ri
door rissiejjj Oct 15, 2011 om 16:00
Voeding & gezondheid

Aanval van een hond.

Wat moet je doen na een aanval van een hond?
Gisteren is mijn hond aangevallen door een andere hond welke los liep, Mijn hond was aangelijnd.
Het betrof een behoorlijk grote hond, zou zo'n 60kg wegen de hond die aanviel.
Mijn hond is een herder van zo'n 20 á 25kg.
Mijn hond heeft 2 wondjes aan zijn koppie overgehouden aan dit gebeuren.
Ikzelf ben ook geraakt in de aanval en blijf achter met een grote blauwe plek en een erg gevoelig been.
Zijn hier stappen tegen te ondernemen? deze hond loopt namelijk erg vaak los.

Foto's van de schade zijn te vinden hier:
Wondjes aan de hond:
http://i1002.photobucket.com/albums/af143/Rissiejjj/IMAG0786.jpg

En de plek op mij:
http://i1002.photobucket.com/albums/af143/Rissiejjj/IMAG0787.jpg

11902 31 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 15, 2011 om 16:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De eigenaar van een loslopende hond is aansprakelijk voor alle schade, die de hond aanricht.

Aangifte doen bij de politie. Bij meerdere aangiftes kunnen dan maatregelen tegen de eigenaar van de hond genomen worden. Dat blijkt het niet een incidenteel geval te zijn. Dus registratie van het feit is belangrijk.

Vladja

snah
door snah - Oct 15, 2011 om 16:15
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Met uw hond zowiezo naar de dierenarts , misschien moet er gehecht worden .
U heeft geen wonden waarbij er bloed vrijkwam dus een tetanusprik is niet nodig .

U kunt de baas van de andere hond aansprakelijk stellen voor de ( dierenarts ) kosten .
En vragen of hij de hond niet meer laat loslopen .
Is er in uw gemeente een aanlijngebod voor honden ?

Mocht u de baas niet kennen of hij wil niet voor de kosten opdraaien dan lijkt mij een aangifte van het voorval bij de politie raadzaam .

Hans

tdehond
door tdehond - Oct 15, 2011 om 16:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ vraagsteller,

Kijk in de plaatselijke verordening of op die plaatsen een aanlijngebod geldt. Een eigenaar van een hond die losloopt in een gebied waar dit verboden is, is altijd aansprakelijk te stellen, met name omdat ook u bent aangevallen.

Heeft u getuigen om uw aangifte bij de politie te bevestigen?

Hopelijk weet u waar de eigenaar woont, dan kunt u een copie van de rekening van de dierenarts presenteren met het verzoek de kosten te vergoeden.

Ik zie punctuurwond bij uw hond en verwacht dat een antibiotica kuur nodig is. Dus zeker d.a. ernaar laten kijken.

ri
door rissiejjj - Oct 15, 2011 om 16:43
26 Antwoorden / 6 Vragen

In de APV van de gemeente staat helaas nergens een aanlijngebod beschreven.
Enige regel is dat de hond onder Appél moet staan.

De wonden van mijn hond zijn oppervlakkig en reeds gesloten.
Het zijn dus geen extreme verwondingen.
Maar dit keer konden we ze doordat alle omstandigheden mee zaten snel los krijgen. Mijn angst zit er dus ook vooral in hoe het een volgende keer zou verlopen.
Het liefst zou ik dus ook zien dat er voor die hond een aanlijngebod zou zijn.
Kreeg vandaag reeds te horen dat hij vaker onvoorspelbaar reageert (de hond).

Er waren getuigen bij en 1 ervan heb ik vandaag op de hoogte gebracht van de schade. Heb ook alles op foto vastgelegd.

Waar de eigenaar woont weet ik niet, ergens in de wijk, maar de wijk is groot.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga de wijkagent contacteren.

snah
door snah - Oct 15, 2011 om 16:48
654 Antwoorden / 61 Vragen

Doe in ieder geval aangifte , zeker als die hond losloopt zonder baas en al vaker heeft gebeten .

Vandaag een hond en misschien morgen een kind !!!!!

