el
door ellen88 Oct 12, 2012 om 10:56
Voeding & gezondheid

Babyvoeding bevat fluoride en maltodextrines

Er is bekend dat borstvoeding de beste voeding is voor een baby. Echter wanneer dit niet of onvoldoende lukt zoek je naar een goed alternatief.

Ik zocht een alternatief waarin geen suikers (dan wel maltodextrine) en fluoride in zit. Nu wordt gezegd dat de suikers nodig zijn om de zoetheid van borstvoeding te benaderen en fluoride is voor de tandjes.....Is allemaal vastgelegd in de Warenwet.

Nu weet ik dat er tegenover elk negatief bericht/onderzoek over suikers als maltodextrine en het nut van fluoride, ook een positief onderzoek staat. Ik heb een opleiding in de chemie en gezondheidszorg genoten en ben bekend met fluoride. Dit is gif. In een tube kindertandpasta zit genoeg fluoride om een kind te doden. Van geraffineerde suikers weten we inmiddels ook wel dat ze schadelijk zijn, zorgen voor een verminderde opname van mineralen, het immuunsysteem ondermijnen en overgewicht.

Het gebruik van fluoride ter voorkoming van gaatjes in je tanden (cariës) start in Amerika in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Twee feiten speelden hierbij een rol.

De fluorverbindingen die als afvalstoffen vrij kwamen bij de staal- en aluminiumindustrie. Deze afvalstoffen veroorzaakten massale vissterfte, degeneratie van gewrichten bij koeien en bij mensen hoofdpijn, buikpijn, huidklachten, pijn aan de ogen en algemene malaise.
Men constateerde dat kinderen die water dronken uit bronnen met een hoger fluoride gehalte lelijke, bruinverkleurde tanden kregen. Men had bovendien de indruk dat deze tanden harder waren.

Deze twee feiten bij elkaar gebracht zorgde ervoor dat de fluorideverbindingen van de metaalindustrie gebruikt gingen worden in de strijd tegen gaatjes in je tanden. Er kwam hoegenaamd geen protest. Al snel constateerden wetenschappers dat er wel degelijk ernstige bijverschijnselen gevonden konden worden bij de mensen die fluoride gebruikten. Fluorzouten (zeker het vaak gebruikte natriumfluoride) zijn hoogst giftig en te vergelijken met arseen. Bovendien zijn fluorzouten stapelgiften. Ze hopen zich op in het lichaam met alle gevolgen van dien. Dat je ze in tandpasta vind zou de exposure nog een beetje beperken maar als baby's het in hun voeding krijgen???

Als mensen kunstvoeding met fluoride en maltodextrine willen gebruiken voor hun kinderen, is eigen keuze. Als zij het gevoel hebben dat dat het beste is voor hun kind. Mijn keuze is om dit niet te doen. Wat ik erg vind is dat er geen alternatieven zijn voor de kritische consument. Ik heb een babyvoeding gevonden zonder maltodextrine maar niet zonder de fluoride. Uiteindelijk ben ik in Nieuw-Zeeland terecht gekomen, waar geen kunstmatige zoetstoffen, dan wel fluoride aan de voeding wordt toegevoegd. Het is een rib uit mijn lijf maar ik heb het er wel voor over. Als je contact opneemt met producenten krijg je steevast te horen dat het nou eenmaal in de Warenwet staat. Alsof het de bijbel is. Als je doorvraagt, heeft niemand een idee wat effecten kunnen zijn, dan wel wat de stoffen nu eigenlijk doen. Kwalijk.
Ook wordt het er dan uiteindelijk op gegooid dat alles schadelijk is in grote hoeveelheden. Een baby krijgt in zijn eerste half jaar alleen maar flesvoeding binnen met deze stoffen. Alles bij elkaar toch een flink aantal liters. Dus waar ligt de grens?

