ma
door martine41 Nov 22, 2010 om 16:41
Voeding & gezondheid

Aspartaam

Ik hoorde van iemand dat aspartaam (zoetstof) heel schadelijk kan zijn voor je gezondheid. Het blijkt in heel veel eten en drinken toegevoegd te zijn en dat zijn niet alleen dieet- en light- producten. Waarom is deze stof nog niet verboden in onze voedingsmiddelen?

10586 41 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 22, 2010 om 18:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Martine,

Ga eens fijn Googelen op aspartaam.
Dan hoeft u hier geen overbodige vraag te stellen.
Kijk ook eens in de Wikipedia.
Of vul hier rechts boven, in het zoekvenster, even het a woord in.

Ik ga u in ieder geval niet antwoorden.

Succes, poltol

invalide
door invalide - Nov 22, 2010 om 18:59
787 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen als het teveel is en Poltol heeft gelijk, die grens en info zelf zoeken is beter!

Naast dagelijkse maximale is bij langdurig gebruik het anders dan 1x de grens overtreden!

delltouro
door delltouro - Nov 24, 2010 om 07:06
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een onderwerp waar zelfs voedingsdeskundigen het nog niet over eens zijn. Er doen heel veel verhalen de ronde, volgens vele niks mee aan de hand en volgens minstens net zo vele kankerverwekkend.
Let ook eens op de productinformatie op verpakkingen,het is vaak zo dat hoe groter er op staat geen suikers toegevoegd des te meer zoetstoffen er in het product zitten.

Ik denk dat het antwoord op je vraag vrij simpel is, er is niet onomstotelijk vastgesteld dat aspartaam daadwerkelijk kanker veroorzaakt dus geen reden om het van de markt af te halen.

Even voor de duidelijkheid en om discusies uit de weg te gaan, ik ben zelf anti-zoetstof.

Zoals poltol al aangeeft, kijk eens op wikipedia en oordeel zelf.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Nov 24, 2010 om 12:33
84 Antwoorden / 1 Vragen

Aspartaam heeft bij gebruik van grote hoeveelheden de vervelende bijwerking van diarree.
Je mag daarom per dag maar een bepaald aantal mg gebruiken.
Het product mag dan ook niet door kinderen jonger dan 12 jaar gebruikt worden ivm met het veel lagere lichaamsgewicht dan volwassenen.

Saccharine is destijds van de markt gehaald wegens schadelijke bijwerkingen, maar ik heb gezien dat dit middel ook weer vrij verkrijgbaar is na zo'n 10 jaar.

Gewoon even uitkijken of je niet teveel frisdrank met als zoetmiddel aspartaam gebruikt, dus bijvoorbeeld geen fles per dag of zo.

Als je in de supermarkt kijkt bij de potten kunstsuiker op basis van aspartaam kun je precies zien hoeveel de dagelijkse maximale hoeveelheid is die een volwassene mag gebruiken.

Succes

avangestel
door avangestel - Nov 24, 2010 om 12:35
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Martine.

Aspartaam komt uit een laboratorium, er zijn miljarden in geinvesteerd in de 80er jaren, dit moet terug verdient worden met een hele dikke winst en zolang die winsten er nog zijn doordat mensen argeloos aspartaam gebruiken zal geen een producent of handlangers daarvan (lees; Voedingsbureau's en ministeries van volksgezondheid in de wereld) toegeven dat het een zeer omstreden zoetstof is.
Maar waarom zou je dit spul gebruiken als er veel betere suikers zijn die ook nog lekker zijn, zoals bijvoorbeeld rietsuiker, daar zitten ook nog wat mineralen in of zou je aspartaam gebruiken voor de lijn? neem van mij aan dat dit niet werkt.
Ik gebruik geen suiker uit een laboratorium, ik ben stenslotte ook niet in een laboratorium gebouwd. mijn advies; gewoon niet gebruiken en overstappen naar eerlijke produkten, neem desnoods wat minder daarvan dan loop je ook geen risico op enge ziekten.

rs
door rstu - Nov 24, 2010 om 12:50
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb hier eens (30 jaar terug) tijdens mijn studie biologie naar gekeken. Er zijn heel veel onderzoeken over gedaan. Een aantal onderzoeken bij muizen lijken op kankerverwekkendheid te duiden, maar de hoeveelheden die daar gebruikt zijn zijn zo enorm groot dat een mens allang met diarree op het toilet leeggelopen was. De algemene conclusie is dan ook dat het voor een mens onmogelijk is om die grote hoeveelheden tot zich te nemen.
Probleem is echter dat je niet zeker kan weten of een klein beetje aspartaam op de lange duur niet ook kankerverwekkend is, maar ja wat is op de lange duur nou niet kankerverwekkend. Als iemand vandaag suiker had uitgevonden en op de markt wilde brengen zou het absoluut afgekeurd zijn in verband met de aanslag op het gebit en gewicht. Toch eet iedereen elke dag suiker.

