uiteenlopende prijzen prijzen+contour+teststrips  waarmee een deel van uw vraag is beantwoord met de aantekening dat er dus veel meer dan drie verschillende zijn.

Ma
door Marja Versteeg Dec 31, 2021 om 18:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ja het zijn allemaal dezelfde doosjes van dezelfde leverancier , Bayer uit zwitserland
uw advies om bij het diabetesfonds navraag te doen ga ik na het weekend zeker doen

rj
door rjw - Dec 31, 2021 om 17:05
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Ieder bedrijf mag zelf de prijzen bepalen. Zou wat zijn als je zonder meer alles kunt terugbrengen als je het elders goedkoper hebt gevonden. Zeker als je ook nog met internetprijzen gaat vergelijken. Maar de apotheker zou misschien ergens veraf op een industrieterrein kunnen gaan zitten. Dan kunnen ze lagere prijzen gaan vragen, net zoals internetwinkels, maar is het uiteraard wel wat lastiger om even langs te gaan als je wat nodig hebt.

pe
door pebk Jan 3, 2022 om 13:27
581 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn veel winkels die dit als service leveren. Echter, het is geen verplichting.

mo
door mof - Jan 3, 2022 om 11:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Een apotheek is een stenen winkel. Daar geldt in principe: gekocht is gekocht.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jan 3, 2022 om 11:54
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou eerst op de site van de Rijksoverheid kijken ( VWS ) . Daar geef je op wat je voor medicijn zoekt en dan krijg je ook te zien wat het medicijn kost . Dat zijn de kosten de bedragen die VWS vaststelt en dan krijg je ook niet dat Apothekers hun eigen bedragen kunnen maken . Normaliter moeten Apothekers zich houden aan de richtlijnen van de Rijksoverheid ( VWS ) !! Dit gebeurt echter niet !!!! Ik heb het kort geleden zelf ondervonden !!! Ik gebruik Acenocoumarol TEVA 1 mg bloedverdunners . Ik moet daar zelf ook wat van betalen . Dit medicijn kost mij mijn eigen risico van € 0,09 per TABLET IN DOORDRUKSTRIPS !!! . Verpakt in 100 stuks in een doosje . Wil ik dit medicijn LOS IN EEN POTJE , kost het volgens de Rijksoverheid € 0,02 per Tablet . Dus dat is nogal een verschil van prijs !!! Ik heb dit voorgelegd aan mijn eigen Apotheek en die zegt dat ze een overkoepeling van Apothekers hebben die hun eigen prijzen bepalen ! Ze vertelden ook dat voor hun zowel het medicijn in een doordrukstip als los in een potje de prijs het zelfde is , dus kost het gewoon € 0,09 per Tablet . Ik heb toen VWS gemaild en die gaven geen antwoord maar stuurden mij door naar een ander instantie die over de prijzen gaat , maar dat ben ik onderhand kwijt geraakt . Maar door al die ellende van corona en jaarwisseling en andere feestdagen heb ik er even niets mee gedaan tot ik dit artikel las . Dus misschien is dit ook iets voor KASSA om daar eens achter aan te gaan hoe dat zit en of het mag dat Apotheken zomaar hun eigen prijzen bepalen terwijl de Rijksoverheid ( VWS ) bepaalt wat een medicijn moet kosten .

john devries
door john devries - Jan 3, 2022 om 12:09
216 Antwoorden / Vragen

Ook in een apotheek is koop=koop.Strips zijn goedkoper bij oa https://mijnboerenmedical.nl

ke
door kerstdag - Jan 3, 2022 om 12:27
68 Antwoorden / 9 Vragen

Eenmaal afgeleverde recepten mogen niet teruggegeven worden ook al is het doosje niet geopend. Het zijn medicijnen en ze weten dan ook niet wat er met het doosje is gebeurd. Klinkt misschien lullig maar heb het zelf ook al eens meegemaakt. Heeft dus niets te maken met gekocht = gekocht.

ho
door honza23 - Jan 3, 2022 om 13:15
261 Antwoorden / 3 Vragen

Da's allemaal wel heel duur, ik koop ze 50 voor €9,99

panter22
door panter22 Jan 3, 2022 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Kun je hier melden waar je ze zo goedkoop koopt?

pk49
door pk49 - Jan 3, 2022 om 16:48
243 Antwoorden / 2 Vragen

ligt puur aan de klantvriendelijkheid van de desbetreffene apotheker. Ik heb al jaren dezelfde en die is regelmatig bereid wat door de vingers te zien. Maar in principe hoeft de apotheker niets terug te nemen.m.i. Ze kunnen de risico niet nemen dat er iets met het middel gebeurd is.

1paul
door 1paul - Jan 4, 2022 om 08:10
3138 Antwoorden / 0 Vragen

ja, is net als in een winkel koop is koop....

lampje1watt
door lampje1watt - Jan 4, 2022 om 18:53
35 Antwoorden / 2 Vragen

Hoogste tijd loggers toe te passen, vooral bij duurdere medicijnen,
Houdt precies bij of het product goed is bewaard
88182 Datalogger voor eenmalig gebruik voor bijvoorbeeld transport