Wat ik met dit bericht wil bereiken, is eens een ander geluid te laten horen. Dat de reclames van opgroeimelk en dat het zo goed is voor je kindje en zijn/haar immuunsysteem...dat je dat wel met een korrel zout mag nemen. Dat je je eerst eens goed moet verdiepen in wat je eigenlijk geeft.
Niet blind afgaan op de verkooppraatjes.
Als mensen het niet met mij eens zijn, prima. Ik ben in ieder geval mij verbijstering hierover even kwijt.

Mvg,
Ellen

16922 20 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 12, 2012 om 11:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ellen88 schreef op vrijdag 12 okt 2012, 10:56]

Als mensen kunstvoeding met fluoride en maltodextrine willen gebruiken voor hun kinderen, is eigen keuze. Als zij het gevoel hebben dat dat het beste is voor hun kind. Mijn keuze is om dit niet te doen.

Dat is een mooi streven, let al ie groot is dan ook ff op de pannenkoekenmix ,chips en snoepjes ea en op de aspartaam in oa limonades (in van alles eigenlijk)...
Je wilt niet weten wat er allemaal in voeding zit tegenwoordig, dan kun je niets meer eten want er is vrijwel geen ontkomen aan helaas.

[quote=ellen88 schreef op vrijdag 12 okt 2012, 10:56] --fluoride. Dit is gif. In een tube kindertandpasta zit genoeg fluoride

Weet je overigens dat je ook dood kunt gaan als je een teveel (feitelijk onschadelijk) water in korte tijd naar binnen giet ?

Maar dit is meer iets voor een discussie en je zit nu in de vraag en antwoord rubriek.......

-

brainless
door brainless - Oct 12, 2012 om 11:39
324 Antwoorden / 0 Vragen

Fluoride komt ook voor in de natuur (grond/drinkwater, vissen) voor, en maltodextrine zit in aardappels, mais en granen.
Daarnaast zit er in BV ook suikers (en vetten), en wordt te veel aan fluoride via urine en zweet uitgescheiden.

el
door ellen88 - Oct 12, 2012 om 12:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt inderdaad de natuurlijke variant van fluoride: fluorapatiet. Deze wordt voornamelijk gevormd in pegmatieten, pneumatolieten, onder hydrothermale omstandigheden en in alluviale afzettingen. Het is een zeer algemeen mineraal en komt onder andere voor in Birma, Sri Lanka en India. Het heeft de vorm van een steen. Dit wordt niet gebruikt in voeding. De fluoride in tandpasta en bijvoorbeeld babyvoeding is de chemische variant. Ditzelfde geldt voor de fluoride die toegevoegd is aan drinkwater. Dit laatste wordt in Nederland niet gedaan en je vindt het ook niet in bronwater. Deze fluoride stapelt zich op in het lichaam en wordt niet via zweet en urine uitgescheiden.

Het klopt dat er in bv ook suikers en vetten zitten. Je krijgt dan de discussie: zijn dit natuurlijke suikers en natuurlijke vetten? Op zich is suiker (zoals in bijvoorbeeld vers fruit en sommige honingsoorten) niet slecht. Het gaat mij om de bewerkte, geraffineerde suikers. Zo heb je ook verzadigde en onverzadigde vetten waarvan de een gezonder is dan de ander niet. Er zijn ook, zoals als reactie op dit bericht is gegeven, de nodige onderzoeken met betrekking tot aspartaam.

Maltose wordt onder meer gebruikt in sportdrankjes, snoep en soms zelfs in brood. Er bestaat ook een andere vorm van maltose: maltodextrine. Dat middel vond ik bijvoorbeeld ook op het ingrediëntenlijstje van een vegetarische burger. Wat is het verschil tussen maltose en maltodextrine?

Maltose wordt meestal gemaakt van gerst maar kan ook worden gemaakt uit andere granen of aardappel. In de meeste producten met maltose is dit middel een geraffineerde suiker.