We hebben met ons onderzoek overigens nog wel even de onderzoeken opgedeeld in onderzoeken welke zijn gedaan door de industrie en welke zijn gedaan door een overheidsinstelling of universiteit. Van de eerste groep kwamen de meeste onderzoeken en was er geen enkele aanwijzingen voor carcinogene werking. Van de laatste kleinere groep gaf ongeveer de helft aanwijzingen voor een carcinogene werking. Geeft wel te denken .....

stacey
door stacey - Nov 24, 2010 om 12:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Lees even de info bij een eerder Topic: Klik Hier

mostertpot
door mostertpot - Nov 24, 2010 om 13:16
162 Antwoorden / 13 Vragen

In een aantal adviezen wordt gezegd te Googlen en Wikipedia eens in te zien. Ja, dat zijn mogelijkheden. Waarbij Wikipedia wel erg voorzichtig benaderd dient te worden, want in tegenstelling tot ouderwets encyclopedieën is Wikipedia erg onnauwkeurig en zeker veel minder betrouwbaar. De charme van dit forum, zit in het elkaar proberen te helpen. Door te stellen dat een vraag overbodig is, zie Poltol 22 nov 18:59, geeft Poltol aan er niet veel van te begrijpen en zich niet te kunnen inleven in de vragensteller. Ja, er zijn vele mogelijkheden om info te halen, ook buiten internet, maar dit forum is zeker zo vriendelijk. Of liever was. Gisteren zag ik ook de reacties over de vraag wat te doen met een gele wc-bril, ook daar zag je zeer vaak de respectloosheid voor de vragensteller. Heb je een antwoord voor Martine, geef het dan, zo ook bij andere vragenstellers, heb je het niet: blijf dan van je toetsenbord af.

martjoke
door martjoke - Nov 24, 2010 om 13:27
15 Antwoorden / 15 Vragen

helemaal mee eens mostertpot,sommige antwoorden zijn hemelschreiend ,het begint af en toe op die scheld partijen te lijken zoals vroeger met die bakkies .

normen en waarden JP had het er steeds over ,maar laten wij van kassa er mee beginnen

go
door goody50 - Nov 24, 2010 om 13:28
8 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zo zijn dat vraagsteller misschien ivm diabetes de vervangende suiker vervangt door aspartaan. En idd is er veel te lezen op internet, en wordt door vraagsteller de ervaringen wil weten van anderen. Ikzelf ben ook huiverig van aspartaan, omdat ik ook diabetes heb en heb nu gehoord dat er een vervangend middel zoals Stevia beter zou wezen.
groet

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 24, 2010 om 13:32
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mostertpot schreef op woensdag 24 nov 2010, 13:16]In een aantal adviezen wordt gezegd te Googlen en Wikipedia eens in te zien. Ja, dat zijn mogelijkheden. Waarbij Wikipedia wel erg voorzichtig benaderd dient te worden, want in tegenstelling tot ouderwets encyclopedieën is Wikipedia erg onnauwkeurig en zeker veel minder betrouwbaar. De charme van dit forum, zit in het elkaar proberen te helpen. Door te stellen dat een vraag overbodig is, zie Poltol 22 nov 18:59, geeft Poltol aan er niet veel van te begrijpen en zich niet te kunnen inleven in de vragensteller. Ja, er zijn vele mogelijkheden om info te halen, ook buiten internet, maar dit forum is zeker zo vriendelijk. Of liever was. Gisteren zag ik ook de reacties over de vraag wat te doen met een gele wc-bril, ook daar zag je zeer vaak de respectloosheid voor de vragensteller. Heb je een antwoord voor Martine, geef het dan, zo ook bij andere vragenstellers, heb je het niet: blijf dan van je toetsenbord af.

@mostertpot

Hehe, eindelijk iemand die er eens wat van zegt! Ik ben het helemaal met je eens.

@alle kassa-experts

Ik stel regelmatig vragen hier op de site, en in de meeste gevallen krijg ik goede antwoorden waar ik echt wel wat aan heb.
Ik vind jullie dan ook allemaal top en ben blij als ik van een of meerdere van jullie een oplossing krijg!

@martine

Aspartaam is alleen in grote hoeveelheden schadelijk.
Ik zou bijvoorbeeld niet elke dag een 1 1/2 literfles cola-light drinken ofzo........
Maar 2 glazen lightfris kan geen kwaad.
En tja..................................wat is er tegenwoordig nu niet kankerverwekkend?
Dan kan je wel helemaal stoppen met eten en drinken, en in het ergste geval met ademhalen (want al die lucht die je inademt.........ook niet zo gezond)
Alles met mate is het toverwoord.

Groetjes, Wilma.

ha
door harryromijn - Nov 24, 2010 om 13:35
272 Antwoorden / 0 Vragen

EFSA heeft uit-en-te-na ieder E-nummer, dat verwerkt wordt, onderzocht. Iedere "gezondheids"claim wordt op hun waarheid en bewijs beproefd, waarbij ongeveer 90% wordt AFGEWEZEN, hoeveel onderzoek en marketing geld Unilever, Danone enz er ook in gestoken mogen hebben.

Als zelfs ook maar de geringste twijfel is, als bijv de 'Southamptoin Six" kleurstoffen, worden alle onderzoeken nog eens op hun merites beoordeeld. In dut geval heeft men de dagelijkse inname-hoeveelheid ter tig-dubbele veiligheid nog verder omlaag gebracht , naast de dringende vermelding op ieder pak: " kan de oplettendheid of activiteit van kinderen negatief beïnvloeden'.

