Rob v. Olst
door Rob v. Olst Nov 2, 2021 om 17:21
Voeding & gezondheid

Apotheker geeft ineens ander merk Metformine,waaruit blijkt dat dit nu niet het juiste voor mij is

Ik gebruikte Metformine HCL Teva.Ineens kreeg ik nu een ander merk HCL 1A Pharma.Na 14 dagen blijkt nu dat mijn suiker nuchter met 1 volle punt of meer is opgelopen.Apotheek en verzekering spelen de bal nu naar elkaar heen en weer.Ik ben hiervan de dupe ondanks dat huisarts noodzakelijke medicatie voor het eerste merk nogmaals heeft doorgegeven weigert apotheek het oude middel te geven . Verzekeraar CZ zegt mij Apotheek kan dit bij hen vergoed krijgen op vertoon van de arts medicatie.Apotheek ontkent en zegt CZ verteld niet het hele verhaal .Aan het eind van het jaar krijg ik het niet vergoed en daar pas ik voor.Wat nu?Moet ik een medicijn blijven slikken dat niet helpt? Wederom spelen Zorgverzekeraar en apotheker hun ruzie uit over het hoofd van de patiënt

6573 13 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 2, 2021 om 17:59
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rob,

Kassa had vorig jaar hierover een artikel , klik op de volgende link :

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/apothekersorganisatie-vaak-wisselen-van-medicijn-risico-voor-de-gezondheid

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 2, 2021 om 18:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Straks andere verzekeraar proberen,

1 januari kun je overstappen en dit kost voor hun meer,

naast de persoon die dit overkomt vaak gehele gezin die ook mee gaat.

panter22
door panter22 - Nov 2, 2021 om 18:20
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de lijst met voorkeursgeneesmiddelen van CZ. Pillen van 500 mg worden geleverd door 1A Pharme.
Wil je ze van Teva hebben, dan even bij andere ziektekostenverzekeraars kijken wie deze medicijnen van dit merkt wel vergoedt als preferent middel. En op 1 januari overstappen.
https://www.cz.nl/-/media/actueel/voorwaarden/lijst-voorkeursgeneesmiddelen.pdf

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 2, 2021 om 19:04
2038 Antwoorden / Vragen

Ik zou toch eens kijken of je de huisarts niet voor de kar kunt spannen. Je bent zijn patient en hij schrijft dat voor, de apotheker kent de regels maar heeft gewoon geen zin zijn verliespost te nemen Een huisarts die niet voor de gezondheid van zijn patiënten opkomt is ook geen knip voor de neus waard.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2021 om 19:32
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Samengevat is de regeling zo dat verzekeraars bepalen in overeenkomsten met apothekers welke medicijnen preferent zijn en op basis daarvan worden vergoed.
Hetgeen CZ aan u meldt lijkt mij juist omdat, indien het door de arts voorgeschreven medicijn niet preferent is het wel degelikk wordt vergoed maar dan wel met meerekene van eigen risico en zie dan o.a. deze info: https://www.zorgzaam.nl/vergoedingen/medicijnen-en-apotheek/voorkeursbeleid Zo er helemaal niet zou worden vergoed maar het is wel op basis van doktersvoorschrift is het een fiscale aftrekpost.

Ik heb het idee dat uw apotheek u niet goed informeert of in ieder geval onduidelijk voor u.  (Ik ben zelf ook geconfronteerd geweest met dit fenomeen m.b.t. medicijnen die niet meer preferent waren en de vervanging, wel preferent, niet goed werkte. Uiteindelijk is dat via mijn apotheek en huisarts goed opgelost met aantekening dat ik nu geen enkel probleem heb met de preferente vervangers. Dat kan ieder jaar en oo bij iedere verzekeraars anders zijn.

gerbera
door gerbera - Nov 2, 2021 om 22:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Voor medicijnen stelt de verzekering veelal voor de apotheek een vaste vergoeding ongeacht van welke fabrikant deze komt. Om die reden komt het regelmatig voor dat de apotheker naar de goedkoopste leverancier kijkt waarmee zijn winst meer kan zijn. Echter het is aan de huisarts die kan bepalen dat een medicijn niet veranderd c.q. van een andere leverancier mag komen omdat vaak de hulpstoffen een probleem kunnen zijn in de juiste werking. Uit uw verhaal maak ik op dat het medicijn normaal vergoed wordt ongeacht de fabrikant dus moet u niet met de verzekering en apotheek in discussie gaan maar uw huisarts vragen uw apotheek te verplichten het oude merk te leveren. Blijft die weigeren kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbare Apotheken.
Blijft wel de vraag of de verandering de oorzaak  is van de verhoging van de suikerspiegel, hierbij kunnen allerlei andere oorzaken  van invloed zijn.