Hans

vladja
door vladja - Oct 15, 2011 om 16:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voor de schuldvraag is het niet van belang of een hond los loopt of aangelijnd is en of dat wel of niet mag (aanlijngebod of los lopen toegestaan).

De baas van een aanvallende hond is altijd aansprakelijk.

Vladja

tdehond
door tdehond - Oct 15, 2011 om 16:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rissiejjj schreef op zaterdag 15 okt 2011, 16:43]In de APV van de gemeente staat helaas nergens een aanlijngebod beschreven.
Enige regel is dat de hond onder Appél moet staan.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga de wijkagent contacteren.

Wijkagent kan buurtonderzoek doen.
Mogelijk kan u gedaan krijgen dat betreffende hond een MAG test moet ondergaan. Zakt hij daarvoor dan kan een muilkorf- en aanlijngebod volgen.

tdehond
door tdehond - Oct 15, 2011 om 17:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 15 okt 2011, 16:55]Voor de schuldvraag is het niet van belang of een hond los loopt of aangelijnd is en of dat wel of niet mag (aanlijngebod of los lopen toegestaan).

De baas van een aanvallende hond is altijd aansprakelijk.

Vladja

Klopt, maar de baas overtreedt de Plaatselijke Verordening als deze zijn hond los laat lopen op een plaats waar dat niet mag.
Daar staat in mijn woonplaats een forse boete op. Helaas is dit niet van toepassing in de woonplaats van t.s.

robtien
door robtien - Oct 15, 2011 om 17:21
269 Antwoorden / 10 Vragen

Aangifte doen bij de politie de foto's meenemen.
verder weet u wie de eigenaar van de hond is zo ja vernoem die naam.
als u of u hond aangevallen is geweest voor een hond omdat die losloopt
kan de eigenaar er voor al een proces verbaal krijgen. dus altijd aangifte doen.
hier is het zo honden moeten altijd aangelijnd zijn mits aangegeven dat het mag loslopen.

soepkiep
door soepkiep - Oct 15, 2011 om 19:23
529 Antwoorden / 75 Vragen

zo dat is niet misselijk die foto's
zelf heb ik dit ook eens mee gemaakt
ben naar dieren arts gegaan
heb mijn verhaal verteld
ik kreeg en kopie van de rekening en moest daar mee naar de politie gaan
heb ik gedaan
ik kon die persoon toevallig waar die hond van was
ik was nog geen uur thuis kreeg ik al bericht van de politie dat die persoon me de rekening van de dieren arts kwam betalen
en die persoon kreeg een boete omdat hun hond los liep
het ergste van alles vind ik
onze hond was toen een puppy
nu na 9 jaar merk je dat nog aan hem
ze houden er altijd wat aan over en dat vind ik jammer

sw
door swat1500 - Oct 15, 2011 om 23:37
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Diverse mensen roepen dat er aangifte (= melden van een strafbaar feit) bij de politie moet worden gedaan.

Waarvan zou dan aangifte moeten worden gedaan? Als het loslopen van honden in de betreffende gemeente is toegestaan wordt er geen enkel strafbaar feit gepleegd als een loslopende hond uit zich zelf een andere hond aanvalt dan pleegt de eigenaar van die hond geen strafbaar feit.

Wel is die eigenaar civielrechtelijk aansprakelijk voor de schade die de hond veroorzaakt.

Uiteraard kan van het incident wel melding worden gemaakt bij de politie zodat, mocht deze hond vaker betrokken zijn bij dit soort incidenten, de Burgemeester dan actie kan ondernemen.

snah
door snah - Oct 15, 2011 om 23:58
654 Antwoorden / 61 Vragen

swat1500
Er is dus wel sprake van een strafbaar feit . in de bewuste gemeente mogen de honden zonder riem lopen maar zij moeten wel onder appél staan..
UIt de reactie van TS blijkt dat de aanvallende hond niet onder appél stond .