Bloedsuikerspiegel
Maltose doet de bloedsuikerspiegel snel en hoog stijgen. Het heeft een zoetkracht van ongeveer 105, waar ‘gewone suiker’ een waarde van 100 heeft en fructose 20. Dat verklaart waarom maltose in sportdrankjes wordt gebruikt, mensen drinken dit namelijk voor onmiddellijke energie. Maltodextrine heeft een waarde van 137. Dus zowel maltose als maltodextrine zorgen voor een snelle stijging in je bloedsuikerspiegel.

Maltodextrine
Maltose bestaat uit twee eenheden glucose. Wanneer je meerdere eenheden glucose toevoegt (maltose + dextrose), krijg je maltodextrine. Deze maltodextrine is een wit poeder en een geraffineerd product. Maltodextrine kan zoet smaken, maar er is ook maltodextrine met een neutrale smaak. Het middel wordt dan ook voor meerdere doeleinden gebruikt in de voedingsindustrie: als zoetmiddel, maar ook als vetvervanger, textuurverbeteraar én om een product op goedkope manier ‘op te vullen’. Dat vullen verlaagt de kosten voor de producent, maar zorgt tegelijk voor een vermindering in de voedingswaarde van het product.

Maar goed wat ik al eerder opmerkte. Iedereen heeft er zijn ideeën over en voor ieder onderzoek wat het een uitwijst, is er een ander onderzoek wat het tegendeel zegt te bewijzen. Je kunt je daarbij afvragen of voor beide kanten van onderzoeken er een bepaald belang bij het resultaat is. Daarom zeg ik niet de waarheid te weten. Die zal waarschijnlijk in het midden liggen en zoals met veel dingen: met mate hoef je niet ergens (meteen) aan dood te gaan. In vis zitten goeie vetten maar er wordt geadviseerd dit maar 2 keer per week te eten (iig als je borstvoeding geeft) alleen al vanwege de dioxines. Geen fijn idee maar ja ik woon ook in de stad en die uitlaatgassen zijn ook niet gezond. In de hoeveelheid verzorgingsproducten die een mens per dag gebruikt zit ook een batterij aan chemicaliën. En dan de bestrijdingsmiddelen op voeding. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn gevoel (naast een dosis gezond verstand) is dat ik het liefst zo puur mogelijk wil eten, drinken en leven. En dit ook voor mijn kinderen wil. We hebben die geraffineerde suikers niet nodig. Je kunt ook je energie uit graan, fruit, etc halen. Daar blijft je bloedsuikerspiegel constanter mee en put je je lijf niet zo mee uit.
Contact met chemicaliën etc. is niet altijd te vermijden. En leven in angst is ook niet bepaald een optie vind ik. Daar waar ik kan het voor mijn gevoel zo gezond mogelijk doen, is wat ik nastreef. En op welke wijze dat is, is voor eenieder verschillend.

stacey
door stacey - Oct 12, 2012 om 13:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ellen88 schreef op vrijdag 12 okt 2012, 12:48] Ditzelfde geldt voor de fluoride die toegevoegd is aan drinkwater. Dit laatste wordt in Nederland niet gedaan

Niet meer na 1973 nee........

[quote=ellen88 schreef op vrijdag 12 okt 2012, 12:48] Je kunt ook je energie uit graan, fruit, etc halen. Daar blijft je bloedsuikerspiegel constanter mee en put je je lijf niet zo mee uit.

