Basisverzekering en Hyperbare zuurstoftherapie
Geachte mevrouw/mijnheer,
Vanwege een kankeroperatie aan de tongbasis en daaropvolgend 6 weken bestraling is mijn spraakvermogen aangetast.
Er werd door de specialist geopperd Hyperbare Zuurstof Therapie te gaan volgen. Volgens de arts valt dit onder de basisverzekering mits met indicatie van de arts en mits vanwege bestralingsschade. Contact gezocht met de Hyperbare Geneeskunde in Sneek en daar konden en wilden ze me wel helpen.
Contact met mijn zorgverzekeraar VGZ gezocht met vragen over de vergoeding van de behandeling en het ziekenvervoer. Volgens de helpdesk van VGZ viel alles onder de vergoeding via de basisverzekering. Na 8 weken 5 x in de week deze therapie gevolgd te hebben begon de ellende met de rekeningen. De 1e rekening werd deels door VGZ vergoed, de 2e rekening moest ik nadat VGZ een bedrag van ongeveer 2/3 van die rekening op mijn rekening had gestort zelf betalen. De overige rekeningen moet ik eerst zelf betalen waarna ik een aanvraag bij VGZ moet doen om te zien of ik recht heb op een vergoeding in die kosten.
Mijn medepatienten hebben alles via hun verzekering vergoed gekregen, maar een andere patiente, verzekerd bij UNIVE, moet zelf 20% in de kosten bijdragen terwijl een medepatient van mij via diezelfde UNIVE alles vergoed krijgt.
In het kort: er is mij zowel door VGZ als door de arts als door De Hyperbare Geneeskunde in Sneek verzekerd dat de kosten onder de Basisverzekering vallen. VGZ wil mij misschien wel de helft of meer zelf laten betalen. Voor zover mij bekend ben ik de enige die een dergelijk hoge bijdrage moet betalen ondanks dat de behandeling onder de basisverzekering behoort te vallen.
Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Ik wil graag nog even opmerken dat veel vrouwen die vanwege borstkanker een operatie hebben ondergaan en waarvan de lymfeklieren zijn verwijderd erg veel baat bij deze therapie kunnen hebben, alleen wordt er geen ruchtbaarheid aan gegeven vanwege het grote aantal kankeroperaties en de kosten van de hyperbare behandeling.
Met vriendelijke groet,
[edit redactie]
Hallo kanaloa01,
Je zit nu op een openbaar forum.
Dan is het niet handig om je NAW-gegevens te vermelden.
Heb de redactie gevraagd deze te verwijderen (maar dat zal wel pas morgen worden).
Voor contact met de belbus:
Hebt u ook het gevoel dat u in úw recht staat, maar dat niet wordt toegegeven? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CS in Hilversum. Of mail naar belbus(at)vara.nl
Voor contact met de redactie: klik onder aan deze pagina onder Algemeen op 'Contact met Kassa'.
Ik wens je veel sterkte!
Met vr.gr.
Niet elke verzekeraar heeft met elk ziekenhuis, of de daar gevestigde specialisten een contract. Ook is niet elk contract, als dat er al is, voor elke verzekerde hetzelfde. Want er zijn natura polissen en restitutiepolissen. Om over verschillende budgetpolissen maar niet te spreken.
Wat voor verklaring gerft VGZ asn u dat niet alles betasld wordt?
Gompy2,
Bedankt voor het compliment maar de TR6 is inmiddels van eigenaar gewisseld en staat nu in Frankrijk.
Verder iedereen bedankt voor zijn advies.
Er is wat fout gegaan met verzenden maar in feite maakt mijn bericht niet zoveel uit, iedereen mag het lezen, verzekeringen hebben de macht en kunnen doen en laten wat ze willen.
Ongeacht de polis valt de behandeling onder de basisverzekering. De behandeling in Sneek is precies zo duur als in het AMC te Amsterdam waar VGZ wel een contract mee heeft, met het verschil dat de rit met de ziekentaxi naar Amsterdam €20,00 per dag duurder is, dat is over de hele behandelperiode €800,00
Het tragische is dat de dame die de administratie in Sneek verzorde kort geleden dodelijk is verongelukt, dus Sneek zit met een probleem omdat ze verder niemand hebben die voldoende bekend is met dit soort problemen.
VGZ ontkent toestemming gegeven te hebben en verwijst naar haar site waarop ik had kunnen lezen of ze wel of geen contract met de Stichting in Sneek heeft.
Tik ik de gegevens in dan wordt ik terugverwezen naar de telefonische helpdesk, ik voldoe aan mijn verplichtingen maar omdat alles per telefoon gaat kan ik het niet bewijzen dat ik toestemming heb gehad. Op deze manier kun je overal onderuit als verzekering. Ze nemen de gesprekken op maar als je er naar verwijst hebben ze de gesprekken niet, was ook het geval bij de andere dame, ze heeft tijdstip en naam van de vrouw die haar te woord heeft gestaan, maar tevergeefs.
Ik wil zeker niet de verzekeraar verdedigen, maar ten eerste moet men zulk soort zaken nooit telefonisch afhandelen. Maar goed dat is mosterd na de maaltijd.
En verder, niet alles wat onder de basisverzekering valt, wordt door elke verzekeraar in elk ziekenhuis met elke specialist en onder elke polis die zij verkopen geheel, of gedeeltelijk vergoed.
De zogenaamde gewenste marktwerking en concentratie van deskundigheid.