john devries
door john devries Nov 3, 2021 om 12:07
214 Antwoorden / Vragen

De vulstoffen zijn een granulaat van diverse meelsoorten en een middel (Avicel) om te zorgen dat de pil uiteen valt na bepaalde tijd bedoeld om een pil volume te geven . Het is meestal de verandering  en de effectieviteit van de werkzame stof die problemen kan geven.

gerbera
door gerbera Nov 3, 2021 om 22:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry maar de werkzame stof ongeacht het merk of fabrikant is hetzelfde, daar wordt op toegezien anders wordt het medicijn niet goedgekeurd. Het zijn juist de hulpstoffen die er voor kunnen zorgen dat iemand daar alergisch/gevoelig voor is en meer kunnen bevatten dan u schrijft. En indit geval, Metformine bv 50 mg is in elk tablet 50 mg ongeacht de fabrikant.

Geneesmiddelen bevatten soms hulpstoffen die een overgevoeligheidsreactie (allergie of intolerantie) kunnen veroorzaken, zoals arachideolie (pindaolie) of sojaolie.

mo
door mof - Nov 3, 2021 om 11:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is zo in het huidige systeem. HEt systeem werkt niet. U zou het bij een andere apotheek kunnen proberen.

si
door silver5 - Nov 3, 2021 om 11:52
39 Antwoorden / 17 Vragen

Helaas gaat tegenwoordig de apotheker op de stoel van arts zitten en verlangen van arts dat zij apotheker zijn. Voorbeeld een medicijn mét brief van de arts én medische noodzaak voor een bepaald merk wordt door de apotheker niét ingediend bij de verzekering (zou ze dit doen krijgt ze het gewoon vergoed) omdat de apotheker vind dat je eerst iets anders (zelfs duurder) moet proberen?? En de arts moet dan uitleggen waarom bepaalde stoffen slecht werken? De arts weet de interactie met áándoeningen daar weet een apotheker niets van. Dit is opgeleid om de interactie tussen medicijnen te kennen!! En inderdaad je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, ik heb zelfs SKGZ ingeschakeld!

john devries
door john devries - Nov 3, 2021 om 12:19
214 Antwoorden / Vragen

De werkzame stof van beide pillen is metformine . Als de werkzame stof van HCL 1A Pharma lager is kan dat gevolgen voor de hoogte van de bloedsuiker. In principe is best aan te passen , maar wat beter op je voeding letten is een betere oplossing is an mijn gedachte. Het kan ook zijn dat je lichaam even moet wennen. Maar trek je niets van mij aan ,want ik ben pillendraaier geweest en geen arts ,maar ik ben wel bekent met diabetes II en allergisch voor dit medicijn .

gerbera
door gerbera Nov 6, 2021 om 11:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zo jammer dat u niet weet waar u het over heeft. Als een arts een tablet van bv 20mg voorschrijft mag een apotheker daar niet vanaf wijken. Daarbij zit in elk tablet, ongeacht de fabrikant, dan ook 20 mg werkzame stof, niet meer en niet minder.

john devries
door john devries Nov 6, 2021 om 11:46
214 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin toch.Ik beweer nergens ,dat een apotheker de dosering zonder overleg met de arts kan of moet verhogen. TS noemt geen dosering van dit medicijn dat in de doseringen van 10 -1000 mg verkocht wordt.Zelf gebruikte ik HCL 1A Pharma 500mg tabletten .

https://www.bing.com/images/search?q=metformine&qpvt=metformine&tsc=ImageHoverTitle&form=IGRE&first=1

gerbera
door gerbera Nov 7, 2021 om 10:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dus zit er in de 500mg tabletten ook 500mg werkzame stof, niet meer en niet minder zoals u schrijft. Mijn wederhelft gebruikt het al een paar jaar en ook last gehad van bijwerking van een andere fabrikant. Maar dat heeft niets te maken met de dosering van de werkzame stof, die is in elk tablet en van elke fabrikant hetzelfde.