40 mg/kg bw/day = acceptabele ( dus absoluut veilige) inname per dag per kg lichaamsgewicht. Bij een lichaamsgewicht van 75 kg dus een consumptie van 3 gram per DAG
Ofwel: dagelijkse consumptie van 12 liter Coca-Cola light, uw leven lang
Ik denk, dat u al lang aan een andere ziekte bent overleden, voordat u ook maar een kuchje door aspartaam heeft gekregen.

Volksbangmakerij dus.

skblzzzz
door skblzzzz - Nov 24, 2010 om 13:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

NIEUWE ONDERZOEKEN BLIJVEN UITWIJZEN:
ASPARTAAM ZEER KANKERVERWEKKEND

Iets wat al heel lang bekend is overigens

skblzzzz
door skblzzzz - Nov 24, 2010 om 13:46
4 Antwoorden / 0 Vragen

@ rstu.
Maar het is en blijft KANKERVERWEKKEND.
en waarom zou het überhaubt gebruiken als er tig natuurlijke alternatieven zijn?

pengyou
door pengyou - Nov 24, 2010 om 13:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=poltol schreef op maandag 22 nov 2010, 18:50]Beste Martine,

Ga eens fijn Googelen op aspartaam.
Dan hoeft u hier geen overbodige vraag te stellen.
Kijk ook eens in de Wikipedia.
Of vul hier rechts boven, in het zoekvenster, even het a woord in.

Ik ga u in ieder geval niet antwoorden.

Succes, poltol

Waarom moeten op een forum als dit sommige mensen toch altijd hun frustraties afreageren ??
Als de vraag je ergert, zeg dan niets en bezit je ziel in lijdzaamheid.
Is veel gezonder ook.......!!

tolsma1945
door tolsma1945 - Nov 24, 2010 om 14:03
229 Antwoorden / 6 Vragen

Of aspertaan nu goed of slecht is maakt mij niet uit.
Ik blijf gewoon suiker gebruiken.

he
door henkiehoempa - Nov 24, 2010 om 14:07
34 Antwoorden / 3 Vragen

Ga alsjeblieft niet Googelen als het om Aspartaam gaat, want ze maken je stapelgek! Bovendien kan niemand meer om Aspartaam heen omdat het in massa's producten is verwerkt. Wie bewust kiest voor niet- Aspartaam houdende producten, nou, die is wel even bezig in de supermarkt. De leesbril maar mee.....
Trouwens, suiker is ook nogal ongezond.... je wordt er hartstikke dik van. Dus hebben we de keus tussen kanker of vetzucht..... Je kunt in deze welvaartsmaatschappij bijna niks meer eten of drinken, of er kleeft wel een gezondheidsrisico aan. Het Colaverhaal weleens gehoord? Je kunt er roest mee verwijderen, bevroren autoruiten mee ontdooien en als je 's avonds een stukje vlees in een glas Cola gooit, is het 's morgens opgelost..... grote onzin dus. Ik drink al sinds m'n zestiende bijna een liter per dag, waarvan de laatste 20 jaar Light, dus mét Aspartaam. Oh ja, ik ben inmiddels 70...... heb nergens last van.

jo
door jose lacroix - Nov 24, 2010 om 14:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

mijn ervaring met aspataam is met mijn zuster die diabeet is en op advies beter light dranken kon drinken van dieetist
,nu heeft zij ook laatst van psioria (huidaandoening ),
nadat ik op internet het las van aspataam, heb ik haar geadviseerd om een tijdje geen light dranken te drinken en binnen 3 weken werd de roodheid en schilfers minder en nu zijn we 4 maanden verder en nu zie je alleen nog wat droge huid, zelf op haar hoofd en buik is het weg
helemaal zal het niet weg gaan,maar het is een wereld van verschil

fp
door fpo - Nov 24, 2010 om 15:16
87 Antwoorden / 3 Vragen

In onze zogenaamde welvaartsmaatschappij heeft de mens zich in de afgelopen jaren aardig vergaloppeerd aan van alles en nog wat, vooral op het gebied van voeding. Suikers horen niet bij een gezonde voeding, en suikervervangers al helemaal niet. Zoals eerder genoemd is het gebruik van Aspartaam niet gezond, ook al zijn er mensen die er nauwelijks tot geen last van hebben. Maar wat is 'last'? De narigheid die zoetvervangers kunnen veroorzaken zijn zo veelomvattend, en bovendien sluipt het in de jaren ons systeem binnen, dat het niet makkelijk te herkennen is waar de klachten vandaan komen.
De vele onderzoeksresultaten van alle zoetvervangers hebben - vooral in Amerika, maar ook wereldwijd gezien - even zoveel boycots ondergaan. Waarom? Omdat de suikerindustrie zó immens groot geworden is, dat deze niet zuiver en onbevooroordeeld kan functioneren. Alle uitkomsten van onderzoeken zullen dan ook desastreus kunnen uitpakken op hun financiën, dus halen ze de onderzoeken onderuit en vervangen deze met onbetrouwbare informatie. Gelukkig is het tij enigszins aan het keren in Amerika, omdat steeds meer mensen zich aan gaan sluiten bij een groeiende groep onderzoekers, die zich niet meer laten plat chanteren door deze maffiabende. Zij verkiezen de waarheid boven tafel te brengen, en te houden. Grote industrieën krijgen het dan ook moeilijk, omdat ze nu eenmaal niet kunnen bewijzen dat hun producten gezond zijn. Er is immers teveel tegenbewijs.
Als wij googlen, krijgen we nog steeds die oude, onbetrouwbare informatie te zien. Wil je wezenlijk verder kijken dan je neus lang is, onderzoek dan dieper en je zult je een rotje schrikken wat je dán tegenkomt!
Dus: suikersvervangers kunnen inderdaad kankerverwekkend zijn. Maar nóg meer werken ze negatief door op de alvleesklier, de nieren, de lever en het zenuwstelsel. De hoeveelheid mensen die allerlei uitvalsverschijnselen en ontstekingen hebben opgelopen, zijn allang niet meer te tellen. Velen van hen hebben zich gebundeld en zijn processen begonnen tegen de fabrikanten...... Dat geeft toch wel te denken, niet?
Het is net als met het griepvaccin: men wil er grof aan verdienen, dus worden gigantische campagnes op touw gezet. En owee als er mensen zijn die met de waarheid zwaaien, want die zullen ze onder druk gaan zetten. Dat is het afgelopen jaar ook weer gebeurd. En waar komt de pers sinds vorige week nu mee naar voren? Juist: de griepprik heeft nauwelijks zin en er kleven veel nadelen aan vast......
Als laatste even een reactie op wat we zo vaak horen: cola kan ontroesten, en nog meer van die uitspraken. Nou, dat kan 7-Up ook, en alle vloeistoffen waar koolzuur in zitten. Het is niet de cola, die dat doet, het is het koolzuur die dergelijke reacties teweegbrengt. Misschien handig om dit te weten, zodat bakerpraajes uit de lucht gehaald kunnen worden......
Inmiddels zijn de meeste mensen zó ontzettend verwend geraakt door dat zogenaamde welvaartsvoedsel, dat men het behoorlijk lastig vindt om gewoon normaal te eten/drinken. Dat komt door het verslavende effect van de suikers, die de fabrikant bijna overal in gooit. Wel eens een tijd alle ingrediënten op de etiketten gelezen? Dan weet je dat het bijna overal in zit! Niet voor niets heeft ca. 80% van onze samenleving last van Candida, de schimmel die door het hele lichaam zich heeft verspreid, als gevolg van te zoet bloed...... Veel te veel mensen hebben dus ergens last van, veroorzaakt door dit schimmel. En degene die écht lef heeft om een maand lang geen suikers meer te concumeren, dus óók niet producten die verborgen suikers bevatten, zoals sauzen, broodbeleg e.d., die zal mijn betoog kunnen bevestigen. Ervaring is de beste leermeester......

dh
door dhuisman - Nov 24, 2010 om 15:16
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruikte om mijn lichaamsgewicht te behouden veel ligtht producten waar aspartaam in werd verwerkt. Uiteindelijk kwam ik bij de internist terecht omdat ik darmproblemen kreeg. Op advies heb ik alle light producten laten staan en na verloop van tijd waren de problemen grotendeels voorbij.

go
door goody50 - Nov 24, 2010 om 15:51
8 Antwoorden / 3 Vragen

Op mijn eerdere reactie wil ik nog het volgende vragen, is er iemand die ervaring heeft met Stevia?
Ook ik kreeg darmproblemen met het gebruik van light producten op advies van dvk. Dus misschien dat het Stevia uitkomst zou brengen??
ps toppie fpo
groet goody

vu
door vuurdraak - Nov 24, 2010 om 16:41
11 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas word deze stof niet verboden omdat het zeer goedkoop is en de bedrijven veel winst op hun producten kunnen maken.
Dr Morgan Raiford was een specialist op het gebied van vergiftiging van aspartaam door methanol.
Aspartaam is gevaarlijk want als de temperatuur van deze zoetstof boven de 32 graden komt verandert de methylalcohol in aspartaam in formaldehyde en vervolgens in mierenzuur dat op zij beurt weer een stofwisselingszuurvergiftiging veroorzaakt.
Dit product zit vooral in dieet cola en pepsi cola.
Monsanto de uitvinder van aspartaam weet zelf hoe gevaarlijk deze zoetstoffen zijn.
Helaas is het patent van Monsanto op aspartaam verlopen en nu zijn er meer dan 5000 producten op de markt.
Op internet kun je veel te weten komen op het gebied van aspartaamvergifiging.
Ik zelf zit in de medische wereld en weet hier dus ook het één en ander van.
Op dit moment zijn ze aan het onderzoeken wat deze zoetstof te maken heeft met ze ziekte MS omdat de ziekte explosief is toegenomen onder de bevolking.
Succes.

deexpert
door deexpert - Nov 24, 2010 om 17:28
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=poltol schreef op maandag 22 nov 2010, 18:50]Beste Martine,

Ga eens fijn Googelen op aspartaam.
Dan hoeft u hier geen overbodige vraag te stellen.
Kijk ook eens in de Wikipedia.
Of vul hier rechts boven, in het zoekvenster, even het a woord in.