Hans

birdies
door birdies - Oct 16, 2011 om 04:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Aangezien de 'recente vragen' door een zeer gefrustreerd mannetje wordt vervuild, even een 'up' van dit topic.

tdehond
door tdehond - Oct 16, 2011 om 07:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zaterdag 15 okt 2011, 23:37]Diverse mensen roepen dat er aangifte (= melden van een strafbaar feit) bij de politie moet worden gedaan.

.
IMHO hebben deze mensen, ( ik beken: ook ik) dat goed gezien. Misschien een idee om even het Wetboek van Strafrecht te raadplegen. :)

Wetboek van strafrecht:
Artikel 425
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

1*.
hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2*.
hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

ja
door jans2 - Oct 16, 2011 om 14:48
311 Antwoorden / 4 Vragen

De verwondingen van uw hond lijken mee te vallen, maar dat been van u ziet er lelijk uit! Vergeet u niet dat met nadruk te melden bij de (wijk)politie. Zo'n hond hoort absoluut niet los te lopen, al helemaal niet omdat dit geen incident is, getuige de verklaringen van anderen dat de hond onberekenbaar is. Zo'n baas heeft daartoe dwang nodig, anders had hij hem allang uit zichzelf aangelijnd. Politie erbij dus, zo snel mogelijk, voor ieders veiligheid. Voor u het beste met uw been en uw hond. En zolang die hond nog vrij rondloopt zou ik maar bij elke wandeling een flinke paraplu meenemen.

ri
door rissiejjj - Oct 16, 2011 om 23:21
26 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt allen voor jullie reacties.
Hier kan ik zeker wat mee, ik ga er melding van maken bij de wijkagent.

Morgen ga ik voor mijzelf naar de huisarts.
Want naast de plek op mijn been ook sinds vrijdag al 2 slapeloze nachten van de rugpijn.
Heb een zeer zwakke rug en sta dus ook op wachtlijst voor een operatie.
Maar door de klap van zon 80kg aan hond in de riem heeft mijn rug een behoorlijke opdonder gehad.
De (al behoorlijk zware) pijnstillers die ik al heb liggen werken niet afdoende.

Al met al is dit voor mij voldoende reden om er op zijn minst melding van te maken.
Eigenaar van de hond helaas niet meer gesproken of gezien.

sw
door swat1500 - Oct 16, 2011 om 23:32
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=snah schreef op zaterdag 15 okt 2011, 23:58]swat1500
Er is dus wel sprake van een strafbaar feit . in de bewuste gemeente mogen de honden zonder riem lopen maar zij moeten wel onder appél staan..
UIt de reactie van TS blijkt dat de aanvallende hond niet onder appél stond .

Hans

Een overtreding van de APV kan alleen vervolgd worden als deze door de opsporingsambtenaar wordt geconstateerd en niet na aangifte door een derde.

Daarnaast is "onder appel staan" een wel erg vaag begrip.

sw
door swat1500 - Oct 16, 2011 om 23:36
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 16 okt 2011, 07:26][quote=swat1500 schreef op zaterdag 15 okt 2011, 23:37]Diverse mensen roepen dat er aangifte (= melden van een strafbaar feit) bij de politie moet worden gedaan.

.
IMHO hebben deze mensen, ( ik beken: ook ik) dat goed gezien. Misschien een idee om even het Wetboek van Strafrecht te raadplegen. :)

Wetboek van strafrecht:
Artikel 425
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

1*.
hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2*.
hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

Inderdaad dit feit staat in het Wetboek van Strafrecht. Echter de loslopende hond viel uit zichzelf een andere hond (dus geen mens) aan. Tussen twee vechtende honden springen is ten zeerste af te raden.

Een hond is volgens de Wet in beginsel geen gevaarlijk dier. Dat kan anders zijn als er eerder incidenten bekend zijn waarbij een specifiek hond mensen en/of dieren heeft aangevallen. Vaak zal de burgemeester het dier dan bestempelen als een gevaarlijk dier en de eigenaar/houder verplichten maatregelen te treffen.

tdehond
door tdehond - Oct 17, 2011 om 07:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zondag 16 okt 2011,

Vaak zal de burgemeester het dier dan bestempelen als een gevaarlijk dier en de eigenaar/houder verplichten maatregelen te treffen.

