el-zorro
door el-zorro Sep 26, 2015 om 21:52
Voeding & gezondheid

Apotheker

ik hoorde nog niet zolang geleden dat per 1 januari 2016
apothekers geen advies kosten meer op de bon gaan vermelden

dan is volgens mij het probleem hier meer nog niet mee opgelost

ze gaan gewoon de medicijnen gewoon duurde maken
zodat we die advies kosten zo op deze manier toch gaan betalen
op deze manier willen ze ons gewoon weer misleiden
ze denken gewoon als het geld niet uit de lengte komt
moet het maar uit de breedte komen

987 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 07:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk innen zij op een andere manier de advieskosten, dat hebben zij in het verleden ook gedaan maar door openheid van zaken te geven zijn zij veel tijd kwijt dus moet het maar weer als vanouds.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met betrekking tot de kosten die in rekening worden gebracht verandert er helemaal niets.
Alleen wordt het voor de gebruiker weer onzichtbaar gemaakt welke bijkomende kosten er in rekening worden gebracht.
Hiermee verdwijnt ook weer de controle mogelijkheid die de gebruiker heeft.
Heb zelf ervaren dat die controle wel gewenst is.
Bij de nalevering van een gedeelte van het zelfde medicijn, omdat er niet genoeg voorradig was, werd mij twee maal de terhandstellingskosten in rekening gebracht, éénmaal voor de eerste levering en éénmaal voor de nalevering.
Dit wordt pas zichtbaar op de eindafrekening van de zorgverzekeraar.
De zorgverzekeraar kon/wilde hier verder niets mee en ik moest maar met de apotheker tot een vergelijk komen.
In eerste instantie weer mij door de Apotheker voorgespiegeld dat er bij elke "levering" terhandstellingskosten mogen worden gerekend.
Nadat ik had aangegeven dat ik hier geen genoegen mee nam, aangezien dit ruikt naar misbruik van de regelgeving en nader stappen zou ondernemen, kreeg ik de teveel in rekening gebrachte kosten á € 6.25 handje contantje terug.

Wat ook nog meespeelt is het verschil in de in rekening gebrachte terhandstellingskosten.
Voor medicatie via de zorgverzekeraar krijgt de Apotheker € 6.25 uitbetaald.
Bij medicatie die niet voor vergoeding in aanmerking komt brengt de Apotheker € 6.75 in rekening bij de gebruiker in rekening.
Verklaring van de Apotheker, de kosten zijn € 6.75 maar de zorgverzekeraar betaald, volgens contract, € 6.25.

De toch al ondoorzichtige medische wereld is oppermachtig en maakt op deze wijze de controle op de geleverde diensten weer een stukje onduidelijker.
Gemakshalve krijgt de gebruiker de schuld omdat deze klaagt over de hoge kosten die hem/haar worden berekend.
Als de kosten niet meer zichtbaar zijn dan houdt iedereen z'n mond.
Je mag alleen maar betalen en hebt in het geheel geen inzicht in waarvoor je betaald.
Dit geldt niet alleen voor de medicatie maar voor alle handelingen.
Zolang de zorgtarieven niet openbaar zijn kan zal er sprake van "gelegaliseerde" fraude aangezien de regering en het parlement daar helemaal niets tegen doet.
De zorgverzekeraars met hun opgepotte miljarden maken de dienst uit en niet de gebruikers. Maar die opgepotte miljarden zijn we van de verzekerden en niet van de verzekeraars, alleen we zien het nooit meer terug.
Elk jaar gaat wel de premie omhoog, wordt het basispakket uitgekleed, gaat het eigen risico en de enigenbijdrage omhoog.
Elk jaar worden de uitgekeerde bonussen aan de bestuurders van de verzekeraars verhoogt omdat ze weer zoveel te vel betaalde premie hebben opgepot.

Ik ben eigenlijk nog niet uitgeraasd, maar ik moest dit echt even kwijt. Sorry !!

Vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk gaan/blijven we die advieskosten betalen. Wat dacht je dan.
Het 'probleem' zit/zat in het feit dat - nádat de zaken transparant gemaakt waren; je betaalde ze altijd al! - er opeens protesten kwamen.

'Men' denkt dat die voorkomen kunnen worden door die kosten weer 'onzichtbaar' te maken.

Ter info: klik

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

De apotheker moet zijn bedrijf voeren. Voorheen, nu en ook in de toekomende tijd. Hij is geen vrijwilliger met behoud van uitkering.

Veel mensen konden het niet aan, dat ze nu zagen dat er betaald moest worden, daarom wordt dat gedoe weer teruggedraaid.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu wordt alles "gelukkig"(?) weer samengevoegd tot één prijs en zijn we in elk geval van die "ene" vraag af.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zondag 27 sep 2015, 14:00: Nu wordt alles "gelukkig"(?) weer samengevoegd tot één prijs en zijn we in elk geval van die "ene" vraag af.

Maar daar komt een andere vraag voor terug, namelijk:

Waarom zijn mijn medicijnen plotseling zo duur geworden !!!!

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag me af hoe het zal gaan bij die verzekeraars waar sommige medicijnen niet ten laste gaan van het eigen risico, maar nu nog wel de kosten van de eersteterhandstelling.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zijn mijn medicijnen plotseling zo duur geworden !!!!

Ja, Mein 33, maat dàt is dan weer één andere vraag ............. en dan mogen we weer uitleggen hoe de prijs van medicijnen ontstaat, inclusief de toeslag van de apotheker. En die wordt dan weer hoog gevonden en begint het verhaaltje weer van voor af aan...............

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 27 sep 2015, 14:19: Vraag me af hoe het zal gaan bij die verzekeraars waar sommige medicijnen niet ten laste gaan van het eigen risico, maar nu nog wel de kosten van de eersteterhandstelling.

Ik ben verzekerd bij een zorgverzekering waar die preferente medicatie niet hoeft te worden betaald.
Dit geldt overigens niet voor alle medicijnen.
Op het maandelijkse declaratie overzicht wordt het betreffende medicijn niet vermeld.
Wel wordt onder de noemer "Farmacie Apotheek" wel de terhandstellingskosten verrekend á € 6.25.
Ook wordt onder de noemer "Farmacie Apotheek" de eerste uitgifte verrekend á € 6,25.
Beiden worden niet met name genoemd, dat moet zelf worden bijgehouden.

Wat mij wel verbaasd is dat bij een medicijn welke niet voor vergoeding in aanmerking komt, dus onder het eigen risico valt,de Apotheek voor zowel de terhandstellingskosten als voor de eerste uitgiftekosten € 6.75 in rekening brengt. (direct afrekenen graag)
De Apotheek geeft als verklaring dat de kostprijs die zij hiervoor in rekening brengen € 6,75 bedraagt.
De zorgverzekeraar betaald echter, volgens contract afspraken, max. € 6,25 uit aan de Apotheker.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zondag 27 sep 2015, 14:21: Waarom zijn mijn medicijnen plotseling zo duur geworden !!!!

Ja, Mein 33, maat dàt is dan weer één andere vraag ............. en dan mogen we weer uitleggen hoe de prijs van medicijnen ontstaat, inclusief de toeslag van de apotheker. En die wordt dan weer hoog gevonden en begint het verhaaltje weer van voor af aan...............

En op die manier is het cirkeltje weer rond.
Het maakt ook eigenlijk niets uit of er nu op de ene of op de andere vraag wordt gereageerd, gereageerd wordt er toch wel. ;-))

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan me een voorval van een niet al te grijs verleden herinneren waarin medicatie die wel ten laste van de aanvullende verzekeringen viel en niet onder het eigen risico, na indienen gewoon volledig werd vergoed incluis de zg terhandstellings- kosten.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilhelmina59 schreef op zondag 27 sep 2015, 20:03: Kan me een voorval van een niet al te grijs verleden herinneren waarin medicatie die wel ten laste van de aanvullende verzekeringen viel en niet onder het eigen risico, na indienen gewoon volledig werd vergoed incluis de zg terhandstellings- kosten.

Aanvullende verzekeringen kennen ook geen eigen risico.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2015 om 01:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elk jaar worden de medicaties duurder of goedkoper naargelang het een merknaammedicatie is of een medicament waarbij het patent is verlopen.

Het zal ongetwijfeld in de medicatie worden verweven.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2015 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mis iets in de discussie, en volgens mij is er ook sprake van een misvatting.

Als je vandaag medicijnen haalt bij de apotheek staat, dan staat op de factuur de prijs van de medicijnen + de bijkomende kosten.
Bijv. 10,00 plus 6.95

In 2016 worden de bijkomende niet meer getoond, want velen vonden dat 'oplichting of zo'.
Dus worden de bijkomende kosten onzichtbaar gemaakt.

En kost het medicijn gewoon 16.95

Dat lijkt duurder, maar is exact hetzelfde als in 2015

Wellicht zullen per 01-01-2016 de prijzen stijgen, dan kan gans klaagland toch roepen dat het duurder geworden is.... '=p