Ik ga u in ieder geval niet antwoorden.

Succes, poltol

Laat dan je reactie weg!

Expert

la
door lambikske - Nov 24, 2010 om 18:17
11 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=goody50 schreef op woensdag 24 nov 2010, 15:51]Op mijn eerdere reactie wil ik nog het volgende vragen, is er iemand die ervaring heeft met Stevia?
Ook ik kreeg darmproblemen met het gebruik van light producten op advies van dvk. Dus misschien dat het Stevia uitkomst zou brengen??
ps toppie fpo
groet goody

Ik gebruik al een paar jaar Stevia. Een vloeibaar zoetmiddel dat verkrijgbaar is in biologische winkels. Op het flesje staat dat het voor uitwendig gebruik is. Dat is voor mensen die op zoek zijn naar een alternatief voor suiker en andere zoetstoffen, erg verwarrend. De reden hiervan ligt bij de EU, die dit voedingsmiddel (nog) niet heeft getest en om die reden is het verplicht dat er "voor uitwendig gebruik" op staat. Het ziet er niet naar uit dat daar verandering in komt omdat men geen concurrentie wenst in de gouden handel van de suikerindustrie.
Overigens is het gebruik van Stevia in Japan en China wel als volwaardig voedingsmiddel geaccepteerd.

Mijn ervaring met Stevia: het heeft wel een aparte smaak. Ik gebruik het met mate omdat ik het niet in alles even lekker vind. Er zijn mensen die het ook voor gebak gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Hoe het smaakt in koffie of thee weet ik ook niet omdat ik heel terughoudend ben tegenover het gebruik van teveel zoet, zout en vet. Het is beter voor je lichaam om niet verslaafd te raken aan die overheersende en opdringerige smaken.
Hoe dan ook, Stevia is een prima vervanger van ongezonde suikers en dubieuze zoetstoffen.

go
door goody50 - Nov 24, 2010 om 18:43
8 Antwoorden / 3 Vragen

@Lambikske, Dank voor je antwoord, ben zelf ook geen grootgebruiker van zoet, maar een klein beetje in koffie is wel aangenamer. Voorheen ook dagelijks zoetjes in koffie gebruikt, maar leidde op den duur tot darmklachten. Nu ga ik op zoek naar een biologische winkel, met vriendelijk dank
goody

poltol
door poltol - Nov 24, 2010 om 18:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=deexpert schreef op woensdag 24 nov 2010, 17:28][quote=poltol schreef op maandag 22 nov 2010, 18:50]Beste Martine,

Ga eens fijn Googelen op aspartaam.
Dan hoeft u hier geen overbodige vraag te stellen.
Kijk ook eens in de Wikipedia.
Of vul hier rechts boven, in het zoekvenster, even het a woord in.

Ik ga u in ieder geval niet antwoorden.

Succes, poltol

Laat dan je reactie weg!

Expert

Expert, volg a.u.b. uw eigen advies ook maar op.

Vr.gr. poltol

yo
door yona - Nov 24, 2010 om 20:22
20 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 24 nov 2010, 12:52]Lees even de info bij een eerder Topic: Klik Hier

Nou Stacy, dat is een vriendelijker antwoord. Misschien is niet meer reageren op zulke onvriendelijke antwoorden een idee?
Groet, Yona

jantje
door jantje - Nov 25, 2010 om 08:08
123 Antwoorden / 12 Vragen

Aspartaam, volgens mij wordt dit gemaakt uit appelpitten. Er was een tijd dat er een soort namaaksuiker op de markt was (bestaat dat nog?) die werd in grote potten verkocht met rode of blauwe doppen. Dat deed ik ook altijd in de koffie. Tot ik ontdekte dat er aspartaam in verwerkt was.
En plaatsgenoot bakte een cake voor haar moeder die suikerziekte had, met dit spul erdoor. Het is niet goed afgelopen met haar moeder. Of dit specifiek door dat namaaksuiker is gekomen durf ik niet beweren maar heeft wel een rol gespeeld.

Moin

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 09:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=yona schreef op woensdag 24 nov 2010, 20:22][quote=stacey schreef op woensdag 24 nov 2010, 12:52]Lees even de info bij een eerder Topic: Klik Hier

Nou Stacy, dat is een vriendelijker antwoord. Misschien is niet meer reageren op zulke onvriendelijke antwoorden een idee?
Groet, Yona

Wat is jou probleem ????!!!!!!!!!!

Ik heb bij het vorige topic waarnaar ik verwijs (Als je even op de oranje tekst klikt - dat is een link voor het geval je dat nog niet snapte slimmerik ! Dus niet gelijk gaan bleren !) al heel veel informatie gegeven en die kan vraagsteller daar dan lezen, of dacht je dat ik hier alles nog even opnieuw zou gaan typen ?!

Heb hier overigens al wel 20 van deze vragen over aspartaam langs zien komen in die 5 jaar dat ik hier nu zit, je kan wel aan de gang blijven................
En als mensen de zoekfunctie eens zouden gebruiken zou er niet zoveel verscpreide en dubbele informatie hier verschijnen, zou stuk overzichtelijker blijven dan ook.

yo
door yona - Nov 25, 2010 om 10:38
20 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 25 nov 2010, 09:56][quote=yona schreef op woensdag 24 nov 2010, 20:22][quote=stacey schreef op woensdag 24 nov 2010, 12:52]Lees even de info bij een eerder Topic: Klik Hier

Nou Stacy, dat is een vriendelijker antwoord. Misschien is niet meer reageren op zulke onvriendelijke antwoorden een idee?
Groet, Yona

Wat is jou probleem ????!!!!!!!!!!

Ik heb bij het vorige topic waarnaar ik verwijs (Als je even op de oranje tekst klikt - dat is een link voor het geval je dat nog niet snapte slimmerik ! Dus niet gelijk gaan bleren !) al heel veel informatie gegeven en die kan vraagsteller daar dan lezen, of dacht je dat ik hier alles nog even opnieuw zou gaan typen ?!

Heb hier overigens al wel 20 van deze vragen over aspartaam langs zien komen in die 5 jaar dat ik hier nu zit, je kan wel aan de gang blijven................
En als mensen de zoekfunctie eens zouden gebruiken zou er niet zoveel verscpreide en dubbele informatie hier verschijnen, zou stuk overzichtelijker blijven dan ook.

Waarom die boze reactie? Het was compliment.....
Ik bedoelde het absoluut niet negatief. Ik vond écht dat jouw
antwoord een stuk vriendelijker en behulpzamer was dan die van poltol. Met negeren bedoelde ik niet jouw antwoord. Spijtig dat je het zo opvatte.

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 10:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Waarom die boze reactie? Het was compliment.....
Ik bedoelde het absoluut niet negatief. Ik vond écht dat jouw
antwoord een stuk vriendelijker en behulpzamer was dan die van poltol. Met negeren bedoelde ik niet jouw antwoord. Spijtig dat je het zo opvatte.---

Oke, Sorry dat had ik dan helaas verkeerd begrepen ;-(

Laatste tijd nogal veel vraagstellers die hier gelijk bijdehand gaan doen als een antwoord ze niet aanstaat omdat ze de waarheid niet willen worden, om die reden zijn reacties van de vaste beantwoorders die hier gratis en voor niets hun tijd hieraan besteden wellicht wat feller en lichtelijk geirriteerd ;-)

Excuses,

vr1944
door vr1944 - Nov 25, 2010 om 10:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt wel een erg kortzichtig kort lontje Stac

=stacey schreef op donderdag 25 nov 2010, 09:56:
=yona schreef op woensdag 24 nov 2010, 20:22
=stacey schreef op woensdag 24 nov 2010, 12:52: Lees even de info bij een eerder Topic: Klik Hier

Nou Stacy, dat is een vriendelijker antwoord. Misschien is niet meer reageren op zulke onvriendelijke antwoorden een idee?
Groet, Yona

Wat is jou probleem ????!!!!!!!!!!

Ik heb bij het vorige topic waarnaar ik verwijs (Als je even op de oranje tekst klikt - dat is een link voor het geval je dat nog niet snapte slimmerik ! Dus niet gelijk gaan bleren !) al heel veel informatie gegeven en die kan vraagsteller daar dan lezen, of dacht je dat ik hier alles nog even opnieuw zou gaan typen ?!

Heb hier overigens al wel 20 van deze vragen over aspartaam langs zien komen in die 5 jaar dat ik hier nu zit, je kan wel aan de gang blijven................
En als mensen de zoekfunctie eens zouden gebruiken zou er niet: verscpreide en dubbele informatie hier verschijnen, zou stuk overzichtelijker blijven dan ook.

yo
door yona - Nov 25, 2010 om 10:54
20 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 25 nov 2010, 10:46]---Waarom die boze reactie? Het was compliment.....
Ik bedoelde het absoluut niet negatief. Ik vond écht dat jouw
antwoord een stuk vriendelijker en behulpzamer was dan die van poltol. Met negeren bedoelde ik niet jouw antwoord. Spijtig dat je het zo opvatte.---

Oke, Sorry dat had ik dan helaas verkeerd begrepen ;-(

Laatste tijd nogal veel vraagstellers die hier gelijk bijdehand gaan doen als een antwoord ze niet aanstaat omdat ze de waarheid niet willen worden, om die reden zijn reacties van de vaste beantwoorders die hier gratis en voor niets hun tijd hieraan besteden wellicht wat feller en lichtelijk geirriteerd ;-)

Excuses,

Oké,zand erover! :-)

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 11:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kijk dat bedoel ik nou;

--
vr1944 donderdag 25 nov 2010, 10:52

Je hebt wel een erg kortzichtig kort lontje Stacy --

Iedereen bemoeit zich hier maar overal mee met bijdehandte commentaren:(
En dat dan zelfs Nog na mij excuses reactie............Pff