Ik lees niet dat de eigenaar er tussen is gaan staan.

Een hond kan wel degelijk een gevaarlijk dier zijn. Nooit hondengevechten gezien op filmpjes?

Deze hond wordt door zijn baas niet weerhouden van aanvallen. In dit geval is ook een mens geraakt wat m.i. reden van aangifte is.
Over het algemeen wordt eerst een MAG test gedaan om te beoordelen of een hond gevaarlijk is.

ri
door rissiejjj - Oct 17, 2011 om 10:38
26 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben inderdaad niet tussen de honden gaan staan tijdens het gevecht.
Toen de andere hond mijn hond aanvloog stond mijn hond ook op een meter á 1.5 afstand van mij.
Ik stond WEL in de baan van de hond richting mijn hond.
Maar dit zou normaliter geen reden mogen zijn voor de hond om eerst mij een knauw te geven alvorens op mijn hond te duiken.

Of er aangifte gedaan kan worden of niet weet ik niet.
En daar verschillen hier de meningen ook over zoals ik zie.
Wat dus wel mijn stap zou zijn is melding maken van dit voorval bij de wijkagent. Zodat mocht dit nogmaals gebeuren, danwel bij mij of bij een ander persoon.
Dat de wijkagent er van op de hoogte is dat er reeds eerder een incident heeft plaatsgevonden met de betreffende hond.

ja
door jans2 - Oct 17, 2011 om 11:55
311 Antwoorden / 4 Vragen

@swat1500: een aanvallende hond brengt mens en dier in gevaar. De hond die ooit mijn hond aanviel moest op gezag van de politie voortaan een muilkorf om, mede door eerdere meldingen. Als de baas dit niet zou doen zou de hond in beslag genomen worden. Dit na 1 telefonische melding van mij.
Onder appel staan is geen vaag begrip. Het betekent dat de hond zijn baas gehoorzaamd.
@rissiejjj: inderdaad, zeker melden. Deze hond is gevaarlijk en, zoals snah al schreef, straks is het een kind.

ta
door tar - Oct 17, 2011 om 12:27
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte Rissiejjj,

Als u vaak door de wijk moet lopen waar die andere hond ook is, kunt u misschien een (oud) tennisracket mee nemen; als die hond aanvalt steekt u dit tennisracket tussen u en/of uw hond; de meeste honden stoppen dan meteen hun aanval.

Cesar Millan gebruikt deze methode ook.

Tevens kunt u met het tennisracket natuurlijk ook de tennisbal voor uw hond een stukje wegslaan.

audb
door audb - Oct 17, 2011 om 12:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"De eigenaar van een loslopende hond is aansprakelijk voor alle schade, die de hond aanricht."

Een eigenaar is altijd aansprakelijk los lopend of niet.
Een uitzondering daar op is als iemand zich onbevoegd op eigen terrein bevind.

hi
door hipppo - Oct 17, 2011 om 14:29
303 Antwoorden / 2 Vragen

rissiejjj,

Ik zou die wondjes zeker door een dierenarts laten bekijken. Dat ze al dicht zijn zegt niet altijd iets, er kan onderhuids, zoals bij katten na een knokpartijtje nogal eens voorkomt, nog een hoop geëtter zitten, c.q. ontstaan. Een antibioticakuurtje is vaak afdoende om erger te voorkomen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2011 om 15:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U weet niet wie de eigenaar is van de hond.
Dan is het voor u op dit moment einde verhaal.
Als je niet weet wie een schade heeft veroorzaakt kun je de schade toch ook niet verhalen ?

jantje
door jantje - Oct 17, 2011 om 16:26
123 Antwoorden / 12 Vragen

rissiejjj

Wij hebben een paar keer meegemaakt dat ons hondje aangevallen is door honden. De eerste keer door meerdere Border Collies. Later nog eens door twee Friese Stabij honden. Sindsdien blaft de onze tegen alle soorten zwart-wit honden die hij tegen komt. ( ... )
Wij hebben de mensen op de hoogte gesteld dat we met onze hond naar de dierenarts zouden gaan en dat zij dat zouden moeten betalen. Want voor zulke calamiteiten bestaat er een verplichte verzekering. De zogenaamde Wettelijke Aansprakelijkheid verzekering. Daar kunnen ze eventueel proberen om de gemaakte onkosten terug te krijgen.