Ach die granen en fruit bevatten ook genoeg zooi tegenwoordig, alles wordt gemanipuleerd, bespotten of bewerkt, maak je geen illusies .....
Zelfs de sla en tomaten ed die ik zelf (op)kweek zullen niet meer 100% puur natuur zijn omdat gekweekte plantje en zaden al bewerkt zijn en de potgrond ook.....en anders komt er nog wel genoeg zooi uit de lucht vallen ook....
Stuk beter als de zooi uit de super smaakt het in elk geval wel ;-).

zwemmer
door zwemmer - Oct 12, 2012 om 13:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als je kennis kwijt wilt kun je dat beter in een vaktijdschrift of dergelijke doen. Daar bereik je wellicht echt geïnteresseerden. En als je denkt het een en ander niet nodig te hebben dan koop en eet of gebruik je het niet.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 12, 2012 om 13:26
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als je zo hysterisch met eten en drinken omgaat kun je beter in hongerstaking gaan. Overal zit wel iets in dat minder goed is, maar blijkbaar als het in kleine hoeveelheden is het niet schadelijk.

Je kan beter ook met een mondkapje op gaan lopen want je wilt niet weten wat er allemaal in de lucht zweeft, en dat ademen wij allemaal lekker in.

Kortom, geniet van je leven en pluis niet alle etiketten van eten en drinken uit, is ook geen leuk leven voor een kind zo`n hysterische moeder.

el
door ellen88 - Oct 12, 2012 om 13:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan het wel vinden met je antwoord Stacey. Wat je zelf nog een beetje kunt beïnvloeden is mooi meegenomen.

En Traporgel: voor doktertje spelen ben je nooit te oud. En dan bedoel ik er mee zorgen voor mijn(!) eigen gezondheid en dat ik niet te veel gebruik maak van mijn ziektenkostenverzekering. Anders moet u als belastingbetaler ook voor mijn zorgkosten meebetalen. In het kader van de crisis, bezuiningen etc wel zo fijn dat we zoveel verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen gezondheid.
Liever dat dan wanneer ik ziek wordt door verkeerde eet- /leefgewoontes die ik zelf mogelijk in de hand had kunnen hebben. Ik zou het vervelend vinden er dan achter te moeten komen dat ik struisvogeltje heb gespeeld in plaats van doktertje. Dat ik tot de conclusie moet komen dat ik met mijn kop (bewust dan wel onbewust) in het zand heb gezeten.

En zelfs al leef ik zo verantwoord mogelijk dan nog kan ik natuurlijk dood gaan aan van alles en nog wat. Ik heb niet de illusie dat ik alles kan voorkomen. Ik zou alleen geruster dood gaan met de gedachte dat ik voor mezelf met de informatie die er op dat moment was / is weloverwogen keuzes heb gemaakt. Ik pretendeer geen heilige te zijn, ik drink ook af en toe alcohol en eet wel eens een snoepje.

stacey
door stacey - Oct 12, 2012 om 13:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit overigens ook een keerzijde aan het verhaal, mocht je je kind nu (nog) kunnen vrijhouden van de stoffen die je zo tegenstaan, je hebt op een gegeven moment geen controle meer over zijn eten ed, crèche, school, vriendjes........
De kans dat er dan een probleem ontstaat bestaat dan natuurlijk ook daar er geen enkele tolerantie is opgebouwd voor/tegen bepaalde stoffen.

el
door ellen88 - Oct 12, 2012 om 15:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt Stacey daar ben ik me van bewust. Ik manage het eten etc. buiten de deur niet. Bij opa's en oma's komen ze ook met die dingen in aanraking. Ik vind niet dat iemand andere dingen in huis moet gaan halen omdat ik wil dat ze iets niet eten. Tenzij het koemelk is, want dat verdragen ze niet zo goed. Het is voor hen ook fijn dat ze op een verjaardag net als de rest van de visite en de andere kinderen een taartje kunnen eten.

dearagain
door dearagain - Oct 12, 2012 om 18:19
2462 Antwoorden / 7 Vragen

"Wat ik met dit bericht wil bereiken, is eens een ander geluid te laten horen. Dat de reclames van opgroeimelk en dat het zo goed is voor je kindje en zijn/haar immuunsysteem...dat je dat wel met een korrel zout mag nemen. Dat je je eerst eens goed moet verdiepen in wat je eigenlijk geeft.
Niet blind afgaan op de verkooppraatjes."