En het is: Kort lontje niet kortZichtig ;-)

di
door didididi - Nov 25, 2010 om 11:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

als je aspartaam op zoekt via google en/ of wikipedia, zal je lezen dat het een GIF is.
en elk gif is schadelijk, soms zelfs dodelijk.
ik weet van een vrouwtje die met nare klachten naar de huisarts ging, door verwezen werdt naar het ziekenhuis,in het ziekenhuis werdt verteld na div. onderzoeken dat deze vrouw ms zou hebben. deze vrouw gebruikte regelmatig light producten. toen zij met deze light producten is gestopt, verdwenen gelijkdelijk aan haar klachten. na weder om onder zoeken in het ziekenhuis is er geen spoor meer te vinden van de ms.
doe er je voordeel mee en laat die stof achter je,gebruik rietsuiker of een ander natuurlijk alternatief.
het meest frustrerende vindt ik zelf dat het het ook in RAAK-kinder-cola zit!en jij maar denken dat dit beter is voor je kind dan gewone coca-cola.
groetjes van didididi

cl
door clyde1 - Nov 25, 2010 om 11:20
11 Antwoorden / 4 Vragen

Voor iedereen, die met vragen over E nummmers zit (want aspertaam is er 1 van):
het boekje WAT ZIT ER IN UW ETEN? van Corinne Gouget.
Het is klein, waardoor je het makkelijk in je zak mee kunt nemen naar de winkel.
In het begin erg schokkend, maar er blijken zelfs in de supermarkt alternatieven voor bepaalde stoffen te vinden, het is even leren. Succes!

mostertpot
door mostertpot - Nov 25, 2010 om 13:47
162 Antwoorden / 13 Vragen

[\quote]Heb hier overigens al wel 20 van deze vragen over aspartaam langs zien komen in die 5 jaar dat ik hier nu zit, je kan wel aan de gang blijven................
En als mensen de zoekfunctie eens zouden gebruiken zou er niet zoveel verscpreide en dubbele informatie hier verschijnen, zou stuk overzichtelijker blijven dan ook.

Stacey, dit is kortzichtig. Weet je in 5 jaar veranderen inzichten veranderd kennis en is de wetenschap weer een stukje verder. De vragensteller heeft het volste recht om de vraag te stellen. Als dit forum je niet aanstaat, lees het dan niet meer en reageer zeker niet. Bovendien is er geen enkele reden om bitcherig te doen, laat anderen in hun waarde.

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 14:03
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mostertpot schreef op donderdag 25 nov 2010, 13:47][quote]Heb hier overigens al wel 20 van deze vragen over aspartaam langs zien komen in die 5 jaar dat ik hier nu zit, je kan wel aan de gang blijven................
En als mensen de zoekfunctie eens zouden gebruiken zou er niet zoveel verscpreide en dubbele informatie hier verschijnen, zou stuk overzichtelijker blijven dan ook.

Stacey, dit is kortzichtig. Weet je in 5 jaar veranderen inzichten veranderd kennis en is de wetenschap weer een stukje verder. De vragensteller heeft het volste recht om de vraag te stellen. Als dit forum je niet aanstaat, lees het dan niet meer en reageer zeker niet. Bovendien is er geen enkele reden om bitcherig te doen, laat anderen in hun waarde.

Ook jij ook nog even slim doen ?! Was Nog niet echt Bitcherig hoor...........
en jij komt ff daggie hier kijken en gaat mij vertellen dat ik, die hier al zo`n 5 jaar nuttige adviezen zit te geven niet zou moeten reageren........

Daar wordt ik onderhand wel zat van zoals ik al zei, mensen vragen wat en antwoord staat ze niet aan en krijg je grote bek...........
Vragen staat vrij en (wat te ) antwoorden ook !
Dus laat iedereen zich onthouden van commentaren en enkel zijn eigen bijdrage plaatsen wat die dan ook moge zijn..........
Dat is in z`n waarde laten en dat doe jij dus zelf ook niet............

En als je even goed leest ! waar het allemaal over ging, had ik Helemaal niet gezegd dat iemand niets mocht vragen......!
Ik had gewoon al een goed antwoord gegeven en later ergens anders op gereageerd met uitleg waarom er wel eens zo werd geageerd.......Je rukt stukken tekst uit hun verband ! DORK

Maar als iedereen bij de 1e vraag was gebleven dan had het gewoon up to date gebleven..............en in topic dat aangeef staan linken naar informatie doe ook geupdate zal worden en dus ook bruikbaar zal blijven........

Onzin Geleuter hier altijd ;-(
Blijf on topic en bemoei je verder nergens mee behalve met je eigen reactie op vraag dus.

