wa
door walterc Sep 29, 2010 om 12:02
Voeding & gezondheid

Ademanalyseaparaat

COPD gevaar bij ademblaastest.
Gezien in ziekenhuizen alle voorzorg wordt genomen alvorens patient aan blaastet wordt onderworpen, de volgende prangende vraag!
Mag er, bij alcoholcontrole door bestuurder aan diender gevraagd worden om te mogen zien dat er een steriel mondstuk op aparaat geplaatst wordt alvorens hij/zij blaast dit om de kans op kontanktbesmetting door event., vervuild mondstuk bij blaastest ademanalyse te voorkomen?

4554 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 29, 2010 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een blaastest wordt er volgens voorschrift altijd een nieuw voorzetstukje gebruikt en eenmaal gebruikt ook weggegooid.(speciaal apart bewaart ter nacontrole).
Tsja, maar als je teveel alcohol op hebt dan zie je het ook niet meer zo goed.
Eigenlijk zou bij zo'n blaastest het resultaat 0,0 promille moeten zijn.
Dus ook van de kersenbonbons afblijven.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 29, 2010 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals grootvader al aangeeft wordt er voor elke blaastest een nieuw mondstukje gebruikt.
Een moet zelfs meerdere tests achter elkaar doen (min. 2) om een gemiddeld resultaat te verkrijgen en zelfs hiervoor wordt elke keer een ander mondstuk gebruikt zodat de 2e test niet beïnvloed wordt door de 1e.

Meestal wordt dit mondstuk geplaatst in het bijzijn van diegene die de blaastest ondergaat.

Je kunt er dus vanuit gaan dat het mondstukje schoon is. Als je het niet zeker weet kun je het natuurlijk altijd vragen.

V.w.b. de kersenbonbons:
Ik weet niet of grootvader het als grapje bedoeld heeft, maar je kunt rustig kersenbonbons eten. Men ruikt dan wel alcohol, maar dit is over het algemeen de zogenaamde mondalcohol. Die verdwijnt na ongeveer 20 minuten.

Daarom is ook wettelijk vastgelegd dat na controle op straat waarbij de politie met het blaasapparaat, de indicatie heeft dat er alcohol genuttigd is er minimaal 20 minuten gewacht moet worden met de daadwerkelijke ademanalyse.
Hierbij wordt namelijk de definitieve uitslag bepaald en die mag niet beïnvloed worden door eventuele aanwezigheid van mondalcohol.

Het kan dus wel zijn dat je, na kort het eten van kersenbonbons, op straat gecontroleerd word en de indicatie er is dat er alcohol genuttigd is. Je wordt dan aangehouden en meegenomen voor analyse. Nadat de minimale wachttijd verstreken is en de daadwerkelijke ademanalyse uitgevoerd wordt zal over het algemeen blijken dat men dan ruim onder de grens zit of dat er helemaal geen alcoholgebruik aangetoond wordt.

Vlak voor het autorijden kersenbonbons eten is dus niet handig, wanneer je niet onnodig op het politiebureau wilt zitten.
Dit geldt overigens ook voor mondwater e.d. daar zit ook alcohol in.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2010 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

TBC Sputum.
Het gaat hier om het vermijden van KONTAKTBESMETTING welke plaats vindt als het
mondstuk wordt vervangen met handen welke in kontakt zijn geweest met een gebruikt mondstuk besmet met bijv., griep of erger.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even.......
Zo'n mondstukje zit ieder apart hygiënisch verpakt en bij de instructie staat dat men als tester niet het mondstukje zelf aan moet pakken maar na geopend het nieuwe mondstukje op het ademanalyseapparaat moet plaatsen (scabblewoord)..
En nogmaals...........géén, ik zeg géén kersenbonbons.
't Is toch zo verekte jammer dat het mijnerzijds ook niet eens meer die Leonidas bonbons mogen zijn (die witte met die noot bijv.) als diabeticus.

De Vrije (blauwe knoop) Vogel
Hoewel??????????????

ve
door verwijderd - Sep 30, 2010 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Grootvader.

Hoe weet U dat allemmal over die verpakking ??
Zelf politie agent geweest, of helaas teveel ervaring met controles dankzij Uw
favorite kersenbonbons ??

ve
door verwijderd - Sep 30, 2010 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@motormuis

21 APRIL 2007. - Koninklijk besluit betreffende de ademtesttoestellen en de ademanalysetoestellen.

Art. 24. Door de overheidsagent bedoeld in artikel 59, § 1 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, wordt, een verpakt mondstuk getoond, de verpakking geopend en het mondstuk op het toestel aangebracht zonder het mondstuk aan te raken.
Van zodra het toestel aanduidt dat het klaar is voor een test of een analyse, verzoekt hij de betrokkene voldoende hard te blazen in het toestel tot het einde van een geldige monsterneming door het toestel wordt aangeduid.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2010 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste erik008.

Bedankt voor je reactie en dit uitmuntende opsporingswerk van je.

Het was eigenlijk meer een geintje naar Grootvader toe bedoelt om te kijken hoe hij
hierop zou reageren.

Maar ik denk dat Grootvader zijn middagdutje nog niet uit heeft want er is
tot nu toe geen reactie meer van hem geweest. ( grapje )

Maar Erik jij in ieder geval bedankt.

Groeten.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2010 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij twijfel mag je een nieuw mondstukje vragen en eisen dat dit op de voorgeschreven manier wordt bevestigd .
Ook mag je als je een longprobleem hebt ipv een blaastest vragen om een bloedtest .
Bij georganiseerde alcohol controles is altijd een arts aanwezig , bij staande houdingen zal je mee naar het bureau moeten .

Over de kersenbonbons , je moet er heel veel nuttigen wil het strafbaar worden , mocht je geen gedoe willen na het eten van een paar bonbons neem dan een pepermuntje ( krijg je hierom ook vaak in een restaurant na het dineren vlak voor je weggaat )

Waarom het toegestaande promillage 0,5 promille in nederland is komt omdat sommige voedingsmiddellen ook reageren op de blaastest apparaten . Denk hierbij aan te lang bewaarde vruchtensappen , sommige soorten ijs , en bij het veel eten van erwtensoep .

Hans