*daar ben ik het volledig mee eens, maar......................de vraag bij welke instantie je moet aankloppen kan ik ook niet beantwoorden*

*koekel eens met enkele steekwoorden en EU-richtlijnen*

jo
door jorisw - Oct 12, 2012 om 21:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 12 okt 2012, 13:08]
Zelfs de sla en tomaten ed die ik zelf (op)kweek zullen niet meer 100% puur natuur zijn omdat gekweekte plantje en zaden al bewerkt zijn en de potgrond ook.....

Maar je hebt bewerken en bewerken. Bewerken op zich is niks mis mee. Dat gebeurt al eeuwen (en misschien wel langer). Daarnaast kan je ook nog beargumenteren dat klagen over bewerkt voedsel een luxe probleem is. Als je moet kiezen tussen geen eten en bewerkt eten dan is de keuze vrij makkelijk.

Gezien het feit dat we alleen maar ouder worden, en ook steeds gezonder ouder worden, zal het met het gevaar van bewerkt voedsel ook wel meevallen.

dearagain
door dearagain - Oct 12, 2012 om 22:52
2462 Antwoorden / 7 Vragen

"Gezien het feit dat we alleen maar ouder worden, en ook steeds gezonder ouder worden, zal het met het gevaar van bewerkt voedsel ook wel meevallen".

*dat is dus een uitspraak, waar ik het niet mee eens ben*

*we worden juist steeds ongezonder, ouder*

*vroeger haalde je de 60 nauwelijks, tegenwoordig wordt je "makkelijk" 80 met een scala aan defekten, die de levensavond eerder tot een ramp en zeker niet tot een genot maken*

fe
door festinger - Oct 13, 2012 om 02:25
410 Antwoorden / 18 Vragen

Kan het helemaal vinden met ellen88 en vooral met het massaal volgen van wat de voedselindustrie adverteert als gezond. Want consumenten kopen blijkbaar deze producten opdat de marketeers ze succesvol in de markt brengen. En ga er maar vanuit dat een marketingdeskundige van bijvoorbeeld Unilever helemaal niet vraagt/beseft of wil weten wat uit hun fabrieken komt. Ze zijn ervoor succesvolle verkoopstrategieen en campagnes te bedenken.

En dat we gezonder zijn geworden is niet de verdienste van commerciële voedselindustrie ,maar dankzij wetenschap en medische innovatie en welvaart waardoor iedereen toegang heeft tot zorg.

mr
door mrdaan777 - Nov 7, 2012 om 10:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

fluoride,

beste lezers zo als we weten is dit al een tijd aan de gang het toe dienen van fluoride in het drink water wereld wijd.
laast las ik op de site van de gemeente hilversum wanneer ze zijn begonnen met het toe voegen van
fluoride in het drink water in Regio Gooi en Vechtstreek zie link http://www.tgooi.info/hilversum/
15 mei 1968 Start fluoridering drinkwater. Fluor-vrij drinkwater alleen nog op 2 plekken in de gemeente verkrijgbaar (pomp bij WMN-pompstation aan de Larenseweg en aan de Rembrandtlaan achter het RKZ.
ik heb er zelf niet om gevraagt op wat in mijn schoon drink water wat toe te laten voegen
het gif fluoride als je meer wilt weten wat het doet en wat het is kijk op youtube mrdaan777
ik hoop dat alle mensen dit zullen lezen en berijpen wat er echt af speeld in de wereld van leugen en bedrog.

ko
door koeneman - Jan 13, 2013 om 18:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Bedankt om dit allemaal uit te zoeken en te willen delen.
Welk product uit Nieuw-Zeeland heb je gevonden?
Hoe geraken we daar aan?
Als we met z'n allen er achteraan gaan, krijgen we én de keuze op gezonder babyvoeding én misschien op termijn interessanter prijzen én - wishful thinking - uiteindelijk misschien een signaal naar onze lokale producenten.