Honden worden meestal op vaste tijden uitgelaten. Als u nu een keer zonder u eigen herder door de wijk zou gaan lopen of fietsen op dezelfde tijdstip waarop u door die ander aangevallen bent, dan is het misschien mogelijk om de woonplek van die persoon te achterhalen.

Deze wondjes vallen nog mee vergeleken met welke de onze had, Sjonnie zijn darmen waren door een gat in zijn huid naar buiten gestuwd. Gelukkig was de buikwand niet gescheurd anders had ik nu geen hondje meer gehad.
Doordat mijn man door ons eigen hond gebeten was (pijn/ afweer) heeft hij dezelfde dag nog een tetanusprik bij de dokterspost gehaald.

Succes, van Moin.

fotoflex
door fotoflex - Oct 17, 2011 om 16:28
67 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 17 okt 2011, 15:03]U weet niet wie de eigenaar is van de hond.
Dan is het voor u op dit moment einde verhaal.
Als je niet weet wie een schade heeft veroorzaakt kun je de schade toch ook niet verhalen ?
Klopt, aangifte doen kan niet, maar melden wel.
rissiejjj weet niet veel van de dader, maar een ander misschien wel.
Bij voldoende meldingen, en als de beschrijvingen van de dader/hond overeen komen, kan de politie wel actie ondernemen.

ri
door rissiejjj - Oct 17, 2011 om 17:15
26 Antwoorden / 6 Vragen

Allen bedankt voor de reacties.

Vandaag voor mezelf naar de huisarts geweest vanwege zware aanhoudende rugklachten sinds vrijdag.
Vermoedelijk is door de impact mijn wervel die reeds verschoven was verder tegen de zenuw aan gaan liggen. Veel pijnklachten en uitvalsklachten dus.
Zwaardere pijnstillers gekregen en nu afwachten.
Stond nog een afspraak bij neurochirurgie anders was ik nu alsnog doorverwezen.

hi
door hipppo - Oct 17, 2011 om 19:22
303 Antwoorden / 2 Vragen

rissiejjj,

Ik heb ooit voor een hernia een perfecte pijnstiller gebruikt: Lyrica
Volgens de huisarts is het troep, maar het werkte wel fantastisch.
Ben je al naar de dierenarts geweest?

sw
door swat1500 - Oct 22, 2011 om 19:58
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 17 okt 2011, 07:23][quote=swat1500 schreef op zondag 16 okt 2011,

Vaak zal de burgemeester het dier dan bestempelen als een gevaarlijk dier en de eigenaar/houder verplichten maatregelen te treffen.

Een hond kan wel degelijk een gevaarlijk dier zijn. Nooit hondengevechten gezien op filmpjes?

Over het algemeen wordt eerst een MAG test gedaan om te beoordelen of een hond gevaarlijk is.

Een hond is niet per definitie een gevaarlijk dier. Om die reden is de regelgeving m.b.t. pitbulls ook al weer teruggedraaid.

Pas na een of meer incidenten kan de Burgemeester bepalen dat een specifieke hond als gevaarlijk dier moet worden aangemerkt en dat de eigenaar bepaalde maatregelen (zoals gebruik muilkorf) moet nemen.

Bij overtreding van die maatregelen kan de politie actie ondernemen. De politie kan dus niet de verplichting opleggen aan een eigenaar om bij zijn hond een muilkorf te gebruiken.

De Burgemeester krijgt de benodigde informatie van de politie. Dus het melden van dit soort incidenten bij de politie is wel belangrijk.

ge
door gebetenhond - Feb 6, 2012 om 19:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas valt het in de praktijk niet altijd mee om aangifte te doen. Ook al wordt je door een valse herdershond gebeten op een plaats waar de hond niet los mag lopen dan nog weigert de Politie een aangifte op te nemen. Ik spreek uit ervaring. Zie: http://www.angelfire.com/hiphop/ombudsman/