id
door idaaltena - Nov 25, 2010 om 15:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

aspartaam

Aspartaam kan waarschijnlijk diverse soorten kanker veroorzaken. In de VS nam bijv. het aantal hersentumoren toe nadat aspartaam werd geïntroduceerd (PMID: 8939194), in Argentinië werd een verband gevonden tussen het tien jaar lang drinken van aspartaamhoudend drinken en het ontstaan van urinewegtumoren (PMID: 18495230), volgens een Italiaanse studie kan de toename van het aantal kankergevallen verband houden met het vele jaren gebruik van aspartaam, vooral het gebruik van aspartaam tijdens de zwangerschap en op vroege leeftijd zou slecht zijn omdat de hersen-bloedbarrière nog niet optimaal functioneert (PMID: 18226064), enz. (Aan de hand van de PMID-nummers zijn wetenschappelijke onderzoeken terug tevinden.)
Een liter met aspartaam gezoete frisdrank bevat 56 milligram methanol (methylalcohol). Volgens Nederlandse richtlijnen mag een volwassene niet meer dan 7,8 milligram van deze gevaarlijke stof per dag binnenkrijgen. 0,14 liter van deze frisdrank, nog niet eens een vol glas dus, zou volgens deze richtlijn al te veel zijn. Methanol komt ook voor in alcohol, maar hierin is ook de ‘antistof’ ethanol aanwezig, meestal 200 maal zoveel dan methanol. Bij aspartaam ontbreekt die antistof.
Bij koude temperaturen produceert methanol een kleurloos gif, formaldehyde, wat weer in mierenzuur wordt omgezet. Deze gifstoffen stapelen zich op in cellen en reageren met eiwitten, zoals enzymen, en met de dragers van de erfelijke eigenschappen, het DNA.
Fenylalanine breekt af in diketopiperazine (DKP) als het aan warme temperaturen wordt blootgesteld of langdurig wordt opgeslagen. Diketopiperazine is een bekende kankerverwekkende stof.
Door de bloed-hersenbarrière kunnen giftige stoffen de hersenen normaal gesproken niet bereiken. Er zijn echter een aantal aandoeningen, zoals diabetes en hoge bloeddruk die deze werking van de bloed-hersenbarrière kunnen verstoren. Ook door ouderdom wordt deze hindernis langzaam zwakker. Bij mensen die neurodegeneratieve hersenziektes hebben, zoals MS, werkt de bloedhersen-barrière in veel gevallen ook niet optimaal. De bloed-hersenbarrière werkt nog niet goed voor de geboorte en gedurende de eerste twaalf maanden erna. De prikkelende giften asparaginezuur en fenylalanine hebben dan vrije toegang tot het zenuwstelsel. Daar komt nog bij dat de placenta het mogelijk maakt dat de fenylalanineconcentratie in het bloed van de foetus vier tot zes keer zo hoog wordt als in het bloed van de moeder. Dit geeft een risico op geboortedefecten. Fenylalanine kan ook in de moedermelk terecht komen. Bepaalde schadelijke stoffen in de moedermelk kunnen onherstelbare beschadigingen veroorzaken bij een zuigeling. Het is daarom onvoorstelbaar dat aspartaam wordt aangeraden aan zwangere en zogende diabetespatiënten.
Als aspartaam wordt gebruikt zonder dat er gelijktijdig aminozuren uit eiwit worden gebruikt, dan wordt fenylalanine rechtstreeks opgenomen in de hersenen. Dit kan een sterke daling van het serotonineniveau veroorzaken, wat zeer depressieve gevoelens kan veroorzaken. Bij regelmatig gebruik van aspartaam zonder andere aminozuren uit eiwit kunnen allerlei klinische verschijnselen veroorzaakt worden.
Aspartaam smaakt zoet en geeft het lichaam het idee dat er iets zoets gegeten is. Het lichaam reageert daarop met de productie van insuline. De snelle, sterke stijging van insuline verwijdert alle glucose uit de bloedstroom en slaat het op als vet. Dit kan hypoglykemie veroorzaken en daardoor het verlangen naar zoete levensmiddelen. Volgens Lutsey et al bestaat er een relatie tussen het westerse voedingspatroon en het metabole syndroom (een groep cardiovasculaire risicofactoren die geassocieerd worden met o.a. een verhoogde kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en het eerder overlijden aan allerlei oorzaken.) Vooral het gebruik van met zoetstoffen gezoete frisdrank wordt in verband gebracht met het metabole syndroom. (PMID: 18212291)

De gebruiker moet zelf beslissen of hij/zij het verantwoord vindt om aspartaam te gebruiken.

I. Altena

marsha
door marsha - Dec 6, 2010 om 21:01
36 Antwoorden / 11 Vragen

lang leve de suikermaffia!!

julia040
door julia040 - Dec 7, 2010 om 19:32
5 Antwoorden / 2 Vragen

Beste ,

Sinds september ben ik gestopt met het drinken van Cola Light.In plaats daarvan drink ik nu kruiden of vruchtenthee zonder suiker of zoetjes. Wel drink ik op een werkdag 1 kopje koffie met 2 zoetjes, dat deed ik al en doe ik nog steeds.

Ik dronk niet elke dag Cola Light, maar tijdens een avond thuis ging er zeker wel 1 fles (1,5 liter) met 2 personen op.
Sindsdien heb ik zeer weinig tot geen hoofdpijn meer, terwijl ik dat eerst meerdere keren per week had.
Ook lijkt mijn (gezichts)huid er veel beter uit te zien; minder oneffenheden zoals puistjes en een minder glimmende huid.

Vooral het wegblijven van de hoofdpijn heeft me aan het denken gezet; die huid kan nog te maken hebben met creme's, zepen, het (koude) weer, etc maar die hoofdpijn lijkt me van niet.