Lezers die zich niet geroepen voelen om mee te doen, hoeven zich m.i. niet aangesproken of ongerust te maken.
Het staat iedereen toch vrij om hier in meer of mindere mate aandacht te willen besteden?
Ik vind het in elk geval een duidelijke en "behapbare" uiteenzetting ;-)

el
door ellen88 - Jan 14, 2013 om 11:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Koeneman,

Ik ben er achtergekomen dat ze het in Nederland nu ook verkopen.
Het is te koop bij de wat grotere Ekoplaza's en je kunt het online bestellen.
Zie ook website: www.nannycaregeitenmelk.nl.
Op de site wordt het aangeboden als vervanging voor koemelk. Maar bij navraag bleek (daarnaast) dit de enige aanbieder te zijn die geen geraffineerde suikers en fluoride in hun melkproduct doen.
Sommige kinderen met koemelkallergie doen het wel goed op deze melk. Let wel: het is niet bij ieder kind zo. Sommige kinderen reageren alsnog allergisch op deze melk. Maar goed, het is te proberen.
De melk schijnt ook lichter verteerbaar te zijn dan de andere (kunst)voedingen en lijkt bij benadering het meest op moedermelk qua samenstelling.
Het is nogal prijzig maar hopelijk kunnen we door er naar te vragen (vraag en aanbod) de prijs nog eens een keertje naar beneden krijgen.
En ja laten we hopen dat we ooit nog eens een revolutie op gang brengen over wat producenten aan troep in onze voedingsmiddelen stoppen ;-).

ge
door geraldb - Feb 17, 2013 om 16:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Ik ben heel geintresseerd in je verhaal en welk merk babyvoeding je nu gebruikt?
Zou graag met je in contact komen.

vgr Gerald

el
door ellen88 - Feb 18, 2013 om 09:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerald,

Wij gebruiken nu NannyCare geitenmelk. Het is gemaakt van melk van Nieuw Zeelandse scharrelgeiten.
Het is suikervrij en vrij van toegevoegde glucosesiropen en verder zit er geen fluoride in.
Het is te koop bij de grotere Ekoplaza's maar ze willen het ook wel voor je bestellen.
Verder kun je het ook online kopen.

Vrg Ellen

bv
door bvsetten - Mar 1, 2013 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Ellen,
Ik heb een meervoudg gehandicapt dochtertje van bijna 7 jaar. Nu zijn we vandaag naar de kinderneuroloog geweest voor de jaarlijkse check-up en nu blijkt dat ze erg weinig is aangekomen het afgelopen jaar.
De arts wil dat ik fantomalt aan haar eten ga toevoegen zodat ze meer aankomt.
Het is gemaakt door nutricia en zie eruit als wit poeder.Dit smaakt niet zoet en op de verpakking staat maltodextrine.
Ik ben er een beetje huiverig voor om haar dit te gaan geven...weet jij een verantwoord alternatief.?
We eten al biologisch,roomboter en volle melkproduktenen gebruiken ook fluoride vrije tandpasta en natuurlijke voedingssupplementen
Haar meer eten geven..is geen optie omdat dit door haar beperkingen moeilijk gaat.

groetjes van brenda

el
door ellen88 - Mar 1, 2013 om 15:43
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Brenda,

Ik moet zeggen dat ik de oplossing hiervoor ook niet weet. Ik heb me wel verdiept in vervangende producten voor geraffineerde suikers. Er is agavesiroop, stevia, ahornsiroop, etc. Alleen bij de siropen heb je weer als nadeel dat het heel veel fructose bevat wat door het lichaam ook weer lastig te verwerken is.
Misschien dat een diëtist (gespecialiseerd in natuurlijke producten) of een orthomoleculaire diëtist jullie verder helpen?

Groetjes Ellen