te
door teo Jun 25, 2018 om 12:08
Voeding & gezondheid

Apotheek goedkoper in o.a. Frankrijk?

Door een onverwachte jichtaanval was ik genoodzaakt in Parijs diclofenac bij een
apotheek te kopen.
Gelukkig was de apotheker zo begripvol mij dit zonder verplicht recept toe te staan.
Tot mijn verbazing bleek bleken de pillen en de creme ongeveer 5x goedkoper als
in Nederland.
Wordt men in zo'n geval gesubsidieerd door de Franse staat of worden we gewoonlijk
getild door de Nederlandse apothekers?

14160 18 Rapporteer

te
door teo - Jun 25, 2018 om 12:20
82 Antwoorden / 30 Vragen

Beste Tijger,

Weet u wat dan wel de reden is?

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2018 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij worden niet gesubsidieerd, maar daar geldt gewoon een ander verdienmodel.

En u wordt ook niet getild door Nederlandse apothekers, want die bepalen de prijs niet van de medicijnen.

In Frankrijk zijn er wel meer zaken anders dan hier.

lees eens over de gezondheidszorg in Frankrijk.

https://sirelo.nl/frankrijk/gezondheidszorg-in-frankrijk/

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 25, 2018 om 12:56
509 Antwoorden / Vragen

Bij Kruidvat is het ook een stuk goedkoper dan bij de apotheker. diclofenac is overigens slecht voor een mens

ja
door jackyh - Jun 25, 2018 om 13:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb pijnstillers gekocht in Spanje, doktersrecept, die in Nederland 70 euro kosten en in Spanje 10 euro.  Mij werd verteld dat ze wel gesubsidiëerd werden.  Bovendien koopt men centraal in en neemt Spanje, met veel meer inwoners, veel meer af.

OM
door OMPI65 Jun 27, 2018 om 12:05
23 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad... voor medicijnen moet je in Spanje zijn.
Stukken goedkoper daar!

te
door teo - Jun 25, 2018 om 13:13
82 Antwoorden / 30 Vragen

Dat er een ander verdienmodel en er in Frankrijk meer zaken anders was al duidelijk.
De vraag is natuurlijk wie krijgt 4x het prijsverschil hier in Nederland.

en beste v1126,

Diclofenac van 50mg is alleen via recept te verkrijgen.

Grunnen.
door Grunnen. Jun 27, 2018 om 12:24
509 Antwoorden / Vragen

Dan neem je 4 x 12,5 mg of minder in per keer

si
door sibora - Jun 25, 2018 om 13:19
30 Antwoorden / 2 Vragen

Ja ; wat is in Nederland niet duur ? Of wordt het duur gemaakt ! Bloedverdunner in Duitsland 3,28 euro per 100 stuks zo kan je nog wel even doorgaan .Kosten apotheek daar eenmaal 5 euro .hoeveel recepten je ook hebt .Ik had tube zalf maar die hielp niet ; kosten haast 13 euro , nieuwe tube andere samenstelling ja weer 13 euro . Ga zo maar door ; ja ze moeten uitleg geven !! Wanneer zeggen ze er niet bij .Dan is het toch niet gek dat alles in Nederland zo duur is .Dan heb ik het niet over de kostprijs van de zalf alleen ; die komt er nog bij .

te
door teo Jun 25, 2018 om 15:01
82 Antwoorden / 30 Vragen

Goedkope diclofenac uit Frankrijk was van bekend merk "Voltarene" terwijl dure pillen
van nederlanse apotheek van onbekend merk in apothekersdoosje zitten.

aurora1
door aurora1 Jun 25, 2018 om 20:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar emigreren naar waar het - volgens u - beter is?

ma
door manwijf - Jun 25, 2018 om 13:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ben wel benieuwd of deze diclofenac ook van het zelfde merk was, als die u in NL krijgt. Van elk medicijn zijn immers ook goedkopere versies.

gerbera
door gerbera - Jun 25, 2018 om 15:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is natuurlijk wie krijgt 4x het prijsverschil hier in Nederland.

De fabrikant, immers de hoeveelheid die hier ingekocht wordt is niet te vergelijken met Frankrijk. En hoe minder des te duurder.
Als het Europesche parlement eens iets verstandig zou willen doen moeten ze eens kijken naar gezamenlijke inkoop en distributie. Wordt de macht van de fabrilant vanzelf minder.
Maar ja ze hebben het daar veel te druk met het verzinnen van allerlei onzinnige labeltjes in de kleding, is véél belangrijker.

me
door mein33 - Jun 25, 2018 om 15:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

edit.  mein33

te
door teo - Jun 25, 2018 om 15:32
82 Antwoorden / 30 Vragen

Beste Gerbera,

Of het de fabrikant is of de apotheek of de tussenhandel is niet duidelijk.
Het ligt niet aan het aantal inwoners want dan zou men in Luxenburg 200x zoveel moeten betalen.
We zullen het de apotheker eens vragen.

gerbera
door gerbera Jun 25, 2018 om 16:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Teo, het heeft niets met het aantal inwoners te maken maar met de inkoop hoeveelheid. We hoeven het de apotheker niet te vragen, onze minister is wel zo verstandig te onderzoeken of er gezamelijk kan worden ingekocht, eventueel met landen om ons heen. De apotheker is afhankelijk van de zorgverzekeraar, die bepaald welke geneesmiddelen er ingekocht en verstrekt moeten worden. En daar zit dank zij de zorgverzekeraars het probleem.

tenormin
door tenormin Jun 25, 2018 om 16:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera. +10

panter22
door panter22 - Jun 25, 2018 om 17:53
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk wat diclofenac in Nederland kost.
https://www.medicijnkosten.nl/
Daar komen afleveringskosten voor de apotheek bij.
https://www.apotheek.nl/themas/medicijnprijzen-en-vergoedingen#kosten-zorg-apotheek

jo
door jorisw - Jun 25, 2018 om 18:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vergelijkingen met andere landen zijn zinloos. Je moet naar het geheel kijken. Ga eens boodschappen doen in Frankrijk. Dan ben je bij de kassa meer kwijt dan in Nederland. En ga eens kijken wat voor "AOW" je krijgt en vergelijk dat eens met Nederland. En ga in Frankrijk eens een stuk over de snelweg. Dan betaal je je blauw een tol. En zo kan je een hele lange lijst maken.

Als je alle berichten moet geloven over hoe kut het wel niet is in Nederland dan zouden mensen in de ons omliggende landen hartstikke rijk moeten. En verassend genoeg zijn ze dat niet. De welvaart is in Nederland hoger dan in Frankrijk of Duitsland.

ma
door marleenvanh Jun 27, 2018 om 12:45
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat zeker. AOW in Frankrijk (wel vanaf 60 jaar al 'senior' natuurlijk.....) dat is bijna niks. En wanneer je denkt in Frankrijk beter af te zijn door een keer wat goedkopere pilletjes? Verhuis je toch lekker. DOEI!

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2018 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had een aanval van jicht, normaal gesproken een kwaal van ouderen, en blijkbaar hebt u dat al eerder gehad, waarom dan geen pillen meegenomen?

En die Fransen hadden voor dat recept eerst naar de huisarts gemoeten, waarvoor ze ook een deel moeten betalen. Hoeft u in Nederland weer niet. Hiep hoi.

Yv
door Yvonne_909 Jun 27, 2018 om 12:14
42 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een aannames, je hoeft het niet eerder gehad te hebben, voor alles is een 1e keer. Ook een jonger iemand kan dat krijgen.

tijger1
door tijger1 Jun 27, 2018 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar als iemand dat de eerste keer krijgt, weet hij niet wat het is en gaat dan eerst naar de dokter. Daar is de Ts niet geweest, dus wist wat het was, dus had het al eerder gehad.

ma
door maarten heest Jun 28, 2018 om 06:57
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat maar door met de aannames....

ma
door marleenvanh - Jun 27, 2018 om 12:42
451 Antwoorden / 1 Vragen

Als eerste:  Diclofenac? Ik meen te weten dat bij jicht als eerste keus Colchicine wordt voorgeschreven In NL en -bijv- GB in elk geval wel. Maar goed wellicht is de ene jicht(patiënt) de andere jicht(patiënt) niet..... In het protectoristisch Frankrijk (groot land, grote markt) krijg je altijd bakken vol pillen mee en schrijft men -welhaast zonder uitzondering- alleen FRANS fabricaat voor, een ongeschreven wet. Subsidie is dat niet maar het helpt wel.... Door de massa is het dan inderdaad voor de koper 'goedkoper'  aan de kassa. Daarnaast vraag ik me ook nog steeds af hoe ze er bij komen dat Frankrijk de beste gezondheidszorg in de wereld heeft. Ik heb andere ervaringen (bij mijzelf én anderen....) Die site die Tijger1 aangeeft is daarom m.i. dan ook veel te positief.

te
door teo - Jun 27, 2018 om 13:41
82 Antwoorden / 30 Vragen

Het zal niet de franse fabrikant van Voltaréne zijn die zijn producten voor nedelandse apothekers 5x duurder maakt
omdat hij weet dat ze op 200km 5x goedkoper zijn.
Het lijkt (!?) dus op het maken van woekerwinst door de nederlandse apothekers.

tijger1
door tijger1 Jun 27, 2018 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u de vraag in dezelfde bewoordingen al voorgelegd aan uw apotheker?

gerbera
door gerbera Jun 27, 2018 om 22:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Moet u toch maar eens op uw nota kijken wat een apotheker vergoed krijgt van de zorgverzekering. En da's zeker geen 5x meer dan de inkoop.

ha
door harrybre - Jun 27, 2018 om 17:15
240 Antwoorden / Vragen

Altijd maar kankeren op NL, waarbij enkele punten met andere EU lidstaten worden vergeleken, terwijl juist de negatieve verschillen NOOIT meegenomen worden in zo'n vergelijking.
Nooit iemand gelukkig horen zijn met de lagere prijs van bijv koffie hier tov D. Ook hoor ik nooit iemand over de lagere uitkering bij verlies van baan, de lagere som van AOW en pensioen elders ( m.n. D) , de hogere zorgkosten verzekering (D) en al helemaal niet over de Kommune (Gemeente) die je zur Kasse bitten kann, als je straat gerenoveerd moet worden. ( even € 11.000 dokken bij kennissen van mij in Remagen ! ) of in Frankrijk: ouders het zorgtehuis in: kinderen even dokken ( € 3.000 per MAAND bij een kennis van mij in Mulhouse).
Het gras elders lijkt altijd veel en veel groener, totdat je er bent, want dan blijkt er heel erg veel mos tussen te zitten...

gerbera
door gerbera Jun 27, 2018 om 22:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ja maar mos kan ook héél mooi groen zijn;-))