john devries
door john devries Nov 8, 2021 om 12:37
214 Antwoorden / Vragen

Een fabrikant van geneesmiddelen koopt de grondstoffen in  verschillende fabrikanten weet ik uit ervaring . Dit in verband met de prijs etc.De kans is erg groot dat een pil de werkzame of vul stof van een andere fabrikant heeft zonder dat je het merkt

Aljairo
door Aljairo - Nov 3, 2021 om 13:06
2 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de site van https://www.arzneiprivat.de/checkout/complete

Dit is een apotheek net over de Duitse grens . Ik bestel hier ook mijn merk medicijnen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn.
Mijn verzekering van CZ vergoed het gewoon, behalve de portokosten.

veel succes

1paul
door 1paul - Nov 3, 2021 om 13:54
3128 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen bij uitzondering ander medicijn vergoed

Het kan gebeuren dat u niet goed op een medicijn reageert. Bijvoorbeeld omdat u allergisch bent voor een bepaalde vul- of hulpstof. Dit komt gelukkig bijna nooit voor. Gebeurt het toch? Dan krijgt u een ander medicijn vergoed. Uw arts schrijft dan op het recept ‘medische noodzaak’. Uw apotheek controleert dit en bespreekt dit met uw arts, als dat nodig is.

Voor dit medicijn betaalt u wel eigen risico.

zoek zelf een andere apotheek in samenspraak met uw arts, hou er dus wel rekening mee dat u dan wel zelf een deel bij moet gaan betalen....

https://www.iza.nl/vergoedingen/apotheek/voorkeursbeleid

de apotheker vertelt blijkbaar ook niet het hele verhaal!!!!

cl
door clearmaker - Nov 3, 2021 om 20:08
11 Antwoorden / Vragen

Ik had zelf iets meegemaakt dat was helemaal te gek voor woorden.

Ik heb een PEG-allergie (PolyEthelene Glycol) , tevens COPD waardoor ik salbutamol moet puffen en nog wat andere dingen.
Nu kreeg ik jaren lang dezelfde salbutamol van merk Aurobindo, waar overigens ook PEG in zit maar beperkt.
huisarts schrijft dus al jaren bewust merk erbij omdat ik in verleden enorm slecht reageerde op een ander merk salbutamol.

Toch ondanks dat huisarts merk voorschrijft kreeg ik van de apotheker ineens Ventolin salbutamol,
binnen 3 dagen kreeg ik uitslag, koppijn  en enorm moe.
Dus ik ga terug naar huisarts en die schrijft wederom salbutamol Aurobido voor.

Ik kom bij de apotheker, geef door a.u.b. hier hebt U de ventolin terug, reageer ik slecht op wegens PEG-allergie,
antwoord apotheker: zal even kijken, U kunt wel van aurobindo krijgen maar zorgverzekeraar kan mogelijk NIET vergoeden of U moet bijbetalen.
Hij kijkt de prijzen na, Aurobindo salbutamol 8,46 euro , Ventolin salbutamol 12,48 ???????
Apotheker begreep er elf helemaal niets van, kreeg wel mijn oude merk terug en apotheker maakte notitie in PC *geen ventolin*

Zorgverzekeraars hebben veelal niet in de gaten dat andere hulpstoffen enorm invloed kunnen hebben op de werking van de werkzame stof.

Achteraf nagevraagd bij beide importeurs, duurde wel even die antwoorden, maar Aurobindo bevat een paar honderd strengen PEG, en Ventolin een paar duizend, daar zat dus de crux

mi
door miennaamishaaz - Nov 7, 2021 om 20:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als u bij merk B een alergische reactie krijgt. dan kunt u aan de Huisarts vragen of hij/zij een recept voor Merk A kan schrijven met als reden dat u een alergische reactie krijgt op Merk B.

hierdoor gaat de verzekering ook niet klagen over dat u "Niet vergoede" Medicijnen neemt, en moeten zij dit alsnog vergoeden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 8, 2021 om 13:49
2038 Antwoorden / Vragen

Dat staat er toch al, alleen de apotheek wil het niet uitvoeren.