Maar als ik u was zou ik sowieso een klacht indienen, tenslotte is de vergoeding die zij wel aan ul gegeven hebben niet consequent hetzelfde. Eis een schriftelijke reactie. Wijzen zij uw claim af, dien dan een klacht in bij de NZA.
Tijger 1, zoals ik al aangaf, ik heb telefonisch advies gevraagd en gekregen omdat de website me weer terug verwees naar de telefonische helpdesk, dus ik was gedwongen het telefonisch af te handelen. Achteraf gezien had ik om een schriftelijke bevestiging van het gesprek moeten vragen, maar de vraag is dan of ze dat doen.
Als alle partijen waar ik mee te maken heb gehad me verzekerden dat de behandeling onder het basistarief valt mag ik toch aannemen dat het ook zo is. Het vreemde is dat het AMC nooit klachten of problemen heeft en mijn medepatienten hebben ook geen enkel probleem gehad.
Ik wacht het nog even af, want er kan een misverstand in het spel zijn of degene dioe het in behandeling heeft heeft er geen notie van wat hyperbare zuurstoftherapie inhoud en rommelt maar wat aan.
De Stichting in Sneek verteld me ook dat zij een heel andere ingang bij de zorgverzekeraars hebben als wij als burgers.
Volgens zeggen waren de problemen als ze er waren snel opgelost omdat er dan direct contact was met een deskundige, ik moet me behelpen met een werkneemster die er volgens mij ook niet erg van op de hoogte is.
Nog maar ern keer. Een behandeling kan wel onder de basisverzekering vallen, maar dat wil niet zeggen dat elke verzekeraar dat voor elke verzekerde vergoedt. Zie boven voor de uitleg.
En u schrijft zelf al dat een pstieente die bij Unive vezekerd is 80 % vergoed kreeg.
Ik wil u zeker niet asnzetten tot klagen, maar als VGZ maar deels vergoed heeft, komen zij daar niet uit zichzelf op terug.
Iedereen bedankt voor haar/zijn advies en we zien wel waar het schip strandt.
Kort samengevat: Voor iedere behandeling (wel of niet onder de basis verzekering vallend ) schriftelijk toestemming vragen aan de zorgverzekeraar en goed opletten of je zorgverzekeraar wel of geen contract met de zorgverlener heeft, een en ander is ook afhankelijk van het soort polis dat je hebt. Er is, heb ik ervaren, vaak sprake van volstrekte willekeur omdat je als patiënt afhankelijk bent van de persoon die op dat moment je dossier behandelt.
3 Of meer mondelinge toezeggingen van arts, zorgverzekeraar, zorgaanbieder en noem maar een dwarsstraat op, zijn niets waard als het niet op schrift staat, behalve met getuigen erbij bij een rechtszaak.
[edit redactie]
Dat is wat er kan gebeuren als je je gegevens zo maar op een forum gaat zetten.
Opletten! Internet is levensgevaarlijk, laat dat goed tot je doordringen.
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem. In augustus/september dit jaar heb ik in Sneek 40 zuurstofbehandelingen ondergaan op dringend advies van de Uroloog. Er was een flinke bestralingsschade ontstaan in mijn blaas na 35 bestralingen na prostaatkanker.
Omdat er in het AMC op dat moment een wachttijd was, adviseerde de Uroloog om naar Sneek te gaan. Volgens hem én Sneek werden de behandelingen volledig vergoed uit de basisverzekering.
Ik ben verzekerd bij Anderzorg. Na het indienen van de eerste declaratie bleek dat ik 60% van de nota zelf moest betalen (eigen bijdrage). De administratrice uit Sneek zei direct: "niet betalen hoor, wij regelen het wel". Met de andere 2 nota's gebeurde hetzelfde, waardoor mijn "eigen bijdrage" nu opgelopen is naar € 2500,00.
Volgens Anderzorg lag het probleem aanvankelijk in de reisafstand. Naar het AMC zou het goedkoper zijn met zittend taxivervoer. Na veel over en weer gebel kreeg ik "uit coulance" van Anderzorg een volledige km-vergoeding naar Sneek (v.v.).
Deze week kreeg ik echter een brief van Anderzorg waarin staat vermeld dat Anderzorg geen contract heeft met Sneek. Dit naar aaanleiding van mijn "bewijs" aan hen dat Antonius Hypercare hoort bij het Antonius Ziekenhuis in Sneek en Anderzorg met hen wél een contract heeft. Volgens Anderzorg is mijn bewering niet juist omdat Sneek een "stichting" is.
Ik heb de rekeningen, mijn eigen bijdragen, nog niet betaald aan Anderzorg. Dit doe ik pas als ik volledige zekerheid heb dat de behandelingen niet uit de basisverzekering worden betaald.
Mijn zoektocht gaat verder....
Met vriendelijke groet....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Belkin usb-c koptelefoon aan Samsung Galaxy A52s 5G werkt ineens niet meer
Op 19 feb 2024 heb ik Belkin G3H0002 usb-c headset met bel functie gekocht. Meteen na inpluggen in mijn mobiele telefoon, de Samsung Galaxy A52s 5G werkte hij meteen feilloos. Echter zo'n 2 weken geleden deed hij het ineens niet helemaal meer.
Dwz ik hoorde nog wel het audio van de NPO radio1 live stream, maar ik kon het volume niveau met de knopjes aan de kabel van de headset niet meer ver
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Nationale energie beheer
Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer